Nytt byggesett fra seas?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Var på en lynvisitt hos Eltek forleden dag, og så da noen høyttalere der med Excel-elementer i  tweeter-mid-bass konfigurasjon. Så ut som det kunne være Millenium diskant med enten 15cm og 10"eller 12cm og 8" magnesium. Mellomtonen var åpen bak. Ellers minnet designet lltt om høyttalerene fra Nordic Tone sett forfra.

Noen som har hørt noe om disse?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Stemmer det. Det er et sett med Excel 10" bass, excel 6" nextel mellomtone og en eller annen seas tweeter. Det er vel ikke en eneste rett vinkel på denne kassa. vanskelig for DIY.

Forsåvidt spennende byggesett, men det er visst et litt forandret sett på gang med enklere kasse.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Det er den nye femtommeren med hexadym-mag. som sitter i mellomtonen. Fikk ikke hørt den når jeg var der forrige uke. Ser veldig spennende ut. Overaskende kompakt 10" tatt i betraktning.

Mvh
Sniff

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Noen som har noen bilder og beskrivelse av de eller?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Jeg har hørt den hos Eltek. Jeg har for øvrig mindre god erfaring med U-ramme i mellomtonen - noe jeg også erfarte da jeg hørte på dem. Riktig nok er effekten av stående bølger i U-rammen redusert pga. vinklene og de buede sideveggene, men mye romlelyd var det likevel. Lytterommet hos Eltek er veldig godt dempet, men i en vanlig stue med harde vegger vil dette bli en sjenerende egenskap.

Utover dette minuset, syns jeg lyden er god til et såpass lite system å være. Terningkast 4.

Vidar

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Var også innom en tur for å høre. Slettes ikke verst, (skulle forresten bare mangle med de elementene, til en pris på settet til 16k uten kasse). De heter forresten Balder. ;)
Overaskende kompakt 10" tatt i betraktning.
Sååå kompakte var de da heller ikke. :)
Det som imponerte mest var nok perspektivet i lydbildet og høyttalerenes evne til å forsvinne. Men jeg synes ikke de åpnet seg nok etter min smak. Kan det skyldes Milleniumdiskanten? Etterpå hørte jeg nemlig på de nyeste Dynabel 2 1/2-veis m vifa ringradiator (helt ny type i flg Øivind) og to stk 6 1/2" vifa XT18W m trefibermembran. De hadde nettopp den egenskapen som jeg savnet hos seas, en åpen og svært naturtro gjengivelse i de øvre oktavene. De gikk dessuten imponerende dypt til to 6 1/2 tommere å være, men hadde ikke samme evne som seas til å forsvinne i lydbildet. Men det kan selvsagt ha noe med plassering og rom å gjøre.

Ikke noe av dette over er basert på omfattende og variert lytting. Men jeg syntes tråden fortjente et fortsatt liv. Dessuten har jeg altså litt andre kommentarer enn det som er fremkommet så langt. Så derfor, pass på når dere er innom, lytt og kom med synspunkter.

mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Må slenge meg med OivindS her, de nye dynaBel S2.5 (eller 2.5S) er virkelige gode høytalere med ekstremt stort lydbilde, og oppløst diskant. Det er min neste høytaler, det er jeg ganske sikker på. koster 16500 ferdig bygget ;D

De ble lansert på electroworld (jeg å en kamerat var de første som hørte dom i butikk, vistnok). de ble koblet opp for oss (meget fornøyd med eltek som butikk!!!). De blir vel lagt ut på nettbutikken deres i løpet av Januar.

mvh PK

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Var også innom en tur for å høre. Slettes ikke verst, (skulle forresten bare mangle med  de elementene, til en pris på settet til 16k uten kasse). De heter forresten Balder.  ;)
Sååå kompakte var de da heller ikke.  :)
Det som imponerte mest var nok perspektivet i lydbildet og høyttalerenes evne til å forsvinne. Men jeg synes ikke de åpnet seg nok etter min smak. Kan det skyldes Milleniumdiskanten?  Etterpå hørte jeg nemlig på de nyeste Dynabel 2 1/2-veis m vifa ringradiator (helt ny type i flg Øivind) og to stk 6 1/2" vifa XT18W m trefibermembran. De hadde nettopp den egenskapen som jeg savnet hos seas, en åpen og svært naturtro gjengivelse i de øvre oktavene. De gikk dessuten imponerende dypt til to 6 1/2 tommere å være, men hadde ikke samme evne som seas til å forsvinne i lydbildet. Men det kan selvsagt ha noe med plassering og rom å gjøre.

Ikke noe av dette over er basert på omfattende og variert lytting. Men jeg syntes tråden fortjente et fortsatt liv. Dessuten har jeg altså litt andre kommentarer enn det som er fremkommet så langt.  Så derfor, pass på når dere er innom, lytt og kom med synspunkter.

mvh

Må slenge meg med OivindS her, de nye dynaBel S2.5 (eller 2.5S) er virkelige gode høytalere med ekstremt stort lydbilde, og oppløst diskant. Det er min neste høytaler, det er jeg ganske sikker på. koster 16500 ferdig bygget ;D

De ble lansert på electroworld (jeg å en kamerat var de første som hørte dom i butikk, vistnok). de ble koblet opp for oss (meget fornøyd med eltek som butikk!!!). De blir vel lagt ut på nettbutikken deres i løpet av Januar.

mvh PK
Vi snakker nok om to forskjellige byggesett her, de jeg så hadde Seas Excel elementer.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Sorry O.T. jeg bare tipset om et annet byggesett i samma slengen..
Det nye med seaselementer heter Balder, som OyvindS også sier... Var ikke koblet opp sist jeg var på eltek, men har potensialet til å låte bra ;D

PK

Topp Bunn