Oppbygging av nytt dedikert lytterom

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Jeg har fått "tildelt" kjellerstuen til lydformål, og skal nå renovere det med nye vegger, nytt tak og nytt gulv.
Målene er 5,1*5,6*2,1 m, som gir ca 28 kvm lytterom. Det skulle ikke bli så aller verst størrelse.

Veggene er de jeg er mest usikre på.
Det er i realiteten to alternativ;
glatte gipsvegger eller MDF-plater med panel-look. Sistnevnte er raske å sette opp og ser bra ut. Vanlig furupanel (malt) vil jeg helst unngå.
Hvordan er refleksjon fra gipsvegg kontra fra MDF-platene?
MDF-platene ser ut som dette:
http://www.panelskivan.se/images/vvspont.jpg

Ellers blir gulvet parkett og taket får to lag gips.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
Hva med «akustikkvegg» (veggplater med huller/slisser for å slippe igjennom lyd slik at veggen med isolasjonsmaterialet fungerer som en absorbent) som bl.a. brukes i konsertlokaler, konferanselokaler, møterom m.v. Linker:Google, Gyptone og Gyproc.

mvh
KJ

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
belia skrev:
Jeg har fått "tildelt" kjellerstuen til lydformål, og skal nå renovere det med nye vegger, nytt tak og nytt gulv.
Målene er 5,1*5,6*2,1 m, som gir ca 28 kvm lytterom. Det skulle ikke bli så aller verst størrelse.

Veggene er de jeg er mest usikre på.
Det er i realiteten to alternativ;
glatte gipsvegger eller MDF-plater med panel-look. Sistnevnte er raske å sette opp og ser bra ut. Vanlig furupanel (malt) vil jeg helst unngå.
Hvordan er refleksjon fra gipsvegg kontra fra MDF-platene?
MDF-platene ser ut som dette:
http://www.panelskivan.se/images/vvspont.jpg

Ellers blir gulvet parkett og taket får to lag gips.
Dubbelt lager gips blir bra! :)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
I min "stuekino" er det parkett på gulvet, Huntonit Royal panelplater på veggene og Huntonit Classique plater i taket.
Raskt, lite arbeid og pent resultat. Men jeg tviler på at det kan bli stort verre med tanke på akustikk.
Harde reflekterende paralelle flater i tak og gulv gir en grufull etterklang i mine ører.
Ikke å anbefale.
Mulig gips er langt bedre enn Huntonit ?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.669
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har du sett kjellerrommet til Ti Kei, med lakkert bjørk kryssfiner i forskjellige størrelser på veggene? Det blir ikke lekrere synes jeg, men jeg er nå bjørkejunkie selv da. Om det er noe som er kjedelig er det at det skal 3 strøk lakk til, minst.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Mange gode tilbakemeldinger her. Eneste jeg nå er sikker på er at det blir to lag gips i taket. Ellers er jeg vel mer usikker på veggene enn tidligere ???
Jeg må sjekke ut de akustikkløsningene for vegg og tak nevnt over.

Synes det er rart om malt gips skulle være bedre enn MDF med panel-utfresing. Det samme gjelder vel for såvidt lakkert bjørk.
Hvilke formening har dere da om feks tapet på vegg?
Kan jeg ev fikse mye av eventuell dårlig akustikk med å dempe rommet i etterkant?
Hvor i frekvensområdet får man typisk problem i et slikt lokale?
Til lenger opp i frekvensområdet skulle det vel være lettere å dempe rommet i etterkant der det er nødvendig, eller?
Skulle tro at problem med bass ikke kan fikses med ulike veggløsninger pga lang bølgelengde osv. Eller er jeg helt på jordet?

Topp Bunn