Nytt hus-akustikkutfordringer generelt, og i lytterom

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei venner, har i dag mottatt byggetillatelse, og kan snart sette i gang byggingen av mitt nye hus. Trenger tips til akustiske tiltak, evt tips om firmaer som driver med dette.

Det er snakk om et funkishus, det jeg ser på som utfordrende akustikkmessig er et stort rom på 19x6x3m, lytterommet/tv-stua er i den ene enden med mål ca 4,5x6x3, altså 27,5kvm m 3 m takhøyde. Dette rommet er planlagt adskilt fra resten med en "boks", dvs ikke adskilt helt opp til taket, de øverste 60 cm er tenkt åpent. Rommet vil ha åpning mot hovedrommet både ved siden av/bak den venstre fronhøyttaleren samt bak i rommet mot vindussiden.

Generelt har de lange flatene i denne etasjen veldig mye vinduer på begge sider. Gulvet blir nok et heltre lamellgulv i oljet eik. Kortveggene blir mer eller mindre dekket av spesiallagede reoler fra gulv til tak, i alle fall nesten. Usikkerhet rundt taket, jeg antar at hva vi velger her er ekstremt avgjørende for om huset blir levelig eller ikke mtp på akustiske forhold (?)

Lytterommet får en frontvegg av valgfri materiale, kommer til å bygge inn anlegget i denne veggen, mellom høyttalerne. Tenker på limt gips/mdf. Venstre sidevegg blir en "boks" som skjuler trappeoppgangen, tenker meg samme materiale her som i frontveggen. Høyre sidevegg blir som nevnt reol, jeg antar at dette er gunstig for lyddemping fra høyre. Bakvegg er vinduer. Avstanden mellom høttalerne blir ca 3,5m, omtrent det samme som til lytteposisjon. Altså blir det minst 2 m fra lytteposisjon og bakover til vinduene. Det blir ingenting mellom høyttalerne, kanskje en subwoofer, men denne vurderes plassert på gulvet i reolen i høyre sidevegg.

1) Hva er gunstige materialer/plater generelt mtp å begrense følelse av "lagerhall" i hovedrommet, jeg ser jo utfordringen med store vindusflater. Noen tretyper som er gunstigere enn andre å legge som gulv? Hva med tak?

2) I lytterommet bør det brukes akustiske plater o.l. på veggen bak fronthøyttalerne samt på venstre sidevegg for å hindre førsterefleksjoner her? Andre tiltak? Er elektronisk romkorreksjon aktuelt? Jeg har ikke prøvd det, men er litt skeptisk dersom det stjler mye mikrodynamikk.

Jeg planlegger en dramatisk oppgradering av anlegget i det nye huset i og med at byggevarene er blitt så billige ;D
men er veldig redd for at et potensielt godt lytterom blir ødelagt av nytt design med fare for voldsomme refleksjoner. Er helt grønn på området, men har nok livserfaring til å ha opplevd både svært gode og svært dårlige akustiske forhold i egen stue og lytterom tidligere. Er villig til å strekke meg langt økonomisk for å ta livet av uønskede lydproblemer, både i vanlig oppholdsrom og i lytterom.

Er veldig takknemlig for innspill!

Med hilsen Lars

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.426
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det huset høres spennende ut! Grattis!

En lydhimling (gjerne med MYE absorbsjon, 90%) bør dere definitivt ha i et slikt stort rom med reflekterende flater på langveggene.

Jeg tror at den oppstillingen du skisserer kan gi et skjevt lydbilde. Hva med å spille med reolveggen som frontvegg og lytteposisjon ved bakvegg hvor området bak hodet er "drept" med 10cm akustikkplate?
De 6 og 3m kan gi additiv romforsterkning, men det er mulig at den er mindre problematisk siden du lufter ut med den høye halvveggen.
Romkorreksjon dreper ikke mikrodynamikk med mindre du prøver å korrigere et bortimt perfekt rom.

Har du en plantegning du kan legge ut her?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.803
Jeg tilslutter anbefalingen om lydhimling. Det gir ikke bare bedre musikk. Det blir et mye mer behagelig oppholdsrom generelt sett. Og så er det kanskje det akustikktiltaket som er mest forenlig med visuelle ønsker og krav. Rockfon Sonar er pent - og dyrt 8)

Hvis dere skal ha minimalistkjøkken med spisebord bør dere vurdere lydhimling der og. Det er mye lyder i et kjøkken, og mange lekre kjøkken har dessverre en alldeles übergrusom akustikk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Taket ville jeg ha kledd med Ecophon plater (jo tykkere, jo bedre):
http://www.ecophon.no/templates/webstartpage____84639.aspx

Så spørs det jo på lommeboken. Ikke noe problem å bruke mange hundretusen på akustikk innredning. Da kan jo f.eks ASC være noe å bruke, men tipper det svir godt økonomisk. Personlig har jeg mer tiltro til ASC enn f.eks svenske Svanå. Svanå har en litt spesiell filosofi med stor bruk av diffusjon. ASC kombinere mer begge deler (absorpsjon og diffusjon), noe som det virker som de fleste i akustikk bransjen mener er det beste. Jeg tror også noen flater fungerer best til å absorbere, mens andre best til å diffusere. Arthur Noxon i ASC virker til å god peiling på hva som er det ideelle. Han har vært i bransjen lenge og prøvd det meste.
http://www.acousticsciences.com/
Jeg kjenner ikke til noen i Norge som er virkelig dyktige på området, men det finnes sikkert.

Så finnes det billigere alternativer, men da mer produkter du setter opp selv.
http://www.gikacoustics.com/

Romkorreksjon ville jeg ha brukt uansett, men etter gode aksustiske tiltak. Få noen til å sette romkorreksjon opp for deg manuelt. Snickers-is er flink til sånt (Midgard Audio).

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Mener dere lydhimling i hele, eller deler av taket? Jeg ser for meg å dekke hele taket med lydhimling av noe slag, viktig at det blir seende bra ut som en påpeker.
Jeg må jo ut med noen anbudspapirer, men har noen av dere peiling på hva slags pris pr kvm vi snakker om vedr slike takplater?
Takk for innspill til nå, skal legge ut en planskisse snart.

Mvh, Lars

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.803
Jeg har hel lydhimling i taket på kjøkkenet og i loftstua. Rockfon Sonar ligger på parkettnivå om jeg husker rett.

D

Dilla

Gjest
larkrla skrev:
Det er snakk om et funkishus, det jeg ser på som utfordrende akustikkmessig er et stort rom på 19x6x3m, lytterommet/tv-stua er i den ene enden med mål ca 4,5x6x3, altså 27,5kvm m 3 m takhøyde. Dette rommet er planlagt adskilt fra resten med en "boks", dvs ikke adskilt helt opp til taket, de øverste 60 cm er tenkt åpent.

Er veldig takknemlig for innspill!

Med hilsen Lars
Spennende med nytt hus Lars!

Var jeg deg ville jeg imidlertid tatt en runde til i tenkeboksen på de der "åpne" 60 centimeterne over boksen som skiller lytterom og TV stue fra resten av huset. All verdens eksotiske (i.e. kostbare) akustikkhimlinger løser ikke utfordringene dere vil møte i et hus som akustisk sett består av "ett rom". Kanskje du kan benytte glass mellom boksen og himlingen i hovedrommet. Det trenger ikke synes, boksen vil framstå som en "boks i rommet" og dagslys/kunstlys passerer uhindret (nesten) gjennom glasset. Du kan høre på Tom Waits mens fruen leser Dostojevskij på andre siden av boksen.

Just a thought...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.426
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En svært god tanke til å være så just.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.594
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er spennende.....

Før du tar noen avgjørelse - så slenger jeg ut noen tanker.....

1 - Hvordan høyt er egentlig ambisjonsivået....?
2 - Hvor langt er du villig til å strekke deg estetisk (altså kan det se ut som lytterom, eller skal det først og fremst være stue)
3 - Det kan være lurt å finne ut hva du skal ha i stuen nå (horn, elektrostater, rør, hjemmekino, etc etc) - det er jo en sammenheng mellom hva du spiller på - og hva du bæør gjøre med rommet.
4 - Finn ut hva slags lyd du liker - noen liker livlig klang, mens alle vil ha det mer dempet og tørt, skal du lytte i sweetspot eller i sofaen...?
5 - Personlig tror jeg det er en bommert å ikke inkludere DSP hvis du skal "bygge" deg et nytt anlegg i 2009 - ihvertfall hvis du har tenkt fullrange mtp bass.
6 - Det er en enrom fordel om du har mulighet til å stenge av lytterommet - det gir mindre bakgrunnstøy når du lytter, men ennå viktigere - du kan lytte på musikk uten at det plager de andre i huset like mye.
7 - Planer endres - ikke bind deg til en løsning .
8 - Bla litt i denne kategorien - du er ikke den første som har tenkt tanker om hvordan man kan lage et bra lytterom.....

Vet jo ikke helt hvor mye erfaring du har - men hvis du er i ferd med å sette i gang et prosjekt her som koster veldig mye penger.....så er det trist hvis du ikke føler at du kommer i mål. Jeg tror kanskje den beste investeringen på det nåværende tidspunkt er å reise litt rundt og finne ut hvordan du har lyst til at anlegget skal spille når du blir ferdig. Nå skal ikke jeg invitere på vegne av andre enn meg selv - men de fleste galningene her inne synes det er hyggelig å få besøk. Butikkdemo duger ikke hvis du sikter høyt - ta deg en hifi turne og finn ut om du vil ha elektrostater, Horn, Dipoler, dynamisk eller andre høytalere, vil du lytte i nærfelt eller i sofaen, rør/SS, romkorreksjon elle ikke, mye dempet, lite dempet, diffusjoner osv....

Lykke til!

Mvh
OMF
Mvh
OMF

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Mange gode tips og ideer her, takk!

Ideen om å "kle" området mellom boksen og taket med glass har jeg tenkt mange ganger og er ennå aktuelt. Det som er noe dritt er at på andre siden av lytterommet er kjøkkenet, dermed oppstår det fort en rengjøringsutfordring på en glassplate som befinner seg mellom 240 og 300 cm over gulvet. På den annen side stenger man jo ute støy fra kjøkkenet mot lytterommet.
Det planlegges skyvedører både fremme og bak slik at begge åpningene i normalhøyde kan lukkes ved bruk av rommet. Skal diskutere litt med arkitekten om et par uker.

Ambisjonsnivå ja..som du sier kan man ikke låse seg fast, ting i livet endres. Pr i dag har jeg to små barn, en travel jobb og ikke allverdens tid til hobbyer enten det er det ene eller det andre. Det betyr at et lytterom pr akkurat nå bare vil bli brukt når ingen andre er tilstede i huset, men det er jo ikke slik jeg tenker meg det på litt sikt!

Mens barna er små, vil lytterommet også fungere som tv-stue, men dette gjøres det plass til minst et par andre steder i huset i tillegg, det er vel ikke så lenge de gidder å se på tv sammen med mor og far..

Jeg tenker i alle fall at ting som skal felles inn, kabler som skal skjules, akustiske tiltak i gulv og tak o.l, må man ha en plan for allerede nå, uansett hvordan fremtiden blir.

Ambisjonen er at anlegget skal se ut som et to-kanals anlegg. Det innebærer at jeg planlegger å bygge "in wall" høyttalere bak og senter for surround. Flerkanals lyd har langt lavere prioritet enn to-kanals, har derfor brukt mye tid på å finne ut hvordan jeg skal løse dette mtp på forforsterkere. Dette er løst (tror jeg) ved at jeg har fått tilslaget på Fidelitys Referanse- flerkanals- analoge forforsterker, Audio Research MP1. Jeg kommer til å satse på to kilder; CD/SACD av høy klasse samt BD, og selvsagt en eller annen form for multimedia PC.
Har vært en del rundt og lyttet, og også eiet en del ulike anlegg/høyttalere selv opp igjennom. Uansett hva jeg velger av fronthøyttalere kommer jeg til å plassere en Velodyne DD12 på gulvet i reolen. Den lyden jeg har likt best av det jeg har hørt til nå kom fra et par Audio Physics Avanti V, så det er ikke umulig at jeg ser i den retningen, men ønsker å utvide horisonten min et par hakk først.

Anlegget skal felles inn i veggen, kun signalkilder blir synlige, effektforsterkere blir stående i rommet bak sammen med alt av strømuttak, nettverkskontakter, kabler osv. Skal sansynligvis felle inn et møbel fra Frislev/Soundgarden med stoffdører som slipper gjennom IR-signaler. Estetisk sett vil det eneste i anlegget som er synlig være fronthøyttalerne, samt en tv, evt lerret.

Jeg er ikke ute etter et rom som er 100% dempet, men for mye klang er det værste jeg vet så jeg ønsker å gjøre tiltak for å få dempet tidligere refleksjoner, men er langt fra kompromissløs på dette området.

Når dere nevner dsp, er det da aktuelt med produkter fra Feks Lyngdorf, eller tenker dere primært på slike ting som Audiolense? Det er et poeng for meg at romkorreksjon kan benyttes selv om kilden ikke er PC.

Mvh,

Lars

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.803
Hei Lars,

Jeg har tre unger i huset. Vi har tre oppholds-soner der det går an å stenge døra. I tillegg har den eldste musikk, PC og TV på rommet. Så det er nesten ett rom til hver. Det er ikke for mye ;)

Ungene skal ikke bli veldig store før de får besøk og skal se en Disney-film, spille dataspill, eller gjøre noe annet som lager mye lyd. Åpen boflate er hyggelig hvis man er en eller to, men hvis dere stenger av medierommet nå så kommer dere til å prise dere lykkelig den dag mor og far kan se TV, høre radio eller ha ro på kjøkkenet mens ungene herjer.

Det går an å benytte en PC som en sort boks som kun står der og filtrerer det som kommer inn. Men det er ikke helt A4 å få alt til å fungere uten manuelle håndgrep - og det kan du nesten ikke forvente av husets øvrige beboere.

Lydkorreksjon: Vi snakker her om BD, TV, multikanals, muligens digitalt og analogt + bass management. Da er det vanskelig å finne en hylleferdig løsning som har alt.

Hvis du går for PC og velger et lydkort med de analoge innganger som du trenger, og med samplerate konvertering på digitalinngangene bør det være mulig å sette dette opp slik at det blir praktisk talt betjeningsfritt. Men dette blir et prosjekt som krever mer enn regulår shoppinginnsats, og du må sannsynligvis lete blant proffkortene for å finne et som har de kvalitetene og kvantitetene du behøver. Trolig snakker vi også om "lydkort" i form av separate bokser. A la RME ADI, Lynx Aurora eller tilsvarende.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lyngdorf vil jeg ikke anbefale. Jeg tenker i hvert fall på romkorreksjon som settes opp manuelt av noen som er erfaring og kunnskap om det. Audiolense krever enten en HTPC (multimedia PC) eller streaming av musikken fra en kontor PC med Squeezebox eller Transporter. Et annet alternativ er DEQX som fungerer som både forforsterker, DAC og lydkorreksjon. Karma (Gaia) og OMF har slike systemer og det er anlegg som virkelig er verdt å lytte til. Det vesentlige er at du får noen til å sette det skikkelig opp. Romkorreksjon som utføres med et tastetrykk har jeg ikke tro på.

Basfeller kan du sikkert få felt inn i hjørnene før kledning. Både bredbåndsbassfeller og Hemholtzer vil være det beste. Det alene sammen med Ecophone/Rockophone i taket, vil gjøre mye. Så kan du alltids bruke noen "bilde" akustikkplater i tillegg i noen av førsterefleksjonene. Både pent og effektivt. Både GIK Acoustics og Acoustic Sciences har slike. Sistnevnte bruker en kombinasjon av absorpsjon/diffusjon i sine produkter. GIK Acoustics har også noe fine bassfeller i form av møbler som kan være verdt å ta en titt på. Har du mye vinduer, kan du bruke akustiske lamell gardiner:
http://www.akustikmiljo.se/public/d...ent01=302&parent02=0&parent03=0&level2_4=true

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Først av alt takk for alle innspill, det har gjort meg en del klokere!

Det er besluttet at hele taket i den aktuelle etasjen skal kles med Rockphone Sonar Activity e.tsv.
Det er svært sansynlig at rommet vil bli lukket med glass og skyvedører, slik at boksen synes, men rommet kan lukkes helt.
Det vil bli hengt opp eller innfelt bassfeller bak fronhøyttalerne samt akustiske plater av en eller annen form på den glatte sideveggen mot oppholdsrom. Kan akustiske plater felles inn og kles, eller mister de for mye av absorpsjonsevnen da?

Hva bør sideveggen(boksen) og frontveggen bak høyttalerne bygges i? Jeg har tenkt sandwich med gips 18mm+12mm MDF, evt doble gipsplater. Andre ideer?

Det blir vindusvegg bakerst i rommet, om lag 2m bak sweetspot. Ikke lyst på gardiner, tenker å bruke persienner av noe slag. Vil denne veggen skap noen problemer, dersom førsterefleksjonene er tatt hånd om fra før og lytteposisjonen er ganske langt fra vinduene?

Når rommet er ferdig vil jeg vurdere min egen opplevelse av lyden før jeg evt starter med romkorreksjon. Det er vel uansett gunstig med akustiske tiltak..

Har snakket med et par potensielle entreprenører, men ingen av disse virker å ha særlig kompetanse på akustikk, godt sentralen finnes og at så mange gladelig øser av sin kunnskap. Takk!

Lars

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.594
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Når det gjelder akustikk (og lydskjerming spesielt) har glava mye bra på sine sider. Det å kunne skjerme "lytterommet" fra omgivelsen gir lavere støy når du lytter til musikk, og mindre plager til familien. Dette må gjøres riktig. Det finnes og byggeblader i byggforsk serien som tar for seg dette - de har jeg tilgjengelig og kan sikkert scanne og sende til deg hvis du er interessert.

Akustikkplater kan felles inn - det er først og fremst de høye frekvensene som er viktig drepe i førsterefleksjonene.

Vil forøvrig oppfordre deg til å legge ut skisser her på sentralen - her kan du få mange gratis tips, og jeg tør påstå at den samlede kompetansen her overgår det meste av det man kan kjøpe seg av konsulenttjenester.

Mvh
OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min oppfordring er at du tar kontakt med noen som jobber med akustikk. Har du planer om å kle ene veggen med innlemmete akustikk plater, er det viktig at det gjøres riktig. Jeg er ikke enig med OMF at det er først og fremst de høye frekvensene du vil drepe. Skal man først dempe, er det viktig å gjøre det i hele frekvensområdet. Demper du mye i et frekvensområdet, vil det låte ulinært og mye demping i toppen gjør at det vil låte dødt. Du har dessuten en del demping i diskanten med møbler.
Vanlige akustikk plater vil ikke dempe noe særlig i bassen. 50mm rockwool demper jevnt ned til mellomtonen. Jeg aner ikke hvordan det skal gjøres hvis platene skal innlemmes. På en eller annen måte må da lydbølgene gå igjennom for at det skal fungere. Pustende stoff er neppe det du ønsker som ytre "vegg", men det fungerer.

Er sitteposisjon langt ifra vinduene bak, tror jeg ikke vinduene vil gjøre så mye ugang. For bass er vinduer positivt, men negativt i forhold til harde refleksjoner. Sitter du langt ifra er etterklangstiden fra vinduene lengre og blir et mindre problem. Gardiner er fint til å fjerne romklang i rommet, men mulig du klarer deg fint uten når du kler hele taket med rockphone. Selv hadde jeg valgt de lammel gardinene jeg linket til.

Som sagt, tror jeg du gjør lurt i kontakte noen som jobber med akustikk. De fleste her på sentralen som er aktive, har begrensete kunnskaper om emnet.
Finnes i hvert fall et bergens firma:
http://www.bav.no/
Stig-Erik Tangen kan også mye om akustikk:
http://www.tangenavdesign.com/

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Dårlig printscreen, eneste jeg har akkurat nå . Området til høyre i hovedfløyen er markert tv-stue, dette er da det rommet det snakkes om.

Lars

Vedlegg

O

oldmanriver

Gjest
Hei

Har, som du, et relativt stort åpent areal som inneholder stue, spisestue, og kjøkken. I tillegg har jeg et trapperom opp til annen atasje. Her oppe er det også en kort gang. Første etasje har flatt tak og annen etasje saltak. Tilsammen ca 75 kvm i første etasje og 7 kvm i annen etasje. Tak over spisestue har dobbel høyde. Tilsammen ca 185 m3. I motsetning til hos deg er utforming basert på en vinkelstue

Jeg har hatt huset i mange år og ok musikkanlegg har alltid vært prioritert, selv om det aldri har vært aktuelt å bruke mer enn 10-15 k lapper på hele anlegget (nå er det vel en hfs'ere som flirer eller rister på hodet.. :))

Det finnes er haug med god og utfyllende dokumentasjon omkring akkustikk både på AVforum og her på HFS.
Jeg har ikke kompetanse eller (eller lyst) til å gå i detalj, det blir fort omfattende. Istedet har jeg lyst til å dele noen enkle erfaringer:

- har relativt små høyttalere. Snell KII. disse er i tillegg trykkammer konstruksjoner. Er ikke noen bassfreak, selv om jeg mener at bassfundament er like viktig som alt annet. Rommet har lite bass når jeg spiller lavt men fyller godt på når jeg drar opp lyden. Tydelig at jeg får akustisk drahjelp i bass. Allikevel holder det seg tålig ryddig og godt oppløst. Forøvrig, fjerning av for mye bass og tilhørende refleksjoner betyr MYE dempremedier.

- demping og akustiske tiltak i lokale områder kan sikkert være effektivt, men store rom vil imo spille med og det er usikkert om det er noen god ide å dempe det hele ned. Imo er mye mer å hente på normal innredning og la rommet spille noe med

- sittegruppen hvor jeg hører på musikk er motsatt kortvegg av anlegget og på ingen måte noe sweetspot. Ingen demping bak sittegruppen. Her er de mye kompresjon. I motsetning til andre basstunge anlegg får jeg kompresjon på frekvenser som jeg, etter fattig evne, har plassert mellom 700 og 1000 hz. Altså det området hvor vokaler tar i og blåsere gir alt. Fryktelig slitsomt og øretrettende med kompresjon her. Toner i dette området har en bølgelengde på ca 40 cm, Flytting av høyttalere ca 5-10 cm i lengderetning kan bety mye for kompresjon inntil motsatt bakvegg.

- når det gjelder ditt nye hus blir jeg veldig nyskjerrig på hvordan forskjellige løsninger vil virke.
Spennende å ta med akustikk allerede i startfasen. Ville prøvd å la den ene av åpningene i lengderetningen være slik den er (åpen) slik at bassen får klinge ut

- viktigst av alt, belag deg på mye prøving og feiling :)

mvh

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
"Basfeller kan du sikkert få felt inn i hjørnene før kledning. Både bredbåndsbassfeller og Hemholtzer vil være det beste"

Betyr det at man kan henge opp bassfeller på baksiden av frontveggen, altså bak en gips/mdf-plate? Jeg går ut i fra at bassfeller også har effekt mtp på minimering av "dunk" i naborom?

Lars

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.426
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde integrert bassfeller i "boksen", både bredbåndede (typisk Rockwool) og Helmholz-typer. Helmholztypene bør være justerbare, dvs. med variabelt åpningsareal.
Slike tiltak tar ned utklingningstiden i hele huset, ja.

O

oldmanriver

Gjest
Jeg har vent meg til lang utklingingstid og vil ikke tilbake til tett klubbfølelse, selv om det også kan ha sin sjarm. Tror jeg er allergisk mot kompresjon. Var det mitt hus ville jeg passet på at alt kunne åpnes godt opp.

Samme hvor flink/heldig en er med oppsett/rom vil det alltid finnes frekvenser som trenger demping og jeg ville, som Valentino, installert bredbånde Helmholtz resonnatorer (staves det slik?) med variabel åpning.

Leste nettopp om Tools arbeid i Harman Kardon. Han mener høyttalere som må dempes bak høyttalerne er dårlig konstruert. Mener ellers å ha lest at demping bak lytteposisjon reduserer høyde og bredde på lydbildet. Så da blir spørsmålet. Hvor installerer en h.r kassene ?

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det skal være mulig å bygge inn bassfeller bak kledning, men vet ikke hvordan det skal gjøres.

Helmholtzresonator er naturlig å plassere først i hjørnene.
Å finne kombinasjonen av ønsket klang og demping, krever prøving og feiling. Demper man for mye, kan man kompensere ved å diffusere. Noe diffusjon ville jeg uansett satset på. Diffusjon fungerer best hvor det er litt god avstand fra vegg til ørene.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.426
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
oldmanriver skrev:
Leste nettopp om Tools arbeid i Harman Kardon. Han mener høyttalere som må dempes bak høyttalerne er dårlig konstruert.
Det utsagnet inkluderer de fleste apekister, hehe.

O

oldmanriver

Gjest
I mine Snell KII er det akkurat plass til en tjukk katt ....hehe

mvh

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
orso skrev:
Noe diffusjon ville jeg uansett satset på. Diffusjon fungerer best hvor det er litt god avstand fra vegg til ørene.
Jag trodde såhär förut, men har bland annat i mitt egna lyssningsrum endast 20 cm till närmsta diffusor och i övrigt 50 cm från högtalarna! Funkar ypperligt!

:)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
EngelholmAudio skrev:
orso skrev:
Noe diffusjon ville jeg uansett satset på. Diffusjon fungerer best hvor det er litt god avstand fra vegg til ørene.
Jag trodde såhär förut, men har bland annat i mitt egna lyssningsrum endast 20 cm till närmsta diffusor och i övrigt 50 cm från högtalarna! Funkar ypperligt!

Du gir deg ikke? ;)
Diffusjon vil fungere til en viss grad på så kort avstand til ørene også og det er selvfølgelig bedre enn en naken vegg. Men diffusjonen får ikke fungerer optimalt da. Det vet vel du som jobber med det? På så korte avstander vil det som regel være bedre å dempe. Vi får være enige om å være uenige. Man får gjøre sine egne erfaringer.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
orso skrev:
EngelholmAudio skrev:
orso skrev:

Du gir deg ikke? ;)
Diffusjon vil fungere til en viss grad på så kort avstand til ørene også og det er selvfølgelig bedre enn en naken vegg. Men diffusjonen får ikke fungerer optimalt da. Det vet vel du som jobber med det? På så korte avstander vil det som regel være bedre å dempe. Vi får være enige om å være uenige. Man får gjøre sine egne erfaringer.
Ja vi är o-eniga!

Jag har inte upplevt absorption/dämpning som bättre ens vid så nära som mellan lyssningsposition/bakvägg.

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Antall liker
11
orso skrev:
Du gir deg ikke? ;)
Hvis man har demping med så liten avstand vil jo dette skape en trykkende fölelse i örene, akkurat som når man kommer inn i f.eks et studio som er overdempet. Dette er ikke akkurat behagelig?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
AndreWerdenskrieg skrev:
orso skrev:
Du gir deg ikke? ;)
Hvis man har demping med så liten avstand vil jo dette skape en trykkende fölelse i örene, akkurat som når man kommer inn i f.eks et studio som er overdempet. Dette er ikke akkurat behagelig?
Jeg snakker om avstand fra ørene til akustiske tiltak, ikke fra høyttalerne. Mulig det kan være uheldig å plassere høyttalere tett opp i absorbenter, men det jo heller ikke bra å plassere høyttalerne så nærme veggene. Å sitte tett på absorbenter er uproblematisk hvis dempingen er linær, men det også litt avhengig av hvilke refleksjoner vi snakker om. Noen overflater er bedre å dempe og noen egner seg bedre å diffusere. Sammenligningen med lydstudio blir litt feil siden det der er lyddødt. Så mye demping er det ikke mange som ønsker hjemme og ikke det vi snakker om. Videre debatt bør vel gjøres i annen tråd.

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Antall liker
11
orso skrev:
Jeg snakker om avstand fra ørene til akustiske tiltak, ikke fra høyttalerne. Mulig det kan være uheldig å plassere høyttalere tett opp i absorbenter, men det jo heller ikke bra å plassere høyttalerne så nærme veggene. Å sitte tett på absorbenter er uproblematisk hvis dempingen er linær, men det også litt avhengig av hvilke refleksjoner vi snakker om. Noen overflater er bedre å dempe og noen egner seg bedre å diffusere. Sammenligningen med lydstudio blir litt feil siden det der er lyddødt. Så mye demping er det ikke mange som ønsker hjemme og ikke det vi snakker om. Videre debatt bør vel gjøres i annen tråd.
Jeg snakker også om avstanden fra örene til akustiske tiltak.
Jeg skal omformulere min påstand litt:
Sitter man närme demping forsvinner mestedelen av romlyd/romstöyen, omtrent som fölelsen av å komme inn i et overdempet studio. Dette synes jeg er veldig ubehagelig.
Kvalitetsdiffusere gjör langt mere enn å bare väre bedre enn en naken vegg. ;)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
AndreWerdenskrieg skrev:
orso skrev:
Jeg snakker også om avstanden fra örene til akustiske tiltak.
Jeg skal omformulere min påstand litt:
Sitter man närme demping forsvinner mestedelen av romlyd/romstöyen, omtrent som fölelsen av å komme inn i et overdempet studio. Dette synes jeg er veldig ubehagelig.
Kvalitetsdiffusere gjör langt mere enn å bare väre bedre enn en naken vegg. ;)
Amen! ;) ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Bx skrev:
Hei Lars,

Jeg har tre unger i huset. Vi har tre oppholds-soner der det går an å stenge døra. I tillegg har den eldste musikk, PC og TV på rommet. Så det er nesten ett rom til hver. Det er ikke for mye ;)

Ungene skal ikke bli veldig store før de får besøk og skal se en Disney-film, spille dataspill, eller gjøre noe annet som lager mye lyd. Åpen boflate er hyggelig hvis man er en eller to, men hvis dere stenger av medierommet nå så kommer dere til å prise dere lykkelig den dag mor og far kan se TV, høre radio eller ha ro på kjøkkenet mens ungene herjer.

...
Skulle akkurat si det samme, å ha åpen romløsning og "lytterom" med åpning mot resten av huset gjør at alle forstyrrer hverandre. Har erfart det selv med åpen løsning fra 120 m2 1etg med åpen trappeløsning opp til 70m2 loftstue. Med TV på eller gjester i begge etasjer blir det MEGET fortyrrende.

Løsningen vår ble å sette inn en glassvegg/glasskyvedør med lyddempende+sikkerhetsglass glass (36dB demping) i "trapperommet" i 2ndre etasje.
Visuelt ble det meget bra, den åpne følelsen og lyset beholdes og lyden mellom etagene forstyrrer ikke-

Lytterom bør helst være i kjellerstue eller lignende og vekk fra andres oppholdsrom/soverom. Og for all del ha godt med (lyd)isolasjon i veg og gulv mellom rom. Ikke stol å tilfeldige snekker utsagn om at det ikke trengs, tro meg det trengs. I dag bygges det uansett på billigste måte, dvs tynne plater og lite isolasjon mellom rom..
Det finnes lyddempende isolasjon og dempende trinnlydplater osv osv..

Sleiven

EDIT:
Så tegningen nå. Det bær være rimelig enkelt lukke TV stuen inne enten med vegg helt til taket og normale dører. Alternativt som vi har gjort med lyddempende glass, opp til taket og glasskyvedør i innganger. .. Glass demper du med persienne og eller gardiner som trekkes frem ved seriøs lytting. Å ha det åpent mot resten av etagen blir plagsomt for alle tror jeg. Det disponible rommet som er nabo til TV/HIFI stuen bør ha meget god lydisolasjon mot TV stuen. Men hva når du vil høre på musikk og andre se på TV? Da kolliderer interessene og du vil tape.. Selv flyttet jeg Hifien til det som tilsvarer ditt disponible rom.. benytter nærfeltslytting på 3,7*3,8 m litt egoistisk men men,,,

Lykke til

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Da er endelig byggingen i gang!

Det er som tidligere nevnt besluttet akustikkplater i hele taket, sansynligvis blir det nå Ecophon Master Alpha.

Over boksen til venstre blir det lyddempende glass, og begge åpningene i rommet blir mulig å lukke ved hjelp av skyvedører, også i lyddempende glass.

Boksen lyddempes helt rundt, da får man 2 isolerte vegger og en meter luft mellom kjøkken og tv stue, i tillegg til glasset over boksen.

Veggen til høyre blir en form for reol fra gulv til tak.

Hovedutfordringen nå ligger i å få lydisolert best mulig mellom tv-stue og disponibelt rom. De to små barna mine skal bruke det disponible rommet som soverom de første par årene, ikke gunstig men totalt sett den løsningen vi må gå for mens de er små.

Anlegget, dvs clic-møbler, blir delvis innfelt i veggen, dvs baksiden av komponentene vil ligge i flukt med veggen på andre siden slik at ingen kabler synes i lytterommet. Bygger dermed anlegget inn i det disponible rommet med tilgang på koblinger osv derfra. Må dermed lage en ny vegg bak anlegget slik at anlegget blir stående i et lite, teknisk rom, eller boks om du vil. Skjønner... ;)

Jeg sliter med å få gode svar på hvordan jeg, på en best mulig måte, kan drepe lavfrekvente bølger mot det disponible rommet slik at jeg kan høre musikk på et ok nivå uten å plage ungene med bassdunk.

Hjelper det noe å felle inn eller henge opp bassfeller på/i veggen bak fronhøyttalerne som får sin bakside mot det disponible rommet? Jeg ser selvsagt problemet med å felle inn anlegget, det medfører jo selvsagt at lydbølger slipper gjennom der også.

Jeg tenker selvsagt å dempe alt av vegger mot disp.rommet best mulig, men er fortsatt redd for at lydisolering mot bølger under 100Hz er for dårlig ivaretatt med de produktene jeg har fått anbefalt av Rockwool og Glava.

Har noen en god løsning for god, bredfrekvent lydisolering mot naborommet, er jeg takknemlig for å få vite om det!

Med hilsen Lars

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.594
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Skal du dempe lavfrekvens så er det vel omtrent bare lydvegger som hjelper.
Altså at du bygger tak og vegg i det disponible rommet på en slik måte at du ikke har fysisk kontakt med veggen inn mot TV stuen.
Det står vel en del omm dette på Glava sine sider, også har byggforsk egne byggerak for lydisolering som kan være verdt å kjøpe!

Å ha en gjennomføring til komponenten øødelegger en del av funksjonen. Men behøver jo ikke å være så kritisk. er det bare noen kabler som skal igjennom, så setter du all elektronikken i det disponible rommet, og lager et rør som kabelgjennomføring, trekker gjennom kablene også dytter du rører med bomull/glava/sokker etterpå.

Mvh
OMF

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.691
Torget vurderinger
28
Dersom dette skal være en stue og utseende er vesentlig ville jeg vurdert perforert gips i himling. Type Danoline Designpanel eller Gyproc.
(Jeg vet det kanskje finnes bedre løsninger mht audio, men det er kanskje godt nok, og ser veldig bra ut).
Eksempelbilde:

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.594
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
orso skrev:
Lydisolering mot andre rom og kontroll på lave stående bølger i selve lytterommmet er vel to forskjellige ting. Men det er sikkert mulig å slå to fluer i en smekk. Kanskje noe sånt du skulle hatt:
http://www.asc-soundproof.com/index-isowall.htm

Du kan evntuelt ta kontakt med bav. Jeg tror de kan slikt.
http://www.bav.no/
Tittet litt på det der og det så ut som det ar standard stenderverk, men at man i stedenfor lydbøyler bruker gummipadder....
Jeg ville nok helt sikkert ha bygd veggene som lydvegger...det er omtrent akkurat like mye arbeid som å bygge vanslige vegger. Så kan man slenge opp noen ekstra lag med gips...billig og fort gjort.

Så hadde det helt sikkert ikke vært dump og kledd innsiden av lytterommet med noe som i tillegg bedre akustikken.....

Mvh
OMF

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Dersom dette skal være en stue og utseende er vesentlig ville jeg vurdert perforert gips i himling. Type Danoline Designpanel eller Gyproc.
(Jeg vet det kanskje finnes bedre løsninger mht audio, men det er kanskje godt nok, og ser veldig bra ut).
Eksempelbilde:
Det er valgt enten Ecophon Master Alpha eller Rockphon Sonar. Platene er helt slette og brukes bla i store resepssjoner, kontorrrom m.m. Uansett velges skjult bæresystem slik at det synes i så liten grad som mulig at det overhodet er plater der. Begge disse har helt fremragende absorberende egenskaper fra ca 100Hz og oppover. Etter mitt syn er disse penere enn perforert gips. Og det er jo meg det gjelder ;)

Ellers takk for innspillet!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
larkrla skrev:
Det er valgt enten Ecophon Master Alpha eller Rockphon Sonar. Platene er helt slette og brukes bla i store resepssjoner, kontorrrom m.m. Uansett velges skjult bæresystem slik at det synes i så liten grad som mulig at det overhodet er plater der. Begge disse har helt fremragende absorberende egenskaper fra ca 100Hz og oppover. Etter mitt syn er disse penere enn perforert gips. Og det er jo meg det gjelder ;)

Ellers takk for innspillet!
Nja. Det er og ta litt hardt i. De har god absorpsjons evne ned til 250Hz og begynner da og falle ganske bratt. Ved 100Hz er det lite. Man får litt mer ved å bygge hulrom, men jeg tviler på at dette vil gi god demping under 200Hz.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.563
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Du har helt sikkert rett, jeg blingset visst litt på skjemaet.

Uansett er disse blant de beste produktene på markedet mhp absorpsjonsevne i takplater som i tillegg ser nøytrale ut. Må sikkert gjøre noe i/på boksvegg og i/på frontveggen. Har trua på at dette blir et bra rom til slutt!

Akkurat nå går frustrasjonen i at arkitekt og ansvarlig søker krangler om gjeldende regler hva gjelder arealbergningen og utnyttelsesgrad...håper uansett å være innflyttet til 17.mai.

Topp Bunn