Gratulerer til dere alle 4!
Hvordan er det egentlig å få nr 2? Mora mi sa til meg, rett etter at Selma ble født, at det var liksom en større opplevelse med nr 2 fordi de klarte å holde oppmerksomheten mer på det som virkelig betydde noe. Det jeg forsøker å finne ut av er om hun bare vil ha fler barnebarn ;D
Det var litt underlig å få nr. 2. Det å være en familie på tre er koselig det, men det å få nr. 2, så føler jeg at vi er en "hel" familie - dette var jeg ikke forberedt på å føle før sistemann kom til verden. Nå har mutter og fatter fire unger, og 8 barnebarn - og venter sitt 9.ende barnebarn, men de sier at det har alltid vært like gromt når barnebarn nr. 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 kom til verden som med det første.
Finn heller ut om du vil ha flere barn - det er viktigere. Din livssituasjon, med din virksomhet, vil jeg tro ikke gir mye mer rom for tid til mange flere barn. Imidlertid er dette en prioriteringssak, for både deg og din fru. Regnestykket tidsmessig blir at når du har én unge, bruker du de resterende 20% av dagen på denne. Med nr. to kan man oppleve å bruke 200% av tiden man har til overs - og det spesiellt for en familiefar som jobber mye. Det blir som med lønn: Har du 5000 kroner å rutte med etter alle utgifter, og skulle halvere lønna, sitter du igjen med minus 15 000 kroner å rutte med og ikke halparten av det du før satt igjen med.
Derfor er det viktig å omprioritere/kompromisse med tiden man bruker på jobb/barn.
"1 er som ingen og 2 er som ti" sies det, og det stemmer forbløffende godt. Og har du først fått nr. 2 kan du liksågodt få de resterende 8 ;D
Feller man kan gå i:
Vi har en datter fra før på 3 år. Hu har inntil nå fått all vår oppmerksomhet. Det å få nr. to betyr å forberede eksisterende barn lenge før nr. to kommer til verden. Det er viktig å inkludere, og ha de samme rutinene med førstemann når andremann kommer til verden. Mange enebarn føler voldsom sjalusi når de får søsken. Dette kommer først og fremst av at søsken kommer som en bombe, og det å være totalt uforbredt på dette, samt at oppmerksomheten til søsken går på bekostning av førstefødte barn. Det er derfor viktig å inkludere vår 3-åring i stell, kos, og tidsforbruk.
Dette økende tidsforbruket (+ et par andre viktige faktorer) er også direkte årsak til at jeg i midten av februar la opp all virksomhet innen hifi, og har dette nå kun som hobby.
Det er i alle fall viktig å vite på forhånd hva man vil bruke tiden på FØR man får barn nr. 2 - men omprioriteringene er ikke så veldig vanskelig å ta når man likevel venter nr. 2. Det er skikkelig koselig å være flere i familien, og er værdt sitt tidsforbruk i gull
Mvh.
Vidar