Elektron skrev:
Fint dere har det kjekt med Operaen! Vi får heller kose oss med regningen ;D
Elektron
Takk for at du betaler! Det gjør jeg også!
Til orientering er det mange ulike former for musikk og opptreden som bruker Operaen. Første sesong er nettopp avsluttet, og personlig syns jeg det har vært blandet drops i hovedprogrammet, med avlysning, omstokking og til tider amatørskap. Men det har også vært noen store opplevelser - og som i det totale kunstverk enhver oppsetning er kan man alltid finne noe å glede seg over, selv når det er begredelig.
Det mest interessante jeg var med på var å høre Oslo Filharmonien i Konserthuset, og senere i Operaen, mens de fremførte samme verk. Etter det var det innlysende at noe må gjøres med den elendige akustikken i Konserthuset - men det har man da visst siden Jansson gikk i harnisk.
Om det er en trøst så var gårsdagens Elektra, satt opp av Stein Winge, fryktelig regissert - men de sang godt, og orkesteret leverte. Elektra er mer et vedvarende resitativ enn en opera, og Winge hadde lagt inn ørene lenge før han vurderte hva han skulle gjøre, det var mer enn tydelig. Åndssvakt uengasjert regi, med mye (u)frivillig komikk.
Men det begynner å bli liv i det norske operapublikummet. Han var den eneste som ble buet i går.