Om delefiltere

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det må være din trang til å kverulere, RS.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Valentino skrev:

Jeg er nok en envis fyr, men ikke primært for å kverulere. Derimot er jeg meget målrettet, ser knapt til siden. Folk som ikke kjenner meg kan ta feil av dette.

Mvh. RS

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Denne tråden blir holdt VELDIG nøye øye med. Foreløpig gjør jeg ingenting, men hold dere til sak og ikke mann, ellers blir det moderator-action etterhvert.

Mbare - moderator

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det tok ikke lang tid før jeg sletta to innlegg. Oppfordrer folk til å følge Valentino sitt råd.

Edit: Rydda litt mer i tråden etter å ha lest gjennom den. Hold dere on-topic heretter.

Mbare - moderator

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
556
Torget vurderinger
2
Da må vel visse begynne med å opptre saklig og uten besserweisertendenser først.
Anyway: Topic: Har selv et system med 2veis passivt og 2veis aktivt,dvs 3veis.Har ingen mulighet for å gjøre det annerledes pga 93dB i bass og kun 84 i topp.Skal ikkje uttale mæ om det aktive degradere lyden nevneverdig men at det avlaste toppen som e tuna til 42-43Hz e jo ikkje uten lydmassig gevinst.Delefiltret e forøvrig konstruert av en Tandbergkonstruktør så det e vel ikkje ille ;) Og som noen va inne på,alle gode delefilter har en dose EQ så å bytte til aktivt uten å ta hensyn til det må jo bli veldig feil ::)

mvh Filip

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Et delefilter som ikke er passivt gjør ekstreme høyttaler konstruksjoner mulig på en enklere måte. Ved å flytte grensene for hva som er normalt og tørre å gå nye veier, kan man oppnå svært stor utvikling når man endelig treffer riktig. Dette har jeg opplevd i dagJ Dette er låter forskjellig enn alt annet jeg tidligere har opplevd, så man skal ikke undervurdere et aktivt delefilter..

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.368
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
C'mon! Ballen! Nå!
Beklager avsporingen! Jeg får sånn skrivekløe av å bli kalt gul av en bunt bananer.

Jeg er nysgjerrig på mange dB/oktav dipolkanselleringskompensering du benytter i drodleDipolenTM, Valentino. Såvidt jeg husker gikk DSP-diskusjonen i Orion-forumet (jeg finner ikke tråden igjen) på at dipolkompenseringen ville spise opp så mye av dynamikkområdet at det ville gå uakseptabelt mye ut over oppløsning og forvrengningdata med en hyllevare DSP. Hvor mye headroom er det typisk i en PC-basert løsning?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg forstår regnes det på 24 bit, coolbiz. Det blir viktig å utnytte hele det digitale dynamikkområdet (6dB headroom er alltid lurt), så passende pads på effektforsterkerinngangene har vi. I utgangspunktet kompenserer vi 6dB/okt.

Jeg får komme tilbake til filter/eq i mer detalj senere. Jeg har brukt alt for mye tid på surface is interface i det siste.

L

Lydarne

Gjest
John_Harald skrev:
Et delefilter som ikke er passivt gjør ekstreme høyttaler konstruksjoner mulig på en enklere måte. Ved å flytte grensene for hva som er normalt og tørre å gå nye veier, kan man oppnå svært stor utvikling når man endelig treffer riktig. Dette har jeg opplevd i dagJ Dette er låter forskjellig enn alt annet jeg tidligere har opplevd, så man skal ikke undervurdere et aktivt delefilter..
Det er nok forkert at sige det bliver enklere snarer tværtimod, men der er en afgørende forskel, jeg citere lige mig selv da der ikke er andre der gør det :)
citat start:
Jeg kan godt se at med en kondensator i serie med enheden kommer der er stigende modstand i det område enheden ikke bruges, imodsætning til hvis enheden drives direkte, men jeg ser det ikke nødvendigvis som en ulempe, det vil beskytte forstærkeren, og enhedens Q vil blive smadret det vil hjælper til at den siger mindre i det område den ikke bruges, analogt med at et instrument der vil yde mere og mere modstand mod at sige noget når man er ude over instrumentets primære frekvensområde. (lyden blive ikke bare dæmpet).
Citat slut

Det er faktisk en stor forskel og jeg kan ikke personligt sige om det er en fordel eller en ulempe for den passive teknik, men det vil næsten helt sikkert gøre at passiv og aktiv vil lyde forskelligt. Umiddelbart kunne jeg forstille mig at den aktive kommer til at lyde mere dynamisk mere "højtråbende" og "klare i lyden" og måske vil højtaleren have sværere ved at blive usynlig/forsvinde i lydbilledet, og der er helt sikkert også mulighed for fast bas.
Men jeg kunne godt tænke mig at hører fra nogle der bruger aktiv løsning, hvad det er man lyttemæsigt for som er væsentligt bedre end med passiv teknik.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har delt dette emnet i to da debatten glei over i dipoler og spredningsmønstre - det er en ny tråd "Om dipoler og spredningsmønstre" der det temaet kan diskuteres. Ingen innlegg er sletta.

Mbare - moderator

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
L

Lydarne

Gjest
Oblivion skrev:
Valentino skrev:
Det er interessant. Meridian og Ayre har digitalfiltre som flytter pre-ringingen til t+. Det ser ikke så pent ut, men det meldes om subjektive endringer/forbedringer. Atkinson skriver om Listen-filteret til Ayre her ifm. målinger av den nye QB-9 USB-DACen som Man er så glad i. ;):
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/ayre_acoustics_qb-9_usb_dac/index6.html
DacMagic DACen har en filter setting uten pre-ringing..
Jeg ABX testet dette på noen "audiofile" og konklusjonen ble at ingen kunne fastslå hva som var best,
og heller ikke fastslå om det var noen egentlig forskjell.

Etter å ha "lekt" litt med dette på ES9018 chipen fant jeg at analog filtret også må endres.
Fjernes ringing digitalt uten endring i analogfiltret blir noe bedre, men en mister også "noe"...
Når analog filtret samtidig blir endret beholdes forbedringene og en får tilbake det "noe" en mistet..

Ringingen tilfører energi / (u)harmoniske komponenter som normalt blir kompensert med analog filtrering.
Så min erfaring er at når en reduserer ringing må analog filteret kompenseres tilsvarende for optimal lydgjengivelse.

Med minimal ringing og optimalisert analogfilter blir det meste av "digital-lyden" borte...
Jeg mente kun at det var i DAC kredsen wm8741 det filter sad, der sider en VM8740 i DacMagic, men det er da interessant hvis DacMagic også har muligheden (har iøvrigt læst at der skulle være problemmer med strømforsyningen).
Jeg har selv et indviklings-kit med wm8741 og kan skifte fra PC USB mellem seks forskelige filter og der er forskel, det uden pre ringning "flyder" bedst og er mest "analogt" at høre på men det er ikke som nat og dag forskellen er ikke enorm, men er der, og det hjælper jo alt sammen lidt.
Jeg kører direkte ud fra DAC'en og filtrerer med et skærmet kabel inden udgangsforstærker.

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
206
Sted
Ved Mjøsa
R.Solhaug skrev:
Valentino skrev:

Jeg er nok en envis fyr, men ikke primært for å kverulere. Derimot er jeg meget målrettet, ser knapt til siden. Folk som ikke kjenner meg kan ta feil av dette.

Mvh. RS
...var du på Horten messa og hørte på Knut Ø. Lauvland?

L

Lydarne

Gjest
Der kan være en anden markant forskel på aktive og passive delefilter, jeg tænke ikke lige på det først, fordi det i Duelundske kredse er en selvfølge at impedans korrigere enheden så den fremstår som en ohmsk modstand, hvilket er en betingelse for at et passivt filter virker som det var tiltænkt.

Hvis forstærkeren virker som en spændingsgenrator så skulle impedanskompencering ikke være nødvendig ved aktiv deling, det er en stor fordel fordi der går mindst 5 komponenter til for at impedansskorigere en enhed, Det drejer sig om resonanspukkelen og den stigende impedans fra svingspolen.

forskel på lyden er jeg sikker på der er, hvis enhederne ikke er impedanskorgierede og der benyttes et passivt filter, i forhold til hvis der benyttes en aktiv løsning.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Lydarne skrev:
Der kan være en anden markant forskel på aktive og passivdelfiter, jeg tænke ikke lige på det med det første, fordi det i Duelundske kredse er en selvfølge at impedans korrigere enheden så den fremstår som en ohmsk modstand, hvilket er en betingelse for at filtreret virker som det var tiltænkt.

Hvis forstærkeren virker som en spændingsgenrator så skulle impedanskompencering ikke være nødvendig ved aktiv deling, det er en stor fordel fordi der går mindst 5 komponenter til for at impedansskorigere en enhed, resonanspukkel og den stigende impedans fra svingspolen.

forskel på lyden er jeg sikker på der er, hvis enhederne ikke er impedanskorgierede og der benyttes et passivt filter, i forhold til hvis der benyttes en aktiv løsning.
Det er ikke noen nødvendig betingelse at forsterkeren oppfører seg som en spenningskilde. En strømkilde kan være bedre til å drive varierende laster med store fasevinkler og annet snavs (forutsatt at det er strømen som driver lasten og ikke spenningen eller effekten ...). Ulempen med impedanslinearisering er 1) eksemplarvariasjon for HT-ellementer og delefilter, og 2) HT-elementenes impedans varierer noe med nivå og temperatur => impedanskoreksjonen «treffer» ikke, foruten flere komponenter i delefilter m.v.

En sammenlikning mellom aktiv og passiv HT blir veldig fort en sammenlikning mellom epler og pærer (eller kanskje apelsiner). Det enkleste er kanskje å ta en produsent som ATC eller PCM som leverer enkelte HT-modeller i både passiv og aktiv utgave. Det kan være en utfordring å finne effektforsterkere til å drive de passive HT, som er «ekvivalent» med de effektforsterkerne som sitter i de aktive HT. Det vil uansett være utfordrene å generalisere «resultatene» av en sik sammenlikning.

mvh
KJ

L

Lydarne

Gjest
KJ skrev:
Lydarne skrev:
Der kan være en anden markant forskel på aktive og passivdelfiter, jeg tænke ikke lige på det med det første, fordi det i Duelundske kredse er en selvfølge at impedans korrigere enheden så den fremstår som en ohmsk modstand, hvilket er en betingelse for at filtreret virker som det var tiltænkt.

Hvis forstærkeren virker som en spændingsgenrator så skulle impedanskompencering ikke være nødvendig ved aktiv deling, det er en stor fordel fordi der går mindst 5 komponenter til for at impedansskorigere en enhed, resonanspukkel og den stigende impedans fra svingspolen.

Det er ikke noen nødvendig betingelse at forsterkeren oppfører seg som en spenningskilde. En strømkilde kan være bedre til å drive varierende laster med store fasevinkler og annet snavs (forutsatt at det er strømen som driver lasten og ikke spenningen eller effekten ...). Ulempen med impedanslinearisering er 1) eksemplarvariasjon for HT-ellementer og delefilter, og 2) HT-elementenes impedans varierer noe med nivå og temperatur => impedanskoreksjonen «treffer» ikke, foruten flere komponenter i delefilter m.v.

En sammenlikning mellom aktiv og passiv HT blir veldig fort en sammenlikning mellom epler og pærer (eller kanskje apelsiner). Det enkleste er kanskje å ta en produsent som ATC eller PCM som leverer enkelte HT-modeller i både passiv og aktiv utgave. Det kan være en utfordring å finne effektforsterkere til å drive de passive HT, som er «ekvivalent» med de effektforsterkerne som sitter i de aktive HT. Det vil uansett være utfordrene å generalisere «resultatene» av en sik sammenlikning.

mvh
KJ
jeg synes ikke det er som at sammenligne æbler og pærer, da slut-målet er det samme, lidt som passiv RIAA og aktiv RIAA. Som sagt to forskelige måde at opnå det samme på.
Jeg er selv i en proces hvor jeg virkelig prøve at finde nogle afgørende argumenter for at bruge aktiv deling, da jeg som flere andre her plus SL klart ser aktiv teknik som den bedste løsning teoretisk, men mangler lyttemæssige resultater der kan underbygge det. Og her er fast bas og klarhed osv ikke noget argument fordi jeg mener at er det ikke opfyldt så er den passive teknik konstrueret forkert, et klassisk eksembel er at der benyttes basreflex og så synes man at bassen bliver mere fast når der bruges aktiv teknik eller EQ, det er efter min mening ikke noget argument, da man er startet med en konstruktions fejl.

Det "perfekte" filter kan faktisk laves med passiv teknik, hvis enhederne impedanskorrigeres, et eks. er dette filter fra B&O http://tkhifi.homepage.dk/fillerdriver/fillermodi.html. Klart at man tilpasser impedanskorgieringen til den enkelte enhed ved normal arbejdstemperatur ellers dur det ikke.
der er mærkeligt nok ikke så mange der arbejder med "perfekte filter" inden for passiv-teknik, 6 db filter har dog fået nogen udbredelse. Måske det skyldes alle de undersøgelser der visser at det ikke er muligt at hører om fasen er perfekt eller ikke, plus at moderne forstærkere kan drive hvad som helst, så lidt unøjagtigheder i impedans kurven er ikke noget problem, så er der kun ret frekvensgang tilbage og det kan man opnå på et uendeligt antal af måder.

Jeg har også hørt en del om at strømstyring af højtaler skulle være godt, men har aldrig selv hørt det, og det virker ikke som om det er særlig udbredt.

Jeg har hørt om et projekt hvor man har lavet den samme konstruktion både passiv og aktiv, og laves den passive ordenligt er resultatet efter hvad nogle af de personer der har været med i projektet siger, ikke entydigt, der er både fordele og fejl ved begge konstruktions måder også lydmæssigt.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi diskuterte om det ville ha noe for seg å gjøre mine nå solgte tangenAVdesign Gjallarhorn 25 aktive, men endte opp på nei. For lite å hente antok vi.

Topp Bunn