Nytt rom, nye muligheter

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hei!

Nå har jeg endelig klart å få flyttet anlegget fra stua til egent rom!!!

Med dette kommer det jo mange problemer. Første inntrykket lydmessig er ikke akkurat det beste. Det låter VELDIG hardt og du ender opp med å bli lyttetrett før du beggyner.

Anlegget: Kan du stort sett se under ”mitt anlegg”. Men en kort oppsummering:

Høyttalere: DIY (2x6,5”+ 1 dome diskant. 1 ordens ved 2500Hz)
Preamp: ShangYa SA-T3
Effekt: DIY med ICEpower 500A moduler
Kilde: Pioner et eller annet (skal skiftes)

Rom: Er gutteromme mit. Det er på ca 3,5x3,5m nede i kjelleren. 2 veger av betong, 1 med skap og en gips (tror jeg).

Har i dag foretatt målinger med en tonegenerator (som er presis) og en min mobil telefon (kanskje ikke det mest nøyaktige)

Fant sont ca ut:

Lite respons under 40Hz
Stabilt fra 50 – 90 hz
Stiger lit ved 100hz for så å gå ned i en dal på ca –10db ved 110 – 150 hz
Fra ca 170Hz til 875Hz er det noenlunde stabilt. Men nivået liger ca +5db høyere en det under 170Hz (utenom de nevnte avvikende lengre oppe).
Lit over 900Hz har du en topp på ca 10db høyere en det under 170Hz.
Videre er det noenlunde OK men med en SOLID dal på 3,2KHz som liger over –20db i forhold til det 2 laveste nivået. Du finner nesten den samme ”type” dalen ved 6KHz og 6,5Khz. Fra lit over 1000Hz og oppover er sont ca like høyt som det under 170Hz.

Så… kan noen glupinger ut i fra dette gi meg noen tips om tiltakk, slik at jeg nok en gang kan sette meg ned i flere timer og nytte rusen av musikk??

MVH

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.441
Torget vurderinger
2
Det er nok ikke så mange som kan gi deg komplett råd på hva som vil få dette rommet frekvenslinært (eller til å spille sitt beste) da det er en av de vanskeligste oppgavene en hifi-entusiast står ovenfor.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
I løpet av helga har jeg hengt opp gardiner på rommet. Det er selvsagt veldig viktig i og med at rommet jeg har hi – fi’n i er i kjelleren:)

Men uansett… 5 tykke gardiner, 3 på bak høyttalerne og 2 bakk lytteposisjon ga gode resultater. Rommet er ikke lengre en musikalsk krise. Det går faktisk an å høre på musikk. Klart noen plater ikke helt egner seg, men med den riktige innspilningen så går det faktisk an å kose seg lit.

Men dette er ikke nok. Tror jeg skal prøve meg på speilpunkter. Hva kan jeg dempe med der? Det er fremdeles gitarer som skriker i øregangen som plager meg, samtidig som bassen ettervert som jeg demper blir mer ujevn. Vet ikke helt hvor i frekvens det skal dempes der, men det er tydelig blitt en lite pukkel en eller annen plass i frekvensgangen.

MVH

T

theStig

Gjest
Et par kjappe svar:
Du har vært ekstremt uheldig med proporsjonene på rommet siden du har like dimensjoner på både bredde og lengde. Dette vil skape store problemer med stående bølger i bassområdet, spesielt siden du har to betong-vegger som i praksis ikke absorberer noe bass i det hele tatt. men fortvil ikke - det går an å komme noenlunde bra ut av det med fornuftig plassering, helst noe ut på gulvet. Hva er takhøyden i rommet?

Når det gjelder hele frekvensområdet over 400 Hz kan det la seg gjøre å få dette bra med nok demping. En god start er å dempe første-refleksjonene med minst 5 cm tykk akustikkplate, og platene må være minst 60x60 cm. Det viktigste vil være sidevegger og tak. Så bør du ta veggen bak høyttalerne. I et så lite rom må du ta bakveggen også. Et tykt teppe på gulvet vil bidra litt over 1 kHz.

For å få litt kontroll over bassen kan du sette to ruller med isolasjon (med plasten på) oppå hverandre i hjørnene bak høyttalerne.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hei!

Rommet er vel ca 220cm høyt, altså ikke av det høyeste slaget.

Etter 1,5 uke på sjukemelding fikk jeg endelig overskudd til å eksperimentere lit med høyttalerplassering i går. Resultatene kom fort, men det er fremdeles mye som gjenstår før jeg er fornøyd!

Oddetalsregelen når det gjelder høyttalere fungerer iverfall, men pgr. av møbleringen klarer jeg ikke helt å fulle opp teorien i praksis. Det kunne vel kanskje gitt enda bedre resultater en i dag.

MVH

Topp Bunn