Om kjøp og salg og bransjeaktører

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Pr. i dag er all annonsering forbudt her, som vi har sett praktisert fjernes til og med linker til anbefalte løsvekt-komponenter som da jeg henviste til en god kondensator. All handel er tydeligvis tabu.

Dette synes vel flere enn jeg er å ta vel hardt i, spesielt med tanke på at kjøp og salg av utstyr er en uungåelig del av denne hobbyen. På den annen side, selv om det er "forbudt" å selge annonseres jo salg av utstyr både i Mitt anlegg-trådene og i brukernes signaturer. For min del synes jeg vi kan akseptere dette, vel og merke så lenge det er snakk om privatpersoner.

Når det derimot kommer til bransjeaktører må det trekkes grenser; de må veldig gjerne bidra som privatpersoner men holde buisnessen mest mulig utenfor. Totalt naturstridig men alikevel ::)

Som f.ex i går på kabelhjørnet; en bransjeaktør bidrar med behjelpelige tips inkludert tilbud om å låne "eventuelle kandidater" fra dennes produktlinje. Kan annonseringen bli tydeligere? Ser jeg noen moderator her? Var det ikke nettopp denslags åpen agitering fra forhandler/produsent som skulle modereres og begrenses?

Kjør debatt!

Mvh. RS

O

Oblivion

Gjest
R.Solhaug skrev:
Som f.ex i går på kabelhjørnet; en bransjeaktør bidrar med behjelpelige tips inkludert tilbud om å låne "eventuelle kandidater" fra dennes produktlinje. Kan annonseringen bli tydeligere? Ser jeg noen moderator her? Var det ikke nettopp denslags åpen agitering fra forhandler/produsent som skulle modereres og begrenses?

Kjør debatt!

Mvh. RS
Stakkars RS!!!

1. Tåler du ikke at andre enn deg anbefaler DIY solid core?
2. Er du ikke helt "frisk" siden du "leser" at jeg skulle låne ut kabler?
Har her sitert innlegget - les det en gang til og skulle du forsatt lese det du hevder -
ja da bør du oppsøke en lege...

Oblivion skrev:
Det kommer ann på ditt budsjett og ambisjons nivå...

Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Biwiring kan du prøve ut når du har fått koblet opp og er rimelig fornøyd..

Hvis du har et større ambisjons nivå enn DIY solid core kan du senere låne
med deg hjem eventuelle kandidater og spille en uke på disse.
Når du kobler tilbake til solid core oppdager du om "trenger" de du har på lån..
Forventer ikke at du skulle beklage din missoppfattelse, men det burde du.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Jo takk jeg er nok rimelig frisk fortsatt. Poenget er at når du som kabelprodusent og bransjeaktør gir deg til å komme med anbefalinger er vi mildt sagt i gråsonen. Jeg setter dette opp mot forumregel nr.6 da jeg sliter med å se fornuften i dette.

Edit: nå er dette primært ment som en generell prinsippdebatt og ikke noe angrep.

Mvh. RS

O

Oblivion

Gjest
R.Solhaug skrev:
Jo takk jeg er nok rimelig frisk fortsatt. Poenget er at når du som kabelprodusent og bransjeaktør gir deg til å komme med anbefalinger er vi mildt sagt i gråsonen. Jeg setter dette opp mot forumregel nr.6 da jeg sliter med å se fornuften i dette.

Mvh. RS
Fornuften er vel for logisk for deg!

Min anbefaling var å starte med DIY solid core..
Og senere vurdere om kostbare "kjøpe" kabler gir "noe" som forsvarer kostnadene.

For mange vil ikke kostbare "kjøpe" kabler være noen god investering..

Og "alle" er ikke slik som deg - du pusher dine ideer og produkter konsekvent og har "skylapper" for at noe annet skulle være brukbart...

R.Solhaug skrev:
Edit: nå er dette primært ment som en generell prinsippdebatt og ikke noe angrep.

Mvh. RS
Det kan vanskelig bli noe annet en prinsippdebatt på om du kan lese eller hva dine motiver med å dikte opp det du hevder å ha lest...

R

RoDa

Gjest
Prinsipielt enig med deg, RS.
Men dersom innlegget du henviser til er det som Oblivion har sitert, så er en unnskyldning på sin plass.
Innlegget som er sitert er noe av det hyggeligste og mest konstruktive jeg har lest når det gjelder kabler her på HFS!
Dessuten fullstendig rensket for noe som kan oppfattes som snikreklame for egne produkter.

I beste mening

R

A

Audio Optimum

Gjest
RoDa skrev:
Prinsipielt enig med deg, RS.
Men dersom innlegget du henviser til er det som Oblivion har sitert, så er en unnskyldning på sin plass.
Innlegget som er sitert er noe av det hyggeligste og mest konstruktive jeg har lest når det gjelder kabler her på HFS!
Dessuten fullstendig rensket for noe som kan oppfattes som snikreklame for egne produkter.

I beste mening

R
Hvorfor er du prinsipielt enig med R.S ?

R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Nå ser ikke jeg hva feil Oblivion her har gjort, på en annen side ble vel Snickers i sin tid utestengt for "snikreklame"... Det med bransjeaktører sin pålagte meningsyttring-fengsel ( i mangel på bedre ord) burde også gjelde skribenter, som anbefaler eget eieforhold med like stor tilknytning til bransjen..Om du forstår hva jeg mener ?

Det som er trist er at slike personer som Oblivion faktisk har betydelig å bidra med selv om noen måtte tolke det som snikreklame for egen vinning.. Det er det siste som blir problematisk.. Jeg tror bestemt han kommer med råd/anbefalinger i beste mening og med stor entusiasme rundt kunnskapene han besitter..

mvh
Kjell

R

RoDa

Gjest
Audio Optimum skrev:
Er enig i dette:
"Når det derimot kommer til bransjeaktører må det trekkes grenser; de må veldig gjerne bidra som privatpersoner men holde buisnessen mest mulig utenfor. Totalt naturstridig men alikevel."

I tilfellet som det diskuteres her ville det vært over grensen om Oblivion skrev:
"Du bør starte med å kjøpe ett sett Oblivion-kabler, de er det beste som kan kjøpes for penger!"

Måten Oblivion svarte på i den aktuelle tråden er jo eksemplarisk.

I tilfelle Audio Optimum ville det vært over grensen om du direkte går ut og anbefaler dine egne produkter på åpent forum.
Eller "disser" andre konkurrerende produkter.

R

R

RoDa

Gjest
Audio Optimum skrev:
Det med bransjeaktører sin pålagte meningsyttring-fengsel ( i mangel på bedre ord) burde også gjelde skribenter, som anbefaler eget eieforhold med like stor tilknytning til bransjen..Om du forstår hva jeg mener ?
På hvilken måte har skribenter like stor tilknytning til bransjen som produsentene selv?
Jeg mener høvdingen har trukket opp linjene og utelatt skribenter fra bansjeaktørene.

Selvsagt kan det være en balansegang på mange områder.
Nå som jeg selv selger mine egne høyttalere viser jeg ikke til min egen omtale av dem, men heller til andre bladers meninger.

Tror de aller fleste klarer denne balansegangen bra, reglene er vel mest til for å unngå grove overtramp.

I beste mening
Rolf

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
RoDa skrev:
Audio Optimum skrev:
Er enig i dette:
"Når det derimot kommer til bransjeaktører må det trekkes grenser; de må veldig gjerne bidra som privatpersoner men holde buisnessen mest mulig utenfor. Totalt naturstridig men alikevel."

I tilfellet som det diskuteres her ville det vært over grensen om Oblivion skrev:
"Du bør starte med å kjøpe ett sett Oblivion-kabler, de er det beste som kan kjøpes for penger!"

Måten Oblivion svarte på i den aktuelle tråden er jo eksemplarisk.

I tilfelle Audio Optimum ville det vært over grensen om du direkte går ut og anbefaler dine egne produkter på åpent forum.
Eller "disser" andre konkurrerende produkter.

R
På generell basis, uansett hvor velmenende og oppriktig; det handler tross alt om en bransjeaktør og attpåtil kabelprodusent som gir råd om kabler. Poenget er ikke hvorvidt rådet kan anses godt eller ikke men denne grensesettingen.
Spesielt interressant synes jeg som nevnt dette blir når man setter det opp mot det faktum at en vanlig bruker knebles såpass kraftig her at man ikke engang kan linke til diy-komponenter i forbindelse med bygging/modifisering. Helt meningsløst spør du meg.

Mvh. RS

R

RoDa

Gjest
R.Solhaug skrev:
På generell basis, uansett hvor velmenende og oppriktig; det handler tross alt om en bransjeaktør og attpåtil kabelprodusent som gir råd om kabler. Poenget er ikke hvorvidt rådet kan anses godt eller ikke men denne grensesettingen.
Ikke enig.
Dette tilfellet du refererer er jo som om en selger av Bentley på spørsmål om hvilken bil en forumdeltaker skal kjøpe svarer følgende:

"Jeg synes du først skal forsøke en Skoda, når du har blitt kjent med den kan du eventuelt prøve 19-tommers lettmetallfelger eller chip-tuning.

Dersom du har et større amisjonsnivå enn Skoda kan du låne med deg hjem andre kandidater. Når du har kjørt de andre kandidatene og setter deg tilbake i din egen Skoda finner du ut om du "trenger" de du har hatt på lån".

Klart det er et poeng at mange mener at Skoda er minst like god som Bentley og de andre, og at det bare er prisen som er forskjellen.
Men det er en annen diskusjon. Oblivion nevner ikke noe om hvilke kabler som er best i sitt innlegg, selv om han nevner ambisjonsnivå som kan antyde at solidcore ikke er det ypperste.

En annen diskusjon er også problemet med å linke til annonser eller DIY-komponenter. Tilhører ikke denne diskusjonen synes jeg.

Hvordan ville du trukket opp dette?
Raymond Celuis selger høyttalere, dac, kabler ..... Betyr det at han ikke kan delta på annet enn musikk og off-topic?
Du som selger kabler, om enn til råvarekost og for å hjelpe folk på eget initiativ, kan du ikke delta i debatter om kabler?

Jeg tror moderatorene klarer å fange opp dette, og om ikke finnes det en knapp som heter "rapporter til moderator"

I aller beste mening
Rolf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Og du da, Solhaug? Jeg synes jo ikke du stort sett gjør annet her inne enn å gi råd om kabler, promotere egne produkter og understreke disses overlegenhet og fortreffelighet. Når du ikke slenger med leppa til andre som måtte mene noe annet enn deg da, selvfølgelig. Du selger kabler og er en selvoppnevnt "Cable Master".
Du synes ikke du kaster kampestein i glasshus her? Jeg bare lurer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
impulse skrev:
Og du da, Solhaug? Jeg synes jo ikke du stort sett gjør annet her inne enn å gi råd om kabler, promotere egne produkter og understreke disses overlegenhet og fortreffelighet. Når du ikke slenger med leppa til andre som måtte mene noe annet enn deg da, selvfølgelig. Du synes ikke du kaster kampestein i glasshus her? Jeg bare lurer.
Bare for å understreke dette. Punkt 4 i reglene for forumet:
4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

punkt 6 i reglene for forumet gir en veldig god forklaring på hvorfor det ikke er tillatt å paste linker til produkter.
6 ) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.

A

Audio Optimum

Gjest
RoDa skrev:
Audio Optimum skrev:
Det med bransjeaktører sin pålagte meningsyttring-fengsel ( i mangel på bedre ord) burde også gjelde skribenter, som anbefaler eget eieforhold med like stor tilknytning til bransjen..Om du forstår hva jeg mener ?
På hvilken måte har skribenter like stor tilknytning til bransjen som produsentene selv?
Jeg mener høvdingen har trukket opp linjene og utelatt skribenter fra bansjeaktørene.

Selvsagt kan det være en balansegang på mange områder.
Nå som jeg selv selger mine egne høyttalere viser jeg ikke til min egen omtale av dem, men heller til andre bladers meninger.

Tror de aller fleste klarer denne balansegangen bra, reglene er vel mest til for å unngå grove overtramp.

I beste mening
Rolf
Det var egentlig ikke noe angrep fra min side Roda... :) Poenget mitt er at du, Pedal med flere har et produktforhold som dere gir til kjenne via anbefalinger etc.. Produkter som dere selv eier og refererer til der hvor dere deltar.. Fronter kvalitativt om du vil.. Ikke skal jeg arrestere deg/dere for jeg har såpass tillit til den jobben dere gjør, men sett fra ett bransje-ståsted kan det virke upassende i og med påvirkningskraften dere besitter som "fagfolk" at dere har favoritter som blir dratt frem i "enkelte" tråder...

Oblivion har selvfølgelig direkte tilknytning til tråder som omhandler kabler, dac etc... Men det er i form av kunnskap og "passion" til faget og ikke for å forlede og snakke nedlatende om andre produsenter.. tror jeg i allefall.. ;) arrester meg gjerne men jeg kan ikke erindre å ha lest noen antydninger til at han i form av egen branding har fremhevet sine produkter.. Nå har jo du samme ståsted ang.Oblivion så denne var ikke myntet på dine uttalelser i denne tråden, mere en generell betraktning.

Jeg har stor respekt for jobben dere skribenter gjør og setter pris på deltakelsen både fra deg, pedal og rognlien, men jeg synes også Oblivion sine bidrag er like viktig og han burde ha sin demokratiske rett til å komme med anbefalinger og henvisninger ut fra sin kunnskap.. Gjelder også R.solhaug :) selvfølgelig...

mvh
Kjell

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Det kan synes som modereringen av dette er problemet og ikke reglementet i seg selv.
Det er jo bransjeaktører som får ture frem som de ønsker og promotere alskens svada mens andre blir bundet og kneblet for å forsøke å redgjøre for fakta uten å promotere egne produkter i særlig grad.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
impulse skrev:
Og du da, Solhaug? Jeg synes jo ikke du stort sett gjør annet her inne enn å gi råd om kabler, promotere egne produkter og understreke disses overlegenhet og fortreffelighet. Når du ikke slenger med leppa til andre som måtte mene noe annet enn deg da, selvfølgelig. Du selger kabler og er en selvoppnevnt "Cable Master".
Du synes ikke du kaster kampestein i glasshus her? Jeg bare lurer.

Joda, om dette råder det nok en viss forvirring.
Jeg representerer ingen "produkter" men er i beste fall om jeg gidder en diy`er. Ang. høyttalerkabler henviser jeg konsekvent til ELFA og EKKJ. Oppskriften på den også EKKJ-baserte nettkabelen jeg bruker var tidligere lagt ut på herværende sentrals diy-sider til felles benyttelse. Jeg er vel igrunn en slags kabel-sosialist ???
Det eneste produkt jeg evt. kunne stille med var høyttalere, om jeg da evt. gjenopptok virksomheten.

Når jeg tar opp dette emnet er det ikke fordi jeg har så fryktelig mye imot at bransjefolk skal kunne bidra med sin eventuelle vei-/villledning, det ser jeg tross alt primært som en berikelse. (-ikke bare for dem ;D)
Det er heller hensikten eller tanken bak forumregel 6 jeg ønsker å trekke fram i lyset med tanke på hvordan den pr. i dag anvendes.

Mvh. RS

Topp Bunn