|
Valentino skrev:Det må være din trang til å kverulere, RS.
Holde seg til TOPIC så går det sikkert bra.F.E. skrev:Vi blir vel slettet snarthvalross skrev:NB! TIL F.E . Dette var godt sagt ! Men også helt riktig ! mvh.Hvalrossen.
mvh Filip
Beklager avsporingen! Jeg får sånn skrivekløe av å bli kalt gul av en bunt bananer.Valentino skrev:C'mon! Ballen! Nå!
Det er nok forkert at sige det bliver enklere snarer tværtimod, men der er en afgørende forskel, jeg citere lige mig selv da der ikke er andre der gør detJohn_Harald skrev:Et delefilter som ikke er passivt gjør ekstreme høyttaler konstruksjoner mulig på en enklere måte. Ved å flytte grensene for hva som er normalt og tørre å gå nye veier, kan man oppnå svært stor utvikling når man endelig treffer riktig. Dette har jeg opplevd i dagJ Dette er låter forskjellig enn alt annet jeg tidligere har opplevd, så man skal ikke undervurdere et aktivt delefilter..
Jeg mente kun at det var i DAC kredsen wm8741 det filter sad, der sider en VM8740 i DacMagic, men det er da interessant hvis DacMagic også har muligheden (har iøvrigt læst at der skulle være problemmer med strømforsyningen).Oblivion skrev:DacMagic DACen har en filter setting uten pre-ringing..Valentino skrev:Det er interessant. Meridian og Ayre har digitalfiltre som flytter pre-ringingen til t+. Det ser ikke så pent ut, men det meldes om subjektive endringer/forbedringer. Atkinson skriver om Listen-filteret til Ayre her ifm. målinger av den nye QB-9 USB-DACen som Man er så glad i.:
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/ayre_acoustics_qb-9_usb_dac/index6.html
Jeg ABX testet dette på noen "audiofile" og konklusjonen ble at ingen kunne fastslå hva som var best,
og heller ikke fastslå om det var noen egentlig forskjell.
Etter å ha "lekt" litt med dette på ES9018 chipen fant jeg at analog filtret også må endres.
Fjernes ringing digitalt uten endring i analogfiltret blir noe bedre, men en mister også "noe"...
Når analog filtret samtidig blir endret beholdes forbedringene og en får tilbake det "noe" en mistet..
Ringingen tilfører energi / (u)harmoniske komponenter som normalt blir kompensert med analog filtrering.
Så min erfaring er at når en reduserer ringing må analog filteret kompenseres tilsvarende for optimal lydgjengivelse.
Med minimal ringing og optimalisert analogfilter blir det meste av "digital-lyden" borte...
...var du på Horten messa og hørte på Knut Ø. Lauvland?R.Solhaug skrev:Valentino skrev:Det må være din trang til å kverulere, RS.
Jeg er nok en envis fyr, men ikke primært for å kverulere. Derimot er jeg meget målrettet, ser knapt til siden. Folk som ikke kjenner meg kan ta feil av dette.
Mvh. RS
Det er ikke noen nødvendig betingelse at forsterkeren oppfører seg som en spenningskilde. En strømkilde kan være bedre til å drive varierende laster med store fasevinkler og annet snavs (forutsatt at det er strømen som driver lasten og ikke spenningen eller effekten ...). Ulempen med impedanslinearisering er 1) eksemplarvariasjon for HT-ellementer og delefilter, og 2) HT-elementenes impedans varierer noe med nivå og temperatur => impedanskoreksjonen «treffer» ikke, foruten flere komponenter i delefilter m.v.Lydarne skrev:Der kan være en anden markant forskel på aktive og passivdelfiter, jeg tænke ikke lige på det med det første, fordi det i Duelundske kredse er en selvfølge at impedans korrigere enheden så den fremstår som en ohmsk modstand, hvilket er en betingelse for at filtreret virker som det var tiltænkt.
Hvis forstærkeren virker som en spændingsgenrator så skulle impedanskompencering ikke være nødvendig ved aktiv deling, det er en stor fordel fordi der går mindst 5 komponenter til for at impedansskorigere en enhed, resonanspukkel og den stigende impedans fra svingspolen.
forskel på lyden er jeg sikker på der er, hvis enhederne ikke er impedanskorgierede og der benyttes et passivt filter, i forhold til hvis der benyttes en aktiv løsning.
jeg synes ikke det er som at sammenligne æbler og pærer, da slut-målet er det samme, lidt som passiv RIAA og aktiv RIAA. Som sagt to forskelige måde at opnå det samme på.KJ skrev:Det er ikke noen nødvendig betingelse at forsterkeren oppfører seg som en spenningskilde. En strømkilde kan være bedre til å drive varierende laster med store fasevinkler og annet snavs (forutsatt at det er strømen som driver lasten og ikke spenningen eller effekten ...). Ulempen med impedanslinearisering er 1) eksemplarvariasjon for HT-ellementer og delefilter, og 2) HT-elementenes impedans varierer noe med nivå og temperatur => impedanskoreksjonen «treffer» ikke, foruten flere komponenter i delefilter m.v.Lydarne skrev:Der kan være en anden markant forskel på aktive og passivdelfiter, jeg tænke ikke lige på det med det første, fordi det i Duelundske kredse er en selvfølge at impedans korrigere enheden så den fremstår som en ohmsk modstand, hvilket er en betingelse for at filtreret virker som det var tiltænkt.
Hvis forstærkeren virker som en spændingsgenrator så skulle impedanskompencering ikke være nødvendig ved aktiv deling, det er en stor fordel fordi der går mindst 5 komponenter til for at impedansskorigere en enhed, resonanspukkel og den stigende impedans fra svingspolen.
forskel på lyden er jeg sikker på der er, hvis enhederne ikke er impedanskorgierede og der benyttes et passivt filter, i forhold til hvis der benyttes en aktiv løsning.
En sammenlikning mellom aktiv og passiv HT blir veldig fort en sammenlikning mellom epler og pærer (eller kanskje apelsiner). Det enkleste er kanskje å ta en produsent som ATC eller PCM som leverer enkelte HT-modeller i både passiv og aktiv utgave. Det kan være en utfordring å finne effektforsterkere til å drive de passive HT, som er «ekvivalent» med de effektforsterkerne som sitter i de aktive HT. Det vil uansett være utfordrene å generalisere «resultatene» av en sik sammenlikning.
mvh
KJ