Oppheng av bilderammer

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
driver å innreder kjellern,,og har to vegger der det er mur rett bak veggplatene.Veggplatene er 6mm tykk og er lagt rett på mur,og lurer på om de hvite opphengskrokene som er beregnet på murvegg funker på veggplater??

De går vel gjennom plata og bittelitt inn i murveggen trur jeg,,,,vill det være solid nok for par kilo eller sitter de ikke godt nok i veggplater?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Jeg ville brukt vanlige ekspansjonsplugger beregnet for mur.
Den 6mm plata holder ingenting, så du må finne feste i betongen.

Nå er jo ikke etpar kilo mye å snakke om, så dett går nok bra..

Mvh

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Hvite plastkroker med korte stålspikre for betong, er neppe egnet til noe annet enn nettopp det.

Du skriver ikke hva veggplatene er laget av. Hvis de er laget av spon, kryssfiner, MDF eller huntonitt holder det sikkert med en stift/liten spiker.

Gips: Mer usikkert. De fleste oppheng for gipsplater baserer seg på en form for kragedannelse på baksiden av platen. Dette forutsetter hulrom bak platen.

Krok eller skrue + plugg vil i hvert fall bli solid nok forutsatt at du gjør det rett. Mange ignorerer anvisningene med den følge at murpluggene ikke sitter fast:
  • Plugg egnet for ditt veggmateriale som f.eks. kan være Leca, tegl, hulltegl, hullblokk, betong. Ikke alle plugger er egnet for alle disse
  • Skruen/kroken skal være så lang at den går gjennom pluggen. Skruelengde >= plugglengde + veggplatetykkelse + bildegodstykkelse + litt ekstra. Se f.eks. Fischers anvisninger
  • Fjern alt støv i hullet etter boring med støsuger, blåseslange eller liten "flaskekost"
  • Bordiameter må passe plugg
  • Plugg må passe skruediameter. Hvis pluggen er oppgitt for skruer Ø 3-4 mm, bør du bruke 4 mm skrue/krok. 3-3,5 mm gir mindre pluggekspansjon og dermed lavere uttrekksstyrke

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
prøvde med hvite opphengskroker for mur jeg,,,og de holder i masseviss for et bilde på maks 3kilo..
Grunnen til at jeg ikke kan slå en stift igjennom veggplata er at da treffer jeg murveggen på andre side.

Så eneste løsning utenom å borre er å bruke de hvite krokene...Ser egentlig ikke noe forskjell i å bruke de på ei hard mdf plate kontra mur..går jo like langt inn på begge matrialene..

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Authon skrev:
ei hard mdf plate
Dette er nøkkelinformasjon som burde vært med i første innlegg.

Authon skrev:
Grunnen til at jeg ikke kan slå en stift igjennom veggplata er at da treffer jeg murveggen på andre side.
Jeg mente inn i MDF-platen, ikke tvert igjennom og langt ut på baksiden. Det går kun med herdet stålspiker som kan slås inn i mur. En kort stift/spiker i 6 mm MDF kan bære en del hvis du gjør det rett. Pass i så fall på momentet (= bildeopphengspunktet på stiften må være meget nær veggen).

Authon skrev:
prøvde med hvite opphengskroker for mur jeg,,,og de holder i masseviss for et bilde på maks 3kilo..
Virker det (også over tid) er jo alt OK.

Topp Bunn