Oldtimer ser seg om etter ny vinylsnurrer - hjelp mottas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Vel, det er noen år siden jeg lagde min "Rega" klone i stein og det har skjedd mye ser jeg - både på priser og produsenter.

Kort fortalt - jeg er grønn og "rookie" i dagens marked og jeg er rimelig sjokkert over å se at det er maskiner til 50-100-150 000kr, i min tid kostet en Rega planar 3 noen 1000 lapper.... Så poenget med posten er - hva skal jeg se etter når jeg nå begynner å sette meg inn i dette igjen? Noen produsenter som kan anbefales? Pickuper og RIAA trinn trengs og budsjettet er langt under det som det "trades" for - la oss si 5k for p.u og snurrer.

Husker en pickup fra 80-90 tallet som var "good lyd for en fornuftig penge" - Audio Technica AT-OC9. Er den fortsatt "ok" eller er den ikke eksotisk nok?

Takker for evt feedback.

N

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjer gjerne som i gamle dagar, finn ut kva pickup du vil ha, og kjøp matchande arm, spelar og riaa.
    AT OC9 er framleis ein god pickup, så likte du han for femten år sidan, er det ingen grunn til å tru han høyrest utdatert ut i dag. Men det finnest betre ting, då gjerne til høgare pris...
    5 kkr for spelar og pickup tilseier elles bruktkjøp, om du skal få ein OC9 til å arbeide optimalt.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Gjer gjerne som i gamle dagar, finn ut kva pickup du vil ha, og kjøp matchande arm, spelar og riaa.
    AT OC9 er framleis ein god pickup, så likte du han for femten år sidan, er det ingen grunn til å tru han høyrest utdatert ut i dag. Men det finnest betre ting, då gjerne til høgare pris...
    5 kkr for spelar og pickup tilseier elles bruktkjøp, om du skal få ein OC9 til å arbeide optimalt.
    Enig. Her er det vel egentlig ikke noe som er særlig nytt: Å kjøpe vinylsnurre i dag er omtrent det samme som å kjøpe det for 30-40 år siden. Den "store" forskjellen er egentlig internett som gjør at det er mulig å orientere seg i markedet på en helt annen måte enn tidligere, og som er grunnlag for en mye mer omfattende second hand handel. Hvis du kjøper brukt: Sørg for å prøvehøre platespilleren for å sjekke at motoren går jevnt, ikke har ulyd etc etc. Her har jeg brent meg. ......

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Jepp, følger med på bruktmarkedet da jeg syntes det er voldsomme priser på dette. I min tid var Rega spilleren en sponplate med arm og motor på som kostet 3k, men det er vel slik prisutviklingen er. Får speide videre...

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.701
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel greit å finne ut hvilket behov man har og sette budsjettet etter dette. (Ser budsjettet er satt til 5 tusen kroner)

At andre har dyre rigger trenger ikke trådstarter bry seg om., hvis han da ikke er ute etter en spiller i øverst sjiktet.
    Man får imidlertid ikke det hele for det halve, men det kan hjelpe og kjøpe brukt.

Det er STOR forskjell på en rimelig spiller og en dyr hvis den er korrekt oppsatt.
    Det er likevel ingen vits i å kjøpe dyr vinylrigg hvis anlegget ellers ikke henger med.
    (Hvis man da ikke vil ha noe "å vokse i")

Man skal godt opp i pris på pick-up og spiller før det låter "bedre" enn digitalt utstyr.
    Mange kjøper en rimelig Rega eller Pro-Ject og forventer Nirvana.
    Det opplever de færreste, men også mange er fornøyd med å kunne spille vinylplater, for bare det i seg sjøl er ganske moro.:)

Foruten brukt, får man en komplett rimelig Rega eller Pro-Ject for 5000 kr.
    Spørsmål rundt dette finnes det flere tråder om her på HFS.

Mvh

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Det er vel greit å finne ut hvilket behov man har og sette budsjettet etter dette. (Ser budsjettet er satt til 5 tusen kroner)

At andre har dyre rigger trenger ikke trådstarter bry seg om., hvis han da ikke er ute etter en spiller i øverst sjiktet.
    Man får imidlertid ikke det hele for det halve, men det kan hjelpe og kjøpe brukt.

Det er STOR forskjell på en rimelig spiller og en dyr hvis den er korrekt oppsatt.
    Det er likevel ingen vits i å kjøpe dyr vinylrigg hvis anlegget ellers ikke henger med.

Man skal godt opp i pris på pick-up og spiller før det låter "bedre" enn digitalt utstyr.
    Det opplever de færreste, men også mange er fornøyd med å kunne spille vinylplater, for bare det i seg sjøl er ganske moro.:)

Mvh
    Jeg bryr meg ikke om at noen så måtte bruke en mill på en vinyl rigg, poenget mitt er at jeg har ikke peil på hva har skjedd i den vinyl revulosjonen som tydelig vis har skjedd siden jeg "var der".

Behov: Etter at fruen handlet Monica Heldal på CD har jeg fått "sponk". Hun har spillt den på sitt kjøkkenbenk anlegg og jeg tenkte "den må jeg teste, den hørtes bra ut" - men på HeadFi oppsettet låt det helt bæsj. Diskuterte dette i en annen tråd her oppe, men konklusjonen var at vinylversjonen ikke var befengt med samme "i hjel skrudde" lyden. Siden jeg bor nært en platekompaniet butikk og de har et økende utvalg av ny vinyl, har jeg røket på meg 3 nye plater. Etter avspilling på min gamle rigg, en Rega Planar 3 som blei slaktet og bygd opp i stein, så var konklusjonen at her må noe gjøres - dette låter også bæsj.

Så da har jeg begynt å tråle brukt markedet etter noe som jeg kjenner igjen, budsjettet må nok justeres opp men det tas når noe er utpekt.

Resten av anlegget blir nok særdeles avslørende (alt er ikke ankommet) så det vil nok kunne kle av mye, håper dog på å finne noe som sklir rett inn.

Tror dog jeg dropper Rega, det har jeg fra før´ish - så noe annet frister.

Takker.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mitt tips er å få tak i en pen og vedlikeholdt Garrard 301, sette den i en tung plint og montere på en 12" arm fra SME/ Jelco/ Micro Seiki. F.eks fra Loricraft:

The Loricraft Audio Garrard 301 and 401 Restoration Service

Jeg vet at jeg trolig aldri kommer til å kvitte meg med min full-modifiserte Technics SL-1210M5G (jeg vet at "aldri" er et vagt ord innen hifi-nerder). Men når jeg skal starte på mitt neste vinylrigg-prosjekt, så blir det en Garrard 301 med massiv plint og 12" arm; forhåpentligvis påmontert en nyere gen. London Decca Super Gold eller Jubilee eller Ortofon SPU.

Du finner Garrard 301 som er restaurerte på Ebay og andre steder.

Eller:
    Gå veien som mange fornøyde Technics SL-1210-eiere har gjort: kjøpe en pent brukt spiller for så å bygge den opp med oppgraderinger det finnes masser av. Du vil ikke tro den lyden en full-modifisert 1210 har. Eventuelt få tak på en Technics SP10mk2 eller mk3, men de koster litt:)

301.jpg

Sist redigert:

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Mitt tips er å få tak i en pen og vedlikeholdt Garrard 301, sette den i en tung plint og montere på en 12" arm fra SME/ Jelco/ Micro Seiki. F.eks fra Loricraft:

The Loricraft Audio Garrard 301 and 401 Restoration Service

Jeg vet at jeg trolig aldri kommer til å kvitte meg med min full-modifiserte Technics SL-1210M5G (jeg vet at "aldri" er et vagt ord innen hifi-nerder). Men når jeg skal starte på mitt neste vinylrigg-prosjekt, så blir det en Garrard 301 med massiv plint og 12" arm; forhåpentligvis påmontert en nyere gen. London Decca Super Gold eller Jubilee.

Du finner Garrard 301 som er restaurerte på Ebay og andre steder. Just my 2 cents:)
    Morro - Gerrard minner meg om da jeg var fjortis og spilte på div foreldres "anlegg". Har dog en liten ide om å finne meg en EDIT: FERDIG maskin som jeg kan bruke til å komme i gang med. Har så syslet med ideen om å bygge noe nytt igjen, men det tar tid så da er det greit å ha noe som kan avlaste.

Husker de gamle DJ maskinene, det var flere som brukte dem til hifi i min tid og de var jo mega kule - var vel oppe på full RPM ila 3/4 omdreining. Er de nye maskinene noe å tenke på Chris? Min sviger kjøpte en slik "Neumark plæstic med USB ut" og djiiiisøss for no skrap. Ser dog Audio Technica har noen maskiner der ute - LP1240, men det er vel mer en kopi av orginalen som du har?

Er dog i dialog på PM med en hyggelig kar som skal selge en maskin, "Time vil shåv"...

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så artig at du har hatt det i tankene, da:)

Når det gjelder de nye spillerne som er etterligninger av Technics SL-1200/1210 så er de kun etterligninger. De er dessverre ikke kopier en gang:(

På Technics så er det ikke brukt plastikk; kun aluminium og gummikompositt. Audio Technica LP120 er etter min mening helt greit som en hyttespiller eller for å snurre ett par skiver på, men den har ingenting med kvaliteten til Technics å gjøre. Motoren er ikke i nærheten av samme kvalitet, chassis er i lett plastikk, tallerken høres ut som et kasserolle-lokk når du banker på den og vekten på spilleren er økt ved at Audio Technica har lagt inn en tung jernplate i spilleren. Den har ingen funksjon. Åpner du en 1210 og en LP120 så skjønner man at det ikke er noen likheter.

LP1240 ser litt bedre ut med sitt ytre, men det rapporteres fra brukere i USA at den ikke holder korrekt hastighet. Fin DJ-spiller, men ikke til hifi. Neumark er vel kanskje den som låter best av disse etterligningene, men de har heller ikke forsøkt å kopiere Technics; selv om Neumark også går inn i kategorien som såkalte super OEM spillere.

Det betyr ikke at AT120/ 1240 er søppel, men de kan bare ikke sammenlignes med en Technics SL1210:) Men, får du tak i en rimelig og pent brukt AT120 som du kan kose deg med i mellomtiden til du evt starter på et Garrard 301-prosjekt, så er det en fin plan:)

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Må si at det bildet likte jeg Chris ..! Ligner over hodet ikke noe av de Gerrardene jeg var borte i, men tipper dette er en heller sjelden versjon som man ikke bare plukker opp?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Må si at det bildet likte jeg Chris ..! Ligner over hodet ikke noe av de Gerrardene jeg var borte i, men tipper dette er en heller sjelden versjon som man ikke bare plukker opp?
    De er utrolig fine de Garrard 301 med påkostet plint. De er ikke så uvanlige som du tror:) Google Garrard 301, så ser du på bildene. Cluet er å få tak i en som er restaurert eller å kjøpe en i ok stand for så å sende den til Loricraft. Da blir den nesten bedre enn det den var. Den gamle plinten fjernes, og man kan velge i en rekke forskjellige plinter i tre eller stein eller en kombinasjon av de to.

Og for å gi deg litt nostalgi, så kan du jo se hvordan en fullmodifisert Technics SL-1210M5G (påkostet ca. 19-20.000 eksklusiv pickup):
    Min spiller da jeg hadde påmontert Denon DL-103R pickup...
    1210.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.828
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Du finner Garrard 301 som er restaurerte på Ebay og andre steder.

Vis vedlegget 280045
    Tar gjerne et par, tre stykker jeg om du kommer over noen slike innenfor trådstarters budsjett:cool:;)

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men det ligger bl.a. en Micro Seiki BL-51 på Torget til 3500,-

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Motor som går jevnt og chassis uten for mye resonanser, resten er pynt. Der det kanskje har skjedd litt er på arm, kabling og Riaa. Leste en liten brukeromtale mellom en standard Technics SL1200 vs Nottingham Spacedeck. Spacedeck koster vel ca. 30.000 uten arm.

Vinyl Asylum

Sammenlignet hastigheten med en CD, og Nottingham var ca. 3 sekunder for sen etter 3. sangen. Technics var dead on hele vinylsiden ift CD. Og med tanke på hva man kan gjøre av lydmessige forbedringer med en SL1200/ SL1210, så koster min fullmodifiserte fortsatt 10.000 kr mindre enn Nottingham Spacedeck (20.000 vs 30.000). Jeg skriver ikke dette for å overbevise deg til å kjøpe en SL1210, men bare vise deg at nytt og dyrt ikke nødvendigvis er veien til lyd-nirvana.

Jeg vet lyd nirvana kan nåes gjennom fullmodifisert 1210, og jeg er helt sikkert det samme med en velrenovert Garrard 301 med tung plint. En strøken 301 tror jeg du får for mellom 10-15.000 kr pluss 2-3000 kr for plint. Sleng på en 12" Jelco 750L så har du vel en kanon-spiller til ca. 20.000 kr. En JR Transrotor, Nottingham eller Linn koster fort 10.000 kr mer enn dette. De er alle flotte spillere, men for meg er det litt med nostalgien å kunne nyte vinyl fra spillerne som er fra vinylens storhetstid:)

Bare et lite utdrag fra testen:

The Spacedeck setup had a softer sound on top, and a rounder sound overall. The audible range had an analog sense, tying all elements together cohesively.

The sl1200 was much tighter, focused, and dynamic. It had more detail. Elements were distinct, with none of that analog saturation present.

While this was better for those who favored neutrality, it was at the expense of cohesiveness. The different elements were playing seperately in their own space, not together.

Explained in another way, the sl1200 was front-row like a Dynavector 10X5 cartridge. The Spacedeck was subtler like a 20XL or 17D3 cartridge.

Soundstage depth and width were the same.

The Spacedeck setup would sound ideal for certain types of music, but at the same time I could imagine the SL1200 being more appropriate for other types of music.

For the sl1200, I am biased toward Grado cartridges. I can't justify putting drier-sounding MC cartridges on it, unless an MC SUT really makes all the difference by toning down the treble and softening the edges. Does it?

At the same time, I enjoy how rock-steady the sl1200 is. I can flip sommersaults, bass- bumping cars can drive through, people upstairs can shake my ceiling [COLOR=#009900 !important]mount projector
    , but the sl1200 continues playing without missing a beat. Are there any belt drives, such as spring suspensions, that can successfully tackle the above footfall/vibration challenges?[/][/COLOR]

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bare en tanke å lytte med ørene, og se forbi hiend-prising, krom, tykke tallerkner etc:) Mye kult og herlige byggverk, men dersom lydkvalitet er det viktigste; kjøp brukt og oppgrader deler!

My setup remained the same as detailed in Part 1. The only thing I did was swap out the SL1200/2M Blue and for an SL-23/Grado Red. I chose the Grado cartridge on purpose in order to start on the warm and safe side.
    I did not expect much, having paid just $99 for the SL-23 at a vintage [COLOR=#009900 !important]electronics[/COLOR] shop. But while I listened, I was surprised to hear that the SL-23/Grado Red not only matched the analog cohesion and warmth of the Spacedeck setup, but had even more analog air and space. I supposed that was the probable result of a belt drive and Grado combination.

As expected, the highs with the Grado Red and were not as controlled as the much better Lyra MC catridge on the Spacedeck setup.
    But on the other hand, the SL-23 had both a more open and focused sound, and threw larger images. The Spacedeck was somewhat compressed in soundstage, with smaller images.

Next, I put the Ortofon 2M Blue onto the SL-23. Although I lost a lot of warmth, the highs became better controlled, although still more extended than the Spacedeck for some reason. In terms of the analog feel and space, the SL-23 and Spacedeck were now equivalent. In fact, other than the cartridge volumetric difference, their overall balance and manner were strikingly similar.

Overall, the Spacedeck was somewhat like an Ack Dack. It had thickness added in the midrange for palpability, although at the expense of transparency and detail. This explained why some tended to pick a cartridge that would "liven up" their Spacedeck.
    Putting this all into perspective:

The Spacedeck setup produced a trailing edge sound.
    The SL-23 produced a balanced sound, neither trailing nor leading edge.
    The SL1200 produced a leading edge sound. With mods and [COLOR=#009900 !important]neutral[/COLOR] cartridges, I ran the danger of creating an etched and detached sound.
    Generally, the SL-23 sounded a bit faster and higher in [COLOR=#009900 !important]pitch[/COLOR] and the Spacedeck sounded slower and lower in pitch. By themselves it would have gone unnoticed, but compared together their pitchdifferences were easy to hear. The real truth was somewhere in between.
    In terms of speed stability, my used SL-23 was fast on its strobe and it could not be trusted. Using a CD and listening for drift over time, I made minor adjustments. It took 3 attempts of restarting the vinyl play from the beginning, but I was able to get the speed such that the relative speedups and slowdowns had a net zero effect over the course of an album side, within half a second.
    Although the belt [COLOR=#009900 !important]drives[/COLOR] here had worse speed stability, to my ears they were easier to pull timing and rhythm cues from, and hence, enjoyment. The SL1200 had the best absolute speed, but for some reason had been difficult for me to pull timing and rhythm cues from.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spacedeck koster vel ca. 30.000 uten arm.
    Prøv halvparten!

http://endpointaudio.org/wp-content/uploads/2014/07/NAS-Priser.pdf

Jeg vet lyd nirvana kan nåes gjennom fullmodifisert 1210
    Dette kunne du vel egentlig bare snart skrive i signaturen din. ;)

For protokollen, og for å illustrere at det ovennevnte ikke er noen ubestridt "sannhet", ville jeg mye heller hatt en Spacedeck enn en 1210, og for det en "fullmodifisert" (Hva nå det egentlig betyr.) etter sigende koster, kunne jeg altså enda heller valgt å strekke meg etter en lett rabattert Hyperspace, eller en VPI Classic. Ikke bare pga. lyden, men også pga. at de i min bok er mange hakk kulere å ha på racket.

...Men heldigvis er det, som med alt annet, delte meninger om dette.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.029
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    solgte nettopp en VPI TNT med SME V og en Micro Benz Glider L-2 for 25K
    din siste spiller...oppgraderbar herfra til evigheten...

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det siste skjønte jeg ikke hva du mente...
    Bare en fleip. Du er jo en ganske aktiv representant for modifiserte 1210-er. :)
    Hehe, ja sånnt ment ja:)

Jeg har blitt det, og blir sikkert litt ivrig noen ganger og. For ha meg unnskyldt:) Men det er i beste mening, og ikke en rettferdiggjøring for egne valg.

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    59
    Hei
    Jeg må nesten korrigere deg litt Chris Andre når du skriver :
    ''En strøken 301 tror jeg du får for mellom 10-15.000 kr pluss 2-3000 kr for plint. Sleng på en 12" Jelco 750L så har du vel en kanon-spiller til ca. 20.000 kr. En JR Transrotor, Nottingham eller Linn koster fort 10.000 kr mer enn dette.''

En JR Trans Rotor Avorio med Jelco SA250 koster kr. 19995,- som pakketilbud eller kr. 17000,- for drivverk alene.
    Kombinert med Jelco 750D er pakkepris 20995,-
    Avario-25-60-Bild-4.jpg

En Transrotor ZET-1 med f eks Rega arm får man fra kr. 25995,- pakkepris eller kr. 23995,- som rent drivverk.
    transrotor-zet1-02.jpg

eller i hvit:
    ZET1 Hvit høyglans med TR800S, TMD lager og Konstant M1 Reference PSU.jpg

Her ser man hvordan ZET1 er bygget opp, riktignok et eldre bilde med den gamle standard strømforsyningen (den nye er over dobbelt så stor) og finish matt hvit :
    ZET1 Matthvit med TR800S og gammel PSU infobilde.jpg

Man behøver jo ikke overdrive prisene så mye når Transrotor er ganske så rimelig priset.
    Ønsker man å kjøpe en 30-40 år gammel spiller er jo det helt ok, men også da ville ihvertfall jeg anbefalt en JR Trans Rotor.
    Mvh
    Hifi Stasjonen

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ser den, men jeg sammenlignet egentlig med Transrotor og Nottingham litt opp i prissjiktet, eks Zet-3 og Hyperspace. Men helt greit at du tar med Zet-1 til drøye 26.000 med Rega RB-202, som etter min helt personlige mening kanskje ikke rettferdiggjør det gode drivverket i det hele tatt. Spesielt kanskje når Rega RP-3 bruker RB-303 armen, da fortjener Zet-1 i det minste en Jelco 750D. Og skal man ha en Zet-1 med type Jelco 750D kvalitet (siden Jelco er OEM-produsent for flere) så lander vel Zet-1 også på ca. 30.000?

Sa kan man spørre, sett vekk fra design og slikt, for det MÅ legge i grunnen. Liker man ikke Rega-designet så spiller det ikke noen rolle hvor bra den låter. Liker man ikke krom, så blir Zet-1 uaktuell også. Samme med Technics SL-1210M5G osv. Men la oss se bort fra alt dette med utseende. Hva ville låte best med samme PU og Riaa:

- Restaurert Garrard 301 med Jelco 12" eller SMS 12" (ca. 20-22.000)
    - Fullmodifisert 1210M5G med bl.a IsoKinetik Silver Melody SM750 (ca. 20-22.000)
    - Zet-1 med Rega RB-202 (26.000)

Jeg tipper at man i det sjiktet, kanskje ikke det er så store forskjeller. Spesielt dersom Zet-1 påmonteres en bedre arm enn RB-202. Men det er spillestiler. Det som vil få størst utslag, etter min mening, er eierglede og budsjett. +/- 10.000 kroner er i hvertfall penger for meg:)

Men Transrotor er en av de lekreste spillerne som finnes etter min mening.

Så må jeg legge til at min mening var ikke å slå beina under nye spillere som Transrotor, rega eller Nottingham. Men slik jeg skjønte på trådstarter så var Rega uaktuelt, samtidig som han hadde visse gode minner om platespillere fra gamledager. Da er Spillere fra Technics (SL eller SP), Garrard 301 eller 401, Pioneer, Denon, Dual etc aktuelle å foreslå. Å få frem at disse gamle spillerne kan virkelig skinne med litt stell og pleie, er det som var intensjonen. I tillegg trenger det ikke koste mer enn 20.000 kr.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    74.701
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Mvh
    Jeg bryr meg ikke om at noen så måtte bruke en mill på en vinyl rigg, poenget mitt er at jeg har ikke peil på hva har skjedd i den vinyl revulosjonen som tydelig vis har skjedd siden jeg "var der".

Behov: Etter at fruen handlet Monica Heldal på CD har jeg fått "sponk". Hun har spillt den på sitt kjøkkenbenk anlegg og jeg tenkte "den må jeg teste, den hørtes bra ut" - men på HeadFi oppsettet låt det helt bæsj. Diskuterte dette i en annen tråd her oppe, men konklusjonen var at vinylversjonen ikke var befengt med samme "i hjel skrudde" lyden. Siden jeg bor nært en platekompaniet butikk og de har et økende utvalg av ny vinyl, har jeg røket på meg 3 nye plater. Etter avspilling på min gamle rigg, en Rega Planar 3 som blei slaktet og bygd opp i stein, så var konklusjonen at her må noe gjøres - dette låter også bæsj.

Så da har jeg begynt å tråle brukt markedet etter noe som jeg kjenner igjen, budsjettet må nok justeres opp men det tas når noe er utpekt.

Resten av anlegget blir nok særdeles avslørende (alt er ikke ankommet) så det vil nok kunne kle av mye, håper dog på å finne noe som sklir rett inn.

Tror dog jeg dropper Rega, det har jeg fra før´ish - så noe annet frister.

Takker.
    Monica Heldal er dyktig og jeg liker plata hennes godt. Beste norske album i fjor.
    Det er dessverre skarp og ikke særlig god lyd på vinyleksemplaret jeg har heller.

Jeg tror ikke ChrisAndre har fått med seg at budsjettet sa 5000 kr.
    Loricraft,-kun plinth til Garrard 301 med armbrett koster mellom 3500 og 4000 DOLLAR.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.828
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva med en lett oppgradert vintage Thorens (f. eks TD160 eller en av dens "søstre").
    Det er faktisk et reelt alternativ til en del av dagens nye spillere. Mye (god lyd) for pengene - utvilsomt.

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    59
    Jeg ser den, men jeg sammenlignet egentlig med Transrotor og Nottingham litt opp i prissjiktet, eks Zet-3 og Hyperspace. Men helt greit at du tar med Zet-1 til drøye 26.000 med Rega RB-202, som etter min helt personlige mening kanskje ikke rettferdiggjør det gode drivverket i det hele tatt. Spesielt kanskje når Rega RP-3 bruker RB-303 armen, da fortjener Zet-1 i det minste en Jelco 750D. Og skal man ha en Zet-1 med type Jelco 750D kvalitet (siden Jelco er OEM-produsent for flere) så lander vel Zet-1 også på ca. 30.000?

Sa kan man spørre, sett vekk fra design og slikt, for det MÅ legge i grunnen. Liker man ikke Rega-designet så spiller det ikke noen rolle hvor bra den låter. Liker man ikke krom, så blir Zet-1 uaktuell også. Samme med Technics SL-1210M5G osv. Men la oss se bort fra alt dette med utseende. Hva ville låte best med samme PU og Riaa:

- Restaurert Garrard 301 med Jelco 12" eller SMS 12" (ca. 20-22.000)
    - Fullmodifisert 1210M5G med bl.a IsoKinetik Silver Melody SM750 (ca. 20-22.000)
    - Zet-1 med Rega RB-202 (26.000)

Jeg tipper at man i det sjiktet, kanskje ikke det er så store forskjeller. Spesielt dersom Zet-1 påmonteres en bedre arm enn RB-202. Men det er spillestiler. Det som vil få størst utslag, etter min mening, er eierglede og budsjett. +/- 10.000 kroner er i hvertfall penger for meg:)

Men Transrotor er en av de lekreste spillerne som finnes etter min mening.

Så må jeg legge til at min mening var ikke å slå beina under nye spillere som Transrotor, rega eller Nottingham. Men slik jeg skjønte på trådstarter så var Rega uaktuelt, samtidig som han hadde visse gode minner om platespillere fra gamledager. Da er Spillere fra Technics (SL eller SP), Garrard 301 eller 401, Pioneer, Denon, Dual etc aktuelle å foreslå. Å få frem at disse gamle spillerne kan virkelig skinne med litt stell og pleie, er det som var intensjonen. I tillegg trenger det ikke koste mer enn 20.000 kr.
    En Transrotor ZET-1 med Jelco 750D vil koste kr. 27995,- pakkepris.
    En Transrotor ZET-1 med RB303 vil koste kr. 26995,- pakkepris.

Skal du vurdere hva som låter best av de 3 drivverk du nevner må du også bruke samme tonearm på alle drivverk, i tillegg til samme pickup og riaa.
    Jeg er da overhodet ikke i tvil om hvilken kombinasjon som ville stikke av med seieren der :)

Liker man ikke høyglanspolert aluminium er jo Dark Star en mulighet og som også er billigere enn ZET-1 :
    Dark Star med TR5009.jpg

Selvsagt, som du sier, kan man få gamle spillere til å skinne med litt pleie. Men som jeg også mener, at velger man en 30-40 år gammel spiller ville i dette tilfellet en 30-40 år gammel JR Trans Rotor være å foretrekke.
    Ikke bare lydmessig, men også mht deler som da er enkelt å skaffe da fabrikken ordner deler fremdeles til alle sine spillere.

Skal man ha et budsjett på ca 20 000,- og ikke er vant med platespiller, og med tanke på at JR Trans Rotor var nevnt her i tråden, viste jeg derfor frem Transrotor Avorio som et alternativ innenfor prisrammen med Jelco 750D.
    Den er svært enkel å sette sammen, lett å vedlikeholde og ikke minst, det er 5 års reklamasjon på produktet.
    Og har man ikke lyst til å sette den sammen hjemme selv, kan man få hjelp til det også.

Men uansett er jo valgmulighetene svært svært mange i denne prisklassen om man tar med alt som kan krype og gå av merker.
    Mvh
    Hifi Stasjonen

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    solgte nettopp en VPI TNT med SME V og en Micro Benz Glider L-2 for 25K
    din siste spiller...oppgraderbar herfra til evigheten...
    I know - sendte deg i uvitenhet en PM om den men den var nok over mitt budsjett ;-)

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Karer, jeg har tatt ett valg og skal se og lytte på den Well Tempered Classic som ligger her oppe. P.U må jeg sove litt på, men vurderer AT-OC9 hvis det ellers skulle matche. Rega vil jeg ikke ha som sakt og den Well Temp skal i følge en kollega være en bra spiller - dog må man lære seg noen triks med fiskesnøre og annet stæsj.

At det ikke har skjedd så mye på platespillerfronten er mulig LMC, men da lurer jeg på hva som gjør at en spiller koster 150 000, eller gjerne en mill for den del? Snakker man ikke om en arm med en pickup og noe som snurrer rundt? Er det virkelig så mye hightech i dette at de summene er noe man kan med hånden på hjertet si - ja det er verdt det... For de som vil betale for en eksotisk tresort som er i ferd med å forsvinne eller bling - be my guest - men hvor er kryssningspunktet?

Takker for alle innspill, blir morro å få noe bedre å snurre vinylen på - god helg.

Hæææ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Antall liker
    70
    Synes disse Transrotor spillerne som det er bilder av over ser fæle ut.Takke meg til en Garrard.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.312
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dessuten skal det vel ikke være reklame i trådene....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, går WAY OFF reglene på HFS.
    Og det tror jeg Stasjonen er klar over...

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Karer, jeg har tatt ett valg og skal se og lytte på den Well Tempered Classic som ligger her oppe. P.U må jeg sove litt på, men vurderer AT-OC9 hvis det ellers skulle matche. Rega vil jeg ikke ha som sakt og den Well Temp skal i følge en kollega være en bra spiller - dog må man lære seg noen triks med fiskesnøre og annet stæsj.

At det ikke har skjedd så mye på platespillerfronten er mulig LMC, men da lurer jeg på hva som gjør at en spiller koster 150 000, eller gjerne en mill for den del? Snakker man ikke om en arm med en pickup og noe som snurrer rundt? Er det virkelig så mye hightech i dette at de summene er noe man kan med hånden på hjertet si - ja det er verdt det... For de som vil betale for en eksotisk tresort som er i ferd med å forsvinne eller bling - be my guest - men hvor er kryssningspunktet?

Takker for alle innspill, blir morro å få noe bedre å snurre vinylen på - god helg.
    Spennende! Du får legge ved noen bilder og skrive litt om den her inne når du har lyttet litt:)

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    59
    Jepp, går WAY OFF reglene på HFS.
    Og det tror jeg Stasjonen er klar over...
    Når det blir poengtert i tråden her at Transrotor starter på cirka dobbel pris enn hva virkeligheten er, må man ha lov til å korrigere og gi ut riktige priser.
    Når det senere i tråden blir spurt om priser på et direkte produkt, må det være lov å svare.

For all del fjern mine innlegg, det er ikke viktig for meg å ha dem i tråden.
    Men da får moderator også fjerne det innlegget hvor Transrotor minstepris blir antydet til ca 30 000,- som overhodet ikke er sant.

Mvh
    Hifi Stasjonen

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Transrotor er tysk presisjon & ingeniørkunst på sitt ypperste. Håper jo av hele mitt vinylhjerte at trådstarter klarer å strekke budsjettet dithen.

mvh

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.316
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Med disse tipsene trådstarter får etter å ha satt et budsjett på 5000,- så er jeg glad på hans vegne at det ikke var 10 eller 15 tusen som var budsjett... Vyger Indian eller no?

Til 5k ville jeg, selvsagt, sett på en RP3 m Elys. Men dersom trådstarter kommer i mål med 5k på OC9 og WT Classic så er det enda bedre! OC9 passet godt på den WT record player jeg hadde. Tror det blir bra, grattis.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn