Nytt gulv m. varmekabler

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Heisann!

Lurer litt på å legge ny parkett - med varmekabler under i stue (ca. 30 kvadrat) og kjøkken (11 kvadrat). Pluss evt. soverom av samme str. som sistnevnte. På soverommer skal jeg ikke ha varme. Noen som har en sånn cirka ide om hva slikt vil koste, med matieraler (standard grei parkett) og arbeid?
Evt. gjerne noen tips om dyktige håndverkere i Buskerud.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
parkett 350-450 m2+ underlag etc 50kr+legging 100-200 kr m2. Og så må du fjerne listen og legge nye, og så sier kona at veggene må fornyes for å stå i stil med parketten osv osv. Sist je fikk lagt parkett kom det på litt over 500 kr m2 alt i alt med legging.

MEN:
Å ha varmekabler og parkett er en dårlig kombinasjon som de fleste leverandører advarer i mot. De sier bla at gulv temperaturen UNDER parketten ikke må overstige 27C. Og skal du overføre noe varme til rommet er det meget vanskelig å overholde dette, uansett hva gulvarme guruene måtte si. Videre tørkes parketten ut og har lett for å sprekke med gulvarme. Teppe på parkett med gulvarme er en høyrisikosport. Noen treslag egner seg mindre godt enn andre.

Jeg vet ikke om vannbåren gulvarme er værre eller bedre en EL varme.

Sjøl har jeg gått bortifra gulvvarme fordi:
1. Det er håpløst tregt mht energisparing/varmestyring
2. Håpløst energikrevende i et hus med betongsåle uten kjeller.
3. Problematisk/uforenlig med parkett.

Løsningen ble varmepumpe som vi er meget godt fornøyd med både økonomisk og komfortmessig. (huset er spesielt gunstig med planløsning mht varmepumpe.)

Ellers så er jukseparkett i form av laminat antgelig mye mer robust mht varmekabler.

Lykke til
Sleiven

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Sleiven:
1. Håpløst er det ikke.
2. Betongen er som et magasin med tanke på varme og du vil ikke få noe tap av betydning selv uten kjeller.
3. Her er vi på linje. Forøvrig finnes det nye og moderne produkter med lav effekt pr m2 som kan brukes med parkett i motsetning til varmekabler.

Skulle jeg hatt gulvvarme ville jeg gått for flis fremfor laminat.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Vi har ca 150 m2 med gulvvarme + parkett. Parketten har ligget i 10 år nå og ser akkurat slik ut som man forventer etter 10 år. Jeg tror problemstillingen er overvurdert.

Det er sikkert mer energikrevende enn annen oppvarming. Vi har luft-termostat så kablene går av med en gang solen skinner, men betonggulvet vil jo levere varme i lang tid etter at kablene er slått av.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bx skrev:
Vi har luft-termostat så kablene går av med en gang solen skinner, men betonggulvet vil jo levere varme i lang tid etter at kablene er slått av.
Du burde jo kunne legge inn en mer proaktiv styringsalgoritme, basert på f.eks on-line værdata og den deriverte til lufttemperaturen inne?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
La meg få anbefale varmematter. Vi har det i kontoret i kjelleren, oppå betong, med klikkparket over. Det er uendelig mye bedre enn varmekabler innstøpt i gulv. Og elektro-osmose under dette. Det er utrolig hva dette gjør med minimalt med strøm.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Enig med Bx!
Har vannbåren gulvvarme under parket av Brasiliansk kirsebærtre. Kjører med temperatur LANGT over 27 gr, etter anbefaling fra de som har PEILING på gulvvarme og ikke etter de som er livredde for å få reklamasjon på parketten de solgte.
På 4. året nå og har ikke sett antydning til problemer enda.
Hvis parkett ikke skulle tåle mer enn 27gr ville mange med vedovn i stua fått store problemer, nesten så man kan brenne seg på gulvet en halvmeter fra vedovnen i sprengkulde! :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Kan tenke meg rundt 50-60 tusen for å få lagt varmematter og ny parkett. Får ikke håpe at du har planer om å bygge opp for mye for da gir du snekkeren mer jobb med å kappe dørlister og foringer + justering av dørkarmer. Du bør vel også vurdere å legge nye lister rund baut også.

Kikk litt på byggebolig.no

Thomas

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Tusen takk for alle svar så langt, fra å være helt grønn er jeg nå bare lysegrønn! Men samtidig var det noen flere valgmuligheter og litt mer å ta hensyn til enn jeg visste om...fortsett gjerne med tips, råd og anbefalinger.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ambings skrev:
Tusen takk for alle svar så langt, fra å være helt grønn er jeg nå bare lysegrønn! Men samtidig var det noen flere valgmuligheter og litt mer å ta hensyn til enn jeg visste om...fortsett gjerne med tips, råd og anbefalinger.
Altså, jeg vil tørre å påstå at det bare er et alternativ om man ser på det over lang tid.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
757
Torget vurderinger
1
Til tross for alle advarsler: det går fint med varme i parkettgulv. Har hatt det mye lenger enn Bx, og den er like fin ennå.

Var overkonservativ og la inn veldig liten effekt, 2000W fordelt på 50 kvadratmeter superisolert stue. Får da max 27 grader på gulvet, og det holder ned til 20 kuldegrader ute.

Det tåles å øke på noe, jeg var veldig forsiktig pga alle som sa jeg var gal!

EDIT: Har delvis tepper oppå parketten, ikke problem

Topp Bunn