Om Mc pu og Riaa tilpassing ?

L

lasse5214

Gjest
Kort spørsmål siden jeg ikke vet noe særlig om emnet riia/pickup.

Jeg har en pickup med utgangspenning på 0,25mV (MC)

Vil den passe sammen med en Riaa som har imput sensitivity på 1,6mV og utgangsimp på 14 ohm.

Tenkte på gain.

Vet du dette så skriv svaret under.

Lasse :)

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det er nok mange som kjenner bedre til dette enn jeg. 1,6 mV sensitivitet betyr at dette er en inngang for moving magnet.
Du har behov for en forsterker foran denne for å benytte MC. Det kan være en elektrisk stepup eller transformator for MC.
Nødvendig forsterkning på ca 20 db, som gir 10 ganger høyere signal ut =>0,25 mV blir 2,5 mV, og således passende til MM inngangen.

I tillegg er det problematikk med hensyn til belastning i ohm som MC pickupen ser. Passende belastning finnes enten på datablad for pickupen, ved å søke på nettet eller spørre her.

Hva slags pickup er dette?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.532
Torget vurderinger
1
En annen vri er å si at 0,25 mV inn på en inngangsfølsomhet på 1,6 mV gir ca 16 dB «for lite signal», eller ca 0,25/1,6=0,16X nominelt utgangsignal fra RIAA, og ditto dårligere signal støyforhold. Avhengig av hvor mye forsterking du har i resten av kjeden så vil du antagelig også få problemer med å spille høyt nok.

En MC-trafo med 5-10X «forsterking» kan være hensiktsmessig for å få match mellom PU og RIAA

Utgangsimpedans fra RIAA sier ingenting om hvordan den passer til PU.

mvh
KJ

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Fra hjemmesiden til Hifiklubben leser en:passer til MM- og MC-pickuper (low/high-output)

Så da er nok saken grei. 0,25 Mv er ikke av de laveste utgangsnivåene for MC.

L

lasse5214

Gjest
Ja jeg leste også det. Men jeg ville spørre proffene dvs dere.
Selv om jeg har holdt på med stereo i snart 40 år
Tror ikke alt jeg leser :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.532
Torget vurderinger
1
Jeg sliter litt med å finne en forståelig sammenheng i NAD sine spec på PP375+C375BEE. Det kan virke som «MC-inngangen» kun gir ca 100X forsterking (40 dB), dvs basert på inngangsfølsomhet for MC på 1,6 mV og nominell linjeinngang på C375 på 160mV (og 3,125X/9,9 dB forsterking i linjetrinnet). Dette er i tilfelle alt for tynt for en MC-inngang og mer passende for en «universal» MM-inngang som skal kunne ta high-output MC-er.

mvh
KJ

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Spesifikasjonen på PP-375 må være feil! Ingen fornuftig RIAA kan ha så høy inngangsfølsomhet / lav gain.

.......18 mV på MM - hvilken PU gir denslags signal?.....1,6 mV på MC - det er high output MC nivå??

Det er mest sannsynlig at denne RIAA modulen er identisk med PP-2 og har samme spesifikasjoner som
denne. Det kan dog tenkes at PP-375 spiller bedre enn PP-2 på grunn av at den bruker den sprekere
PSUen i den integrerte forsterkeren.

Du sier at dette er en midlertidig løsning. Har du handlet allerede?

Om ikke, kan Cambridge 651P og Musical Fidelity V-LP være bedre alternativer til et lite tillegg i pris.

Ellers har jeg klokketro på kombinasjonen Xindak MC-10 trafoer (26 dB) og Graham Slee Era V Gold
eller andre MM only RIAAer (gjerne rør) sammen med pickuper fra Denon DL-103 familien.

Husk at Denon DL-103 har høy spoleimpedans (40 Ohm) og derfor skal belastes med relativt høy
inngangsimpedans på (aktive) MC-forsterkere/RIAAer (teoretisk 400-800 Ohm).

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Sist redigert:
L

lasse5214

Gjest
Hei Gunnar.

Har tenkt litt i samme baner som du. Har bestilt og betalt, så den
kommer vel om en par tre dager.
Ja midlertidig fordi jeg hadde tenkt meg noe rundt 10 tusen kroner
pluss minus.
Midlertidig er vel også DL-103r da det kan tenkes at den
ikke spiller optimalt i en tangantialarm..
Nåja det jo bare for morro.
Mvh

L

lasse5214

Gjest
Nå har jeg fått og montert riaa.
Den fungerer meget bra.
Når det gjelder gain så er det mer
en høyt nok kl 11.
Men selvsagt en del mindre en
på sqeezebox mm.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.532
Torget vurderinger
1
Flott & gratulerer. Da er det muligens grunn til å tro at NADs spec på den RIAAen i beste fall er villedende.

mvh
KJ

L

lasse5214

Gjest
Ja nå har jeg spilt et par dager med den innebygde riaa forsterkeren.
Den er helt grei men dessverre ikke mer heller.
Så jeg skal starte å se etter et riaa trinn med litt muligheter for å tilpasse
til forskjellige pu,s

Topp Bunn