Opplevd forskjell mellom CD og strømming

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
For alt jeg vet er dette temaet utdebattert…tilgi meg i så fall, og bla videre.

Jeg har ommøblert stua og CD-avspilling ble igjen aktuelt etter primært å ha brukt streaming i lang tid. Jeg strømmer Tidal HiFi gjennom Sonos eller spiller CD-plater fra en Creek Destiny 2. Begge deler går via samme DAC.

Jeg opplever nå CD-lyden som mindre anstrengende å lytte til enn strømmingen. Det er som om det er mer ro rundt musikken - jeg har aldri skjønt terminologien, men kan det være dette som kalles «svart bakgrunn»? Jeg får lyst til å sitte lenger og bare lytte. Dette er uavhengig av sjanger og volum, og er noe jeg i grunn har oppdaget litt over tid, kanskje spesielt ved å legge merke til det når jeg har musikk som bakgrunnsunderholdning

Så er spørsmålet: Hvorfor?

Jeg er fullstendig åpen for at det evt ikke er noen reell forskjell, eller at den opplevde forskjellen har med noe psykologisk (psykotisk🤪?) å gjøre. Men jeg mener at jeg ikke har hatt noen forventning om at det ene skal låte bedre enn det andre.

Tråden er for min del åpen både for forklaringer basert på eksisterende naturlover OG for erfaringsbasert synsing. Jeg har plassert hodet på stabben helt frivillig.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
@hvego Det spørs nok hvordan man strømmer. Hos meg låter digital avspilling best eller minst like bra som CD med programmet JRiver Media Center via Mac Mini -> usb-kabel -> usb bridge (Be Canto Ref med femtoclock) -> DAC via digital XLR-kabel (Burmester 001 CD-spiller med digitale innganger). Hvis jeg strømmer fra Tidal eller Spotify Connect så låter det også veldig bra, men ikke like bra som fra disk eller Media Center radio (som altså er strømming i høy kvalitet som låter like bra som avspilling fra egen disk og fra cd)
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
@hvego Det spørs nok hvordan man strømmer. Hos meg låter digital avspilling best eller minst like bra som CD med programmet JRiver Media Center via Mac Mini -> usb-kabel -> usb bridge (Be Canto Ref med femtoclock) -> DAC via digital XLR-kabel (Burmester 001 CD-spiller med digitale innganger). Hvis jeg strømmer fra Tidal eller Spotify Connect så låter det også veldig bra, men ikke like bra som fra disk eller Media Center radio (som altså er strømming i høy kvalitet som låter like bra som avspilling fra egen disk og fra cd)
Så da tenker du at grunnen ligger i Sonosdingsens kvalitet? Den er jo en ganske enkel og billig sak, så det kan være forståelig.

Det gjenstår å prøve avspilling rett fra datamaskinen her, det må jeg teste.

JRiver osv har jeg ikke satt meg noe inn i dessverre.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Jeg opplever nå CD-lyden som mindre anstrengende å lytte til enn strømmingen.
Akkurat samme observasjon som jeg har gjort med Spotify. Men jeg får samme posetive opplevelse fra CD rip så det er ikke selve strømmeteknologien som er problemet slik jeg ser det.

Nå spørs det hvor mye av musikken man har fått servert fra Tidal HiFi som har vært gjennom MQA kvernen deres. Dette vil nok påvirke sluttresultatet litt uavhenging om man har MQA DAC eller ikke. Og som andre har påpekt, det er ikke uvanlig at master ment for strømmetjenester tar komprimering et hakk opp for å konkurere med "alle andre".

Jeg har gjort meg tanker at musikk hvor det er gjort plass til større dynamisk innhold automatisk gir mer ro for lytteren heller enn at alt innholdet er plassert i øvre del av amplitudenivået. Derfor tenker jeg at min opplevelse med Spotify hvor jeg først vekla 320bps som hoveårsak til "stressnivået" mulig er mindre korrekt. At komprimering av amplitude har større årsakssammenheng til at strømmetjenster låter mindre tiltalende.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Så da tenker du at grunnen ligger i Sonosdingsens kvalitet?
Ikke nødvendigvis. Dingsen kan være grunnen: enten jitter (men Sonos gen 1 skal være bra på dette) som evt kan påvirke lyden enten du benytter samme dings som DAC eller du sender digitalt videre fra dings til DAC, eller annerledes/dårligere DAC enn CD?

Eller grunnen er strømmekvaliteten som nevnt over av en annen forumdeltager. F.eks. Komprimering (av dynamikk og/eller bit-rate) eller MQA-manipulering. Personlig liker jeg Spotify (bit-rate komprimert pt, men skal komme i full cd-kvslitet i løpet av året) bedre enn Tidal som skal være i full CD-kvalitet (maks av hva som er hørbart for mennesker). Sistnevnte opplever jeg som mer spisst/slitsomt, og for meg mindre naturlig enn CD, Spotify eller Vinylplater. Sannsynligvis pga dynamikk-komprimering (les: ulik mastring) eller annen manipulering (som MQA). Har forsøkt flere ganger, men har aldri likt det.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Det er faktisk ganske vanskelig å skjønne hva man lytter til når man i Tidal må velge én av f.eks tre tilsynelatende like album. Der kan det vel ligge tre forskjellige mastringer (jeg styrer ofte Sonos fra telefonen, og der er det ofte ikke nok bokstaver til å vise hele navnet på plata).

Forøvrig benytter jeg samme DAC til både CD og Sonosen, så forskjellen bør ikke ligge der.

Jeg har ikke prøvd å teste dette ved å skifte fra det ene til det andre mediet etter hverandre; opplevelsen av forskjellig lydkvalitet ligger mer i den generelle opplevelsen jeg har når musikk står på over litt mer tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: oes

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Forøvrig benytter jeg samme DAC til både CD og Sonosen, så forskjellen bør ikke ligge der
[/QUOTE]
Samme DAC, men kanskje forskjellige innganger? F. eks. USB ved Cd og optisk ved streaming?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Jeg skulle tippe det mest sannsynlig enten er forskjellig volum på kildene (da typisk høyere på CD), eller at det er forskjellig versjon av av låten som andre er inne på.

At det låter forskjellig (spesielt med samme DAC) burde strengt tatt ikke være mulig hvis det er samme låt/opptak/innspilling/master, gitt at Tidal Hifi i teorien er lossless CD-kvalitet, så nøyaktig det samme som CD.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Forøvrig benytter jeg samme DAC til både CD og Sonosen, så forskjellen bør ikke ligge der
Samme DAC, men kanskje forskjellige innganger? F. eks. USB ved Cd og optisk ved streaming?
[/QUOTE]

Stemmer! Her kan jeg sjekke litt av hvert!
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Jeg skulle tippe det mest sannsynlig enten er forskjellig volum på kildene (da typisk høyere på CD), eller at det er forskjellig versjon av av låten som andre er inne på.

At det låter forskjellig (spesielt med samme DAC) burde strengt tatt ikke være mulig hvis det er samme låt/opptak/innspilling/master, gitt at Tidal Hifi i teorien er lossless CD-kvalitet, så nøyaktig det samme som CD.
Heisann Siggen (På tide at du får et kallenavn)
La oss håpe at det er sånn. Og da er egentlig forklaringen at det handler om mine nevroser - og det får jeg bare takle😬
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
976
Antall liker
1.571
Sted
Hamar
Dette er en diskusjon som nekter å dø... Jeg har en stund vært sikker på at 16/44.1 (cd-kvalitet) er nok, og tenkt at alt over er bare tull. Logisk sett er det riktig. Har lenge hatt tidal, via Sonos spilles da uansett ikke noe mer enn 16/44.1, så ingen grunn til at det skulle være noen forskjell.

Med qobuz som jeg tester nå begynner jeg likevel å lure. På jobb sitter jeg med v90HPA dac/amp (24/96 maks) og hifiman sundara... Qobuz 24/96 har jeg flere ganger tatt meg selv i å like bedre enn 16/44.1. Problemet er bare at jeg ikke klarer å sette fingeren på hva det er som er bedre ved a/b bytting mellom ulike bitrater.

Planen er å låne en dyr dac for å teste ut hjemme, og forhåpentligvis legge nevrosene døde. Vi får se hvordan det går.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.209
Antall liker
1.684
Sted
Bergen
Kanskje et lite sidespor, men jeg tror resultatene er sammenlignbart på streamingtjenester vs lokal streaming:
Er godt igang med samme type prosjekt; sammenligning av CD (16/44), rippet CD til FLAC 16/44 og nedlastet høyoppløselig FLAC opptil 192.X/24/48, samt DSD 64 og 256 strømmet lokalt på kablet nettverk med filer på NAS og spilt av på samme anlegg. Har bla testet ut Pink Floyd A collection of dance songs på (ordinær) vinyl, CD, rippet CD og FLAC + (92kHz/24b som ble tilgjengelig tidligere i år). Det er meget stor forskjell fra CD/FLAC 16/44 og FLAC + (for Pink F kan dette ha sammenheng med digital utgivelsen i år og at "noen" har tukla..), og det er meget stor forskjell når man går på DSD filer. Disse blir ganske stor, ofte over 1GB. Et mye mer detaljert lydbilde og man føler at man sitter i instrumentene, eller ihvertfall er tilstede på settet. Jeg tør påstå at lyttingen blir tatt opp på et nytt nivå. Noen av de høyoppløselige filene er tilgjengelig for 5 kanals og da kan jeg bare tenke meg hvordan det lyder.
En festkveld etter litt pizza og øl,- men tidlig på kvelden; lytterne foretrakk unisont likefullt vinylen
 
Topp Bunn