Oppsigelsestid

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Jeg har sagt opp jobben min og lurer på hvor lenge jeg må stå i den før jeg kan gå

Litt datoer

2. april - Ansettelse
21. mai - Jeg sier opp

I kontrakten min står det 3 mnd oppsigelsestid

Det eneste sjefen sa var "Du har 3mnd oppsigelsestid."

Det har etter at jeg sa opp vært lite trivelig på jobb og jeg vil derfor bort så fort som mulig.

Er det noe muligheter å komme seg ut raskere enn de 3 månedene? Og i såfall hvilken lovhenvisning skal jeg bruke?

På forhånd takk for svar

N

nb

Gjest
Neppe. Men det omvendte gjelder så vidt jeg vet - du har rett på lønn i oppsigelsestiden, men ikke til å utføre jobben din - dvs at arbeidsgiver kan kreve at du går så lenge de betaler deg i oppsigelsesperioden. Det er jeg, uten å være jurist, 92% sikker på. Det skader dog ikke å spørre.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal stå i ansettelseskontrakten din. Ble du ansatt 2. april iår?

Har du prøvetid og står i den enda? Hvis ja er det normalt med 14 dager oppsigelsestid.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Problemet er at jeg ikke har prøvetid. Jeg kom fra et søsterselskap som gikk konkurs.

Har snakket litt om det med venner, og noen av de mente at oppsigelsestiden ikke kan være lenger en tiden man har vært ansatt. Dog uten å ha noen henvisning til hvor det eventuelt står.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Normalt:
Prøvetid: 14 dager oppsigelse
Ansettelse inntil 5 år: 1 mnd
Ansettelse inntil 10 år: 2 mnd

Forutsatt at ikke anet er spesielt avtalt, og det har jo du. Tror ikke det er noen snarvei ut, hva med en prat med sjefen og ytre ditt ønske?
Husk at 3 mnd-perioden løper fom 1. juni.

N

nb

Gjest
Siden det er du som har sagt opp spørst det hvor fleksibel arbeidsgiver er interessert i å være. De må tross alt betale deg i oppsigelsestiden. Om du ikke vil ha lønn fra de er de sikkert mer fleksible, men det spørst hvor keen du er på det....

Husk på at oppsigelsestiden er til gode og forpliktelse for begge parter - du kan ikke kastes ut på dagen og du kan ikke stikke på dagen, arbeidsgiver må muligens erstatte deg osv.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
348
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Fra arbeidsmiljøloven:

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

(3) Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

(4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

(5) Den sammenhengende ansettelse som kreves i andre og tredje ledd avbrytes ikke ved midlertidig fratreden i henhold til oppsigelse på grunn av lovlig arbeidskamp. Den tid arbeidstakeren er fraværende skal likevel ikke medregnes, med mindre noe annet avtales ved arbeidskampens avslutning.

(6) Ved beregning av ansettelsestid etter denne paragraf skal medregnes den tid arbeidstakeren har vært ansatt i annen virksomhet innenfor konsern som arbeidsgiver tilhører eller innenfor annen gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse på en slik måte at det er naturlig å se ansettelsesforholdene i sammenheng. Har virksomheten eller del av den blitt overdratt eller leiet ut til ny arbeidsgiver, skal også medregnes den tid arbeidstakeren har vært ansatt hos den tidligere arbeidsgiver eller i virksomhet innenfor konsern eller gruppe av virksomheter som den tidligere arbeidsgiver tilhørte.

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

(8) Partene kan ikke ved tariffavtale eller annen avtale fravike oppsigelsesfristene i andre eller tredje ledd før oppsigelse har funnet sted, eller bestemme at oppsigelsesfristen ved oppsigelse fra arbeidstakerens side skal være lenger enn ved oppsigelse fra arbeidsgiverens side.

(9) Arbeidstaker som er permittert uten lønn i forbindelse med driftsinnskrenkning eller driftsstans, kan gå til oppsigelse med en oppsigelsesfrist på 14 dager regnet fra den dag oppsigelsen blir mottatt av arbeidsgiver. Dette gjelder uansett hvilken oppsigelsesfrist som følger av loven eller avtale.

(10) Dersom ulykker, naturhendelser eller andre uforutsette hendelser gjør det nødvendig helt eller delvis å innstille driften, og arbeidstaker derfor sies opp, kan oppsigelsesfristen overfor arbeidstakere ved det arbeid som må innstilles, settes ned til 14 dager regnet fra hendelsen. Er gjeldende oppsigelsesfrist kortere enn 14 dager, gjelder denne. Oppsigelsesfristen kan ikke settes ned etter dette ledd ved arbeidsgivers død eller konkurs, og heller ikke ved arbeidsstans som skyldes at arbeidsrom, maskiner, redskap, arbeidsmaterialer eller andre hjelpemidler som arbeidsgiver skal stille til rådighet, ikke kan brukes, med mindre arbeidstakeren selv er skyld i arbeidsstansen.

Skulle tro at du har en mnd oppsigelse, se likevel pkt 6

N

nb

Gjest
cox skrev:
Skulle tro at du har en mnd oppsigelse, se likevel pkt 6
Niks, ikke når kontrakten hans sier 3 måneder. Da er det 3 måneder. Se paragraf 1.

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
norman skrev:
Hei

Jeg ville uansett bedt om en samtale med din nærmeste leder. Det er i ingens interesse at arbeidsforholdet skal tvinges til 3 måneder hvis det er dette som er den juridiske fasit.

Begge parter er tjent med å ha en arbeidstaker som yter og som trives.

vh Norman
Ikke nødvendigvis vel ::)
Kan hende arbeidsgiver er avhengig av at han står den avtalte tiden, derfor kan det av samme grunn være av interesse for arbeidsgiver at hen står i 3 måneder.
Så lenge han er i arbeid må han nok også jobbe, gjør han ikke det så blir vel ikke situasjonen særlig anderledes enn om han bare går på dagen.
Men en samtale om dette med arbeidsgiver er jeg enig i kan være et smart trekk, men tvile uansett på om han får lønn om han går før tiden.
Avtalen er gjensidig for å beskytte begge parter.

Mvh.KW

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Problemet er at bedriften er avhengig av meg. Det er bare meg og sjefen i administrasjon og 1 på lageret.

Kommer til å prøve en samtale, men er dessverre redd det ikke hjelper.

Sykemelding er jo en mulighet, men har egentlig ikke lyst å gå den veien.

Det er bare å håpe at ting løser seg så fort som mulig.

A

aair

Gjest
Om du er organisert, så tar du kontakt med ditt forbund for hjelp. Ta også kontakt med Arbeidstilsynet for råd på telefon 815 48 222.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Svaret er nok 3 måneder. Du tok jobben og avtalte den oppsigelsestiden, men angret tydeligvis etter bare noen uker, og nå vil du også smyge deg ut av den skriftlige avtalen fordi "det ble lite trivelig". Det er nok ingen lovparagraf du kan bruke for å redde deg ut av den situasjonen der. Sjefen er, forståelig nok, ikke spesielt entusiastisk over å ta ekstraarbeidet med ny rekruttering etter så kort tid. Personlig ville jeg vært seriously pissed om noen dro en slik en på meg. Mitt råd til deg er å stå avtaletiden ut, og dessuten å legge inn både godt humør og litt ekstra innsats i den tiden. Så kort ansettelsestid vil uansett ikke se bra ut på CVen din, men da får du kanskje en OK referanse likevel.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Asbjørn skrev:
Mitt råd til deg er å stå avtaletiden ut, og dessuten å legge inn både godt humør og litt ekstra innsats i den tiden. Så kort ansettelsestid vil uansett ikke se bra ut på CVen din, men da får du kanskje en OK referanse likevel.
Det Asbjørn sier her er det veldig lett å stille seg bak.

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Ikke sykemeld deg i hvertfall! Det står lite respekt av arbeidstakere som åpentbart tar den enkle løsningen og påfører arbeidsgiver ekstra kostnader.

Still med godt humør den siste tiden og få med deg en grei referanse!

N

nb

Gjest
Ta det, som Asbjørn sier, med godt humør og gjør en god jobb. Det er liten oppside i at sjefen din skal være så sur som mulig på deg. Om dere er deg + han + en på lager skjønner jeg at han blir irritert. Hadde du vært en av 100 hadde det vært et mindre problem da dine oppgaver sikkert greit kunne ha blitt fordelt ut på andre.

Det er snakk om under tre måneder. Ikke så veldig lenge.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Snart er det ikke tre måneder heller. Om en drøy uke er vi i St.Hans-modus - og så går Norge i sommerdvale - og vips er det bare en måned igjen.

Stå på som en helt til siste dag - det gjør noe med selvfølelsen - og i tillegg får du kanskje lært den sure arbeidsgiveren din en aldri så liten lekse også.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
eirik skrev:
2. april - Ansettelse
21. mai - Jeg sier opp

Det har etter at jeg sa opp vært lite trivelig på jobb og jeg vil derfor bort så fort som mulig.
Gå ut døra og stryk arbeidsforholdet fra CV`n. Gjetter på at det gjør noe med selvfølelsen det og.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
ØivindJ skrev:
eirik skrev:
2. april - Ansettelse
21. mai - Jeg sier opp

Gå ut døra og stryk arbeidsforholdet fra CV`n. Gjetter på at det gjør noe med selvfølelsen det og.
I tilfelle en ganske forkrøplet selvfølelse.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
jobbet som ass.butikksjef tidligere ved siden av jobben jeg har nå.
En ny deltidsansatt som hadde jobbet noen uker kom plutselig ikke på jobb. Borte vekk, gadd ikke jobbe mer. Ekstra kjipt siden dette var rett før feriesesongen den sommeren. Denne karen var fotografspire, og jeg forbannet meg på at skulle våre veier krysses igjen, sorry mac. I ettertid har han mistet bildesalg pg.a min "elefanthukommelse". 8)

Å stå oppsigelsestiden helt ut, med rak rygg, gir store pluss i min bok ihvertfall. Hallo? det er bare snakk om max. 3 lusne måneder jo........

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Med fare for å bryte en eller annen netikette vil jeg si at det hele høres ganske sutrete ut.

Og hvorfor skriver nesten ingen hvor gamle de er, i profilen sin. Kunne vært interessant å vite.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
eirik skrev:
Sykemelding er jo en mulighet, men har egentlig ikke lyst å gå den veien.
Sykemelding er selvfølgelig ikke en mulighet med mindre du faktisk er syk!

V

vredensgnag

Gjest
Bu-hu.

I løpet av min etterhvert noen år lange fartstid i arbeidslivet har jeg møtt ulike holdninger til ansvar, pliktoppfyllelse og karriereplanlegging.
Jeg har med glede bistått folk med nye ansettelser lang tid etter at de jobbet for meg, dersom de gjorde en innsats mens vi var kolleger. Og jeg har også passet på å advare andre arbeidsgivere mot slasker.

Valget er ditt. Siden du kommer fra et søsterselskap så visste du hva du gikk til, du tok på deg et stort ansvar i en liten bedrift. Det er godt mulig at "det er lite trivelig" - kanskje skyldes det at noen holdt en hånd over deg på din forrige arbeidsplass, kanskje er sjefen dårlig. Men du tok noen i hånden på at du skulle gjøre en jobb, på visse betingelser, og nå ønsker du å hoppe av ved å lete etter påskudd for å slippe å holde ditt ord.

La meg minne deg om kulturen du representerer:

"Noe av det viktigste for en viking, hvis han ville beholde æren, var å være en ordholden mann. Sagt var sagt, og en lovnad skulle holdes. "

http://www.arild-hauge.com/torvremse.htm

Det grunnprinsippet er selvsagt ikke unikt for vikingene - det aktes i mange kulturer.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Har du en ny jobb å gå til eller...
Uansett du kan ikke surmule over å ha tatt et valg du agrer på.
Den som intet velger intet vinner...

Jeg har akkurat tapt 500 000 kr på et galt jobbvalg og må bare gå videre...
Det svir meg øknonomisk neste 20 åra men pytt pytt.. "my wife loves me"
Hva har du tapt?
Du er egentlig svineheldig som fikk fortsette etter at søsterselkapet gikk konk. Hva har du tenkt å leve av nå? Ikke mine fordømte skattepenger håper jeg...
Sleiven

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Ved et jobbskifte er det jo sånn at begge parter prøver å selge hverandre og det man blir fortalt stemmer ikke nødvendigvis med realitetene.

Arbeidsgiver har også et ansvar for å tilrettelegge for sine ansatte.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
eirik skrev:
Jeg har sagt opp jobben min og lurer på hvor lenge jeg må stå i den før jeg kan gå

Litt datoer

2. april - Ansettelse
21. mai - Jeg sier opp

I kontrakten min står det 3 mnd oppsigelsestid

Det eneste sjefen sa var "Du har 3mnd oppsigelsestid."

Er det noe muligheter å komme seg ut raskere enn de 3 månedene? Og i såfall hvilken lovhenvisning skal jeg bruke?

På forhånd takk for svar
Du har naturligvis ingen rett til å bryte arbeidskontrakten din. Oppsigelsesitden er der for at arbeidsgiver skal rekke å rektruttere og lære opp en erstatter. Men hvis det ikke er viktig for arbeidsgiver at du er der de tre måneder kan du naturligvis høre med henne om det er mulig å avvikle jobben raskere. Noen er mer fleksible enn andre.

Du kan også ta ut opparbeidet ferie i oppsigelsestiden, så vidt jeg vet.

V

vredensgnag

Gjest
Det kan ikke være mange ferieminuttene det er snakk om her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
vredensgnag skrev:
Det kan ikke være mange ferieminuttene det er snakk om her.
Siden han kom fra et søsterselskap er det ikke uvanlig at ferien overføres. Jeg fikk i alle fall med meg min da jeg gikk fra datter til mor.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Litt rolig i svingene nå. Jeg er av den helt klare oppfatning av at han må stå oppsigelsestiden ut, ingen tvil om det. For at sykemelding skal være aktuelt må han eventuelt blir hetset til det av sjefen. Ikke helt uvanlig, men la oss gå ut fra at det ikke er tilfellet her.

Men det kan være tilfeller der det er helt umulig å jobbe under enkelte mennesker. Jeg har opplevd det en gang, men det var en mnd før jeg sluttet i jobben uansett. Derfor fikk det ingen spesielle utslag i noen som helst retning. Poenget er at slike ledere finnes, og det i hopetall. Jeg tror jeg har vært heldig å slippe unna å møte mer enn en i mitt yrkesliv.

Om det er så at sjefen er så dårlig at det er vanskelig (og psykisk skadelig) å jobbe med vedkommende bør det ikke være noe å si på at trådstarter mottar dagpenger når karenstiden er over. Det er hans soleklare rett, og også et helt nødvendig sikkerhetsnett når slike situasjoner oppstår. Det finnes nok like mange uegnede arbeidsledere som egnede, når alt kommer til alt.

Jeg ha i alle fall ingen grunn til å snøfle over at mine skattepenger går til noe så selvfølgelig som at en person som har opplevd uholdbare arbeidsforhold kan overleve. Det antas da av meg at arbeidssituasjonen er uholdbar, i og med at personen våger seg frampå med dette spørsmålet. Det med å sykemelde seg kan jo ha noe med at han er i ferd med å totalt sprekke på grunn av forholdene, men kanskje mest sannsynlig fordi han sliter med å se sjefen i øynene slik det er blitt nå. Er det slik at det siste er årsaken får han bare bite det i seg, og stå løpet helt ut.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Jeg er for tiden på farspermisjon, og har samtidig funnet meg ny jobb.
Har 3mnd oppsigelsestid hos nåværende arb.giver.

Jeg har permisjon t.o.m den 18/2.

Om jeg sier opp stillingen min i dag, vil Ferbruar mnd
telle som oppsigelsestid, selv om jeg har permisjon?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
X-hilarate skrev:
Jeg er for tiden på farspermisjon, og har samtidig funnet meg ny jobb.
Har 3mnd oppsigelsestid hos nåværende arb.giver.

Jeg har permisjon t.o.m den 18/2.

Om jeg sier opp stillingen min i dag, vil Ferbruar mnd
telle som oppsigelsestid, selv om jeg har permisjon?
Om det er arbeidsgiver i hende skriftlig i dag - ja.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Jeg har sagt opp min nåværende stilling, og bedt om å bli fristilt så fort som mulig da det ikke er noe aktivitet i bedriften. Sistnevnte er årsak til at jeg sa opp. Kontrakt sier 3mnd oppsigelsestid.

Etter at jeg sa opp ble jeg leid ut til et annet selskap, måtte flytte til ny kontorplass og ny sjef. Det nye selskapet har sterke bånd til selskapet jeg er ansatt i, men er i utgangspunktet et helt selvstendig selskap, og kontoret er adskilt og låst for andre.

Tross jeg signalisert at jeg ønsker å komme meg videre, skjer det lite. Min opprinnelig sjef peker på min nye sjef, min nye sjef bryr seg ikke, det samme gjør vel også HR. Så jeg befinner meg litt mellom barken og veden uten å komme noe sted..

Jeg skal forholde meg til kontrakt og 3mnd., men er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan argumentere for å komme videre før det og uten å brenne samtlige broer?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har sagt opp min nåværende stilling, og bedt om å bli fristilt så fort som mulig da det ikke er noe aktivitet i bedriften. Sistnevnte er årsak til at jeg sa opp. Kontrakt sier 3mnd oppsigelsestid.

Etter at jeg sa opp ble jeg leid ut til et annet selskap, måtte flytte til ny kontorplass og ny sjef. Det nye selskapet har sterke bånd til selskapet jeg er ansatt i, men er i utgangspunktet et helt selvstendig selskap, og kontoret er adskilt og låst for andre.

Tross jeg signalisert at jeg ønsker å komme meg videre, skjer det lite. Min opprinnelig sjef peker på min nye sjef, min nye sjef bryr seg ikke, det samme gjør vel også HR. Så jeg befinner meg litt mellom barken og veden uten å komme noe sted..

Jeg skal forholde meg til kontrakt og 3mnd., men er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan argumentere for å komme videre før det og uten å brenne samtlige broer?
Jeg regner med at det firmaet som du er ansatt i, får en viss inntekt av å leie deg ut. Sånn sett har de antageligvis en god og saklig grunn til å kreve at du jobber ut oppsigelsestiden, for at du skal bidra til maksimalt med inntekter til det firmaet du er ansatt i.

Du kan jo naturligvis prøve å opptre så uspiselig som mulig overfor din nye sjef (antageligvis ikke veldig lurt) slik at han velger å si opp leieavtalen - men det er fortsatt opp til din egentlige arbeidsgiver å avgjøre om du skal bli frigitt før tiden.

Topp Bunn