Oppussing: råd om pussing av innvendig mur ?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.499
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg holder på å pussse opp et rom som i framtiden skal bli dedikert lytterom. I et hjørne er det en meter med mursteinsvegg, mot kaminen i stuen på andre siden. Muren er dårlig og stygg og vi ønsker å pusse den glatt med puss-mørtel. Jeg har aldri gjort sånt før, men det er på tide å prøve. Jeg har kjøpt to sekker med BMC mur- og puss-mørtel M5 (ferdigblandet mørtel) etter anbefaling hos byggvarehandelen.

Er det noen som kan gi meg noen praktiske råd før jeg går i gang?

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Kommer mye ann på mursteinen, om den er er hardbrent eller løsbrent i flg min bror mureren. Sørg uansett for å vanne muren godt FØR du begynner, ellers trekker de gamle fugene all fukt ut av pussen din. Stol ikke på blandingsforholdet på mørtelsekken, begynn med halvparten av vannet, i et hjørne som ikke er det mest synlige. Ha tålmodighet, i flg murerfaen ;D

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.499
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for svar.
Muren er gammel teglstein, sannsynligvis 100 år gammel, og ganske løs.
Må jeg bruke en spesiell grunnings-mørtel, eller bare blande tynnere for et første grunnings-strøk?
Eller er det bare å vanne godt og gå i gang?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Heydi KZ som vel er en plasttilsetning er veldig bra som grunning, gjerne i en vellingaktig gysemasse. Jeg er så til de grader amatør på dette og synes at pussing av mur som skal bli både pen og uten "bom" er det vanskeliogste man kan gjøre som amatørhåndverker. Tykkelse på blandingen, trykk under påføring og vanningsstatus hadde mye å si. Lykke til.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.591
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er ikke så vanskelig....

Gjør skikkelig rent først. Pirk bort alt som er løst og slikt.
Så skal muren primes...

Også blander du mørtelen slik at den blir seigest mulig....

mvh
OMF

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.995
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis murpartiet er veldig bredt, kan det lønne seg å sette opp noen vertikale lekter, i den tykkelsen du ønsker å ha på pussen.
Når du da begynner å pusse, ( nede, og gjerne i et hjørne) kan du bruke disse lektene som ledeskinner for pussebordet ditt.
Da får du se jevn overflate på hele muren, og du får utliknet eventuelle ujevnheter. (forutsatt, seff, at du har gjort deg flid med lektingen)

mvh

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.499
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tubesnake skrev:
Jøgga skrev:
Er det noen som kan gi meg noen praktiske råd før jeg går i gang?
Få noen som kan dette til å gjøre det.
Ikke tale om, selvgjort er velgjort, om det blir aldri så stygt.
Det kan jo ikke bli verre enn det er :)

Vedlegg

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jøgga skrev:
Det kan jo ikke bli verre enn det er :)
Det kan det så absolutt bli.

Når du står der med murveggen i samme tilstand som nå og en haug halvstørknet murpuss på gulvet, da er det verre. ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kan vbli veldig fint å skrape av alt løst og bare male det hvitt og. Selv om jeg vet hva du lurer på i denne tråden :)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Hold deg unna moderne miraklermidler ihht murerbroder'n! Her er det kun gamle metoder som funker på sikt! Her bør du søke hjelp/tips av en erfaren murer, sier han :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.499
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
donnerwetter skrev:
Hold deg unna moderne miraklermidler ihht murerbroder'n! Her er det kun gamle metoder som funker på sikt! Her bør du søke hjelp/tips av en erfaren murer, sier han :)
Sikkert klokt med en proff murer, men de er umulige å få tak i her. I hvert fall de som forstår norsk. Og jeg har ikke tid til å vente , så da kjører jeg alene.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Skink_123 skrev:
Kan vbli veldig fint å skrape av alt løst og bare male det hvitt og. Selv om jeg vet hva du lurer på i denne tråden :)
Ja, noe jeg har funnet langt enklere enn pussing er slemming.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Jøgga skrev:
donnerwetter skrev:
Sikkert klokt med en proff murer, men de er umulige å få tak i her. I hvert fall de som forstår norsk. Og jeg har ikke tid til å vente , så da kjører jeg alene.
Da må du gjøre som i ektesengen; sørge for GOD fukt ;D ;D

Edit: ortigrafi og skireveleif...

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
540
Torget vurderinger
2
Bland litt zalo :eek: i vannet som du blander mørtelen med,da blir den meir "smidig" Ca 1spiseskje på 40kg.Den fester seg bedre også,ramler ikke så lett løs under pussing.Hemmeligheten bak murpussing er å vite når den har riktig fuktighet på veggen.Derfor er det greit å ha ei dusjeflaske med vann hvis den blir for tørr under pussinga,da er det bare å dusje litt på :) Glem ikkje primer først! Og glem ikkje å dekke til gulv ;) Bruk plastbrett! Lykke til :D

mvh Filip

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En så vakker gammel mur burde etter min ringe mening konserveres as is. Gjør resten av rommet hypermoderne.
Jeg vet ikke hva slike konserveringsremedier heter, men det vet vel de som har greie på det...

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
men det var vel ikke tema å betale fagkyndige her?

Sjelen gråter, dersom en gammel mur/teglvegg skal gjemmes bak moderne blandingspuss :'(

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.499
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dere bare forvirrer meg i kveld. Dette kan ende jo opp med at jeg bare pirker og børster muren ren og lar den stå som den er, inntil videre. Enklere kan det jo ikke bli, og om to år kommer det kanskje lydisolasjon utenpå, når pappa skal begynne å spille høyt igjen ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Med utgangspunkt i Valentinos forslag, ren støvbinding med en dertil egnet primer er kanskje nok (etter å ha plukket av eventuelle løse biter)?

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Muren ser vel ut som om den er satt opp for å skulle pusses. Det er ikke spesielt høy håndverksmessig kvalitet. Personlig ville jeg fulgt rådene om vanning, priming og brettskuring som fremkom over her. Og deretter evt gitt den et strøk maling.

D

Dilla

Gjest
Len deg tilbake Jøgga, muren din blir ikke flottere enn den allerede er. Valentino har rett! ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.591
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Litt skjenkt så jeg tillater meg vel å si at hvis en brannvegg som relativt amatørmessig er murt igjen med en haug med mursteinsrester - skal betraktes sm noe som bør bevares - så har nok jeg hverken greier på arkitektur eller interiør....nå er forsåvidt ikke det noe nytt, men likefullt...

Det er jo knapt en hel sten i hele j... muren jo.....

mvh
OMF

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Gjør som tkr sier. Sett opp en lire på hver side av muren, bland KZ i pussmørtelen og fyll i. Tegl er ekstremt sugende, så god vanning av underlaget anbefales. Deretter bruker du en rettholt for å dra av overskuddet med sidelengs bevegelser. Så er det bare å vente til pussen har passelig trykkfasthet til å pusses. Evt. kan du ståle den for en helt glatt overflate, men det kan være litt vanskelig om du ikke har gjort det før.

Er forøvrig enig med OMF. Var ikke allverden å se til den muren... ::)

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Jøgga skrev:
donnerwetter skrev:
Jeg kan norsk og har lagt puss på murstein før!
Har du øl, kommer jeg og hjelper :D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.690
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
En så vakker gammel mur burde etter min ringe mening konserveres as is. Gjør resten av rommet hypermoderne.
Jeg vet ikke hva slike konserveringsremedier heter, men det vet vel de som har greie på det...
Helt enig.

Jeg ville latt muren beholde sitt rustikke preg og sørget for rene og klare avgrensninger inn mot og for øvrig i lokalet.

Topp Bunn