Operabilletter – høstsesong i salg fra mandag

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
En liten notis for de som ikke har fått det med seg: billetter til høstsesongen legges ut kl 10 på mandag.

(Eller har samtlige abonnement, kanskje?)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Takk for påminnelsen!

Cheers,

JackX

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Er det noen som har lest programmet og vil komme med noen stalltips til en novise på området ?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Tannhäuser regissert av Stefan Herheim har jeg vanskelig for å ikke nevne som et høydepunkt. Men Wagner er en tungt start. Jeg synes Faniculla del West er en morsom opera, og her er det ikke fullt så mange anakronismer å venne seg til. Figaro er sikkert ikke noe dårlig valg det heller, der finnes det nok å grave i for den som vil, men også rikelig med vakre melodier som er lett tilgjengelige.

Uansett er det greit å kjøpe seg en god innspilling og bruke litt tid på å bli kjent med den først.

(Men jeg har ikke peiling. Så nå er det fint om noen som faktisk har grunnlag for å uttale seg retter opp i mine feil mens jeg tar foten ut av salaten.)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Wright skrev:
(Men jeg har ikke peiling. Så nå er det fint om noen som faktisk har grunnlag for å uttale seg retter opp i mine feil mens jeg tar foten ut av salaten.)
:) Jeg synes du virket meget overbevisende, og endatil med advarsler om en mulig tung start. Slikt settes pris på.
Og du drar frem et poeng som sikkert er viktig dersom man ønsker mest mulig utbytte av forestillingen:
Wright skrev:
Uansett er det greit å kjøpe seg en god innspilling og bruke litt tid på å bli kjent med den først.
og det reiser jo en helt ny problemstilling.
Hvordan vet jeg hva som er en god innspilling ? Og hvor kjøper man klassisk ? Inntil for noen år siden var det en flott platebar i Bogstadveien med engasjerte mennesker som basert på min nynning og fekting med armene forstod hva jeg var ute etter. Nå er den blitt en bokhandel(om jeg ikke husker veldig feil.)
Da dette vil være debuten min i slik sammenheng ser jeg absolutt fordelen av å være forberedt. Det er greit å slippe å være like nervøs og fomlende usikker som forrige gang jeg debuterte.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Bor du i Oslo ligger Aktiv Klassisk i Øvre Slottsgate 5, der har de rikelig av både utvalg og service. Ellers er MDT og Amazon blant de jeg bestiller en del fra.

Gode innspillinger finner du ved å spørre, gjerne her inne. Man skal lete litt for å finne et verk som er så sært at ingen har noen gode ideer, virker det som.

En liten Figaro-anbefaling (denne vet jeg er bra – godkjent fra høyeste hold):

De har den på Platekompaniet til 279,-, fant den ikke særlig billig på noen av de utenlandske jeg kikket innom. Ligger ikke på Spotify, men det gjør en innspilling med Wiener Philharmoniker dirigert av Riccardo Muti, etc. Libretto finnes online.

I den fantastiske begynn med klassisk-tråden nevner Vidar P Dido og Aeneas som et godt valg når man forsøker å «knekke» operanøtten. Denne anbefalingen bifaller jeg – ikke fordi jeg skjønner stort, men fordi det ikke er spesielt lenge siden denne operaen hadde akkurat den effekten. Innspillingen som er anbefalt ligger på Spotify.

(Nå har jeg nesten klart å spore av min egen tråd, og Spotify-linker er ikke audiofilt korrekte etc., men inngangsbilletter med lav terskel er ikke dumt.)

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Gode ting. Bevæpnet med infoen herfra og Begynn Med Klassisk tråden skal Aktiv Klassisk og Musikkvarehuset besøkes til uken.
Stor takk for tips, forklaringer og endatil Spotify linker !

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Wright skrev:
En liten notis for de som ikke har fått det med seg: billetter til høstsesongen legges ut kl 10 på mandag.

(Eller har samtlige abonnement, kanskje?)
Takk for tips.
Nå fikk jeg tak i mine første billetter til den nye operaen, så et mål er oppnådd takket være HFS.
Billettene forsvinner fort! Bare noen få igjen til Figaro, men 2 av de ble mine.

Så nå funderer jeg på om det er verdt* turen fra Stavanger også for Tannhauser. Liten godbit det der også.

mvh

* 2 stk billetter, fly, hotell.... blir nesten en god kabel...hm....

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Kanonsalg første dag. Få plasser igjen på mange av oppsettningene. Dette burde jeg selvfølgelig forutsett og internettet noen billetter fra morgenen av. Men nei da.
Har noen som vært der, eller andre som vet, kjennskap til om man bør sitte på 1. 2. eller 3. balkong ?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Du sitter rimelig bra uansett, og noe går på preferanser. Vil du se detaljer på scenen er du nærmere på 1. enn 2., og nærmere på 2. enn 3. (Jeg er ikke spesielt fuzzy på dette, men synes eneste unntak som virkelig er verdt å bry seg om er de få plassene som er helt til siden langt oppe. Det blir fort litt sært.)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Tannhäuser hadde virkelig vært noe å få med seg, ja. Foreløpig blir det å oppleve Svanesjøen sammen med familien neste helg, gleder meg veldig til dette.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Fint dere har det kjekt med Operaen! Vi får heller kose oss med regningen ;D

Elektron

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Phiu! Man bør være kjappere enn kjapp her i provinsen. Tannhäuser fredag 12/3 2010 gikk med et nødskrik.

V

vredensgnag

Gjest
Elektron skrev:
Fint dere har det kjekt med Operaen! Vi får heller kose oss med regningen ;D

Elektron
Takk for at du betaler! Det gjør jeg også!

Til orientering er det mange ulike former for musikk og opptreden som bruker Operaen. Første sesong er nettopp avsluttet, og personlig syns jeg det har vært blandet drops i hovedprogrammet, med avlysning, omstokking og til tider amatørskap. Men det har også vært noen store opplevelser - og som i det totale kunstverk enhver oppsetning er kan man alltid finne noe å glede seg over, selv når det er begredelig.

Det mest interessante jeg var med på var å høre Oslo Filharmonien i Konserthuset, og senere i Operaen, mens de fremførte samme verk. Etter det var det innlysende at noe må gjøres med den elendige akustikken i Konserthuset - men det har man da visst siden Jansson gikk i harnisk.

Om det er en trøst så var gårsdagens Elektra, satt opp av Stein Winge, fryktelig regissert - men de sang godt, og orkesteret leverte. Elektra er mer et vedvarende resitativ enn en opera, og Winge hadde lagt inn ørene lenge før han vurderte hva han skulle gjøre, det var mer enn tydelig. Åndssvakt uengasjert regi, med mye (u)frivillig komikk.
Men det begynner å bli liv i det norske operapublikummet. Han var den eneste som ble buet i går.

Topp Bunn