Avhengig av ambisjonsnivå vil jeg også legge til at en ren synkronisert kopi, som synkroniseres med jevne mellomrom, ikke er en fullverdig backupløsning på lang sikt. Jeg vil i hvertfall anbefale at man tilstreber å få versjonering på backupen, slik at man kan gjenopprette seg fra alt man ikke umiddelbart finner ut av.
Et par scenarioer hentet fra virkeligheten:
- Den klåfingrende 8-åringen, eller deg selv i ett uoppmerksomt øyeblikk for den saks skyld, presterer å slette noe man plutselig finner ut at er borte når man trenger det en måned senere
- Filer har blitt infisert eller gjort korrupt av ett eller annet
- Man ønsker å gå tilbake til en tidligere versjon av langsiktige prosjekter. F.eks en master-oppgave, eller skissene over huset du har jobbet med i lang tid.
Idet første synkronisering er kjørt, så er skaden permanent. Verktøy som Robocopy (eller SyncToy hvis behovet er veldig enkelt) møter fort sin begrensning om man ønsker et mer fullverdig backupopplegg og man har flere terabyte med data. Full dag til dag versjonering av 3TB data, blir fort veldig mye data for å si det slik om man ikke benytter smartere verktøy enn dette.
Uansett er det ikke sikkert at trådstarter ønsker å mekke noe eget, eller at ambisjonsnivået strekker seg utover det å faktisk bare ha en ekstra kopi av dataene sine, bare automatisert. Jeg vil si at det lureste for de aller fleste er å benytte en 3. parts leverandør, siden de færreste faktisk har erfaring og kompetanse nok til å ta innover seg alt som egentlig kreves for å ha en automatisert og skikkelig robust backup som leverer når det trengs. Problemet er imidlertid at datamengder på både 2 og 3TB som trådstarter forespeiler ikke akkurat er en typisk kandidat for en slik 3. parts tjeneste i skyen som gjerne befinner seg fysisk på et annet kontinent.
Selv har jeg ca 5TB det tas snapshot av over nettet hver natt med en retention på to år (fordi jeg kan, ikke fordi det er nødvendig), over en nokså sugen linje. Disse datamengdene er helt uhåndterlige å dytte til "skyen" et sted. En egen løsning er derfor påkrevd.