Oppsett av RPM5

Sheriff

Medlem
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Hei folkens!

Jeg har nettopp skaffet meg et ordentlig annlegg .(Endelig egen leilighet! :))
Og siden jeg har blitt fristet lenge av kamerater som snurrer plater hjemme så har jeg blitt dratt med i dragsuget selv. Spesielt siden CDene blir pakket bort og streames fra pc er det gøy med fysiske plater!

Jeg har kjøpt meg en brukt RPM5 m speedbox, en brukt EC riaa og en ny clearaudio aurum alpha MM pickup. Noe som burde være et decent oppsett å begynne med.
Jeg her HELT fersk på vinylspillere, men ser meg som oppegående teknisk annlagt, dog så har jeg ikke hatt tid til å sette meg ordentlig inn i oppsettet, og har ikke fått justert den ordentlig.

Jeg har vatret opp spilleren og armen, og justert motvekten sånn på gefylen. (nåletrykkvekt er på vei i posten)
Utenom dette har jeg ikke fått justert noe særlig, jeg ser at den vertikale vinkelen på pickupen(Normalt på platen) er litt off også har jeg ikke helt skjønt kalibreringen av anitskatter(Funksjonen til denne er?)

Siden jeg var litt rastløs og jeg skjønte at jeg ikke kom noe særlig lengre uten bedre lys og referanser så måtte jeg nesten kjøre den i gang og høre hvordan det låt som det stod.

1) Outputen var en god del dårligere enn hva jeg fikk fra squeezebox -> abrahamsen DAC -> balanserte innganger på electrocompaniet PI2 forsterker. (platespillern går inn ubalansert fra riaa)
Hva kan jeg engentlig forvente av output fra denne komboen pickup og riaa?
Og hvor mye kan mekaniske innstillinger gjøre på ren output?

2) I tillegg til at outputen var en del lavere var det også en markant støy, mulig noe 60Hz, men tviler litt, derimot så var det en støy av noe høyerer frekvens, og det kan høres ut som en feil ifht jord/jordsløyfe. Jeg prøvde å koble en kabel mellom jord på spiller og jord på riaa, men ingen forskjell.
Hva kan dette være?

Kombinasjonen lav output og støy kan jo tyde på at det er noe galt i elektronikken, skal feilsøke litt så fort jeg har mulighet, og låne med meg en annen riaa.

Alt hjelp settes stor pris på, og som nevnt i tidligere post så er alle i Bergensområdet med god kjennskap til RPM 5 eller vinylrigg generelt velkommne på en kjapp visit.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.185
Torget vurderinger
10
Jeg har heller ikke peiling på justering av platespiller men har bestemt meg for å lære det. Jeg satt meg akkurat foran pcn for å bestille meg følgende DVD ;)

Uansett så er jeg sikker på at det er noe galt med innstillingene hos deg for jeg hadde nemlig Pro-Jects billigste RPM1 med Ortofon OM3E innom for halvannen måned siden og det ga mersmak. Det låt veldig bra rett fra esken og jeg sammenlignet med Sony XA5400ES sacd spiller og PS Audio Digilink III DAC som spilte fra hardisk!!

Vedlegg

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Vinyl vil uansett ha lavere output enn f.eks cd, så det er helt naturlig.

Støy kan også komme av kabelen du bruker. Har du forsøkt å bytte signalkabel til en som er bedre skjermet? Noen kabler slipper igjennom mye mer støy enn andre.

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Hei!

Kan ikke hjelpe deg med svar på støyen, men vil bare gi tommelen opp for dvd'en HEL skal kjøpe seg. Veldig fin intro til vinylens verden og hvordan man skal sette opp en platespiller. Michael Fremer viser også hvordan man skal sette opp nettopp en RPM-5, hvis jeg ikke husker feil. Lettfattelig, underholdene og presist. Hvis ikke, kan du jo høre med en av dine vinylsnurrende kompiser for råd. Blir det DVD på deg, blir det sannsynligvis du som drar rundt til kompisene dine og viser hvordan de egentlig skal sette opp spilleren sin :)

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Hei. Den støyen er kanskje fra motoren...Vibrasjoner/rumble?...Uansett, du MÅ lese tråd om tweak til rpm5 og utføre.

Mvh Kenneth

Sheriff

Medlem
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Hei!
Takk for link og DVD!

Sist kveld søkte jeg på fremer på youtube og endte opp med å sitte og se på et 2,5 time langt klipp fra et diskusjonspanel om lydkvalitet(anbefales btw til de som ikke har sett det: http://www.youtube.com/watch?v=SY5hI98HEi0)

Jeg skal ta å se nærmere på innstillinger og kabling i kveld.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har hatt EC riaa siden 1995. Den er fæl på støy. Jeg har ikke benyttet den særlig mye på MM, men MC-forsterkningen er på over 70 dB, så det er en relativt kraftig forsterkning av signalet. Litt støy forsterkes deretter.

Min erfaring er at trinnet låter godt, men er ekstremt følsomt overfor elektriske varmekilder. Komfyr varmtvannsbereder ovener vannkokere etc. plukkes opp på for meg uforklarlig vis.

Prøv selv ved å høre om problemet eskallerer når du slår på en eller flere plater på komfyren.

Hos meg har plasseringen av selve trinnet og ikke minst stømforsyningen mye å si. Nå har jeg helle vinyl oppsettet plasser 90 grader i forhold til resten av anlegget. mellom riaa og forsterker har jeg 5m RCA/phono kabler. Det ser ikke så rafft ut, men slik har jeg noenlunde kontroll på støynivået.

Jeg har blitt foreslått skilletrafo osv, men aldri hatt mulighet til å prøve. Slik det står nå virker det greit.

mvh:
Stian

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Justeringen av antiskatingen er veldig enkel, står i bruksanvisningen hvilket hakk den skal stå på avhengig av nåletrykksvekt.

Sheriff

Medlem
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Takk for svar igjen. Skal se litt på oppsettet nå, har ikke sett på noe av det mekaniske enda, men har kort sjekket ut litt elektronisk/støy.

Det er snakk om brum, lavfrekvent summing. Den var der også når jeg slo av og koblet fra spilleren, så det RIAAen som er problemet. Har en varmeovn i stua, og koblet den til/fra og det ble litt mer av samme støy når jeg koblet den til med termostaten på.

Jeg kjøpte riaaen brukt av en på forumet her, og det fulgte med en Mascot psu. Denne skal putte ut 42VAC, den gir ut nesten 50v når jeg målte. riaaen skal ha 40.

Synes at det er merkelig at en så dyr riaa skal brumme så mye.

Bør jeg prøve med en annen psu?

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Sheriff skrev:
Jeg kjøpte riaaen brukt av en på forumet her, og det fulgte med en Mascot psu. Denne skal putte ut 42VAC, den gir ut nesten 50v når jeg målte. riaaen skal ha 40.

Synes at det er merkelig at en så dyr riaa skal brumme så mye.

Bør jeg prøve med en annen psu?
En psu som skal gi ac-spenning er vel som regel bare en transformator. Den vil kunne gi en høyere spenning når den ikke er belastet.

Unormalt mye brumming kommer av enten instrålt støy, via nettet eller på grunn av jordingsproblemer mellom komponentene eller ved en feil på selve enheten.

Har du prøvd med annen kabel mellom RIAA og forsterker? Alternativt mellom platespiller og RIAA? Sistnevnte er vel mindre sannsynlig da du sier problemet ligger mellom RIAA og forsterker.

Hvor står RIAA'en plassert i forhold til forsterkeren eller andre transformatorer?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Sheriff skrev:
...
Det er snakk om brum, lavfrekvent summing. Den var der også når jeg slo av og koblet fra spilleren, så det RIAAen som er problemet. Har en varmeovn i stua, og koblet den til/fra og det ble litt mer av samme støy når jeg koblet den til med termostaten på.
...
Test evt med kortsluttet inngang på RIAA. Åpen innganggjør RIAAen unødig følsomm for støy.

...
...
+8 VAC ubelastet på en trafo med nominell spenning på 42 VAC er ganske normalt. I sammenhengen bør det ikke være noen praktisk forskjell på 42 VAC og 40 VAC.

mvh
KJ

Sheriff

Medlem
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Hei!

Takk for hjelp folkens, jeg har kommet et godt stykke på vei i dag.

Jeg prøvde riaaen hos en kompis i dag, helt støyfritt opp til høyt volum.

Fant ut at det var to typer støy hos meg. En indusert støy i signalkabelen fra spilleren til riaaen. Og en del nettstøy.
Hadde en kimber cable Hero som jeg brukte, og regnet med at denne var bra skjermet, men når jeg kjente på den nå så virket det som at den var helt uskjermet. Satt den ut fra riaaen, koblet en monster cable jeg hadde liggende mellom spiller og riaa, koblet til jordkabel - Helt støyfritt.

Vi trikset litt med ulike apparater, og stekeovnene lagde fine toner i anlegget. I ettermiddag kom det en lignende støy, og det er nok fra naboleiligheten eller noe annet på nettet, så skal se på noen nettfiltre i morgen, og forhåpentligvis få det støyfritt til enhver tid.

Gjorde de viktigst justeringene og anlegget er oppe og går. Låter veldig bra!
Skal få finjustert litt underveis.

Takk igjen!

Topp Bunn