Mat, drikke og røyk Nytt by-ysteri i Stavanger

• Trådstarter Jim.I.Hendriksen
  • Startdato
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Dette er både kjekt og interessant. Fantastisk at folk tørr satse. Dette skal testes ut.

Startet Norges eneste by-ysteri i Stavanger øst

"Ysteriet holder til i et lokale like ved siden av den nye mathallen som skal åpne i Ryfylkegata på Storhaug. Her får hun levert melk rett fra Leikvoll Økogård på Randaberg. Hun yster upasteurisert ost, noe som vil si at hun bruker dagsfersk melk som hun ikke varmer opp."

"– Stavanger er den eneste litt større byen i Nord-Europa som har et ysteri. Det er også et urbant ysteri i London, men ellers har jeg ikke hørt om det. Det er ganske unikt, sier Brunborg"

92000.jpg

H

Hardingfele

Gjest
Det skjer mye flott på dette området. Helge Gudims praktverk "Ysting i Valdres" er blitt manual for dem som ønsker å lage noe annet enn Tines gule plastoster. Vi kommer til å se en eksplosjon på dette området, etterhvert som folk tar tilbake produksjonen fra samvirkene, som har sluttet å tenke kvalitet.

Det foregår en "krig" for tiden mellom pasteurisert/upasteurisert klanene. Det siste er blitt tillatt for ost og rømme etter Pascale Baudonnels utrolig innsats (over 17 år) for å få myndighetene til å innse at noe er skjedd siden 1864, da Pasteur oppfant prosessen, og dagens forhold (vi har kjølemuligheter og kunnskap om bakterier de ikke hadde dengang). Pasteurisering ødelegger melken, homogenisering er enda verre, om man er ute etter en smaksopplevelse.

Så dette ysteriets satsing på upasteurisert melk er helt rett. Kanskje kan Norge bli eksportør av fantastiske kvalitetsoster!

Kjøp boken. Den er simpelthen utrolig god og gir rik innsikt: Praktverk om ysting i Valdres

(Mens jeg skriver nyter jeg forøvrig Strandmos hvitost fra upasteurisert stølsmelk ... Ahhhhh!)

Sist redigert av en moderator:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Fin link, Harding - denne boka må jeg ha.

H

Hardingfele

Gjest
Utrolig verk. Han brukte ti (åtte står det i linken, men han sa ti til meg) år på å samle inn opplysninger. Mengder av bilder, detaljerte instruksjoner om hvordan man skal lage ulike produkter fra melk, ulike metoder belyses i detalj. Jeg har sittet og lest i den gud vet hvor lenge, og blir bare mer og mer begeistret. Hyggelig kar, har møtt ham ved en anledning, og gikk vel nærmest ned i knestående over arbeidet han har gjennomført. Hadde han ventet noen år til, så ville personene han har brukt som kilder ikke lenger vært her ...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Slike mennesker er monumentale i kulturhistorien, men det vet det gjerne ikke selv. Ekstremt viktig at slik kunnskap blir dokumentert og tatt vare på for ettertiden. Jeg håper vi er inne i en brytningstid hvor folk får opp øynene for dette, fælt å si det men kanskje litt trangere tider kan få folk til å tenke seg litt om når det gjelder både tradisjonell mat og drikke og ikke minst kulturlandskapet vårt som eget feriemål. Gresset er ikke grønnere i Spania, tvert i mot - det er brunsvidd og trist!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.169
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi har en del å glede oss over her i matfylket, ja.
Her, hos Stavanger Ysteri, skal jeg bli kunde, ser med glede at osten skal selges hos Idsøe, der jeg fra nå prøver å handle regelmessig.

Skal ikke blande for mye inn her, bare slå fast at vi kjøper mer og mer fra lokale småprodusenter når vi surrer rundt i Rogaland og Hordaland. Oppfordrer alle til å sjekke ut hva som finnes tilgjengelig lokalt. Mitt inntrykk er at det skjer mye, og unge aktører hiver seg på.

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.945
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Litt OT muligens, men hiver mig på ottones oppfordring! Andra sommaren nu vi varit inom ett par av de lokale ostproducenterna i Lofoten. Senast Aalan gård. Gårdsbutik, café och barnen får lov till å gå in till getterna. Paradis för de små och goda ostar till de större. Värt ett besök för de som enten kör E10 mot Å (kort väg från E10) eller de som är i området.

Bilde från lagringen

image.jpg

Aalan Gård

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Nevnte ysteri skal inn i den nye mathallen i Stavanger som ble åpnet i dag! Det blir ikke lenge til jeg tar en tur. Håper inderlig at dette har livets rett, er ikke sikker på om plasseringen er optimal men det gjenstår og se.

Torsdag 3. september klokken 13.00 åpner Mathallen Stavanger dørene med snorklipping, jubel og alt som hører til.
Inne i hallen tilbys varer fra en rekke lokale produsenter, som lager alt fra ost og sjokoalde til egg og røykelaks.
Totalt er de omtrent 50 i tallet.

Her en liste over hvem man finner der....

Stor oversikt: Disse produsentene dukker opp i Mathallen Stavanger

mathallen10.jpg

Sist redigert:

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Jeg bor heldigvis i gang avstand og vil gå innom der. Like i nærheten har ØST åpnet. Absolutt verdt et besøk. Positiv utvikling i Stavanger med andre ord.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Innom Mathallen for første gang i dag. Litt forsiktig utvalg enda synes jeg, savnet spesielt fugl men avgjort et positivt inntrykk. Det gjelder å bruke plassen så kommer det vel mer etterhvert. Men litt ost fra Hitra, smør fra Røros + diverse kaffe og litt til ble jo med. Og ost fra nevnte by ysteri. Blir helgekos av dette.

Og så må de fikse fasaden på bygget til høyre når man går inn porten....

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.275
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Heldiggriser :cool:.

"– Stavanger er den eneste litt større byen i Nord-Europa som har et ysteri. Det er også et urbant ysteri i London, men ellers har jeg ikke hørt om det. Det er ganske unikt, sier Brunborg"
Men dette er ikke sant. Det finnes ysteri i Hokksund også.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.275
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Det må da være 10 år siden.
Ikke mulig å gå glipp av slike store viktige begivenheter, eller...........

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.169
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Et nytt ysteri ternger tid for å få flere oster på markedet, da en god ost ikke lages på en dag.
Det kommer flere oster fra Stavanger etter hvert, nå blåmuggosten ute.
Den kalles Fønix, og har fått skryt siden lanseringen for en uke siden.

Skjermbilde 2015-10-31 kl. 13.35.35.png
(bilde fra Stavanger Ysteri på Facebook)

Jeg elsker skarpe blåmuggoster og måtte ha med meg en sånn da jeg var på Idsøe for å kjøpe dagens biff og pølse.
Polet rett ved anbefalte en Valpolicella Ripasso til blåmuggost.
Innom posten for å hente bruktvinyl, og vips så er stemningen på plass.

Det er deilig med høst.

H

Hardingfele

Gjest
Vakkert at folk gir seg i kast med å lage annet fra gode norske råvarer enn Tines gule plastskiver. Utrolig hva som er skjedd på bare noen få år!

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
^^Biff og pølse?? Du bryr deg ikke mye om helsa di du altså...Hører du ikke på nyheter i det hele tatt?

Skarp blåmugg er favoritt, har ikke fått prøvd SY sin så den må kjøpes inn. Ja det er kjekt det som skjer, det er ingen unnskyldning lenger for ikke å kjøpe skikkelig mat.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Kraftkar har jeg spist - ingen grunn til å støtte importflåermafiaen med å handle utenlandsk nå slike godsaker produseres her til lands!

BTW, vet du om den osten på bildet sendes østover? Eller om den kan bestilles?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Selv om det er en ost jeg vet om så har jeg ikke prøvd den, men den oversikten over utsalgsteder var så bra at det er ingen store problemer med å få prøvd den asap.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.169
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
^^Biff og pølse?? Du bryr deg ikke mye om helsa di du altså...Hører du ikke på nyheter i det hele tatt?
........
Jeg bryr meg mer om helsa mi enn om nyhetene, for å si det sånn.
Spiser og lever meget sunt, med ganske lite kjøtt til hverdags. Lørdag og søndag er det helg, og da tilfredsstilles kroppens lysteligste behov.
Idsøe-pølser og bacon til eggene søndag morgen, det er en begivenhet som er i ferd med å trekke stadig flere slektninger regelmessig mot vårt ringe hjem.
Forskjell på hverdag og helg, arbeid og fri, gir sunn rytme, balanse og harmoni, og det er noe vi holder på å forsterke som tradisjon hos oss. Man spiser og drikker bare ikke hva som helst man har lyst på til hverdags.
Julemat for eksempel, er helt forbudt her før det faktisk er jul. Og så videre.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.602
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Jeg ser frem til å prøve godsakene når jeg kommer hjem om en måneds tid. Nå oppholder jeg meg i et land som har over 400 forskjellige oster, fler enn Frankrike, så jeg har det jeg trenger akkurat nå. Men jeg regner med å få tak i denne hos Marschmanns. De pleier å ha alt av norske oster så det er håp for oss østlendinger også. Når det gjelder biff og pølser så håper jeg panikken fører til lavere priser for oss carnivore carnofiler.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
........
Jeg bryr meg mer om helsa mi enn om nyhetene, for å si det sånn.
Spiser og lever meget sunt, med ganske lite kjøtt til hverdags. Lørdag og søndag er det helg, og da tilfredsstilles kroppens lysteligste behov.
Idsøe-pølser og bacon til eggene søndag morgen, det er en begivenhet som er i ferd med å trekke stadig flere slektninger regelmessig mot vårt ringe hjem.
Forskjell på hverdag og helg, arbeid og fri, gir sunn rytme, balanse og harmoni, og det er noe vi holder på å forsterke som tradisjon hos oss. Man spiser og drikker bare ikke hva som helst man har lyst på til hverdags.
Julemat for eksempel, er helt forbudt her før det faktisk er jul. Og så videre.

M.a.o. akkurat slik det skal være. Kjekt å lese. Laaang og sen søndagsfrokost her nå med det meste som man har gledet seg til i uka, og en nydelig espresso til slutt. Og etterpå blir det tape. :)

Og bare så det er sagt; det med helsa og nyhetene var bare en liten kommentar til "nyheten" denne uka....

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.721
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Vi får bare håpe regjeringen legger skikkelig tilrette for slike satsninger. Skattefordeler og investeringstilskudd er velkommen... Da skal vi se at vi kan annet en olje...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ute på tur og måtte stoppe på veien og handle litt. Fant ost fra Myrdal Gard på Tysnes. Og den fjellosten deres er bare nydelig! Ingen grunn til å kjøpe Hollansk Edamer så lenge denne finnes i hyllene. Når jeg ser på navnene på de som driver gården så skjønner jeg at den smaker som den smaker....

Myrdal Gard - Ost fr? Tysnes

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.169
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for godt tips.
Jeg slenger meg på med enda et tips, om gode aktører og gamle kjente.

Hvis man tar over vidda vestfra trenger man mat i magen og stopper f.eks. i Kinsarvik og stikker innom Gløyp Spiseri.
Dagåpent spisested drevet av kokkeguru Steinar Rinaldo.

Forøvrig samme folk, Steinar og kona Trude, som en gang eide og drev Cafe de France i Stavanger.
Noen som husker? Stavangers dyreste og beste spisested gjennom flere år.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Kinsarvik..det hender da at vi kjører igjennom. Godt tips! Cafè de France, tuller jeg når den lå noen gater bak Folken en plass? Blander jeg med noen andre?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Et nytt bekjentskap for meg er Eggen Gardsysteri. Fjellblå raste rett inn på topp 3 lista her i huset. Flott fyldig smak der alle nyanser henger nydelig i sammen.

De andre skal også prøves.

http://rorosmat.no/produsenter/eggen-gardsysteri/

Garden Eggen ligger i fjellbygda Vingelen i Tolga kommune, ca. 700 meter over havet. Eggen Gardsysteri drives av Liv Bjørnstad og Ola Eggen, som produserer ost av økologisk mjølk i eget gardsysteri.

Mjølka kommer fra gårdens egne kyr. Om sommeren er kyrne på setra og beiter på frodig fjellbeite. Setra ligger opp mot Nonsvola ca. 900 m.o.h. og i randsona av Forollhogna Nasjonalpark. Mjølka fraktes da ned til garden, en til to ganger i uka, til foredling.

H

Hardingfele

Gjest
Rørosmat er i ferd med å bli en skatt. Kun økologisk, for det meste småskala, produkter med terroir og kvalitet. Regionen viser vei til andre, som har vegret seg mot mulighetene. Nå har man startet Valdresmat, utfra tilsvarende målsetning. Men det vil ta noen år å komme opp på Rørosregionens nivå.

Topp Bunn