Operaen i Bjørvika

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.897
Torget vurderinger
4
Nå er ikke jeg noen stor operafantom, men jeg gleder meg hemningsløst til Operaen i Bjørvika er ferdig. Kanskje mest av interesse for arkitekturen og prosjektet som sådan. Jeg tror virkelig dette blir et byggverk vi kommer til å bli glade i og stolte av.

Jeg skulle bare så inderlig ønske å ha et rom bygget for musikkgjengivelse med samme dedikasjon og kunnskap som Storsalen i Bjørvika. Bl.a. bruker man 16,4 mill på akustiske innredningselementer og 55 mill på et av Europas mest avanserte lyd- og bildeanlegg
...og det er virkelig store akustiske utfordringer og krav. Det blir spennede å høre om akustikken funker like bra i virkeligheten som den er planlagt. Noen som har 2 åpningsbilletter til overs ?

Kl.13.42 i dag.....litt jobb igjen fortsatt ;-)

T

Thomas1

Gjest
Gleder meg til åpningen selv jeg...Kanskje ikke akkurat åpningsfesten, for den får jeg ikke med meg.

Jeg får snike meg inn til Oslo og få med meg en forestilling under en annen unnskyldning.
-du opera...hahaha...synes jeg hører fru vg lista topp20 alllerede ;D
Hører på Opera når jeg er alene hjemme...(skap opera)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Bygget funksjonelt sagt skal jeg ikke uttale meg om, men selve arkitekturen er stygg og passer ikke inn i området (ja jeg vet det ser anderledes ut når området er ferdig)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Bygget ser vakkert ut. Håper akustikk og repertoir vil stå i stil.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Ahh, gleder meg til å oppleve Wagner og Nibelungenringen :) Men hvordan vil billett-prisene bli, tro, håper ikke publikum skal finansiere bygget gjennom "bompengering-prinsippet", hmm...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.736
Torget vurderinger
4
Snodig hvor positiv dere er til ny Opera.
Kan vi heller ikke holde kirker rundt omkring i landet åpne hele året, bedre eldreomsorg, bedre skoler, sykehus, osv. Utfordringene står i kø.
Da sitter millionene fast som hos en gammel gnier. Men Opera, en million hit, en dit.
Jeg forstår det ikke.

T

Thomas1

Gjest
Kan vi heller ikke holde kirker rundt omkring i landet åpne hele året, bedre eldreomsorg, bedre skoler, sykehus, osv. Utfordringene står i kø.
Dette er da ikke et kirkeforum,pensjonistforum, skoleforum eller sykehusforum...
Klart man har lov til å være begeistret.

Men point taken 8)

P

Parelius

Gjest
Da sitter millionene fast som hos en gammel gnier. Men Opera, en million hit, en dit.
Jeg forstår det ikke.
Det sløses så mye på nyttige ting at jeg takker gudene hver gang vi kan sløse på det totalt unyttige. Intet er nyttig hvis det ikke er underlagt det totalt unyttige. Men det visste du vel.

Til ettertanke: Nihilisme er fraværet av det unyttige, dvs. at alt skal gjøres nyttig.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.736
Torget vurderinger
4
Egentlig så mener jeg at Norge har råd til alt dette, inkludert Opera og OL for den saks skyld.
Bli bare så satt ut når det skal kjipes og spares på dagligdagse goder for å så i neste
omgang fleske til med en OL søknad for.eks.
Mulig det er meg det er noe galt med.
Nihilisme, lærte meg et nytt ord der gitt :)

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Jeg forstår det ikke.

Operabygg, som skal stå i minst 100år, til en 3-4 milliarder, er vel anvendte penger i forhold til 10-15 milliarder som noen vil bruke på et kortvarig idrettsarrangemang.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Vel talt. For ikke å snakke om all den flotte musikken og scenografien som skal finne sted inne i det fine bygget. Håper folk begynner å _bruke_ operaen, ikke bare at det blir nok et stas-bygg :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes bygget ser flott ut. Jeg håper virkelig at kommunen tar til vettet og ikke bygger det inn i en gryte av kjipe høyhus.

Dessuten fortjener kunsten noen kroner, ærlig talt .

Dette er 'a bag o' shells'.

Topp Bunn