Nytt laser-leketøy i hende.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Har kjøpt meg litt biter på ebay igjen. En 1W 445nm laserdiode (De som brukes i disse bittesmå DLP projectorene), en bitteliten SMPS laserdriver, og laserhus med optikk.

FYTTEGRISEN for et lys. Brenner hull i tynne treplater på kort tid. Antenner fyrstikker - selv i feil ende. Dette er moro. Har nå handlet beskyttelsesbriller etter at jeg har fikk mild "sveiseblink" etter å ha lyst på hvitt papir - som også antente.... Huff, en farlig hobby, men moro ;D

Vidar

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.249
Torget vurderinger
4
Omtrent som da jeg var drittunge....en mindre drittunge jaffal....og brant inn initialene mine overalt med et forstørrelsesglass til 5 kroner ? ::)

Større gutter har bare litt større, litt dyrere og litt farligere leker ?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
1W blå laserdiode, laserhus med 3-linsesystem for maks korreksjon, og driver, inkl frakt kom på hele 357 kroner. Ikke dyrt, men fryktelig moro ;)

Kjøper du 1W blå "lab laser" koster jo disse 10 - 20k...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
og hele laseren sammensatt er bare L:45mm x Ø:18mm - ikke stor heller.

S

Slubbert

Gjest
Når skal du ut til flyplassen og lyse på de som lander?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Det blir nok ingen flyplasstur, men å poppe popcorn trådløst med "blue"tooth hadde vært gøyalt :)

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Low-Q skrev:
Det blir nok ingen flyplasstur,
Lurt det, ble lyst på med laser under landing på Sola for ikke så lenge siden- ikke særlig behagelig! Synet var faktisk ikke 100% i ett par dager etterpå..

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Sting skrev:
Low-Q skrev:
Det blir nok ingen flyplasstur,
Lurt det, ble lyst på med laser under landing på Sola for ikke så lenge siden- ikke særlig behagelig! Synet var faktisk ikke 100% i ett par dager etterpå..
[spøk]Betyr det at jeg KAN lyse på piloten når han lander fordi han ikke mister synet før det har gått 2 dager?[/spøk]
...

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
He he tttog ann! Kunne tenkt meg en laser selv å leke med :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
idiotisk redskap som kun medører skadeverk og ,uhell det er nok av unger som har mistet syner ved å leke med laserdingser

G

Gjestemedlem

Gjest
Bruk av laser mot fly burde blitt regnet som like alvorlig kriminalitet som bombetrusler og forsøk på kapringer, og straffeforfulgt deretter.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Snickers-is skrev:
En CNC-styring, og vips så har du en lasergraveringsmaskin :D
Den kutter tynn balsa og fyrstikker nokså greit. Skulle gjort seg med en rigg med CNC styring ja :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Sleiven skrev:
idiotisk redskap som kun medører skadeverk og ,uhell det er nok av unger som har mistet syner ved å leke med laserdingser
Ikke leketøy for unger nei. Ikke for voksne heller egentlig. 10mW er nok til å gi permanente skader på øyet. 100 ganger mer effekt svir det meste til kull på få øyeblikk. Den korte bølgelengden bidrar også ekstra til mer absorbering av energien. Til sammenligning har jeg testet 1W 808nm laser jeg har. Selv med fokusert stråle kjennes ingenting mot huden. Mot mørke overflater derimot....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Har kjøpt meg litt biter på ebay igjen. En 1W 445nm laserdiode (De som brukes i disse bittesmå DLP projectorene), en bitteliten SMPS laserdriver, og laserhus med optikk.

FYTTEGRISEN for et lys. Brenner hull i tynne treplater på kort tid. Antenner fyrstikker - selv i feil ende. Dette er moro. Har nå handlet beskyttelsesbriller etter at jeg har fikk mild "sveiseblink" etter å ha lyst på hvitt papir - som også antente.... Huff, en farlig hobby, men moro ;D

Vidar
Er hobbyen din å tenne på ting med laser? ::)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Arbeidstegningen til Low-Q sitt neste prosjekt

EDIT: å lese flere sider på hfs samtidig lønner seg tydeligvis ikke, navn endret.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Har en vid hobby-horisont. Lasere er én av mange. Lasere har fascinert meg siden jeg var liten guttunge - spesiellt siden jeg brukte flere år på å finne ut av meg selv hvordan en laser fungerer, ga jeg opp og kom meg endelig til biblioteket, og leste om prinsippene; "Er det SÅÅÅÅ enkelt!!!" liksom. Siden den gang har lasere stått relativt sentralt :) Kraftige lykter, helst LED på noen titalls eller hundrevis av Watt er moro det også....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Har en vid hobby-horisont. Lasere er én av mange. Lasere har fascinert meg siden jeg var liten guttunge - spesiellt siden jeg brukte flere år på å finne ut av meg selv hvordan en laser fungerer, ga jeg opp og kom meg endelig til biblioteket, og leste om prinsippene; "Er det SÅÅÅÅ enkelt!!!" liksom. Siden den gang har lasere stått relativt sentralt :) Kraftige lykter, helst LED på noen titalls eller hundrevis av Watt er moro det også....
Det finnes nok mye rarere ting å bruke fritiden sin til enn det. ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Roberten skrev:
Arbeidstegningen til Low-Q sitt neste prosjekt

EDIT: å lese flere sider på hfs samtidig lønner seg tydeligvis ikke, navn endret.
Prøver du å antyde at jeg en dag ender som en virkelig "mad scientist"?
LOL

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
baluba skrev:
Low-Q skrev:
Min fritid har en samlet varighet på ca 5 minutter i uka (+chatting på HFS). Ikke rart det blir litt ekstremt når det først er tid til sånt ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
baluba skrev:
Low-Q skrev:
Min fritid har en samlet varighet på ca 5 minutter i uka (+chatting på HFS). Ikke rart det blir litt ekstremt når det først er tid til sånt ;D
You are not alone... ;)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Bruker laser på den siste OB konstruksjonen.
En liten rød peker med av/på bryter. Den er montert vinkelrett gjennom baffelet ved referansediskanten (lyttehøyden).
Så er det bare å peke mot punkt ved lytteposisjon ved flytting/posisjonering (med hvit frakk).
Den brenner ikke opp sofan eller øreflippa nei..

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
wilbur-x skrev:
Bruker laser på den siste OB konstruksjonen.
En liten rød peker med av/på bryter. Den er montert vinkelrett gjennom baffelet ved referansediskanten (lyttehøyden).
Så er det bare å peke mot punkt ved lytteposisjon ved flytting/posisjonering (med hvit frakk).
Den brenner ikke opp sofan eller øreflippa nei..
Jammen lytteposisjonen må jo brennes inn for å bli optimal!?

Topp Bunn