Ohm

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har lyst til å prøve å koble 2 høytalere til en utgang (senter) men da blir, etter det jeg forstår, motstanden halvert og blir dat på 4 ohm på mine høytalere.
Hvordan vil dette påvirke forsterkeren?
Siden motstanden ligger nærmere kortslutning er det da fare for at det kan bli kortslutning i forsterkeren?
Er det noen som har noen forslag om andre muligheter dette kan fikses på?
Håper på svar.

Mvh Ketil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du får noko større risiko for at forsterkaren ikkje likar seg, men det vil truleg gå greitt så lenge du ikkje spelar særleg høgt. Og er forsterkaren skikkeleg bygd opp, vil han glatt tåle både 4 og 2 Ohm. Du kan også kople høgtalarane i serie, slik at forsterkaren ser 16 Om (utan at den lydlege lukka vert særleg større)

T

timc

Gjest
Ved å seriekoble vil du miste rundt halvparten av effekten.

Om forsterkeren tåler det avhenger i stor grad av impedanseforløpet til høyttaleren. Er minimumsimpedans på høyttalerne oppgitt?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
To parallellkoblede høyttalere, hver på 8 ohm, skulle være "piece of cake" for de aller fleste forsterkere. Da får du nominelle 4 ohm, men du kan få noe lavere verdi ved enkelte frekvenser, formodentlig rundt 3 ohm her og der. Eneste unntak som jeg kan komme på er chipamps, altså integrerte kretser brukt som effektforsterkere. De trives ikke under 6 ohm, sånn ca.

Din Onkyo har oppgitte data for både 3, 4, 6 og 8 ohm, men ikke for 2 ohm. Dette bør gå fint. Kanskje du får noe mer forvrengning på høyt volum. Det vil gå sånn omtrent opp i opp med at dobbelt så mye høyttalermembran gir mer lydtrykk. Jeg ser ihvertfall ingen ting i veien for å prøve.

Jeg ville derimot ikke gått under 4 ohm, altså ikke parallellkoblet 4-ohms eller 6-ohms høyttalere med denne forsterkeren, eller koblet sammen mer enn to 8-ohms høyttalere. Edit: Risikoen ved det er ikke kortslutning, men at forsterkeren går i (strøm)klipping og at du får mye forvrengning. De aller fleste forsterkere har beskyttelseskretser som vil slå av forsterkeren hvis impedansen blir så lav at du risikerer å ødelegge noe, f eks ved en feilkobling/kortslutning bakpå der.

Hvilke høyttalere er det snakk om?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hmmm, de der er ratet som "4-8 ohm", men uten at produsenten oppgir en minimumsverdi. Typisk kan en 8 ohms høyttaler gå ned til ca 5 ohm, og en 4-ohms til ca 2,5 ohm. Det betyr at du får noen frekvensområder med 2 ohm impedans, og sannsynligvis enda lavere, hvis du kobler to slike i parallell. Jeg tipper det er bånddiskanten som drar ned impedansverdien.

Det kan bli i tøffeste laget for den forsterkeren. En receiver vil være begrenset av strømforsyningen i utgangspunktet. Legg merke til at de oppgir effekten på forsterken med "1 channel driven". Det er rett og slett ikke nok strøm til å drive alle kanalene med denne effekten, og en 2 ohms senterkanal vil ikke gjøre det noe bedre.

Mitt råd: Dette er neppe en god løsning med denne kombinasjonen av forsterker og høyttalere.

http://www.xtz.se/uk/products/speakers/99.26-matt-black?stat=1
http://www.eu.onkyo.com/ir_img/21507104_82809efd86.jpg

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det var nesten det jeg regnet med. Jeg ser ett alternativ til men det blir med en ekstra effektforsterker og splittet preout signal fra senter og da blir det jo straks endel dyrere. Ok, takk for info her. Litt mer å tenke på nå men det er jo halvparten av hele morroa.

Mvh Ketil

Topp Bunn