Musikk og Hi-Fi Om å skru PA-lyd

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
En ting jeg har lurt på mange ganger når jeg er på konsert og senest i kveld på Maria Mena konsert i Lørenskoghus: Er det bare mine ører som har problemer eller er det spesielt vanskelig å skru lyden slik at ikke elbass og den største tamen bare blir grums når de drar på litt? Uten å være helt sikker på frekvens vil jeg tro det ligger et sted rundt 100Hz. Jeg har ikke peiling på å skru konsertlyd, men jeg synes dette gjentar seg så ofte at jeg ikke tror det er en tilfeldighet.

Vidar

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
En ting jeg har lurt på mange ganger når jeg er på konsert og senest i kveld på Maria Mena konsert i Lørenskoghus: Er det bare mine ører som har problemer eller er det spesielt vanskelig å skru lyden slik at ikke elbass og den største tamen bare blir grums når de drar på litt? Uten å være helt sikker på frekvens vil jeg tro det ligger et sted rundt 100Hz. Jeg har ikke peiling på å skru konsertlyd, men jeg synes dette gjentar seg så ofte at jeg ikke tror det er en tilfeldighet.

Vidar

Er vel vanskelig å få god lyd i alle frekvenser i hele konsertlokalet. På små konserter prøver jeg å stå så nærme miksepulten til lydmannen som mulig. Der er lyden best.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten

Vidar
Når det gjelder bassgitar er det uheldigvis mange lydmenn (og for den saks skyld bassgitarister) som gjerne bruker en såkalt "smilefjes-eq". Se for deg en grafisk equalizer der bass og diskant er hevet og mellomtonen er senket. Dette gjør at bassgitar høres bra ut alene, men forsvinner og bare blir til rumling når resten av bandet er med.

Min erfaring (som bassgitarist) er at en basslyd med mye mellomtone som grenser til det nasale fungerer best i bandsammenheng, selv om det kan høres hoggorm ut når bassen spiller alene.

Innbiller meg at problemet er mye av det samme med basstrommer, basstrommemikrofoner har gjerne en innebygd "smilefjes" kurve i utgangspunktet, og her spiller jo også lokalet mye inn. Er heller ikke overbevist om at alle lydmenn har forstått at basstrommer trenger høy-pass filtrering rundt 50-60hz. Og det blir verre og verre jo mer man drar på...

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Basstromme, bassforsterker og monitorer på scenen kan trigge lokale romnoder og lage resonanser som går inn i flere enn slagverksmikkene. Da kan det blir litt tricky å gjøre noe med det.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Høres ut som at du er inne på noe. I dag brukte bassisten også en synthbass eller en eller annen form for basskeyboard som gikk veldig dypt og det fungerte veldig bra alene, skikkelig trøkk langt ned i 20Hz området. Godt å høre at det kanskje ikke er noe galt med ørene mine, men lydmannen:)

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
De hadde i dag øreplugger så det var ingen senemonitorer som kunne gjøre ugagn, men det sto bla en bassforsterker på senen noen meter fra tromme mikrofonen. Det høres ut som et veldig dårlig/feil dempet rom, litt entone bass, så kanskje det er romnoder.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Ofte er scenelyden så høy at man bare bruker PAen som en liten støtte. Lav scenelyd er oftest løsning på MANGE problemer, men har man et trommesett i full vigør er det begrenset hvor lav den kan være. :)

Edit: Så innlegg 8 nå. Plassering av basstromme er viktig. Basstrommemikrofonen er ikke følsom for slik påvirkning men det er potensielt alle andre mikrofoner. Scenen lager ofte masse ressonanser også som klinger lenge i bassen.
Mye energi oppå en scene.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Ofte er scenelyden så høy at man bare bruker PAen som en liten støtte. Lav scenelyd er oftest løsning på MANGE problemer, men har man et trommesett i full vigør er det begrenset hvor lav den kan være. :)
Sant nok. En god løsning er ofte å bruke instrumentforsterkerne som sidefills, da kan man holde volumet nede samtidig som alle hører hverandre, og så holder det som regel med kun vokal i monitor.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Edit: Så innlegg 8 nå. Plassering av basstromme er viktig. Basstrommemikrofonen er ikke følsom for slik påvirkning men det er potensielt alle andre mikrofoner. Scenen lager ofte masse ressonanser også som klinger lenge i bassen.
Og ja, har vært på mange scener som nær sagt gynger som en båt i takt med musikken... ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Og ja, har vært på mange scener som nær sagt gynger som en båt i takt med musikken... ;)
He he, sant!
Jeg har vel knapt vært på en scene noen gang med stram og fin bass med unntak av enkelte store utendørsproduksjoner.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Tydeligvis ikke lett med konsertlyd, men jeg har vært på flere konserter i samme lokale og med samme PA men med super lyd. Vi pleier også og ha de samme plassene, første rad i midten:) Synd at dynamikken blir borte i grumsete bass.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Salen er jo finfin den og en god PA tekniker kan få god lyd ut av nesten hva som helst.
Synd det ikke klaffet denne gangen.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det klaffet i alle fall på noen låter, så får jeg heller leve med at det ble en del grøt også. Nestemann ut er Jan Eggum neste lørdag, samme sal og plass, så da er det bare å krysse fingrene:)

8

8x12_TOM

Gjest
Det klaffet i alle fall på noen låter, så får jeg heller leve med at det ble en del grøt også. Nestemann ut er Jan Eggum neste lørdag, samme sal og plass, så da er det bare å krysse fingrene:)

Men, men det er jo etter du har vært her..... da vil jo alt låte ræva;)

Neida konsert er best:)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland

Ja, lyd fra bass kan være vrient - ikke minst p.g.a. det du nevner med scenelyd og feedback. Mange bassister liker å kjøre sin bass gjennom egen bassrigg på scenen samt at signalet tappes fra bassamp inn i PAen. Bass fra bassriggen på scenen bærer langt i mindre lokaler, så jeg har opplevd å nesten ikke kunne kjøre basskanal/justere noe som helst via PAen. Å få bassist til å bruke IEM (hvs man har slikt) er muligens en god løsning løsning i enkelte tilfeller.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
På fredag var det ny konsert med Puls of Floyd, denne gangen satt bassen som et skudd, med lydmannen hadde nok dårlig hørsel oppover i frekvens, for det ble veldig skarpt da de dro på litt. Rekverket opp langs tribunen var blitt strapet fast siden sist:). Ikke helt som ekte Pink Floyd, men rimelig bra.

Topp Bunn