Oppskrifter.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg kunne tenke meg noen gode matoppskrifter.. F.eks oppskrifter til scampi. Har smakt scampi med en saus som minner om en blanding av søtlig chilisaus og soyasaus, men da jeg prøvde å lage noe lignende ble det ikke helt bra. Noen som har en oppskrift på dette, eller annen god saus til scampi?
Andre gode matoppskrifter? Trenger noen gode tips for nå har jeg gått litt lei i matveien… ::)

Trenger også gode tips på mat til kresne unger som tror at mat bare er pølser, pasta og pizza… :eek:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.864
Torget vurderinger
0
Sv: Oppskrifter.

Komponenten skrev:
Trenger også gode tips på mat til kresne unger som tror at mat bare er pølser, pasta og pizza… :eek:
Finner du svaret på den der MÅ du dele med oss !! ::) Min yngste er helt kav umulig på det der området, starter alle måltider med: "Liker ikke....." Det eneste som ikke frambringer rynket nese er pizza med kun tomatsaus skinke peperoni og ost, pølser i brød, liker ikke potetmos, kylling med ris uten salat, pannekaker og taco. Tomat, mais, ananas og det meste som ellers gjør et måltid friskt og inspirerende er NEI mat ! :p :mad: Det er stunder jeg forstår ( veldig godt ) foreldre som "glemmer" barna på rasteplasser når de er på ferie ! ;D ;D ;D ;D ;D

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
564
Sted
Stockholm

En saus jeg liker å lage til wok, gjerne med scampi er: (håper du liker hvitløk, og den er ikke søt..) Maizena mel som blandes ut i vann litt for litt. Jeg pleier å ta 1/4 dl vann oppi et par spiseskjeer maizena å røre ut til å begynne med. Når dette koker opp blir det tykkere og tykkere, og da sper jeg på med vann til det blir passe tykt. Og så tar jeg 1/2 til 1dl kikkoman oppi, sammen med et par hønsebuljong terninger, og noen fedd hvitløk.. ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
564
Sted
Stockholm

Er inne på sentralen via wap på tlf, så innlegget over er maks lengde av hva jeg kan skrive, så da må jeg lage et til med "EDIT".. ;D.

EDIT: Hvitløken blir IMO best knust, ikke kutta.. ::). Liker du ikke hvitløk kan ingefærrot også være bra å hakke opp! Nam, nam, dumt å bli fysen før jeg skal legge meg.. :eek:
EDIT: Blir det for sterkt, kan det nøytraliseres med bitte litt sukker..

G

Gjestemedlem

Gjest

Scampi er godt hvis man steker dem ca 30 sekunder på hver side, har på litt finhakket chill og sprikler med sitron. Godt på en seng av frise, rukkola og eikebladsalat f.eks.

En annen favoritt er å lage en saus ut av en boks med kokosmelk som er blandet med grønn curry paste og kokt inn. Gjerne med en skvulp fond i også.

Kan også dyppes i søt chillisaus som man kjøper på store flasker i jallasjapper.

De kan males opp rå og blandes med kylligkjøttdeig og formes til små kjøttboller som man pakker inn i en spesiel deig og koker i i thaisuppe.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Takk Spiralis, det er godt det er flere i klubben. Har ofte lurt på hva jeg har gjort galt som har fått så kresne unger, men trøsten er at selv om jeg har to som nesten ikke spiser noe, så har jeg en som spiser det meste, så da er det kanskje ikke min skyld at de er blitt sånn…?

Ikke nok med at de er kresne, de er at på til synske, for de vet allerede før de har smakt at dette liker de ikke.
Makaroni/spagetti, fajitas-lefser, ost, ketchup, pannekaker og fiskeboller i hvit saus, man kan visst vokse opp på det, i tillegg til pølser og litt pizza … og litt eple i ny og ne. Uff.

Holder det å steke rå scampi i 30 sek. på hver side?

En skvulp, er det mer eller mindre enn en skvett?? ;)

Har laget noen wok-retter med lignende saus til det du beskriver Cundis: Soyasaus, vann, maisenna, sukker, hønsebuljong, ingefær og noen dråper chillisaus (olje, sterk) Veldig god den!

G

Gjestemedlem

Gjest

Komponenten skrev:
Ja hvis du har høy varme er det nok. Du ser det på dem, de blir rosa og fast i kjøttet, men ikke tørre eller seige, men får en sprø saftig konsistens. Men de må ikke være altfor kalde før du steker dem da. Tin dem til romtempetratur, skrell dem og steik ca 30 sek på hver side.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
564
Sted
Stockholm

Komponenten skrev:
Takk Spiralis, det er godt det er flere i klubben. Har ofte lurt på hva jeg har gjort galt som har fått så kresne unger, men trøsten er at selv om jeg har to som nesten ikke spiser noe, så har jeg en som spiser det meste, så da er det kanskje ikke min skyld at de er blitt sånn…?

Ikke nok med at de er kresne, de er at på til synske, for de vet allerede før de har smakt at dette liker de ikke.
Makaroni/spagetti, fajitas-lefser, ost, ketchup, pannekaker og fiskeboller i hvit saus, man kan visst vokse opp på det, i tillegg til pølser og litt pizza … og litt eple i ny og ne. Uff.

En skvulp, er det mer eller mindre enn en skvett?? ;)

Har laget noen wok-retter med lignende saus til det du beskriver Cundis: Soyasaus, vann, maisenna, sukker, hønsebuljong, ingefær og noen dråper chillisaus (olje, sterk) Veldig god den!
Chili skal jeg jaggu prøve, takk for tipset ! ::)

N

nb

Gjest

Som påpekt, scampi skal IKKE stekes lenge, da blir de tørre.

En variant som er god og enkel er:

Mariner i en blanding av fishsauce, østerssaus, hvitløk og evt chili. Stek i panne, server med litt fersk koriander drysset over.

Fishsauce og østerssaus fås kjøpt i ok dagligvareforretninger og stort sett alle innvandrerbutikker.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

Langoustines marinert med lime og koriander som stekes på grill eller grillpanne er en innertier.

Topp Bunn