Håvarhede skrev:
lomt skrev:
AK27 skrev:
Spørsmålet som melder seg er først og fremst, nå snakker jeg for meg selv, hvilken gruppe som er mest religiøs: "scientistene" eller de mer ortodokse religiøse. De fascistoide trekkene som kristne og kanskje spesielt muslimer tilskrives virker å være blåbær i forhold til mye av hva "scientistene" klarer å oppvise. Det samme gjelder tendensen til endimensjonal tenkning.
Jeg sitter og undres
hvem er det som har oppvist størst evne til endimensjonal tenking?
Er svaret "den hvite mann"?
Har noen andre vist større vilje til kolonisering og verdiovertakelser enn ham?
Krig og grusomheter, med en eneste motivasjon bak all handling, begjæret etter verdier...
Jeg tror det er feil å vurdere forskjellige religiøse grupper etter hvor religiøse de er. Det fins mer eller mindre religiøse mennesker over alt.
Kanskje ikke alltid. Noen religiøse grupper er så ekstreme at de ikke er i stand til å leve side om side med andre, hva de igjen er villig til å utføre avhenger av graden av religiøsitet
Jeg tror religiøsitet handler om å tro på et eller annet som foreldre eller en religiøs gruppe har prentet inn i hodet til et menneske. Men det betyr ikke at dette menneske har den fulle forståelse av den troen de tilhører.
Uansett er det fordumming, bla. fordi det hindrer muligheten til å ønske å forske på ting som kommer i konflikt med religionen.
Eeeeh nei, det fins mange forskere fra alle religioner. Religion hindrer ikke forskning. Men i media dukker det opp figurer som kan virke meget sneversynte og uåpne for andre forklaringer på virkeligheten en det de selv klarer å tolke ut fra den hellige skriften de baserer alt på.
Man vil på en måte sikre seg selv ved å følge regler å bud for å retferdiggjøre seg selv for en eller annen Gud, eller bli akseptert i et større religiøst samfunn. Disse reglene er ofte en isolert del av en hellig skrift som samfunnet identifiserer seg med.
Når man har et slikt utgangspunkt, blir man ofte veldig opprørt når man møter kritikk eller latterliggjøring av sin egen religion.
Sikre seg mot hva? Å bli avvist av samfunnet eller av en Guddomelighet.
Latterliggjørelse? Spotting, karikaturtegninger, trakasering.