OLAV V - Århundrets Nordmann

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
ja, eller avskaff det
For meg er det åpenbart at når en innvandrer som Olav V faktisk var, klarer å lime samfunnet sammen med en upolitisk væremåte på en slik måte at det norske samfunnet svarer tilbake med å kåre han til århundrets nordmann, ja da har monarkiet vist med stor tydelighet at det er levedyktig i Norge!
La oss slippe politiske valgte presidenter, noe som etter min mening ikke vil ha den samlende upolitiske betydning som monarkiet til nå har stått for.

Kabeldragern
 
L

Ludo

Gjest
For meg er det åpenbart at når en innvandrer som Olav V faktisk var, klarer å lime samfunnet sammen med en upolitisk væremåte på en slik måte at det norske samfunnet svarer tilbake med å kåre han til århundrets nordmann, ja da har monarkiet vist med stor tydelighet at det er levedyktig i Norge!
La oss slippe politiske valgte presidenter, noe som etter min mening ikke vil ha den samlende upolitiske betydning som monarkiet til nå har stått for.

Kabeldragern

Absolutt 100% enig i det du sier her, og for meg en det helt avgjørende for monarkiets eksistens. En politisk valgt president, generalsekretær eller hva det skal hete kan aldri samle en hel nasjon på samme måte som en Konge / Dronning kan...!!

Leve monarkiet !
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.451
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
En folkevalgt president trenger ikke ha noenting med politik å gjøre.
Det finnes fine eksemplarer på slike som har klart å samle sine nasjoner.
Men anners var det sikkert et bra valg.
Hilsen
Habicht
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Det ble ikke det samme etter han. Nå hører kongestoffet hjemme i Se&Hør sfæren og er for meg ellers en anakronisme. Da jeg ikke er interessert i sladder og kjendisstoff er det ingenting igjen for meg. Avskaff det like godt, vi har allerede en fungerende parlementarisk konstitusjon uten behov for en politisk overfigur. Mao. er en fransk eller amerikansk republikansk modell søkt, det blir mer som Island, hvor en Finboggis er en samlende kulturell figur.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg stemte faktisk på Olav V.  Men jeg er vel å betrakte som situasjonsbestemt tilhenger av monarkiet.  Det vil si at så lenge monarkiet viser sin nytte for landet, så er jeg tilhenger av det.  

I dag lever vi i Norge i en ukomplisert tid der de største problemene i landet forårsakes av for høyt sukkerinntak og 200-kronersgrensa for avgiftsfri import.  I en slik tid blir monarkiet mindre viktig, og faller sammen med diplomatiet som brobyggere i forhold til utlandet.

Men det kan komme tøffere tider igjen.  Og i slike tider er monarkiets tidløshet og varighet i motsetning til tidsavgrensede politikere gode samlingspunkter.  Dette var en svært viktig funksjon sist Norge mot gode nordmenns vilje ble satt under eksternt styre.  Det tidløse i monarkiet kan vanskelig erstattes av tilfeldige politikere valgt under påvirkning av kortsiktige endringer i politisk vindretning. Hvis så skulle inntreffe igjen, får vi håpe at sittende monark lever opp til idealene satt av Haakon 7 og Olav V under vanskeligere tider enn de vi opplever nå.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.185
Antall liker
4.406
Torget vurderinger
1
For meg er det åpenbart at når en innvandrer som Olav V faktisk var, klarer å lime samfunnet sammen med en upolitisk væremåte på en slik måte at det norske samfunnet svarer tilbake med å kåre han til århundrets nordmann, ja da har monarkiet vist med stor tydelighet at det er levedyktig i Norge!
La oss slippe politiske valgte presidenter, noe som etter min mening ikke vil ha den samlende upolitiske betydning som monarkiet til nå har stått for.

Kabeldragern
Tør jeg minne om at det sittende kongehus kom til makten etter folkevastemning. Mht. Olav V så er jeg nesten ubetinget enig. Men jeg tillater meg likevel som republikaner å utbasunere: Død over monarikiet, leve republikken. Monarkiet er og forblir et arkaisk styresett som ikke har noen relvans i et moderne demokratisk samfunn.

mvh
KJ
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.355
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
IDIOTISK PROGRAM med kun et mål: å tjene penger på teite tv-tittere!
IMO
Mvh
Leif
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
IDIOTISK PROGRAM med kun et mål: å tjene penger på teite tv-tittere!
IMO
Mvh
Leif
Vel, jeg stemte på internett, og der var det gratis å stemme...
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Harald, Sonja, Haakon, Mette Marit, Ari og Märtha--jeg spyr. Sven O. Høiby er det eneste lyspunktet. Monarkiet er en anakronisme i et samfunn som prøver å være demokratisk. Vi kvittet oss med adelen i 1814. På tide å la monarkiet gå samme veien. Det er meniningsløst at arv skal avgjøre hvem som er vårt statsoverhode. Hvorfor skal statsoverhodets barn lønnes av staten for å gjøre ingenting. Monarkiet har fordummende virkning på samfunnet. Tenk at NRK har egen hoffreporter (Anne Baggetun), som stiller spørsmål til de kongelige med "barnetimestemme. Tenk at NRK ikke tør å nevne at en stor del av befolkningen ønsker en republikansk styreform. Dette ties ihjel. Tenk at vi har et statsoverhode som ikke har lov å si hva han mener (USA-turen nylig). Hver vår når kongen kommer til Bergen (festspillene), så stiller jeg med mitt "Republikk Nå" -skilt.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dere har sikkert sett sånn music awards-programmer på TV. I de tilfeller der vinneren av en kategori ikke kan stille opp, er det på forhånd tatt opp en takketale på video - som da sendes under prisutdelingen. Det hadde jo vært kult om Olav hadde gjort det samme på Århundrets normann-programmet - siden han ikke kunne stille opp :)

Var i det heletatt Thor Heyerdal en nordmann, med alle de utflutktene gjennom hele livet?

Er Kim Friele en representant for den gj.snittlige normann?

Har Erik Bye noen gang vært så edru at han har visst hva han har gjort?

Gro H B. liker jeg. Ei dame med tæl.

Fritjof Nansen har jo vært med oss i lommeboka lenge etter hans død....nå henger han i halen på en Boeng 737.

Var ikke Haakon den 7. dansk?

Einar Gerhardsen....hmmm...hardbarket arbeiderpartimann - det finns da flere partier å stemme på...og var det ikke den ENESTE veien OPP etter krigen? Hvemsomhelst kunne jo reist Norge etter krigen.

Så husker jeg ikke de to siste...

;-)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Leve Monarkiet!
Det er jo trist at flere opplagte kandidater ikke var med, f.eks C.J. Hambro eller for den saks skyld Vebjørn Tandberg (hadde vel fått mange stemmer fra dette forumet)
 

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
86
Antall liker
0
Absolutt 100% enig i det du sier her, og for meg en det helt avgjørende for monarkiets eksistens. En politisk valgt president, generalsekretær eller hva det skal hete kan aldri samle en hel nasjon på samme måte som en Konge / Dronning kan...!!

Leve monarkiet !

Du lever i fortiden. Det er veldig lenge siden at kongehuset samlet en hel nasjon.

Det bør være åpenbart at kongehuset ikke oppfyller en slik funksjon lenger.

Slik jeg ser det, finnes det ikke rasjonelle argumenter for å opprettholde denne anakroismen, annet enn å tilfredstille kongevennens irrasjonelle univers.


Mvh.

TOHA
 
Topp Bunn