Nytt rom for hifi.. dimensjon på rom.

2

2xJ

Gjest
Design 3 - og spille på langveggen. ALLTID langveggen :cool: IMO
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.456
Torget vurderinger
2
Langveggen låter og måler desidert best her hos meg. Du kan forøvrig simulere et kvadratisk rom med REW. Obs obs. Jeg har 6m i største lengde mellom vegger, men rommets styrende bølge(r) tilsvarer 5.5 m . har nok noe med veggenes beskaffenhet å gjøre
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette med anbefalte romdimensjoner er vel så som så. Min stue er ikke langt unna design 3 anbefaler med min takhøyde, men med betongvegg/tak/gulv og glassvegg på ene kortveggen er det jo en akustisk katastrofe. Man må regne med å bruke en god del plass på akustiske tiltak hvis det skal bli veldig bra uansett.

Det er jo litt avhengig av hva du skal bruke rommet til, hvilke begrensninger som finnes med tanke på det som skal være rundt rommet og ikke minst hvordan man foretrekker å lytte til musikk. Personlig ville jeg prioritert lang avstand til sidevegger og helst et par meter fra lytteposisjon til veggen bak slik at man har muligheten til forskjellige akustiske løsninger, feks massiv demping for bass eller diffusjon.
Om det fører til at man sitter litt nært høyttalere og frontvegg er det ikke så farlig.

Men dersom man ser for seg å lage et slags kinorom er det helt andre prioriteringer som bør tas.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.587
Antall liker
14.490
Sted
Langesund
Noe sier at det funker og gange med det gyldne snitt : 2,7 x 1,618 = 4,3686 som blir bredden og gang det igjen med det gyldne snitt 4,3686 x 1,618 = 7,0683948.
Det er en mulighet sammen med tusen andre. Og forutsigbart er det kun ved null fleksing i konstruksjonen, altså en betongbunker.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6

Du har denne kalkulatoren hvor du ser på Bolt-area vinduet for å prøve gunstige ratioer.
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Så.. kortvegg om mest TV... og langvegg om mest musikk?
 
Topp Bunn