Nytt overgrep fra mentalt tilbakestående politimen

G

Gjestemedlem

Gjest
20 bevepnede politimenn gikk til bevepnet(!) angrep på en spileklubb på Strømmen i Romerike.

"20 politimenn, flere av dem bevæpnet, gikk til aksjon mot den ulovlige spillevirksomheten kl 20 i kveld.

I tredje etasje i en blokk i Strømmen fant de 32 personer blant kort, sjetonger og filtduk. De 32 ble ført ut av bygningen i håndjern.

- Alle personene som var til stede i spillelokalet er innbrakt til avhør. De fleste vil bli tilbudt forelegg og bli dimittert. Noen vil vi avhøre grundigere. Vi utelukker ikke varetektsfengslinger, sier Nicolas Nyhus, politiadvokat ved Romerike politidistrikt, til Aftenposten.no."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1674301.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1674467.ece

Man snakker om vanvittig ressurssløsing fra politietaten. Det er svært tydelig at de har altfor mange penger mellom hendene når de kan sløse bort samfunnsressurser på denne ubehjelpelig tåpelige aksjonen. Jeg undrer på om ikke resten av månedens budgett har gått til innkjøp av Dirty Harry filmer og håndbok i hvordan knytte skolisser.

Noen må stoppe denne ubehjelpelig ukyndige politisjefen.

Bør rulles i tjære og fjær og settes på første rustholk til mørkeste Afrika.

En skam for politistanden!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Re: Nytt overgrep fra mentalt tilbakestående polit

Nå vet ikke jeg så mye om denne saken som du tydeligvis gjør, men tidligere aksjoner har avdekket at dette er folk fra gjengmiljøet. At politiet har fokus på dette miljøet er bra.

T

Thomas1

Gjest

Det var visstnok en del "kjente" mennesker av politiet der. Det skal veldig mye til for at politiet skal kunne bære våpen i en aksjon, så det var nok et behov. Men det høres ganske "dramatisk" ut når politiet går til væpnede aksjoner.

T

Thomas1

Gjest

Men til overskriften din..Håper den ikke stemmer at de er mentalt tilbakestående, da jeg titt og ofte trenger assistanse fra politiet i jobben. hehe

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0

"Mentalt tilbakestående politimenn" - omtrent like idiotisk som å påstå at alle innvandrere er ubrukelige trygdesnyltere og slasker. Er kanskje Gjestemedlem litt tilbakestående selv?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

"Mentalt tilbakestående politimenn" - omtrent like idiotisk som å påstå at alle innvandrere er ubrukelige trygdesnyltere og slasker. Er kanskje Gjestemedlem litt tilbakestående selv?
Vi har lært litt av hvert om Gjestemedlem i den senere tiden.
Vi har på en måte kommet litt nærmere innpå ham. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Vi har lært litt av hvert om Gjestemedlem i den senere tiden.
Vi har på en måte kommet litt nærmere innpå ham. ;)
Tja...
Vi begynner vel å ane hva han har puttet nedi pipa si. ;)

K

knutinh

Gjest

Tråd-tema slår tilbake på trådstarter...

-k

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10

Tja...
Vi begynner vel å ane hva han har puttet nedi pipa si.  ;)
Er glad jeg ikke røyker det han røyker 8).

S

Stipilo

Gjest

20 bevepnede politimenn gikk til bevepnet(!) angrep på en spileklubb på Strømmen i Romerike.
Helt latterlig at det skal være forbudt å ta et slag med pokerlaget. Når alt skal forbys, blir også alt en arena for underverdenen. At aksjonen var bevæpnet er således kanskje forståelig, men at man aksjonerer mot en pokerklubb er i utgangspunktet idiotisk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0

Er glad jeg ikke røyker det han røyker  8).

Personlig bruker jeg å vaske sokkene mine. Kan ikke erindre å ha røkt dem noengang ! ??? :p

G

Gjestemedlem

Gjest

Poker er en sport. Med regelmessige sendinger på f.eks. Eurosport og andre TV kanaler. Det er god underholdning og er like utfordrende som f.eks. sjakk.

At det fremdeles finnes foreldede lover som ikke anerkjenner dette er trist, men ingen unskyldning for dette som nå skjer.

At en vennegjeng spiller en pokerturnering med noen hundrelapper hver i potten gjøres til noe voldsomt, som om det var gangstere som spilte om den siste ranspotten fra Nokas eller noe.

At mange bruker mye mer hver dag på andre statseide selskaper som tipping, odds, lotterier som ikke gir staten inntekter er vel det som ligger til grunn.

Hva blir det neste? Stomtropper mot pensjonistforeningens illegale bingokveld?

Selvom det er sterke ord står jeg fast på at det må være noe riv ruskende galt med ledelsen i politiet når de velger å bruke så mye ressurser på noe slikt.

Jeg sikter ikke til politistanden som helhet, selv om slike overgrep er med på å svekke tilliten til dem også, men ledelsen i dette sorgens politiavsnitt.

Så hvis de mer enfoldige heller vil henge seg opp i hvilken ordbruk jeg velger i stedet for å se på sakens alvor så synd, men greit nok. Men de får holde seg til Vri Åtter og Yatzy, det ligger vel mer på deres nivå vil jeg formode...  8)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Gjestemedlem;

Så du mener at for å ikke være mentalt tilbakestående burde politiet overprøve lovene som stortinget har vedtatt?

K

knutinh

Gjest

Politiet er satt til å overholde landets lover. Hvis du ønsker å legalisere pengespill så er det en helt grei sak (jeg er helt enig).

Hvis politiet har grunn til å frykte at kriminelle og bevæpnede elementer er på samme sted som et pengespill, så må de få gjøre en selvstending vurdering av om våpenbruk er nødvendig.

Det at våpenbruk ble tillatt er i mine øyne i seg selv en indikator på at det var nødvendig med politikmakt i denne saken. Da baserer jeg meg på at politiet er faglig dyktig nok til å vurdere hvorvidt våpen er nødvendig.

Å anklage politiet for å være mentalt tilbakestående for å gjøre jobben sin viser liten innsikt.

-k

B

Back_Door

Gjest

Hvilke grunner politiet egentlig hadde for sin aksjon, vet vi vel ikke.
Uansett synes jeg det er større grunn til å forby poker enn pengeautomater. Media fokuserer ofte på de som har blitt rike, men mer sjelden på de som har mistet gård og grunn i poker. Det er faktisk en grunn til at poker fra gammelt av har dårlig rykte.
"Den enes lykke, den annens selvmord..?"

O

OldBoy

Gjest

Politiet er satt til å overholde landets lover. Hvis du ønsker å legalisere pengespill så er det en helt grei sak (jeg er helt enig).

Hvis politiet har grunn til å frykte at kriminelle og bevæpnede elementer er på samme sted som et pengespill, så må de få gjøre en selvstending vurdering av om våpenbruk er nødvendig.

Det at våpenbruk ble tillatt er i mine øyne i seg selv en indikator på at det var nødvendig med politikmakt i denne saken. Da baserer jeg meg på at politiet er faglig dyktig nok til å vurdere hvorvidt våpen er nødvendig.

Å anklage politiet for å være mentalt tilbakestående for å gjøre jobben sin viser liten innsikt.

-k
Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

:) :) :)

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0

BT og Knutinh er vel inne på det som er essensen her. Politiet kan ikke velge å ikke håndheve loven, bare fordi Gjestemedlem synes loven er dustete (noe jeg absolutt kan forstå) - de er forpliktet til å utføre tjenesten sin i henhold til politiinstruksen. Prioriteringer av ressurser er en politisk sak.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Det eneste postive med poker er at det er en god mulighet til å bli kvitt kjerringa.

M

maestro

Gjest

Politiet er satt til å overholde landets lover. -k
Det snakkes stadig fra politihold om manglende ressurser og nødvendige prioriteringer. Av vinnings- og tildels voldsforbrytelser oppklares bare en liten prosentdel.
Synes du denne aksjonen vitner om fornuftig prioritering fra politiets side, all den stund de har grov vold, voldtekter og annet tilsvarende å forholde seg til?

Hvis politiet skulle sette styrkene inn på å overholde alle de dustete lovene vi har fikk de ikke gjort annet. Jeg synes derfor denne aksjonen isolert sett vitner om manglende dømmekraft i så henseende, selv om den sikkert var ment som en symbolaksjon.

T

Thomas1

Gjest

At en vennegjeng spiller en pokerturnering med noen hundrelapper hver i potten gjøres til noe voldsomt, som om det var gangstere som spilte om den siste ranspotten fra Nokas eller noe
Har du noen form for info som sier at det IKKE var gangstere som spilte om ranspotten fra Nokas?

K

knutinh

Gjest

Det snakkes stadig fra politihold om manglende ressurser og nødvendige prioriteringer. Av vinnings- og tildels voldsforbrytelser oppklares bare en liten prosentdel.
Synes du denne aksjonen vitner om fornuftig prioritering fra politiets side, all den stund de har grov vold, voldtekter og annet tilsvarende å forholde seg til?

Hvis politiet skulle sette styrkene inn på å overholde alle de dustete lovene vi har fikk de ikke gjort annet. Jeg synes derfor denne aksjonen isolert sett vitner om manglende dømmekraft i så henseende, selv om den sikkert var ment som en symbolaksjon.
Jeg sier ikke at politiet ikke gjør en vurdering av nytte/kostnad når de allokerer ressurser, men denne vurderingen bør ikke innbefatte hvorvidt loven i seg selv er "dustete".

Hvis politiet får inn et tips om at "landets hardbarkede kriminelle sitter væpnet til fingrene og spiller om ransutbytte" så gir det absolutt mening å gripe inn med 20 væpnede politifolk. Hvis dette hadde vært noen kommuneansatte 40-åringer som spilte om hundre-lapper så hadde man neppe hatt en slik aksjon, men det er absolutt diskuterbart hvorvidt politiet da i det hele tatt burde møte opp og bøtelegge dem.

-k

M

maestro

Gjest

Hvis politiet får inn et tips om at "landets hardbarkede kriminelle sitter væpnet til fingrene og spiller om ransutbytte" så gir det absolutt mening å gripe inn med 20 væpnede politifolk. Hvis dette hadde vært noen kommuneansatte 40-åringer som spilte om hundre-lapper så hadde man neppe hatt en slik aksjon, men det er absolutt diskuterbart hvorvidt politiet da i det hele tatt burde møte opp og bøtelegge dem.
-k
Det ser ut som det siste er tilfellet her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1674467.ece

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Viser seg at politiet har driti seg ut ja.

K

knutinh

Gjest

Det er fremdeles en enkelt uttalelse fra en som har deltatt på disse arrangementene. Vi får se hva som skjer med saken framover.

Politiet har gjort feil og vil gjøre feil vurderinger. Å prøve å håndheve lovene de er satt til å håndheve kan vanskelig sees som en slik feil, da er det heller lovgivende myndigheter som vedtar feil lover (evt er for sent ute med å fjerne dem).

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Husk at politiet vet aldri hva som kan skjule seg bak en dør. Vi vet ikke hvilke opplysninger politiet hadde for å gjennomføre denne typen rassia.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Husk at politiet vet aldri hva som kan skjule seg bak en dør. Vi vet ikke hvilke opplysninger politiet hadde for å gjennomføre denne typen rassia.
Og der er vi ved denne konkrete sakens kjerne. Vent å se. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest

Har du noen form for info som sier at det IKKE var gangstere som spilte om ranspotten fra Nokas?
Det må i så fall være det hittil ukjente 50 ørings ranet det er snakk om.. :

"
- De spilte om minsteinnsatser og provisjoner, sier Nyhus."

"Mannen, som ønsker å være anonym, har vært medlem av pokerklubben i Strømmen i rundt to år.

Lite penger
Der har alt fra 10 – 50 personer møttes to til tre ganger i uken for å spille om mindre pengebeløp. Hver enkelt deltaker i pokerlagene satser aldri mer enn 600 kroner, opplyser han. Innsatsen ligger vanligvis på rundt 400 kroner.

- Vi bruker aldri mer enn 5000 kroner på en kveld. Jeg har aldri tenkt på at det jeg gjør er kriminelt. Vi møtes først og fremst for å ha det sosialt og fordi spillet er en mental utfordring, sier han."

(Samme ref som over.)

At pengespill er ulovlig er grei nok, men aksjonen står ikke i forhold til sakens alvorlighet. Våpen, politi og håndjern mot sosial morro er som å rykke ut med hele uropatrujen fordi noen gikk kastet en sneip på gaten. Ikke lov det heller vet du.

Det hele handler om proporsjoner og ressursbruk. Når man samtidig ser hvor mange voldsaker, overfall og forbrytelser som blir begått er det hårreisende at slike summer sløses bort på en guttejeng som spiller kortspill.

Hvis vi nå antar at jeg tar feil i mine karakterisikker av den ansvarlige, at han er ved sine fulle fem og et representativ eksemplar av politistandens ledelse, da er jeg MYE mer skremt av det hele.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Det lærte jeg da jeg som 14-åring hadde sommerjobb som vaktmester på et terassehus. En ellers kjedelig hverdag ble avbrutt av en mann som ønsket å ta seg inn i en leilighet, hvor en av hans ansatte bodde. Den ansatte hadde ikke kommet på jobb på flere dager og svarte ikke på telefonen og heller ikke da han ringte på døra, så han lurte på om jeg kunne låse opp. Jeg svarte at jeg kun låste opp for politiet, i så fall, så han ringte politiet, og et kvarter etterpå kom det en mc-politi, som minnet om den mest ivrige fra Politiskolen, smålubben, sorte solbriller og mc-uniform. Da jeg hadde låst opp ba han oss ta et skritt tilbake, før han i løpet av 1/10 sekund sparket opp døra og hoppet inn og til sides med våpenet hevet, mens arbeidsgiveren og jeg sto med store øyne i døråpningen. Ikke hver dag man er med i en actionfilm in real. ;D

Man vet aldri hva som venter bak en dør, sa mr. Politiskolemann, som kommentar til dagens actioneventyr.

M

maestro

Gjest

Minner om den svenske filmen "Kopps"! Fornøyelig!!

T

theStig

Gjest

Minner om den svenske filmen "Kopps"! Fornøyelig!!
Du slo meg... skulle akkurat til å nevne den... ;D ;D ;D

T

Thomas1

Gjest

Det må i så fall være det hittil ukjente 50 ørings ranet det er snakk om.. :
Du vet Gjestemedlem...alle bekker små.... :D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Beboeren lå forøvrig neddopet på sofaen, og skjønte heller lite...

M

maestro

Gjest

Det ser ut som kritikerne fikk rett . . . . . vanlige familiefolk samles til hyggekveld med poker og blir avbrutt av politi med maskinpistoler! Haha! Politistaten Norge slår til igjen!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168965

G

Gjestemedlem

Gjest

På en måte var denne aksjonen bra. Jeg regner med at dette var spikeren i kista på den paragrafen i straffeloven som kriminaliserer pokerspill.

"- Paragrafene som gjør det straffbart å delta i pokerspill er foreslått fjernet i Straffeloven. Det kan skje allerede til sommeren. Dette var altså en av de siste sjansene politiet hadde til å bruke loven mot pokerspillerne, sier Nilsson til Aftenposten.no."

Ansvarlige politikere er jo nødt til å reagere etter slik oppførsel fra politiet, og sørge for at noe slikt aldri kan hende igjen.

Om dette groteske eksempel på dårlig dømmekraft fra Jørgen L. Høidahl vil få konsekvenser for hans stilling vil vise seg, men det er vel litt mye å håpe på.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Høidahl bør sparkes umiddelbart, for et rasshøl.

B

Back_Door

Gjest

Den mest fornuftige grunn til å legalisere poker, er det faktum at det er umulig å håndheve et forbud.
Jeg synes uansett at det er en forkastelig måte å bli rik på. Ser for meg at det er en sterk belastning på vennskap når man blir rik på sin venns ulykke..

Jeg vet om offshorearbeidere som reiste hjem til sin familie etter 14 dager på jobb og hadde spilt bort hele lønna si i poker på jobben.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Trist.

Først gikk spilleavhengigheten ned på grunn av at automatene forsvant.
Nå er den på veg tilbake på grunn av nettpokeren.

Hva har vi oppnådd?
Overskuddet går til spillehaier på nett, i stedet for til barne- og ungdomsidretten,

Det er til bli kvalm av.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg vet om noen som kjøpte altfor dyrt hus og som ble ruinert når de ikke kunne betale for seg.

Jeg tror jammen vi må forby huskjøp slik at vi ikke rissikerer slikt igjen. Tenk på famlien da!

Jeg vet også om noen som har kjørt seg i hel på motorsykkel.

Det er jo til å bli kvalm av at slikt fremdeles er lov til å selge! Og at griske selgere skal tjene seg rik på andres elendighet.

:-[

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

1. Jeg vet om noen som kjøpte altfor dyrt hus og som ble ruinert når de ikke kunne betale for seg.

Jeg tror jammen vi må forby huskjøp slik at vi ikke rissikerer slikt igjen. Tenk på famlien da!

2. Jeg vet også om noen som har kjørt seg i hel på motorsykkel.

3. Det er jo til å bli kvalm av at slikt fremdeles er lov til å selge! Og at griske selgere skal tjene seg rik på andres elendighet.

:-[
1. Tykkjer samanlikninga di var søkt.

2. Eg og. Kameraten til sonen min. 19 år. Tykte det var tragisk ja.
Elles hadde eg ein kompis som kjøpte for mykje brennevin og røyk. Ei periode hadde han eit val, men ikkje etter ei stund, då han vart avhengig. Etter kvart sokk han djupare og djupare. Eg fylgde han til grava sist månad. Lungekreft.
Eg tykkjer det er eit poeng med restriksjonar, høge prisar, aldersgrenser m.m. slik at unge ikkje vert unødig freista av sånt. Det hindrar nok ein del i å debutere før rasjonaliteten deira er ferdig utvikla.

3. Ja, det er fleire sider ved dette. Og vanskeleg å lage ein god politikk eller gode reglar for korleis ein skal ta seg av problema.
Ein måte kan nok å skattlegge "farlege aktivitetar" høgt, for å øyremerke inntektene av dette til førebyggjande arbeid, attføring og sjukdomsbehandling av dei tilstandane det fører til. Altså dyrare bilar, alkohol og røyk. Samstundes veit ein at svært høge prisar hindrar mange unge frå å debutere tidleg. Inntekt heng saman med fast arbeid, noko dei færraste har før dei er myndige (og vel så det).

G

Gjestemedlem

Gjest

Aldersbegrensninger og modererende restriksjoner kan være på sin plass men forbud er ikke en farbar vei.

Poker, sex, motorisere kjøretøy og rusmidler er eksempler på ting som egner seg best for voksne myndige mennesker, og noen regler er nødvendig.

Men man skal ikke umyndiggjøre alle voksne mennesker fordi det er enkeltindivider som ikke kan kontrollere seg.

Vi kan ikke forby alt som er potensielt farlig, umoralsk eller skremmende.

Aldersgrenser på spill med pengeinnsats og kanskje en limit på hvor mye private kan spille om uten spesiell lisens kan være kompromisser som de fleste burde kunne leve med.

For dem som vil satse store summer og gamble er det bare å spille på nettet likevel, eller oppsøke nærmeste travbane, tippekiosk, kasino eller lignende uansett.

Dagens forbud rammer ikke denne gruppen, men de som har dette som en trivelig hobby og sportslig utfordring.

Og det må også være rom for å hjelpe dem som faller igjennom, enten det er misbruk av rusmidler, gambling, eller annen overdreven adferd.

Men forbud, tvang og stormtropper er ingen farbar vei i vårt samfunn.

Topp Bunn