Ombygging av strømforsyning

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Dette er en lenge planlagt prosjekt. Planen var å bygge om den budsjettpregede strømforsyningen i min Arcam D290P til noe i nærheten av High-End. Prosjektet skulle realiseres innen for rammen som kabinettet ga og ikke medføre bygging av nytt kabinett.

I forberedelsesfasen ble det lest opp og ned om ombygging. Følgende artikkel fra TNT-audio var en viktig inspirasjonskilde, samt diverse andre artikler.

Bilde 1

Bilde 1 viser før ombygging. En ringkjernetrafo på 400VA med tre ledere (AC og jord). Lyttebanken (filtreringen) består av to stk 10.000uF Jamicon kondensatorer på 50 V.

Bilde 2

Bilde 2 viser likerettingen. Denne skjer gjennom fire UF5402 dioder på 3A.

Bilde 3

Bilde forfra. Relativt ryddig innvendig. Plassen for ny trafo setter likevel sterke begresninger på hvor stort som kan settes inn.

Bilde 4

Slik ser det ut etter ombyggingen. Til venstre synes den nye lyttebanken bestående av 8 x 10.000uF av Elna lavprofil type. Disse har fått 100uF i parallell mellom hver. Plastikk er fjernet og kondensatorene behandlet med linolje. Kablingen er på 2,5 kvmm. Start og slutt filtreringen består av Wima 220nF polyester kondensatorer.

Bilde 5
.
Likerettingen skjer gjennom doble likeretterbroer av GBPC3512A fra International Rectifier. Som støyfiltrering på likeretterbroene er det brukt Wima 22nF kondensatorer.

Den ene broen er plassert på kjøleren mellom utgangstransistorene, mens den andre er ved høyttalertilkoblingene.

Bilde 6
.

I tillegg har jeg satt inn XLR kontakter for å slippe XLR-RCA kabler eller overganger.

Planen var også å legge inn elektronisk delefilter og ta strømmen fra trafoen. Det er i etter tid skrinlagt, men trafoene har sekundærspenning til disse.

Trafoen på 625VA er fra Avel Lindberg. Den er spesiallaget og basert på Y23. Trafoen har dobbelt opp av sekundærvindinger.

Kostnader (omtrentlig)
"Custom made" trafo inkl. mva og frakt. ca. kr 2.000,-
Kondensatorer, likeretting mm ca 1.100-1.200,-
I tillegg kommer arbeid, men det er jo gratis for oss som driver alt på hobbybasis.

Til slutt en liten advarsel: Hvis du tenker å gå igang med lignende prosjekt, husk at strøm kan drepe. Er man ikke 100 %, bør man sjekke med kvalifisert personell.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hva med lyden? Jeg antar du har merket en betydelig forbedring.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Bruker forsterkeren i bassen gjennom aktiv deling. Delefrekvensen er på 350 hz. Har ikke orket å gå tilbake til passiv filtrering for å teste på hele frekvensen. Skal teste senere når jeg en gang blir ferdig med en planlagt fulltone basert på Fostex 167E (men før det blir det mange andre prosjekter).

Med filtreringen på strømforsyningen, skal lydbildet også bli mere renere oppover i mellomtone og diskant, men det får jeg ikke sjekket nå.

Har bare spilt noen få timer (ca 5). Det første jeg la merke til var at "bassen forsvant" og mellomtonen og diskanten kom enda bedre frem. Det er en god ting i og med at man skal høre på musikk og ikke bass. Bassen fremstår mere kontant og transientvillig. Samtidig er bassen også blitt renere. Lydbildet fremstår nå nesten som slank og fristelsen er stor for å gi mere "gain" i bassen. Men skal kontrollmåle først. Av og til er det slik at man nærmest må stikke ørene bort til bassene for å høre om de spiller, men det gjør de. Og dypt går det, når det skal.

Det negative er at med renere bass, ble også mellomtonen og sibilantene enda mere tydelig. Spesielt sibilantene blir nå så fremtredende at det krever ytterligere tiltak.

Har anskaffet meg et par AW60FTT som skal brukes til å drive mellomtone og diskant aktivt. Men først trenger jeg mere plass til to effektsforsterkere til.

Høyttalerne fremstår nå som det svakeste leddet. Med aktiv deling og tre effektforsterkere ligger det nå til rette for nye elementer eller nybygg.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
BTW.
Det som kjennetegner trafoene fra Avel Lindberg er at de er kompakte i forhold til effekt, har lavt kobber og jerntap. Spesielt er innbyggingshøyden lav i forhold til andre produsenter. Denne 625 VA trafoen er faktisk betydelig mindre i volum enn f.eks. Noratels 400VA trafo.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Kun en liten kommentar:
det ser ut som du har koblet utgangen fra trafo/likeretter til lyttebanken. Jeg er ganske sikker på at jeg ville ha koblet utgangen fra likeretter direkte på forsterkerprintet (evt. også beholt et par mindre ladelytter på printet).

Forøvrig har jeg god erfaring med «å gå bananas» med plastikkondiser i strømforsyningen (dvs. bruk så mange du har plass til og gidder å lodde). På den andre siden er det muligens litt pussig å ha en duelundsk tilnærming på el-lyttene og samtidig bruke flere plastikkondiser?

mvh
KJ

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Ville nok ha beholdt lyttane på kretskortet, ja. I tillegg ville eg brukt diskrete raske soft-recovery diodar i staden for brua for å få ei mest mogleg støyfri likeretting. Og så ville eg sett inn kondis med litt storleik på absolutt så nærme du kan komme diodane. Så ville eg kopla ein spole mellom her og resten av kondensatorane. Du får då eit pi-filter. Filteret er spesielt å tilrå dersom lar brua di stå. Dette setter stoppar i stor grad støyen som kjem ifrå likerettaren. Det vil også være ei lita "bremse" på ladestrømmane frå likerettaren og resulterar i mindre støy og bittelitt mindre rippel(avhengig av komponentverdiane) og marginalt mindre utgangseffekt. Men sistnemnte kan du se vekk frå dersom du velger spole med liten resistans. Siste lille ting du kan gjere er å kjøre leiarane frå strumforsyninga rett til kollektorbeinet på transistorane. Men då er det jo greit å ha skjema og så må du være heilt sikker på at du har kopla på riktig bein og polaritet ;D

Små detaljer som kan gjere strømforsyninga di endå betre, skulle eg tru...

Topp Bunn