Optimalisering av høyt.plassering/bassrespons (?)

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Hei,

jeg holder på å ta julevasken i hk-rommet, og man finner stadig ut ting som kan irritere.

Jeg gikk fram og tilbake i rommet, fra front til lyttepoisjson til sidevegger og til bakvegg.

Best bassrespons i front, langs sider og langs tak......

Hva er det som gjør dette?

Hva kan man gjøre med dette, kan bassfeller være til hjelp? Bass i lytteposisjon endrer seg lite uansett hvor man plasserer frontene, blir bare forskjell på hva som får mest gain - dvs dypbass og mellombass og natruligvis diskant mellomtone.

Rommet er 16-17kvm, med skråtak siste 1/3 av bakdel av tak. Er vel ca 50cm fra gulv til der skråtaket begynner på bakveggen. Rommet er også ca 3,3m bredt og om lag 5m langt. Subene står der de yter best, tro meg jeg har prøvd alle tenkelig plasseringer med alle tenkelige fase og innstillinger. Aller best var med sub i front, men der skal frontene stå så det blir ikke plass. Nå er det om å få best bassrespons slik det er lagt opp nå.

Har folk noen tips eller erfaringer?

Jeg setter pris på gode konkrete løsninger om mulig...

Vurdere fire bassfeller, en til hver hjørne - men vet ikke om dette vil svekke bassresponsen eller om det vil bidra til å absorbere de lybølgene som er lengre enn rommet og ergo sørge for at dem ikke nuller hverandre ut igjen..... ikke minst skape bedre balanse av bassrespons i rommet.

Link til bilder er i signatur!

Tusen takk på forhånd og håper på respons!

PS: Fant nettopp ut at mengden av bass minket jo lenger ned man lyttet...... Tips?

A

Akle

Gjest
Re: Optimalisering av bassrespons i rommet (?)

Det vil ikke hjelpe på bassen, men å fjerne den ene sofaen og få deg et mindre bord, eller enda bedre, fjerne det helt, vil hjelpe mye generelt. En relativt sterk antagelse. Den ene rf7en er jo nært gjemt bak en sofa. Symetri er bra.

Andre vet sikkert noe om mulige tiltak for bassen.

E

espenj2005

Gjest

Hei KML
Ta det jeg skriver med forbehold - kun egne erfaringer. Strevde mye med mitt forrige lytterom hvor bassen uteble. Gikk rundt i rommet som deg og fant ut at noen plasser var det plenty og andre plasser ikke(blant annet lytteposisjon) Min løsning etter mye lesing og hjelp på forum var å tilføre "masse", ommøblere og forandre på lytteposisjon/høyttalere.
Jeg er overhodet ikke enig med AKLE og håper han kan begrunne hensikten med å fjerne sofa og bord. Hvorfor mener Akle at bassfeller ikke hjelper???? i så fall er det lille jeg trodde jeg kunne feil...?
Selv fant jeg ut at jeg satt i en "lomme" hvor bassbølgene kansellerte hverandre. Dette ordnet seg med 2 fete bassfeller, en i hvert hjørne bak høyttalerne. ***Dette gjorde underverker. I hjørner bak lytteposisjon satte jeg opp mindre feller samt en felle på midten av bakvegg. Videre fikk sidevegger en lydplate hver mellom høyttaler og lytteposisjon samt at halve gulvet fikk tykt teppe.
Hvis du hiver ut sofaen mister du en naturlig bassfelle.
Hvis du skal bruke rommet til noe annet enn musikk(oppholdsrom/spis/hybel) burde du også ta hensyn til det slik at ikke trivselfaktoren ødelegges av plasskrevende akustikk dingser:) Men bare en er mye bedre enn ingen
Har nå fått motsatt problem i mitt nye rom og er nødt til å dempe bassen og synes det er værre enn det du gjennomgår(boost  fra 60-150hz som saboterer detaljene i lydbildet)
Mvh Espen

A

Akle

Gjest

Først, hvor får du det fra at jeg påstår at bassfeller ikke hjelper? Gikk ikke inn på det fordi jeg mangler erfaring på feltet.

Sofaen bidrar nok til naturlig demping, og er nok fin slik sett, ja. Men, det ser ut som om den ene frontkanalen er mer eller mindre gjemt bak en sofa... Det var et forsøk på konstruktiv kritikk etter å ha tatt meg bryet med å klikke inn på linken. Slapp av mann!

Bord, i dette tilfelle et særdeles stort bor, mellom høyttalere og lytteposisjon er ikke ideèlt, ville bare påpeke det. Her må man veie det praktiske mot det eufoniske. Har selv anlegget mitt i "spisestuen" så på dette feltet har jeg god erfaring med flere høyttalere.

Beklager at jeg brukte øynene og min erfaring til å komme med FORSLAG, det er kjent lett å se seg blind på eget oppsett.

Mvh
Atle "noe frustrert" K

E

espenj2005

Gjest

Slapp av mann - slik jeg leste det fikk jeg inntrykk av at det var bassfelle du mente ikke ville hjelpe og ber om forklaring hvis dette er tilfelle. Les nå svaret ditt og forklar rolig hva du ikke mener vil hjelpe...
Har selv revet håret av meg i frustrasjon og når jeg ser akkurat de samme symptomene hos KML burde jeg fortelle hva som fungerte 100% hos meg.
Mvh
Espen "overhodet ikke frustrert" J

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1

Hei dere, og tusen takk for svar!

Dere må ikke krangle sånn ;)

Ok, skal prøve med bordet ute! Bassen endrer seg ikke mye om jeg tar vekk sofa fra høyre front, det har jeg prøvd. Prøvde med masse puter og tepper bak fronhøytt. og bak subene - dvs i hvert sitt hjørne, og dette hjalp ikke særlig....

Flere tips? Bassen blir bedre i lytteposisjonhøyde jo lenger fram man sitter, og dårligere jo lenger bak man sitter. Bassen er generelt veldig bra i ståhøyde i rommet, men jo lenger ned man bøyer seg jo mindre bass blir det.....

Noe fler tips/erfaringer?

Jeg er veldig takknemlig for svar jeg har fått! Det setter jeg veldig stor pris på! :D

A

Akle

Gjest

Ser nå hvordan du leste innlegget mitt, klønet av meg. Beklager. Når jeg skrev at det ikke ville hjelpe på bassen siktet jeg til mitt eget svar, ikke trådstarters spørsmål vedrørende bassfeller.

Ai.

Atle "nærtagende, distre og overreagerende" K

E

espenj2005

Gjest

Ingen mer furting:)
som akle sier om bordet er det vel ikke bassen men lydbildet generellt som kan bli rotete om man har et stort bord mellom høytt og lytteposisjon. Det samme er det med sofaen som står vel nært høyttaleren(hei Akle:) )som kan føre til uønskede refleksjoner og rote til stereobildet. Egentlig ganske enkelt og ikke verdt å bruke for mange tanker på annet enn å være obs på det.
For å ta de tunge hzéne må du til med mer kompakte greier enn puter(selv om det nok hjelper noe)
Hvor lytteposisjonen er i forhold til resten av rommet har også noe å si. 1/3 fra bakvegg eller frontvegg avhengig av hva som passer best(størrelse etc) er aukustisk sett mest gunstig og du unngår de værste dips/peaks grunnet kansellering++(dette er jeg ikke komfortabel med å forklare mer grundig men andre kan sikkert). Normalt skal midten av rommet og midt mellom tak og gulv være den værste plassen anng bass men skråvegger endrer vel på dette. Mot bakvegg skal bassen normalt være mye tyngre/overdreven enn andre plasser det er naturlig å sitte.
Mvh
Espen

E

espenj2005

Gjest

Godt å høre :)
Mvh
Ser nå hvordan du leste innlegget mitt, klønet av meg. Beklager. Når jeg skrev at det ikke ville hjelpe på bassen siktet jeg til mitt eget svar, ikke trådstarters spørsmål vedrørende bassfeller.

Ai.

Atle "nærtagende, distre og overreagerende" K

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1

Hmm, ok. Jeg opplever at det blir langt mindre bass jo lenger bak jeg kommer i rommet, og at det blir mer bass jo lenger fram jeg kommer i rommet. Dette gjelder dog ved vanlig sittehøyde i sofaen. Stående er det veldig bra bass i nesten hele rommet. Utrolig irriterende. Er det noen måte å få bassinformasjonen ned i rommet på?

E

espenj2005

Gjest

Du må bygge tribune:)
Så nå at subbene står bak i rommet og dette burde jo være grunnen til at bassen responsen i rommet er snudd på hodet.
Om du har mulighet til å møblere om ville jeg ha prøvd løsningen med sub bak/ved siden av fronthøyttalerne og lytteposisjon 1/3 fra bakvegg. Da har du kanskje et bedre utgangspunkt for å jobbe med det du synes er problemet. God trening får du også. Hvis frontene og subbene fyrer løs mot hverandre kan sikkert uønskede ting skje(kansellering). Lettere å få kvalifisert hjelp om oppsettet er "normalt" .
Mvh

Hmm, ok. Jeg opplever at det blir langt mindre bass jo lenger bak jeg kommer i rommet, og at det blir mer bass jo lenger fram jeg kommer i rommet. Dette gjelder dog ved vanlig sittehøyde i sofaen. Stående er det veldig bra bass i nesten hele rommet. Utrolig irriterende. Er det noen måte å få bassinformasjonen ned i rommet på?

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1

Hei igjen og takk for svar!

De kansellerer ikke hverandre for øyeblikket, jobber veldig bra sammen faktisk :-D Har strevd med fasen i lang tid...urk hehe

Har prøvd de alle tenkelige steder og har endevendt rommet over en lang periode og prøvd ALT! Og resultater var at de spilte best der de står nå. I front er det ikke mulig å ha dem grunnet størrelse på rf7 og det at jeg må ha dem der. Men har prøvd subene der også med godt resultat. Mellom rack og fronter fungerte veldig dårlig.

Problemet er at optimal bassinformasjon finnes i hodehøyde, og jo lenger ned jeg bøyer meg jo mindre bass hører man. Uansett om subene spiller med eller ikke... ::)

Noen tips for det?

Flyttet og frontene litt nærmere sideveggene med godt resultat, men problemet vedvarer.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Har du prøvd forskjellige faseinstillinger på sub'ene? Snu fasen til motsatt av hva den er idag?

Gr. til at jeg foreslår dette er lignende problemer selv før fasen ble stilt perfekt på sub'en.

T

tst

Gjest

Ta kontakt med hdiamond73 (Frode), han har det du trenger.

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1

Hei!

Ifølge spl målinger etc så har jeg perfekt fase nå ::)

Det låter også veldig bra, det virker bare som at bassen liker seg oppe i rommet hehe - irriterende. Det er ikke lite bass i sweetspot, men den er bare rikere og mer fyldig ved taket :)

Hvem er han?

T

tst

Gjest

Han annonserer på Bruktbørsen med romtuning.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.317
Torget vurderinger
28

Har veldig lite tro på at disse Seam-produktene virker nevneverdig nedover i bassen (avhenger selvsagt av hvor i bassen problemet ligger). Den typen skumprodukter fungerer i de høyere frekvenser og hindrer flutter-ekko, men effekt i bassen har jeg ikke særlig god erfaring med (erfaringen baserer seg på liknende produkter og ikke akkurat fra denne leverandøren).

Hvor langt ned i frekvens fungerer disse tst?

T

tst

Gjest

Jeg vet ikke noe mere enn deg,Fosse, men fikk anbefalinger av Frode på hva jeg trenger på mitt rom. Jeg har også lest at skumprodukter ikke virker bra på bass, men samme firma har bassfeller for å ha i gjørner.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0

Slik vil det alltid være - mest bass inntil vegger og i hjørner. Dette forårsakes av at refleksjonen fra veggen kobles med direktelyden.

T

theStig

Gjest

Portal har rett. Bassen vil alltid variere i rommet, nesten uansett hvor mye roomtuning man evt. putter inn. Man kan redusere variasjonene noe ved å dempe meget hardt, men i praksis kommer man aldri dit. Hvem vil vel ha 1 meter glava på alle vegger, i taket og på gulvet?

Det er EN kur for bassrespons: plassering. Det gjelder selvsagt både høyttalere og lytteposisjon. Dessuten må man være innstilt på å få bare EN god lytteposisjon i rommet når det gjelder bassen.

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1

Tusen takk for respons!

Kjekt å få godt begrunnede svar, og bassresponsen endret seg stort ved endring av høyttalerposisjon.

Apropos plassering, har dere noen god regel for plassering av ht (vet alle rom er forskjellig)?

Jeg prøvde å bruke regelen som sier at avstand mellom fronthøyttalerne må være lik avstanden til lytteposisjon. Dette fungerte bra, men medførte at ht kom en god del nærmere sidevegg - som igjen førte til en god del bedre bassrespons (personlig trodde jeg at jeg hadde funnet mest ideelle plassering i og med at jeg har veldig mange, både fra sidevegg og bakvegg).

Har dere noen tips til framgangsmåte/evt noen gode huskeregler som kan bidre til optimal ht plassering i forhold til lyttepoisjon? Vet det er mye prøving og feiling, men kjekt å ha noe mer å ta utgangspunkt - pluss gjerne eventuelle erfaringer.

Nå står ht'ene en god del nærmere sidevegg enn bakvegg, noe jeg personlig ikke skulle tro var ideelt, men fungerer egentlig veldig bra...

Alle tips, triks, huskeregler og erfaringer tas i mot med takk!

Også takk til dere som har hjulpet meg så langt!

Mvh Kai

E

espenj2005

Gjest
Re: Optimalisering av høyt.plassering/bassrespons

Hei Kai
Her ble det stille og tar det som et godt tegn på at du får det til. Kom over Cardas´s side i dag og den er stappet av gode tips og fremgangsmåter. Har du den? Kan bare legge ned Akustikkforumet nå :)
http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=26&pagestring=Room+Setup
Du må bruke knappene og navigere for det er så mye info. Faq sidene er god lesning siden man sikkert finner problemer man selv lider under.
Mvh Espen

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1
Re: Optimalisering av høyt.plassering/bassrespons

Hei,

jeg holder på å ta julevasken i hk-rommet, og man finner stadig ut ting som kan irritere.

Jeg gikk fram og tilbake i rommet, fra front til lyttepoisjson til sidevegger og til bakvegg.

Hva kan man gjøre med dette, kan bassfeller være til hjelp? Bass i lytteposisjon endrer seg lite uansett hvor man plasserer frontene, blir bare forskjell på hva som får mest gain - dvs dypbass og mellombass og natruligvis diskant mellomtone.

Rommet er 16-17kvm, med skråtak siste 1/3 av bakdel av tak. Er vel ca 50cm fra gulv til der skråtaket begynner på bakveggen. Rommet er også ca 3,3m bredt og om lag 5m langt. Subene står der de yter best, tro meg jeg har prøvd alle tenkelig plasseringer med alle tenkelige fase og innstillinger. Aller best var med sub i front, men der skal frontene stå så det blir ikke plass. Nå er det om å få best bassrespons slik det er lagt opp nå.

Har folk noen tips eller erfaringer?

Jeg setter pris på gode konkrete løsninger om mulig...

Vurdere fire bassfeller, en til hver hjørne - men vet ikke om dette vil svekke bassresponsen eller om det vil bidra til å absorbere de lybølgene som er lengre enn rommet og ergo sørge for at dem ikke nuller hverandre ut igjen..... ikke minst skape bedre balanse av bassrespons i rommet.

Link til bilder er i signatur!

Tusen takk på forhånd og håper på respons!

PS: Fant nettopp ut at mengden av bass minket jo lenger ned man lyttet...... Tips?
Hei.dette er garanter rommet ditt som gjør den noe ulmete lyden, stående lydbølger forsvinner aldrig slik du har det (desverre) du vil få en opphopning av energi og lyden vil følest brumlete og lite distinkt.du har rett og slett for lite rom til høytallerne.

Topp Bunn