Alt til hus og bolig Oppussing og vedlikehold i hjemmet praktiske tips og råd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tenkte det kunne være fint med en tråd om oppussing og vedlikehold av boligen. Søkte og fant ikke, så da starter jeg en ny.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Finish ved maling bestemmer du selv. Kvalitetsmaling og kvalitetsrulle/kost/pensel sørger for det. Skeptisk til den folien, i allefall for utendørs bruk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal på innsiden, forsåvidt også innendørs til leilighet, ikke ytterdør i vær og vind-forstand. Har sjekka at det går an å løsne dekkringer på lås og dørhåndtak og montere tilbake over folien. Det går i utgangspunktet greit å male fint, men det er ikke lett så lenge døra nok må bli på plass i og med at det er ei branndør som veier noen kilo. Det blir knotete inn mot hengsler, ut mot karmer, og ikke minst ned mot gulvet.

Sist redigert av en moderator:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Er da vel ikke noe problem å maskere med tape og dekkpapir, hvis man først vil male, da.... ? Vet ikke riktig med sånn folie....krever noe håndlag for å unngå blærer. Framkanten blir nok også noe utsatt for slitasje, enten man vil eller ikke....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ingen problemer i verden å maskere det som ikke skal males. Men det er derimot vanskelig å få til den 'møbelkvaliteten' en dør må ha når man må male inn mot utstående hengsler, rundt lås og håndtak, og ikke minst helt ut mot karm (døra er innfelt ca. 10 cm i en murvegg), og helt ned mot gulvet med ca.2 cm klaring.

Jeg hadde fått det fint om jeg kunne plukke ut alt av utstikkende detaljer og legge døra flatt på et bord. Det er dessverre ikke noe tema.

Derfor tanken. En dør er og blir mer av et blikkfang enn veggene rundt, og med det øker kravene til resultatet.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Det virket som om det ikke var lim på den folien.. står noe om å fukte med vann....dersom det er riktig bør det kanskje gå greit å få av folien igjen om det blir mislykket..... Jeg hadde i alle fall malt, selv om slike prosjekter er mye pjark og pirk...
Du får maskere som en gal og bruke spraylakk.....:cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Har vært inne på tanken om en low pressure/ high volume-sak, ja. Skal visst ikke være så ille mtp. søl heller. Snart tid for en ny runde på soverommet også, så det kan hende det blir.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis en driver med litt oppussing/renovering hjemme, så er det tre verktøy en bør ha i boks: En god skrumaskin (Ryobi 18V funker bra her - en trenger ikke å kjøpe det dyreste her), en god gjærsag (dette koster litt - de billige til en tusing er stort sett kun dugelig til å sage ved. Grønn Bosch eller Ryobi er minimum) og ei dykksag med skinne (kjøp god kvalitet her).

Generelt sett kommer en langt med billig verktøy, men ikke spar for mye penger på sager.

Johan-Kr

C

cruiser

Gjest
Det er ingen problemer i verden å maskere det som ikke skal males. Men det er derimot vanskelig å få til den 'møbelkvaliteten' en dør må ha når man må male inn mot utstående hengsler, rundt lås og håndtak, og ikke minst helt ut mot karm (døra er innfelt ca. 10 cm i en murvegg), og helt ned mot gulvet med ca.2 cm klaring.

Jeg hadde fått det fint om jeg kunne plukke ut alt av utstikkende detaljer og legge døra flatt på et bord. Det er dessverre ikke noe tema.

Derfor tanken. En dør er og blir mer av et blikkfang enn veggene rundt, og med det øker kravene til resultatet.
Hvorfor er det ikke noe tema å ta ned døra og fjerne håndtak, lås etc? Det er jo ikke noe heksekunst?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er en heksekunst å få tilstrekkelig herdetid pr. strøk, henge den opp og ned mellom hvert, sånn at man kommer seg på jobb innimellom. Jeg har brent meg på sikkerhetsforskriftene i innboforsikringen før. Ellers skulle det vært en smal sak.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers har jeg hatt befaring og fått tilbud på plissegardiner (Duette, dobbel duk som gir en slags bikubestruktur når den trekkes ut).

Bredden på innsiden av 'de store' karmene er såpass at det må være snorer fra topp til bunn midt i, som ikke følger gardinene opp og ned. Hengende permanent foran håndtak og betjening, med andre ord. Dermed endte jeg med tilbud på en pr. glass i stedet for en pr. karm. Snaue 20 kkr.

Er det idiotisk dyrt? Finnes det bedre alternativer? Eller er det bar å grave i lommeboka og la det stå til?

Vinduene for illustrasjon:

IMG_2417.jpg

Bredden på karmene på yttervegg er ca. 170.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte Duette til min egen leilighet for noen år siden. Veldig godt fornøyd. Legg på 2mm ekstra på faktisk bredde om du vil ha det tettest mulig, da fabrikken trekker fra litt for å gi litt marginer i tilfelle kunde har slurva med målingene.

Det slipper uansett inn bittelitt lys på sidene, så for å få det HELT mørkt måtte jeg legge på en liten stripe med tape på glasset (brukte svart elektrotape som gikk i ett med listene på vindusglasset).

Jeg har færre, men større vinduer. Derfor ble nok prisen min en del lavere enn din. Jeg mener jeg betalte rundt 11K for mine. Har seks vinduer. Kjørte full lystett versjon på fem av seks vinduer.

Virket som at selger hadde mye rabatter å gå på da jeg fikk min pris.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har også fått rause rabatter. Har ikke sett makan utenfor hifibransjen før...

Ellers er magefølelsen min å ikke gå for 100% lystett. Selger har allerede anbefalt å gå ned til målte dimensjoner minus 3 mm, altså 1,5 på hver side. Tynn tapestripe rundt kanten av glasset har jeg merket meg som en mulighet.

6 for 11k er ikke så veldig mye lavere enn 10 for 20k.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det var målte dimensjoner PLUSS noen millimeter. Kan hende jeg husker feil og at det var 3mm og ikke 2.
Jeg har fremdeles nok rom til å måle ca 3,5mm glippe mellom indre vinduskarm og øvre eller nedre del av plissegardinen om jeg dytter den helt til den ene siden. Og da hadde vi altså latt som at vinduet var et par millimeter bredere enn faktiske mål.

Men produktet virker bra. Men det koster ganske mye. Du kan selvsagt kjøre IKEA og spare masse penger, men det hadde krevd egeninnsats, og det hadde jeg ikke gjort.

11K var forresten inkludert montering. [Edit: jeg lyver! Sjekka nå og fant ut at jeg betalte 15800 inkl montering. 11K var nok uten montering]

Ang lystetthet, så har jeg projektor i stua, så jeg vil ha mulighet til å stenge av alt og få det helt mørkt, selv midt på dagen om sommeren.
Men til hverdagsbruk lar jeg en av de være litt åpen for å slippe inn litt lys så jeg kan orientere meg i rommet.

Jeg angrer ikke på at jeg gikk for dette. både type og at jeg betalte for montering.

Eneste jeg føler jeg kunne ha gjort anderledes var den typen jeg har på arbeidsrommet mitt, der valgte jeg nok en type som slapp igjennom lys. Men jeg ser i ettertid at jeg burde valgt en tynnere type som slapp igjennom mer. Men den lystette funker strålende både på soverom og i stua. Må jo ikke ha den helt stengt.

Dette er uten tape.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Målt karm minus 5 mm er standard, sånn jeg forsto det. Han foreslo å gå opp til målt karm minus 3. I alle fall, 2 mm bredere gardin. Ser skikkelig ut hos deg, forresten.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da kan det være at de bare har endret praksis på hvem som endrer på målene.
Vi bare smørte på med noen ekstra millimeter på oppgitte mål for å kompensere for at fabrikken kutta ned størrelsen litt. Uansett, det er bra på de vinduene hvor vi ikke tulla med målene også. Bare litt ekstra romslig.

C

cruiser

Gjest
Du har ikke vurdert lameller? Jeg gikk for det i kåken min, jeg syns det ser bra ut, er så og si lystett der det er ønskelig men, det viktigste var at jeg kunne tilpasse det 100% til mine vinduer enkelt selv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da skal forhåpentligvis blekket på plass snart. Jeg tenker å poppe. Hva synes dere er passe dim på naglene? Skal ut og handle ila kvelden.

IMG_2441.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers har Duette ankommet, og ser fine ut. Blir montert så snart døra er der den skal være.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjenner at jeg har litt lyst til å pusse/sparkle denne veggen når jeg likevel må male alt på nytt. Fullt av bobler i betongen, og ikke helt der at jeg synes det er fint. Selvsagt malt fra før, om det har noen betydning. Noen tips om hva som egner seg av produkter (utendørs)?

IMG_2457.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Heydi har noen mørteltyper du kanskje kan bruke? Regner med at du skal male etterpå.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du må ha det helt slett, så finnes det sandbaserte sparkeltyper som kan brukes, - hvis du vil ha struktur, så kosterapper du med tynn pussmørtel... eller rett og slett strukturmaling..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Endte med Husfix. Fikk ikke glatta ut helt. Det hjalp ikke stort at slipemaskinen gikk til helvete underveis heller.

Sånn ble det, og det får være godt nok.

IMG_2521.jpg

Nå er det tid for ny utelampe. Skulle gjerne hatt en gammel og grønnpatinert PH, men de koster gjerne 5000,- på bruktmarkedet, og denslags utgifter ender fort med å gå på bekostning av høyttalere og sånt....

Jeg vurderer denne:

5704709010302.jpg

https://www.lampehuset.no/lamper-utelamper-rom-miljo-utemiljo/dl31-utelampe-ip44-dyberg-larsen-sort

Ikke ekte, men beste fake, og i hvert fall mye bedre enn forrige blendende 'lanterne' som kun kastet lys rett ut i øyehøyde...

Lampa er 31 cm i diameter. Bredde på veggen er ca. 190, eksisterende strømuttak er ca. 170 over gulvet og 65 fra veggen. Hva tenker man om plassering? Opp? Ut?

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn