Nytt hus! Egen strømkurs til Hifi?

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hei!

Har kjøpt nytt hus under oppføring, og ett av spørsmålene er: Bør jeg få lagt egen kurs til Hifi/TV? (som blir i en del av stuen)

Og bør jeg velge en annen strømkabel enn standard?

Andre ting jeg bør tenke på?

(postet først i kabelhjørnet men ser nå at dette kanskje er den rette avdelingen for spørsmålet)

Mvh Bagde

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
40.574
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
21
bagde skrev:
Hei!

Har kjøpt nytt hus under oppføring, og ett av spørsmålene er: Bør jeg få lagt egen kurs til Hifi/TV? (som blir i en del av stuen)

Og bør jeg velge en annen strømkabel enn standard?

Andre ting jeg bør tenke på?

(postet først i kabelhjørnet men ser nå at dette kanskje er den rette avdelingen for spørsmålet)

Mvh Bagde
Ja en stor fordel ;)

gismo

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Jeg anbefaler deg og bruke en tilførselskabel med ytterskjerm. Det kan være ølflex, som de fleste elinstallatører kan levere. Vi brukte denne type kabel til en kunde med kinoanlegg. Den leveres i 3-leder+j og ytterskjerm . Så er det viktig at skjermen blir koblet i begge ender. Det blir en lavere kapasitans i følge Leif Ernstsen. En såkalt ''kabelekspert'' av en audioforhandler fortalte meg at ytterskjermen skulle avsluttes ved mottaker. Noe som ikke skal gjøres her. Er en industrikabel. Så den må skules i rør/kanal eller legges hvor det ikke settes krav til utseende. Egen 16A kurs er nok. Det bør settes opp minimum 3 stk. dobble stikk. En til effektrinn, strømfiltere, og annet utstyr. Har også selv god erfaring med det. Ikke noe støy her nei :D mvh Guit

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, du bør absolutt legge en egen 16 A kurs. Skjermet ledning er en selvfølge, og det skader sikkert ikke om du overdimensjonerer tverrsnittet litt.

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Guit skrev:
Egen 16A kurs er nok. Det bør settes opp minimum 3 stk. dobble stikk. En til effektrinn, strømfiltere, og annet utstyr.
Mener du å trekker en kabel til hvert stikk, eller å sette opp flere stikk på samme? Hvis det bare går en kabel fra sikringsskapet, hva er da fordelen med flere stikk mot å bruke f.eks. en Monster HTS1000 som jeg bruker til strømfordeling i dag?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
I oppsettet til Karma ligger det 2 stk 6kvmm og 1 stk 2,5kvmm kabler fra sikringsskapet til anlegget. Det hjalp enormt på dynamisk headroom. Da er også effekttrinnene koblet til hver sine 6kvmm strekk. På den måten unngår man mesteparten av spenningsvariasjonene på signalelektronikken. Alt er koblet på en 16A kurs og kabelstrekket er vel omkring 15 meter.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Snickers-is skrev:
I oppsettet til Karma ligger det 2 stk 6kvmm og 1 stk 2,5kvmm kabler fra sikringsskapet til anlegget. Det hjalp enormt på dynamisk headroom. Da er også effekttrinnene koblet til hver sine 6kvmm strekk. På den måten unngår man mesteparten av spenningsvariasjonene på signalelektronikken. Alt er koblet på en 16A kurs og kabelstrekket er vel omkring 15 meter.

Gode strømbaner på primærsiden gjør godt. Ikke bare for effektforsterkeres pustekapasitet, også signalkilder løfter seg tilsvarende.

Så langt er de fleste med, men se hvordan folk flest dimensjonerer den langt mer kritiske sekundærsiden

Mvh. RS

N

nb

Gjest
Uansett hva du går for, så
1) Bruk installasjonsmateriell som er godkjent for slik bruk i Norge
2) Få arbeidet utført av dertil kvalifisert arbeidskraft.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Jeg fikk lagt 6 mm2 Solid core med skjerm. Et problem med 6 mm2 er at det er vanskelig å montere i kontaktene. De fleste svelger ikke 6 mm2 og kabelen er stiv som f......

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
I et nytt hus er det ikke noe å lure på. Kostnaden blir så liten.

På relativt korte strekk ser jeg ikke hensikten med å bruke så grov kabel som 6mm, ikke noe problem å regne på spenningsfall dersom en ønsker det. Skjermet kabel er ikke så dyr (ølflex).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
jeg har 25A med 3x10kvmm med ytterskjerm og 3 "tekniske stikk"
derfra 50 cm rett til nettfilter
husker ikke hva kabelen heter men det er lille broren til den som brukes i grøfta til lyktestolpene ute i gaten
aldri problemer med noe som helst
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Snickers-is skrev:
Sikkert PFSP.
ja det stemmer
sikkert 20mm i diam og stiv som bare F%&/%/(% pga armeringen, men gjør jobben!
mvh
Leif

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har nå vert i møte med elektrikeren og venter på tilbakemelding med priser. Har i utgangspunktet bedt om en 16A kurs med ett strekk 4 mm2 ølfelx kabel til de to plassene jeg ser for meg lyd og bilde avdelingen i stua.

Vi snakket litt om støy, og han mente plasmaTV, data o.l. var det som genererte mest støy. Hva bør eller må jeg ha/ikke ha på "hifi-kursen"?
-TV (plasma), dreambox, PS3
-Platespiller, RIAA
-Forsterker, sorrundforsterker, sub
-Squeezebox, fjernkontroll lader
-annet? (noise harvester?)

Foreløpig er det kun satt opp ett dobbelt stikk på hver plass med den nye kursen. I tillegg er det to vanlige. Bør jeg heller ha to på egen og ett vanlig?

Hvordan er det med behovet for strømfilter når jeg har egen kurs? Har ikke helt skjønt hvorfor 4 uttak i veggen skal være bedre enn 4 uttak fra ett strøfilter/fordeler.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ville nok prøvd å plassere plasma-TV, PS3, PC etc på en annen kurs. Dessuten ville jeg brukt strømfilter, selv med dedikert kurs. Det kommer mye rusk utenfra og apparatene kan forstyrre hverandre.

Jeg har to separate strømfiltre fra hver sin side av dobbeltstikket på "hifi-kursen", ett Supra til effektforsterkere (klasse D) og ett T+A PowerBar til alt annet. PowerBar har forskjellige utganger til forskjellige typer komponenter, bl.a. to utganger for digitale komponenter som kan finne på å sende støy tilbake. Dessuten har jeg forsøkt å holde samme polaritet på alle komponenter, noe som sannsynligvis ikke har så mye å si, men som likevel kan tenkes å redusere sjansen for jordsløyfer og støy littegranne.

Topp Bunn