Oppgradering av The Well Tempered Classic

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Linn LP 12 ble erstattet med TWT Classic og plassert på et Ikea Lackbord hvor underplata var skjært it, noe som linn anbefalte på den tida. Det viste seg å være en særdeles dårlig løsning.
    Leif Erntsen nevnte at han hadde hengt opp sin TWT i taket med kjetting, hvor han måtte kle inn alle leddene i kjettingen pga. egenlyd.
    Prøvde meg med 2 stk. limtredragere som er festet i bindingsverket i gulv og tak uten å berøre veggen. Kjøpte en D. P. hylle (dansk) med 4 spikes som hadde spissen opp mot en tynn plate. Den ble byttet ut med en dobbelplate med et dempingsstoff/lim mellom platene fra Respons/Reidar Persson.
    Seinere ble det satt opp en granittplate øverst.

Spilleren ble oppdatert med en "sort" tallerken, spindel og reim. Absolutt en forbedring., kunne ha vært artig og hørt den gamle tallerken i dag. Omtrent samtidig kom det et støvlokk til spilleren.

20211220_170625.jpg

20211229_105821.jpg
    20211229_112259 (1).jpg

Sist redigert:

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Så kom det ei tid med barnehage, SFO jobbreiser, CD og hytteliv⛺
    Etter bortimot 35 år i Telenor tjeneste tok jeg hatten og ble NAV ansatt, samtidig kom interessen for TWTC tilbake🎼:)

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Spent på å følge hvor dette bærer :)

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Motoren er en 110VAC motor. På den ene ledninga er det montert et serieledd som består av:
    R + C + R (600ohm + 1µF + 600ohm), for å "ta" spenninga ned til ca. 85V.

Stussa lenge over hvorfor ikke 110V. Kom over et intervju med konstruktøren hvor han sa at motoren var trimmet til minimum vibrasjoner, derfor 84V.

Dempeleddet er modifisert, så det er lik demping på begge ledere.

600ohm + 2 µF

Sist redigert:

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Fikk etter hvert trøbbel på den ene kanalen, lyden forsvant sporadisk. Det viste seg å være brudd på den ene lederen i tonearmstråden. La en ny tonearmstråd

Cardas 4x34AWG en supermyk tonearmstråd på utsiden av armen.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Bruker 3 stk. Spiral Groove Strange under høyttalerne og all elektronikk. Særlig under streamer, er det ikke bare viktig å bruke under men også hvor de plasseres. Så skal teste ut plasseringa under platespiller på nyttåret.

1640844774294.png

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Noen ord om oppsett av drivverk/arm/PU
    På det første bilde er det original protraktor (og en fra et HiFi blad 1980), vater, speil og vekt med kalibreringslodd.
    Det er viktig å få vatret opp spiller før en starter.
    Har oppdaget avvik på vekta dersom den flyttes til et annet rom. Så det kan være greit å kalibrere for sikkerhetsskyld.
    Speilet brukes til å justere Azimuth.

Bilde under viser en fleksibel protraktor for å sette opp arm og PU, den har alle tre kjente geometrier. Så langt jeg har funnet ut har noen armkonstruktører bestemt hvilken armgeometri som skal brukes, andre er det opptil eier.

Uansett er det viktig å være nøye med justeringa av overheng og horisontal vinkel, det er snakk om geometri dvs. matte. Det er ikke åpning for å være kreativ her. OBS: Det er nålen ikke PU huset som skal følge linjene. Greit å følge litt med på stifttrykket.
    Som nevnt brukes speilet til å justere Azimuth, når PU settes på speilet (med stikkontakten trukket ut), så skal PU speile seg perfekt på speilet. Altså ingen antydning til vridning. Når den er på plass er det lik styrke i begge kanalene på en monoskive.
    VTA/SRA eller den musikalske vinkelen, det er her magien oppstår. Konstruktøren anbefaler en negativ vinkel, se monteringsanvisninga.
    Det må sies at det er 35 år siden, det har skjedd mye på den tida.
    Dagens PU/stifter har en mye skarpere form/sliping enn før. Det er et lite område der støyen er betydelig lavere og der alt er på plass🎼

20211228_101413.jpg
    20211228_102317.jpg
    🎼

Vedlegg

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Anti Skating er egentlig et kapittel for seg sjøl. I følge bruksanvisninga trenges det lite AS pga. silikonbadet.

Derimot har jeg oppdaget at forlite AS så kommer man for nær musikerne, f. eks cymbalene på Jan Garbarek/Dansere på side 2 eller
    Andreas Vollenweider/White Winds.
    Med for mye AS forsvinner musikken litt.
    Det optimale hos meg er 1,5 omdreining med AS hjulet.

Tester man med en sporingstest f. eks Ortofon eller Clearaudio testplate så er det ingen forskjell.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Følger fordi jeg har en WT Arm. Fant vel ut en gang at Stevenson-geometri ga meg best resultater.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Motoren styres direkte av frekvensen på nettet. Bytte av 33 og 45 foregår ved å flytte reima på motoren. Det har ikke vært noe problem når man bare spilte 33 omdreininger, men i dag med en del 45 er det litt slitsomt. Og kanskje er det litt lydforskjell hvor reima er plassert på tallerken.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Det finnes tre muligheter:

- Bytte til DC motor med tilhørende styring, f. eks Orgine Live Ultra

- Bytte til motor med integrert styring, f. eks Music Hall 11.3

- Bruke eksisterende motor med og Heed Orbit 2 230/110V strømforsyning med elektronisk hastighetsvalg

Det første alternative krever at man lager en motorblokk. Det andre alternativet ble skrinlagt da MH ikke kunne/ville opplyse om fysiske dimensjoner på motorblokka til tross for purring. Kun pris fikk jeg opplyst.
    Valget falt derfor på Heed Orbit 2

Dessverre er den forliten 3W. Leverer bare 70V og 45 funksjonen virker ikke.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Heldigvis hadde Heed en sak på lur, dvs. den står ikke oppført i sortimentet.

Heed Obeliks TX 15W

De måtte bare lage den først :rolleyes:

Det er en betydelig lydoppdatering og skifte av 33 og 45 omdreininger går som en lek, rene luksusen.
    Plutselig er lysten til å spille 33 og 45 plater tilbake.

20211230_202748.jpg

Og dermed er jeg i mål med platespilleren også (bortsett fra å teste ut Lofgren B)

Sist redigert:

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Hei Jens hvordan kaliber hastighet på denne Heed boxen mot hastighet på tallerken?
    Ser ut som en forlokkende løsning. Men å trykke på en knapp. Men synes du virkelig det er så tungvint å flytte over reima? Har som du har sett. Akkurat fått justert min spiller. Og motor /talerknen går dønn nøyaktig.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Morn Tomas

Obeliks TX og Orbit 2 gir en stabil 50Hz (og 67,5 Hz for 45) via blant annet en kvarts hastighetsregulator.
    Det gir en helt annet bass og lydibilde åpnes enda mer. Det virker rett og slett som om musikerne er i toppform og koser seg.

Etter å ha kjøpt en del 45 plater f. eks, Janis Ian, Weather Report, B,S & T Dire Straits Vanilla Fudge og Melody Gardot mistet jeg lysten til å spille plater.
    Ikke bare det, spilte gjerne samme side flere ganger.
    Har lenge tenkt på hva som er årsaken til det, det låt jo bra. Har derfor i lengere tid leita etter en boks som "bytter" hastighet og leverer en høykvalitetsfrekvens, uten nettets ustabile frekvens og støy.
    En annen ting er at hos meg låter det best når reima er midt på tallerkenen.

Lysten til å spille plater er plutselig tilbake:)🙏🎼

Sitat:
    "Akkurat fått justert min spiller. Og motor/tallerken går dønn nøyaktig"

Forstår lite av det, så jeg spurte Jan på Analog Lab:

Hei Jan

Dokker har nettopp justert opp:
    The Well Tempered Classic:

Kunden er strålende fornøyd og skriver:
    "Og motor /talerknen går dønn nøyaktig."
    Hvordan justerer dokker en motor som er styrt direkte fra nettets frekvens?
    (Det er riktignok et dempeledd på den ene ledninga som demper 230CVACca. 85VAC)

Det her begynner å gå utover nattesøvnen ;) 🙏
    Har forståelse dersom det er en bedriftshemmelighet

Hilsen

Jens

Jens.
    Litt usikker på dette konkrete tilfellet, men for de spillerne som ikke har elektronisk fart regulering, er en mulighet å bruke et annet belte. Tjukkere, tynnere, kortere eller lenger.

Jan

J
    ens

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Hei YesJens Takk for tilbakemelding. Tror ikke jeg har forstått forskjell på de Heed boksene og hvorfor du må ha to:)
    Jeg har ingen justering av farten på min spiller. Poenget mitt var at den gikk helt jevnt når resten av spilleren ble justert.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Hei igjen

Godt nytt år🌞

Den første, Orbit 2 var for liten med sine 3W, den leverer ut 110VAC.
    Dvs den må brukes uten dempeleddet. I og med at den er for liten er den sendt i retur.

Obeliks TX leverer 230VDC og må brukes med dempeleddet.
    Det er derfor enkelt å teste ut med og uten strømforsyninga.

Hilsen

Jens

Sist redigert:

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Etter inspirasjon fra fra Analoglab @janbra er spilleren satt opp med Løfgren (B) geometri ;) 🎼🙏

Har satt opp armens overheng i henhold til monteringsanvisninga. Som tegninga viser skal armen tangere sirkelen på original protraktoren.
    Se #9

20220105_151258.jpg

Litt info om montering av Furutech FP 910 (R) chassiskontakter på baksiden.

20220105_092411.jpg

De er forlange til å settes inn på normalt vis.
    Som bilde viser så må det borres på baksiden.

20220105_092720.jpg

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Det er litt uenighet om man kan velge geometri sjøl eller forholde seg til armprodusentens anbefalinger.
    Har satt opp armens overheng etter monteringsanvisninga, og deretter satt opp PU til Løfgren B med Dr. Feickert protraktor.
    Kun stifttykket ble justert.

Veldig overaska over resultatet, betydelig mindre støy, musikken var rett og slett ikke til å kjenne igjen. Bortsett fra en' ting, høyre kanal var litt umusikalsk i øvre mellomtone og diskant.
    En liten justering av Azimuth ordnet saken, litt overraska da Az justeringa ikke var rørt. Når man ser på toppen av PU, Ortofon Windfeld Ti så har den et par idiotiske forhøyninger. Det er nok årsaken til at Az ufrivillig ble forandret.

Det er mulig at VTA/SRA også fikk en ufrivillig justering pga. stripene, har i alle fall aldri hørt så lite støy av platene. Eller har den noe med geometriene å gjøre?
    Den blir i alle fall ikke rørt 🎼

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Mye som fort blir litt ufrivillig justert på WT armen :) mindre støy høres ut som rett vei.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Er i hyttemodus, så det ble kanskje litt upresist:)
    Det skal være rillestøy, må skru ganske kraftig opp på volumet for å høre den.
    Ellers har æ stålkontroll på den etter 35 år💪

Sist redigert:

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Skal du oppgradere den spilleren mer nå, så må du vel frem med lakkboksen og lakke den om :)

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Blikke meg:) Kommer til å fortsette med standard oppsett på strømforsyning. Har prioritert å bruke penga på en spiller til som har en anstendig armlift. Henna mine er ikke så pålitelig mer:) Går greit på ytterrillen, men finne spor mitt på skiva er en risiko med WTC:) Hadde et inngrep på sykehuset i venstre hånd i går. Ser foreløpig lovende ut (til husbruk) :)

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Krysser fingre og tær:)

Er langfingret;) og med finger bøyla montert i høyre høl så går det veldig bra.
    Har du prøvd å bruke høyre hånd?

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Hei YesJens
    De Spiral-groove føttene er de dønn stive eller gir de litt etter så platespiller blir litt flyene. Når du dunker forsikring på platen under. Kan du høre det oppigjennom pickupen? Prøver å forstå om disse er som Art-Q damper? Eller mer som en fjær demper (lignende Isoacoustic) ps spør for en venn :)

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Spiral Groove føttene er stive.
    Så langt jeg har forstått er de laget av grafitt og aluminium og utformet for å spre vibrasjoner internt. Skal virke som en mekanisk diode, lede vibrasjoner fra platespiller og hindre vibrasjoner den vibrasjoner uten i fra.

Og hvordan låter det, som om brillene er pusset.
    Tar man føttene bort etter å ha spilt noen dager, så er det som om musikken forsvinner.

Bruker føttene under platespiller og elektronikk samt Respons Artist før de ble byttet til fuglebur.

Respons bruker føttene under Magna Musicum Signature og T. M. G Rack, bruker sistnevnte.

Føttene er laget til SG sin egen platespiller.

Banker man i spilleren når den spiller musikk, kan det høres. Hører (litt) mindre når man banker i plata under.

Sist redigert:

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Under stjernene
    Ja den

En 35 årig historie fra start til mål

nærmer seg mer 40 år ;)

Som nevnt tidligere står platespilleren på tre føtter.
    En foran og en' på hver side bak, de er ikke fastmontert på spilleren. De originale føttene som er vist på bilde er fjernet.

20211220_170625.jpg

En sjelden gang flyttes spilleren for å tørke støv, eller for å mekke før føttene settes på granitt plata og spilleren oppå de.
    Har stusset mer enn en gang på at noen ganger låter det bedre enn andre ganger når spilleren settes på plass.

Egentlig litt mystisk.
    Den eneste variabelen er at føttene ikke står eksakt på samme plass som før spilleren flyttes. Det er årsaken til at plassering testes ut.

På Eberhard Weber sitt album Yellow Fields, låter Charlie Mariano litt påtrengende når man spiller høyt.

20230615_112514.jpg

Etter å ha flyttet den forreste Spiral Groove foten litt bak, falt alt på plass.
    driver å teste ut plasseringa av føttene under platespilleren, de er ikke fastmontert.

20230615_114833.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn