Hei!
Nå har jeg endelig klart å få flyttet anlegget fra stua til egent rom!!!
Med dette kommer det jo mange problemer. Første inntrykket lydmessig er ikke akkurat det beste. Det låter VELDIG hardt og du ender opp med å bli lyttetrett før du beggyner.
Anlegget: Kan du stort sett se under mitt anlegg. Men en kort oppsummering:
Høyttalere: DIY (2x6,5+ 1 dome diskant. 1 ordens ved 2500Hz)
Preamp: ShangYa SA-T3
Effekt: DIY med ICEpower 500A moduler
Kilde: Pioner et eller annet (skal skiftes)
Rom: Er gutteromme mit. Det er på ca 3,5x3,5m nede i kjelleren. 2 veger av betong, 1 med skap og en gips (tror jeg).
Har i dag foretatt målinger med en tonegenerator (som er presis) og en min mobil telefon (kanskje ikke det mest nøyaktige)
Fant sont ca ut:
Lite respons under 40Hz
Stabilt fra 50 90 hz
Stiger lit ved 100hz for så å gå ned i en dal på ca 10db ved 110 150 hz
Fra ca 170Hz til 875Hz er det noenlunde stabilt. Men nivået liger ca +5db høyere en det under 170Hz (utenom de nevnte avvikende lengre oppe).
Lit over 900Hz har du en topp på ca 10db høyere en det under 170Hz.
Videre er det noenlunde OK men med en SOLID dal på 3,2KHz som liger over 20db i forhold til det 2 laveste nivået. Du finner nesten den samme type dalen ved 6KHz og 6,5Khz. Fra lit over 1000Hz og oppover er sont ca like høyt som det under 170Hz.
Så kan noen glupinger ut i fra dette gi meg noen tips om tiltakk, slik at jeg nok en gang kan sette meg ned i flere timer og nytte rusen av musikk??
MVH
Nå har jeg endelig klart å få flyttet anlegget fra stua til egent rom!!!
Med dette kommer det jo mange problemer. Første inntrykket lydmessig er ikke akkurat det beste. Det låter VELDIG hardt og du ender opp med å bli lyttetrett før du beggyner.
Anlegget: Kan du stort sett se under mitt anlegg. Men en kort oppsummering:
Høyttalere: DIY (2x6,5+ 1 dome diskant. 1 ordens ved 2500Hz)
Preamp: ShangYa SA-T3
Effekt: DIY med ICEpower 500A moduler
Kilde: Pioner et eller annet (skal skiftes)
Rom: Er gutteromme mit. Det er på ca 3,5x3,5m nede i kjelleren. 2 veger av betong, 1 med skap og en gips (tror jeg).
Har i dag foretatt målinger med en tonegenerator (som er presis) og en min mobil telefon (kanskje ikke det mest nøyaktige)
Fant sont ca ut:
Lite respons under 40Hz
Stabilt fra 50 90 hz
Stiger lit ved 100hz for så å gå ned i en dal på ca 10db ved 110 150 hz
Fra ca 170Hz til 875Hz er det noenlunde stabilt. Men nivået liger ca +5db høyere en det under 170Hz (utenom de nevnte avvikende lengre oppe).
Lit over 900Hz har du en topp på ca 10db høyere en det under 170Hz.
Videre er det noenlunde OK men med en SOLID dal på 3,2KHz som liger over 20db i forhold til det 2 laveste nivået. Du finner nesten den samme type dalen ved 6KHz og 6,5Khz. Fra lit over 1000Hz og oppover er sont ca like høyt som det under 170Hz.
Så kan noen glupinger ut i fra dette gi meg noen tips om tiltakk, slik at jeg nok en gang kan sette meg ned i flere timer og nytte rusen av musikk??
MVH