Oppvarming med gassovn?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Hei, folkens. Noen av dere som har erfaring med bruk av gassovn som oppvarming i bolig, evt. brukt som tillegg til strøm/ved/oljefyring osv.? Det er jo mange hensyn å ta, vil jeg tro: praktisk bruk, effektivitet, sikkerhet, kostnader osv.
Hvor får man tak i slike ovner?

a.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Tja.. vet at slikt finnes for hyttebruk ihvertfall.
Mine foreldre har en gassovn som de ringer opp/sender komandoer til via mobiltelefon slik at hytta er varm når de kommer.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Har ingen problemer med å fyre med propan...men har en skikkelig ovn.

Arne K

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
Typiske rene gassovner som f.eks LIMA er glimrende oppvarmingsmåter om du ønsker kjapp oppvarming.

Selvfølgelig er det risiko forbundet med bruk av slike, det er høy temperatur og gass involvert. Men normal fornuftig bruk bør være uproblematisk.

Gassovner skal aldri aldri aldri benyttes som tørkestativ for klær, f.eks.
Gassovnene skal plasseres i trygg avstand fra gardiner og generelt sett ha mye "luft" rundt seg.

(bilde lånt av Jernia Torjesen)

http://www.scandicgas.com/gassovner/lima-gass-ovn-np42/vmj_estore.tpl.html

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.370
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
Typiske rene gassovner som f.eks LIMA er glimrende oppvarmingsmåter om du ønsker kjapp oppvarming.

Selvfølgelig er det risiko forbundet med bruk av slike, det er høy temperatur og gass involvert. Men normal fornuftig bruk bør være uproblematisk.

Gassovner skal aldri aldri aldri benyttes som tørkestativ for klær, f.eks.
Gassovnene skal plasseres i trygg avstand fra gardiner og generelt sett ha mye "luft" rundt seg.

(bilde lånt av Jernia Torjesen)

http://www.scandicgas.com/gassovner/lima-gass-ovn-np42/vmj_estore.tpl.html
Har selv brukt denne typen mye, helt oproblematisk så lenge allt gjøres riktig og god ventilation og normal varsomhet. Orsaker til brand er ofte lekkasje fra gamle slanger, dårlige pakkinger og fremforallt ikke riktig montert ventilator på flaske !!!
Bruker mye gass kanoner (store brennere)på jobb til oppvarming, enkelt og effektivt aldrig ulykker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Har en slik som de solgte på Statoil for noen år siden, ligner en del på den det er lagt ut bilde av. Den gir ca 5KW og er genial til rask oppvarming av et rom. jeg er litt forsiktig med gass, så den får ikke stå på hvis vi forlater huset eller skal leggge oss.

Jeg har også en 25KW gass varmekanon som jeg brukte da jeg bygget huset. Genial greie som gir mye varme, MEN jeg oppdaget med denne at det gir store mengder fukt når man fyrer med gass.Den lille brenner ikke så mye gass men når forbruket stiger merker man fuktproblematikken hvis det er dårlig isolasjon og veldig kaldt ute.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Spiralis skrev:
Har en slik som de solgte på Statoil for noen år siden, ligner en del på den det er lagt ut bilde av. Den gir ca 5KW og er genial til rask oppvarming av et rom. jeg er litt forsiktig med gass, så den får ikke stå på hvis vi forlater huset eller skal leggge oss.

Jeg har også en 25KW gass varmekanon som jeg brukte da jeg bygget huset. Genial greie som gir mye varme, MEN jeg oppdaget med denne at det gir store mengder fukt når man fyrer med gass.Den lille brenner ikke så mye gass men når forbruket stiger merker man fuktproblematikken hvis det er dårlig isolasjon og veldig kaldt ute.
Hvor mye propan bruker denne 5kwh ovnen?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
el_mariachi skrev:
Hvor mye propan bruker denne 5kwh ovnen?
Det er jeg faktisk ikke sikker på. Har vel byttet flaske et par-tre ganger på 6-8år. Brukes ikke så mye. Det er for å "ta" kulden mens jeg venter på effekt fra en Jøtul 18 peis. Brukes kanskje i 1-1,5 timer hver gang og som sagt ikke så ofte. Hvis jeg finner igjen forbrukstallene fra bruksanvisningen skal jeg legge dem ut. Det er i allefall ikke så mye at det er noe jeg går rundt og tenker på.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bruker i campingvogna og på hytta for initial oppvarming, slår på ved ankomst og der står den på en halvtime, time eller litt mer.

De bruker for mye til å stå på særlig lenge (timesvis), men negligerbart forbruk ift nytten dersom de brukes kun til hurtigvarme i korte økter når man ankommer dypfryste rom.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.877
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er to hovedtyper gassoppvarming:

Frittstående:
Kjøpte en slik en på salg på hyttebutikken, og bruker den på hytta som tilleggsvarme til en Ulefos no. 102, for å få det fort varmt på vinteren. Der det før kunne ta 6 timer å få ok temperatur i en vinterkald tømmerhytte (typisk at det er kaldere inne i hytta enn utenfor når en kommer opp til påske), så går det nå 2-3 timer for å få 20 grader inne i hytta.

Det er et par ting en må tenke på:

Når en fyrer med en propanovn, så utvikles det store mengder vanndamp. En bør derfor fyre i vedovnen samtidig.

Den slipper "eksosen" rett ut i rommet, og forbrenner oksygen fra rommet. Du må derfor ha tilstrekkelig med ventilasjon.

Den er ikke beregnet som permanent varmeenhet. Pga faren for at oksygenet forbrukes fra rommet, og CO-utvikling, så skal du aldri sove med en slik en på. (Dette gjelder også de frittstående parafinovnene).

Den skal alltid brukes under tilsyn.

Prismessig er dette en løsning som koster en del pr. kW.
Den gasskaminen jeg kjøpte leverer 4,2kW, og forbruker da 288g/time. Dvs 69g/kW/time.
Gassen kostet (sist jeg kjøpte) 260 kr/10kg. Da koster dette 1,8kr/kWh. (ink MVA)- dette er minimum. Regn med noe mere, siden en aldri får tømt flaska helt...

Fastmontert:
Her har en en gasspeis eller lignene som er bygget inn i huset, der en har en propantank ute, som fylles fra tankbil.

Vesentlig billigere per kW enn frittstående løsning med gassflasker. Kan brukes uten tilsyn, og slipper ikke ut forbrenningsgasser til rommet. Billigere og enklere å montere enn en vanlig vedovn, spesielt i hus uten pipe, da den bare trenger et lite rør igjennom veggen.

Hvis du tenker på tilleggsoppvarming til huset, så kan kanskje en Wallas parafin/dieselkamin være tingen. Den trenger to hull igjennom veggen, og kan termostatstyres. Den går på røddiesel og fyringsparafin.

Den største Wallaskaminen leverer maks 4kW, og bruker 0,4l pr. time. Kostnad pr kWh er da 81 øre eks MVA. (veil. pris hos Statoil) (ikke medregnet innkjøp av kaminen).

http://www.wallas.fi/contentlibrary/PDF/wallas_spaceh_norway.pdf

Johan-Kr

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.370
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
her står litt mer om ovnen og forbruk, ang forbrenning virker ikke disse uten tilsrekkelig nog oksygen sikkerhetsvent, Ja gass utvikler damp vid forbrenning. store mengder blir det vid extremt stor forbrenning/store anlegg, 11kilos flaske gir også fukt, og krever vent som du også har på badet. "199kr flalsken er prisen"
http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=4651

Topp Bunn