Oppgradering av Pro-ject Debut 3 Esprit platespiller

M

mfufu

Gjest
Har blitt inspirert til og se på oppgradering av min platespiller og/eller RIAA.

Både platespiller og RIAA er av samme merke, RIAA er av typen Pro-ject Phono Box 2, og PU er Ortofon Alpha.

Link til platespilleren: http://www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_debutesprit.pdf

Jeg kunne tenke meg og bruke max 4-5000 i denne omgang (men jeg MÅ ikke bruke så mye, det er greit at det står i forhold til platespilleren).

Jeg har noen spørsmål, og har skrevet ned det jeg kommer på i denne omgang her:
1: Vil det være verdt og bruke noen kroner på og oppgradere pickupen på denne spilleren? Eller vil det være bortkastet? Isåfall hvilken pu vil passe til spilleren? Jeg har lest i en tråd her på forumet om en som hadde oppgradert en project spiller med ortofon 2M bronze, ville det være og skyte spurv med kanon eller vil det være ett passende valg? Og vil den passe til spilleren min?
2: Har lest ett sted at rør riaa passer med ortofon pu siden ortofon er litt lyst. Ville for eksempel project phono tube box s være ett godt valg?

Tar imot innspill og forslag med stor takk :)

Mvh
Arild

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg fikk selv en Debut (ikke esprit) i julegave av kona for tre år siden, så det var strategisk korrekt av meg å ikke bytte den ut med det samme. Den er oppgradert med akryltallerken (slik din har), speedbox strømforsyning, samt Dynavector DV-10x5 pickup (og nå sist med ny arm også). Det fungerer fint, selv om det nok er litt spesielt å bruke såpass med penger på en så billig spiller.

Du kan jo vurdere om du heller vil selge spilleren din for 2000-2500 og heller ha 7500,- å rutte med til en ny (kanskje brukt) spiller i en litt høyere prisklasse, men når det er sagt fungerer Debut-en finfint med den oppgraderte pickupen, og speed box-en innbiller jeg meg også at hjalp litt.

Uansett: Bruker du oppgraderingsbudsjettet på RIAA-trinn og pickup, har du jo dessuten muligheten til å ta de med deg videre når du bytter spiller i fremtiden.

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg har hatt Pro-ject rpm 5 og kjenner spillerne litt. Jeg hadde også phono box 2 og her er det mye å hente på å anskaffe seg en riaa av bedre kvalitet, eventuelt kan du gå for Musical Fidelity VLPS 2 som jeg og har prøvd, koster omtrent det samme men er vesentlig bedre enn phonobox 2.
Ortofons 2m serien passer greit i armen og jeg har drevet å spilt inn Black modellen i det siste, den er fantastisk god.

M

mfufu

Gjest
Takker for svar.
En bedre RIAA vil jo være noe jeg kan ta med meg hvis/når jeg en gang vil kjøpe meg en bedre platespiller (det vil selvsagt en pickup også være, men hvis jeg en gang kjøper en ny platespiller kan det jo hende det sitter en bedre pickup på denne). Musical Fidelity VLPS 2 kan jeg sikkert bestille, men hvis jeg for eksempel skulle fokusert på en bedre RIAA, for og oppgradere platespilleren neste gang, vil fremdeles MF VPLS 2 være det beste valget hvis 4-5000 var budsjettet? Eller vill jeg vært bedre av med og bruke 3-4000 på en god RIAA og kanskje 1-2000 på en ny og "midlertidig" pickup?

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Budsjettet ditt holder nesten til de to nevnte tingene, som koster 6000 tilsammen nypris.
Du gjør lurt i å legge penger i et riaa trinn, hvertfall hvis du ser på de resterende pengene investert i en midlertidig pickup.
men det fins jo gode pickuper til en rimelig penge også.
For tips og veiledning rundt dette emnet vil jeg anbefale Rudi's pickupliste:)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er gjerne kun i den lavere prisklasse at spillere leveres med pickup. De aller fleste kan kjøpes både med og uten.

Dessuten er pickuper forbruksvare, så det skader jo ikke å ha en på lur. ;)

M

mfufu

Gjest
Dazed: Så sant, de må vel byttes ut med jevne mellomrom. Har hatt spilleren min i 4-5 år nå og vet ikke hvor lenge de varer, men som du sier det skader ikke og ha en på lur.

Det frister vel og øke budsjettet litt og kanskje kjøpe både en god RIAA og en pickup til den spilleren jeg har, i løpet av høsten. Så kan heller oppgraderingsspøkelset henge over selve spilleren ett år eller to til.

Men jeg mener og ha lest i en eldre tråd her på forumet at en person hadde satt på Ortofon 2M Bronze til en Debut 3, hvis jeg husker rett. Kan det stemme, og vil denne passe til min spiller? Jeg vet lite om dette så jeg tør ikke gjøre noe uten og sjekke med noen som kan det :) Det jeg har hørt er at det er en liten restriksjon på hvor høy den kan være og at høyden ikke er justerbart på spilleren.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
2M-serien matcher fint til den armen, ja.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Jeg har Debut E spiller, og satt på den 2M Bronze.. Kan ikke si noe annet en at den Låter heilt fantastisk.. I forhold til orginale så er det mye mere av alt, den plukker opp detaljer i rillene som jeg ikke viste var der osv.. Har ikke jeg prøvd noen av de andre 2M, hadde egentligt lyst på 2M black, denne valgte jeg bort pga den ble overkill i forhold til resten av spilleren, men etter pg fått så mye bedre lyd av og bytte til Bronze så skulle jeg gjerne ha prøvd Black. De som har mye mere peiling enn meg sier at Bronze heller litt mot varm lydsignatur samenlignet med Black.. Det kan godt være at Bronze er max av hva man klarer og få ut av denne spilleren, men jeg vil nå si at dersom ein går for Black og ikke får utnyttet denne fult og helt så er det jo bare og beholde denne når ein oppgraderer til bedre spiller. Og uansett så er det jo altid et ledd som er svakeste. Eks. Orginal spiller og pu: pu svakest ledd. Orginal spiller og Black PU: spiller svakeste ledd. Så oppgraderer du til dyrere spiller og bruker black pu så ble pu svakeste ledd,, og slik forsetter det.. Altid noe som er svakest led..
Og det er med denne tankegangen jeg skulle ønske jeg bare ga f... I hva andre sa og gikk for Black :-D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når man først skal bytte PU, går det jo an å velge noe som passer sine egne lydpreferanser også. Du er ikke nødt til å velge Ortofon hvis det finnes annet du kanskje liker bedre.

M

mfufu

Gjest
Takker for mange kloke ord og fine inspill.

Jeg har lest litt "rundt og omkring" og funnet at i prisklassen for pu så kan både Ortofon 2m Bronze og Denon DL-103 falle i smak lydmessig (blandt annet fra Rudi's pickupliste), jeg liker lyd fra nøytralt til varmt, og heller musikalsk enn analytisk. Ortofon 2M Bronze går jo ann og oppgradere med 2M Black stift senere da resten vistnok skal være likt ettersom jeg har lest.

JLmorten: det betyr vel slik jeg har lest, at om du angrer på Bronze så kan du kjøpe 2M Black stift hvis du angrer?

Men ellers har jeg ikke blitt noe klokere ifm RIAA trinn, er den jeg nevnte i første innlegg (project phono tube box s) bedre eller dårligere en den som ble nevt relativt tidlig (MF VLPS 2)? Er det eventuellt andre som jeg også bør vurdere? Jeg har veldig lite info om RIAA generelt, de eneste jeg kjenner til som selger dette er klubben, soundgarden, ohc samt stereofil, så jeg er ikke godt kjent med dette :)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
103 er jeg ikke sikker på at matcher armen så bra, men det kan du jo sjekke.

M

mfufu

Gjest
Ja jeg skal se nærmere på dette, ellers så har jeg lest mere og tror at 2M Bronze vil passe min smak.

Ellers ser jeg videre på RIAA trinn, har lest om bla. Clearaudio Basic+ som får bra omtaler i magasiner, noen her på forumet som kjenner denne? Dette betyr at jeg må øke budsjettet litt isåfall, men sånn er det jo bare noen ganger :)
Ser ut som project phono tube box s ikke får spesiellt bra omtaler i noen av de samme magasinene? Den allerede nevnte MF'en får jo også bra omtaler, men vil den være i stand til og matche for eksempel Clearaudio Basic+ til 4x prisen?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mfufu: Den der er faktisk god til pris, og profiterer bra på en god RIAA- som MF VLPS2. Men som du sier, kan det vel bli litt lystklingende..Håper du finner ut av det, og som Dazed foreslo, kan den jo selges seinere med henblikk på en annen østerriker eller annet merke. En ting du kan gjøre med riggen du har, er å sette en vdH Name mellom evt ny MF RIAA og forsterker..avhjelper lysheten en god del, uten å gå på bekostning av original ProJect sound.

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Jeg takker for inspill, jeg kommer til og bestille meg en 2M Bronze og en ny signalkabel i tillegg. Jeg leste en test og lurer på om jeg skulle gått for ett par vdH the wave istedenfor. Det er vel samme kabelen som the name bare med tredobbelt skjerming istedenfor dobbelt slik jeg forstår. Så bestiller jeg meg ny RIAA også.

Merker at MF VLPS2 blir anbefalt gjentatte ganger også i andre tråder, også i Rudi pickupliste blir denne anbefalt. Så da antar jeg at det blir denne, det gjør jo ikke noe og spare tusenlapper mot om jeg for eksempel skulle gått for Clearaudio Basic+ eller Project phono tube box som er to andre jeg tilfeldigvis har sett på :)
Men jeg er fremdeles åpen for inspill og nyskjerrig i forhold til RIAA.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
OK! Da begynner vi å prate, Mfufu! Wave ER en bedre kabel, men d102 Mk3 er enda bedre- de elsker å jobbe på MF, og låter alt annet enn lyst.. 2M Bronze topper det hele på en glimrende måte! Kjør på!

Sist redigert:

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Takker for mange kloke ord og fine inspill.

Jeg har lest litt "rundt og omkring" og funnet at i prisklassen for pu så kan både Ortofon 2m Bronze og Denon DL-103 falle i smak lydmessig (blandt annet fra Rudi's pickupliste), jeg liker lyd fra nøytralt til varmt, og heller musikalsk enn analytisk. Ortofon 2M Bronze går jo ann og oppgradere med 2M Black stift senere da resten vistnok skal være likt ettersom jeg har lest.

JLmorten: det betyr vel slik jeg har lest, at om du angrer på Bronze så kan du kjøpe 2M Black stift hvis du angrer?

Men ellers har jeg ikke blitt noe klokere ifm RIAA trinn, er den jeg nevnte i første innlegg (project phono tube box s) bedre eller dårligere en den som ble nevt relativt tidlig (MF VLPS 2)? Er det eventuellt andre som jeg også bør vurdere? Jeg har veldig lite info om RIAA generelt, de eneste jeg kjenner til som selger dette er klubben, soundgarden, ohc samt stereofil, så jeg er ikke godt kjent med dette :)

Nei eg angre overhode ikke, den er knasende god.,men ut i fra tester osv så skal Black være Så mye bedre. Kan hende jeg ikke hadde fått utnyttet dette potensialet som ligger i Black, men i og med at jeg ønsker og oppgradere til en Mye dyrer spiller kunne jeg jo bare tatt med Black videre til denne... Det ble liksom så mye bedre med Bronze og når Black skal være så mye bedre en Bronze igjen så blir jeg jo nysjerrig............ Det er på desse bakgrunnene jeg skulle ønske jeg bare kjøpte Black.

M

mfufu

Gjest
Da har jeg bestillt Ortofon 2M Bronze og vdH D102 Mk3, blir morro og få det.

Så gjenstår RIAA, jeg bestiller det snart, for jeg vil fremdeles være åpen for gode forslag og lese litt rundt, men MF VLPS2 ser vel mest aktuell ut så langt :)

M

mfufu

Gjest
Nei eg angre overhode ikke, den er knasende god.,men ut i fra tester osv så skal Black være Så mye bedre. Kan hende jeg ikke hadde fått utnyttet dette potensialet som ligger i Black, men i og med at jeg ønsker og oppgradere til en Mye dyrer spiller kunne jeg jo bare tatt med Black videre til denne... Det ble liksom så mye bedre med Bronze og når Black skal være så mye bedre en Bronze igjen så blir jeg jo nysjerrig............ Det er på desse bakgrunnene jeg skulle ønske jeg bare kjøpte Black.
Det jeg tenker nå er at jeg også sikkert kommer til og bytte ut spilleren, om ett år eller to. Men da går det ann og kjøpe 2M Black nålen. Jeg leste nemlig ett sted at huset og innholdet skulle være samme på Bronze og Black, og at nålen var eneste forskjellen (var vistnok samme prinsippet for Blue og Red, samme hus men forskjellige nåler).

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mfufu: Tror de nylig bestilte delene, pluss MF VLPS 2- evt seinere PSU-oppgradert- vil hjelpe deg godt på vei der..Det de gjør, er bare å dra det beste ut av det du har, uten å bruke konstruksjonsmessige tredjeparts "forbedringsdeler" , som ødelegger for garanti osv..Finner du en brukt EC ECP1 kan den også være kul som få der..tre-fire tusen bør være mulig..venter forresten inn en VDH The River her..får se om den går inn på Rega eller Audiolab--

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.848
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg leste nemlig ett sted at huset og innholdet skulle være samme på Bronze og Black, og at nålen var eneste forskjellen (var vistnok samme prinsippet for Blue og Red, samme hus men forskjellige nåler).
Ja, det er kun stiften som er forskjell på disse.

M

mfufu

Gjest
Men en ting jeg går og drodler veldig på. Hadde jeg ikke vært bedre av med og kjøpe en EC ECP1 eller noe i den gaten (som allerede foreslått)? Venter jeg en måned ekstra så vil jeg kunne gå for en slik en.

Er den noen andre RIAA'er i samme prisklasse som ECP1 (i forhold til ny pris) som ville passe enda bedre med mitt eksisterende utstyr samt Ortofon 2M Bronze pu'n?

Edit: Tenker i disse baner fordi jeg går jo med tanker om uansett og oppgradere selve platespilleren om ett år eller to, må bare ta litt av gangen :) Og kan godt kjøpe brukt.

M

mfufu

Gjest
Nytt spørsmål fra meg her, siden jeg vurderte og gå opp til EC RIAA'n og var i samtale med en butikk om de hadde denne inne, så ble jeg ganske sterkt anbefalt og høre på EAR 834P istedenfor.

Noen som har erfaringer med denne?

Topp Bunn