oppgradering av el.anlegg? TIPS?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Får elektriker til meg i morgen for å skifte inntak/nytt sikringsskap + alt av ledninger/kontakter/brytere i 2og 3 etg.
MEN er det noe jeg kan få gjort m.h.t. stereoanlegget?
Har allerede en 25 A kurs til dette, men ikke separat.
Andre ting en kan/bør gjøre i samme slengen en har elektriker her?
Mvh Jan I

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.679
Torget vurderinger
12
Legg opp 1-3 separate 16A kurser til stereoanlegget (jeg håper du ikke har vanlige stikkontakter på 25A kursen din, for det er ulovlig da de kun tåler 16A). Få trikkeren til å måle overgangsmotstanden til jord, evt forsterke jordingen og sjekk at alle utjevningsforbindelser er ok. Sjekk om det er kurser som har uheldig belastning og del de opp. La han også ettertrekke koblinger forå unngå varmgang. Lykke til med investering i sikkerhet!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Ser jeg skrev 25A , det riktige skal være 16A kurs, og denne går kun til stereo og en stasjonær PC
Da jeg la inn nytt vannledningsrør,så passet vi på å grave ned en lang kobberjordingskabel samtidig, + at jeg har 2 stk 4m jordspyd i tillegg på forskjellige plasser rundt huset ( mitt eget krav ::) )
Tror nok at jordinga er i orden ja.
Skal nok få elektrikeren til å måle alt ja og få alt tipp topp.
Kan en få noe avslag i forsikring ved slik oppgradering, og bør jeg da få noen "godkjenningspapirer" ?

Mvh Jan I

J

Jurassic

Gjest
Jan_I skrev:
Ser jeg skrev 25A , det riktige skal være 16A kurs, og denne går kun til stereo og en stasjonær PC
Da jeg la inn nytt vannledningsrør,så passet vi på å grave ned en lang kobberjordingskabel samtidig, + at jeg har 2 stk 4m jordspyd i tillegg på forskjellige plasser rundt huset ( mitt eget krav ::) )
Kan en få noe avslag i forsikring ved slik oppgradering, og bør jeg da få noen "godkjenningspapirer" ?

Mvh Jan I
Hensikten med en dedikert stereokurs er ganske redusert når du henger et apparat med SMPS forsyning på den kursen.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.679
Torget vurderinger
12
Jan_I skrev:

Mvh Jan I
Gjennomført godkjent elsjekk for bolig av godkjent firma gir normalt ca 500 i rabatt pr år hos Gjensidige og sikkert hos andre også.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Jurassic skrev:
Jan_I skrev:

Mvh Jan I
Hensikten med en dedikert stereokurs er ganske redusert når du henger et apparat med SMPS forsyning på den kursen.
VEL , når jeg ikke hører forskjell så er det OK for meg.
Har spennings/lynvern til PC,samt at denne står av ved seriøs lytting så dette er ikke problem i det hele.
Hører som sagt heller ikke forskjell ved innkobling av PC.
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Trondmeg skrev:
Gjennomført godkjent elsjekk for bolig av godkjent firma gir normalt ca 500 i rabatt pr år hos Gjensidige og sikkert hos andre også.
Skal sjekke dette med forsikringa
Håper elektrikern kommer i dag
Mvh Jan I

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Som et generellt utgangspunkt øsnker du å ha hele anlegget på en kurs.

Regner med at du har gjort jordingen din riktig - det er ikke uten videre genialt å ha langt bedre jord enn naboen...hvor tror du da at naboens jordfeil ender opp....?

Mvh
OMF

Topp Bunn