Nytt dipol prosjekt i sommer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Har planer om å bygge noen nye høyttalere i sommer, og dipoler var egentlig ikke planen, men er fristet til å prøve noe nytt og jeg har tenkt ut et konsept som jeg tror kan passe godt inn i den nye boligen jeg skal til. Inspirert av Valentino, Tangen, Linkiwtz og spessielt NAO note.

Bassgjengivelsen er vell det som er vanskelig å få til med dipoler, og denne høyttaleren kommer ikke til å bli noen referansehøyttaler i så måte. Mangler i dypbassen vil kompenseres med subber på senere tidspunkt. Jeg tenker at jeg får se hvor langt jeg kommer med 3x8" i U-baffel ( kardoid)

Planen er søm følger:
    B&G NEO-3PDRW: Bohlender Graebener Neo3-PDRW Planar Tweeter w/Back Cup 264-735
    264-735_s.jpg

B&G NEO 10: Bohlender Graebener Neo10 Planar Transducer 264-715
    264-715_s.jpg

og 3 stk: http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-740p.htm
    264-854_s.jpg

Skisse av hele høyttaleren:
    utkast.png
    bakside.jpg

Grunnen til at jeg heller mot elementene jeg ser på er:
    B&G driverne virker svært gode ut fra både målinger og inntrykk fra de som bruker dem. De er smal nok til å oppføre seg som dipoler ved delefrekvensene (mer eller mindre opp til 8kHz i horisontalplanet). Sjekk zaph audio sine målinger av B&G Neo3. B&G Neo 10 finnes det litt målinger spredd rundt om på nettet. Imponerende lav forvrengning helt ned til 150hz, selv om jeg tenker å dele mellom 300-500hz.

8" fra Tang Band er valgt ut fra at det ser ut som et meget robust element til en god pris. 12mm slaglengde, ventilert motor og gode tilbakemeldinger. Men jeg har ikke funnet noen som bruker dem i dipol, så her kan jeg selvsagt være på tynn is.

Hva tror dipol folket?

Kom gjerne med innspill om endringer, men husk at budsjett og fysisk størrelse kan ikke økes vesentlig.
    Høyttalerne skal brukes i små rom på moderate lyttenivåer (leilighet).

PS: Jeg skal dele aktivt i det digitale domenet. Mini DSP 2x8, 7-kanals analog pre-amp og 7-kanals effekttrinn.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.695
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette ligner jo en del på Forsman...
    Forsman

De er jo rapportert til å spille veldig godt!
    Se blant annet i anleggstråden til Eik!

Mvh
    OMF

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det var ikke helt ulikt nei, Forsman deler på 480hz og 10kHz. Tror jeg må dele mye lavere mellom diskant og mellomtonen. Forsman bruker en waveguide som sikkert samkjører spredningen mellom driverne en del, jeg har jo tenkt å ikke ha baffel i dete hele tatt og la driverne henge i pendel. Men ser ikke ut som det skal være noe problem å dele ganske lavt med den diskanten.
    Her er en forvrengningsmåling av NEO3
    Neo3PDR-HD.jpg
    og en av en tradisjonell ribbon
    YAG20-HD.jpg

Men er litt usikker på basselementente... Siden jeg skal dele aktivt og kan EQ som jeg vil er det ikke så nøye at elmentene har "idielle" dipol paramtere med tanke på Q osv. Men det er selvsagt viktig at driverne låter bra og ikke puster og peser, mekanisk støy osv vil høres mye bedre i en dipol regner jeg med enn i en tradisjonell kassehøyttaler. Finnes det drivere i rimelige prisklasser som jeg bør se på istedenfor Tangband driverne?

Sist redigert:

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Prøvde meg på et gratis rendering verktøy til sketchup for å prøve å få et bedre visuelt inntrykk, men likte ikke programmet noe særlig. Noen som vet om en bra rendering plug in?
    nyhvit.jpg
    twtone.jpg
    back.jpg
    woodbright.jpg
    woman.jpg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt prosjekt! For meg faller det naturlig å sammenligne med mine egne LinkwitzLab Orion, og det ser ut til at du ender opp med omtrent samme membranareal, Xmax og dipolkansellering som basseksjonen i Orion. Dvs. et maksimalt oppnåelig lydtrykk som rekker til det meste, for de fleste av oss.

Ser lovende ut dette, FredrikC.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Morsomt prosjekt! For meg faller det naturlig å sammenligne med mine egne LinkwitzLab Orion, og det ser ut til at du ender opp med omtrent samme membranareal, Xmax og dipolkansellering som basseksjonen i Orion. Dvs. et maksimalt oppnåelig lydtrykk som rekker til det meste, for de fleste av oss.

Ser lovende ut dette, FredrikC.

Takk for inspill coolbiz! Helt riktig at Orion er sammenliknbar med tanke på membranareal og slaglengde i bassdelen. Selv om jeg tipper SEAS basserne holder høyere kvalitet enn TB.

Tror skatteoppgjøret er rett rundt hjørne, så får vi håpe det holder til et par høyttalere;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.338
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spennende prosjekt!
    Jeg ville vurdere H-baffel i bassen og snudd et element. Alle monner drar når det forvrengningsbegrenses skal.
    Jada, jeg vet at et H-baffel blir mer firkantet enn den lille elegante saken du har der, men spredningsegenskapene vil likne langt mer på en teoretisk dipol, og elementene også lastes langt likere på inn- og utsving, hvilket også er bra for forvrengningsegenskapene. Dipoler er litt function follows form, dessverre.

Lurt å la diskant og mellomtone være baffelløse. Det låter godt.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Spennende prosjekt!
    Jeg ville vurdere H-baffel i bassen og snudd et element. Alle monner drar når det forvrengningsbegrenses skal.
    Jada, jeg vet at et H-baffel blir mer firkantet enn den lille elegante saken du har der, men spredningsegenskapene vil likne langt mer på en teoretisk dipol, og elementene også lastes langt likere på inn- og utsving, hvilket også er bra for forvrengningsegenskapene. Dipoler er litt function follows form, dessverre.

Lurt å la diskant og mellomtone være baffelløse. Det låter godt.
    Takk for tips, jeg ser argumentene med push-pull konfig og H-baffel og jeg har tegnet og vurdert løsninger med det.

Grunnen til at jeg falt ned på U-baffel i mitt utkast var helt riktig som du er inne på, det estetiske, men også fordi U-baffel skal ha 6db mer output enn en tilsvarende dyp H-baffel. Det har mye å si når man jobber med begrenset membranareal. Samt at U-baffel skal være faktisk lettere å plassere korrekt enn dipol bass. Jeg har ikke prøvd, dette er teori jeg har plukket opp rundt omkring.

NaO U-frame
    Cardioid Bass - diyAudio
    http://www.wvier.de/texte/Beneficial of Coupling.pdf

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Spennende prosjekt! Zaph har også målinger av NEO10 liggende på bloggen sin med blant annet polarrespons i både horisontal- og vertikalplanet.

Sist redigert:

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    De har jeg faktisk ikke sett, syntes det ser veldig bra ut! Målingene ser veldig ut som de i databladet, kreds til B&G for det. Det er jo først og fremst i det vertikale planet off-axis at det ikke ser bra ut, men hvis jeg deler "lavt" tror jeg ikke det er noe problem. Neo3 ser ut som den skal fungere bra helt ned til 2kHz.

"
    Well this is a strange beast. Meniscus is the only place I know of that is selling it. It was difficult to measure in a home environment, and several extra steps were needed for accuracy. Excellent performance for a planar midrange. The Neo3 is an excellent tweeter, and as I had hoped this big brother also performs well. I think at this point I can safely say that B&G knows how to do planars right. Very low harmonic distortion with almost a total lack of tall order harmonics. Because of it's size and useful upper frequency response, I had to do the HD sweep in two different parts. For the 2nd part, the frequencies above 1.5kHz had the mic distance doubled for accuracy in that region. If the mic was placed too close, the upper octaves would roll off and the HD would also unrealistically roll off.

I could not get T/S parameters for this driver because it doesn't have much of an impedance peak to work with. In fact it doesn't vary more than 1 ohm across the audible range. I can tell however that Q is somewhat high because of the slight peaking of the low end. This driver would not respond well to the similar tiny type of rear chamber the Neo3 tweeter has. You can place the Neo10 in an enclosure without issue, but you should probably go for a well damped volume of at least 1/8 cubic foot to minimize low end peaking. It's obvious however that this driver will find it's way into dipole systems because of it's clean rear ouput. "

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn