oppskrifter til brødbakemaskin?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Har fått tak i en wilfa cool touch brødbakemaskin og da er spørsmålet:
Er det noen som har gode oppskrifter både på Brød og ikke minst kaker
en kan bake i denne ?
Finnes det også gode oppskrifter på glutenfri oppskrifter til denne?
( har funnet noen få på nett, men kom gjerne med gode forslag/oppskrifter. )

Mvh Jan I

G

Gjestemedlem

Gjest
mel
vann
salt
sukker
gjær

Helles i beholderen

Velg program etter ønske.

E

espenj2005

Gjest
Du må patentere den oppskrifta Gjestemedlem. Jeg får vann i munnen.... :)
Mvh Espen

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
893
Kjøp 0,5 kilo havremel, tørrgjær og matolje. Tøm 0,5 liter lunkent vann og tre ss matolje i bakemaskina. Tøm posen oppi sammen med tre ts tørrgjær. Rør litt rundt. Sett i gang et grovbakeprogram. Det er en enkel måte å få godt brød på.

NB! Vær nøye med målene!!!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
3 dl. vann+ 0.5 dl appelsinjus+ 0.5 dl skummet kulturmelk eller yoghurt naturell
Litt olivenolje (15-20g)

350 g hvetemel
70 g havrekli
40 g linfrø
40 g solsikke frø
40 g finmalt rug
40 g grovmalt rug
120 g sammalt hvete
10 g salt
Ca 2 ts tørrgjær

Kan selvsagt variere melblandingen, de rare tallene kommer av at jeg har skalert ned en større oppskrift.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
TannoyGrf skrev:
Du må patentere den oppskrifta Gjestemedlem. Jeg får vann i munnen.... :)
Mvh Espen
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:
3 dl. vann+ 0.5 dl appelsinjus+ 0.5 dl skummet kulturmelk eller yoghurt naturell
Litt olivenolje (15-20g)

350 g hvetemel
70 g havrekli
40 g linfrø
40 g solsikke frø
40 g finmalt rug
40 g grovmalt rug
120 g sammalt hvete
10 g salt
Ca 2 ts tørrgjær

Kan selvsagt variere melblandingen, de rare tallene kommer av at jeg har skalert ned en større oppskrift.
Brød basert på hvetemel er en uting. Det er direkte gift for kroppen og vil føre til en alt for tidlig død.

Spelt kan med fordel erstatte hvetemel i en hver sammenheng, og på den måten sikre et sunnere kosthold og lengre liv.

Men ellers så brødet veldig godt ut Kompo. Spesielt solsikke, det er veldig godt i brød.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
34
Så lenge minst halvparten av melet er fint hvetemel, så kan du ikke gå feil. Bruker du mer enn halvparten med grovt mel, blir ofte brødene for tunge, harde og kompakte.

Roy (som baker brød)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Takker for fine oppskrifter.Spesielt den til Komponenten så spennende ut og MÅ PRØVES.
Er også ute etter erstatning for vanlig mel, noen flere typer som kan anbefales?
Har dere gode formkake oppskrifter for bakemaskin?
Forresten så testet jeg ut denne maskinen i går kveld ( stort brød med 70/30 mel/grovmel)
Dette ble faktisk helt perfekt, og så lettvindt da. :) :) :)
Nå er det bare å teste timeren og se om jeg kan våkne til ferske brød :)
Mvh Jan I

N

nb

Gjest
Man tager en brødbakemaskin, trekker ut støpslet om det står i. Så har man flere alternativer, hvorav jeg kun skisserer et par

- Om man har angrefrist, så benytter man seg av den
- Man legger den i emballasjen og gir den til naboen.

Så går man til bakeren og kjøper et deiligt brød. Her kan jeg anbefale fransk landbrød eller annet basert på surdeig.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Så går man til bakeren og kjøper et deiligt brød. Her kan jeg anbefale fransk landbrød eller annet basert på surdeig.

Det er slett ikke greit å få tak i godt fransk brød her hjemme. Der er mange bakere som prøver seg, men resultatene blir stort sett middelmådige etterligninger. Jeg vet ikke om det er melet, vannet eller prosessen som er anderledes.

Det er jo godt å spise riktig ferskt brød, så for dem som bor langt unna en habil baker så kandet være en løsning å bake selv. Fordelen med bakemaskiner er jo at man slipper å ringe vaskehjelpens nødnummer etterpå. Men faren er at man går lei etter 2 uker og at det bare blir atter en ting som støver ned inne i skapet sammen med fonduesettet og smørbrødtoasteren.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hadde en annen bakemaskin tidligere, men den lagde ikke perfekte brød.
Det ser det derimot ut at denne gjør. ( både elting/heving og steking)
OG joda jeg baker også for "hånd"
Nå bor jeg så langt unna baker at egen baking nok er eneste alternativ ( når tida strekker til)
OG å experimentere med forskjellige oppskrifter er jo litt av gamet da. ( litt lettere og mer tid til rådighet med bakemaskin)
Det er derfor jeg spør etter gode oppskrifter til denne maskinen.
Tror nok at denne blir et fast innventar på kjøkkenet ja.... Eller den bråker en del ved elting, så den må nok stå langt unna lytterommet.
forresten så er det experimentering med loff som pågår akkurat nå
Mvh Jan I

E

espenj2005

Gjest
Enig med Gjestemedlem om at det fort kan bli ENDA en maskin som samler støv.

Det er ikke så grisete som noen tror heller: Dedikert stor balje og rene hender uten ringer og klokker er det som behøves. Kna tungt i 8 minutter, la heve under klede ca 45 minutter og kna som f.. i 4 lange minutter til. Rull ut lunser til brødform eller lag noen store kulebrød som du steker uten form og la heve ca 30 min til. Stekes på varmluft ca 45-50 minutter for et normalt brød(8-10 hg).
Hvis det sitter mye deigrester igjen på benken bløter du det opp med KALDT vann, masser litt med fingrene og tørk vekk med kjøkkenpapir før du vasker med såpevann og tue.

Viktig: hvis du bruker grovt mel, hele korn og frø burde du (må) helle over kokende væske tilsvarende oppskriftens mengde og la stå tildekt i ca 20 minutter slik at det sveller ut. Hvis ikke kan du få en kostbar tur til tannlegen grunnet tannbrudd. En annen like viktig grunn er at hvis hele korn og grovt mel ikke bløtlegges vil det suge til seg fuktigheten fra det ferdige brødet slik at brødet blir tørt/smuler etter kort tid(1 dag).Det kan hende du må tilsette litt ekstra væske for at deigen skal bli smidig og fin ved denne metoden.
Mvh Espen

N

nb

Gjest
Noe som funker fint om det er langt til bakeren, er å kjøpe inn noen brød, skjer i skiver og fryse. Tines i brørsiter på noen få minutter når man trenger det, så slipper man å kaste halve brødet når det begynner å minne mistenkelig om skosåle.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Noe som funker fint om det er langt til bakeren, er å kjøpe inn noen brød, skjer i skiver og fryse. Tines i brørsiter på noen få minutter når man trenger det, så slipper man å kaste halve brødet når det begynner å minne mistenkelig om skosåle.
Nå fikk jeg litt lyst på toast. Men det er uhyggelig vanskelig å få tak i riktig brød til toasting. Dette ferdig oppskjærte brødet i engelske butikker som ikke er mye godt rått men som egner seg utmerket til toast, og får den fine balansen mellom sprøtt og seigt. Litt smør og en god marmelade på og en kopp med PG-tips beriket med melk og sukker.

E

espenj2005

Gjest
Beste brødet til Toast synes jeg er Brioché eller loff bakt med egg. Egget gjør at overflaten karamelliseres på en mer smakfull måte
:) :) :)
Mvh Espen

G

Gjestemedlem

Gjest
TannoyGrf skrev:
Beste brødet til Toast synes jeg er Brioché eller loff bakt med egg. Egget gjør at overflaten karamelliseres på en mer smakfull måte
Mvh Espen

Brioche er litt mer kake enn brød, selv om det ikke er så søtt. Litt for tett og kleimete til å spise mer enn ett stykke av. Ingen fullgod erstatning for ordentlig brød.

E

espenj2005

Gjest
Gjestemedlem skrev:
TannoyGrf skrev:
Mvh Espen

Brioche er litt mer kake enn brød, selv om det ikke er så søtt. Litt for tett og kleimete til å spise mer enn ett stykke av. Ingen fullgod erstatning for ordentlig brød.

NeiNeiNei :D
Det kommer an på hvordan det bakes. Brioche kan serveres til for/hovedretter og ristet med pålegg.
Mvh Espen

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Egentlig er den oppskriften min en oppskrift på 4 brød i langpanne som jeg har delt omtrent på 4 ( så vidt jeg husker, måtte tilpasse væskemengden til det som maskinen bruker til vanlig)

Jeg bakte en del brød tidligere i langpanne, hadde alt oppi en stor kjøkkenmaskin og lot det elte ganske lenge. Når man baker ut brød på bordet er det mye bedre å helle olje på bordet enn å bruke mel, da henger det ikke fast og det er enkelt å elte. Så må man også ha olje mellom brødene om man steker i langpanne.

Konsistensen på brødet i brødbakemaskinen er jo litt annerledes enn annet brød, litt svampete blir det jo, og det er best når det er helt ferskt. Jeg fikk en i presang for noen år siden som noen hadde vunnet, har brukt den en del, det er jo godt med nysteikt brød til frokost i helgene i alle fall…

Om væskemengden til din maskin er større enn til min bør du kanskje skalere opp oppskriften for å få rett resultat, ellers kan det kanskje bli feil stekt.

Hvilken bok er det du har lest Oddgeir…? Er hvetemel også galt nå… jøje meg, hva kan man egentlig stappe i seg for tiden?? Leste en som het “Spis deg glad” for noen år siden, mange rare teorier der og, og en annen om kolesterol hvor man skulle stappe i seg på havre og spise enorme mengder b-vitaminer. Man skal jo ikke leve evig heller…

Vel nå skal jeg bake kake… ;)

Topp Bunn