Nyttårskonserten 2010

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er det noen som vet hvem som skal dirigere? Ikke et vondt ord om Abbado eller Lorin Maazel (sistnevnte pleier i det minste å finne på noen ablegøyer), men personlig synes jeg det er spennende når det er en en ny dirigent.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Noen som ser/hører denne på NRK, og tar ut lyden via egen (god) DAC?

Hvordan kvaliteten på digitalsignalet fra denne/slike sendinger sammenlignet med liveinnspilling på CD?

Får snart Transporter, og skal bruke denne til bla DA-konvertering av TV-lyd, og er spent på potensialet..

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
janerlen skrev:

Hvordan kvaliteten på digitalsignalet fra denne/slike sendinger sammenlignet med liveinnspilling på CD?
Tja, grei kvalitet på DAC her. Bruker CD HD PWR som tv-boks, digitalt inn i Linn Unidisk SC og analogt herfra.
Lyden er bra den! Bra live-lyd.

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
378
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Radio og TV er ikke synkronisert. Radio ligger 2-3 sekunder foran TVen. Irriterende

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
60
Sted
Modum
Syns det var mye godt i lyden(CI via optisk til Beresford DAC). Litt på siden, NRK's kommentarspor var skikkelig smurt utover, hadde klart meg uten.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
Forbausende bra lyd rett ut av TV'en ! :)

;D
Hva gjør han gamlingen foran der ?

De rosa kjolene falt veldig i smak her hjemme...

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg synes det største problemet var dirigenten. Vel kan VPO spille det aller meste av denne musikken superflott uten hjelp fra podiet, men det finnes øyeblikk der de trenger noen klare slag. Prêtre fremførte en slags spastisk pantomime for seg selv - og åpenbart til stor glede i så henseende, men dessverre også ganske uavhengig av musikken. Han ble ferdig med avslutningsnummeret en firedel etter orkesteret, altså i det som må være et av de mest taktfaste musikkstykkene i den symfoniske litteraturen. Forstemmende.

Ellers ønsker jeg åndsfrender, lydentusiaster og musikkelskere et riktig godt totusenogti.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.312
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg sov, og er i grunnen fornøyd med det.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Terka skrev:
janerlen skrev:

Tja, grei kvalitet på DAC her. Bruker CD HD PWR som tv-boks, digitalt inn i Linn Unidisk SC og analogt herfra.
Lyden er bra den! Bra live-lyd.
Tøft! Jeg har Canal Digital HD dekoder uten pwr, og denne er nok meget svak lydmessig. Flatt, todimensjonalt, komprimert og veldig drøy avrulling på begge fløyer. Ser fram til Hovedscenen og livemusikk generelt på TV.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Så første tredjedelen før jeg skiftet kanal. Totalt uengasjerende. Mest på grunn av dirigenten, som mest sannsynlig fikk låne dirigentstokken som takk for lang og tro tjeneste.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.649
Veldig ujevn dirigent - men jeg likte versjonen av Donau - den ga denne svisken en ny vinkling jeg hadde sans for.

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
Mer opplevelse og tradisjon en god musikk disse nyttårskonsertene, men jeg setter uansett pris på den som et innslag.

God nytt år til dere alle :)

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
oddgeir skrev:
Så første tredjedelen før jeg skiftet kanal. Totalt uengasjerende. Mest på grunn av dirigenten, som mest sannsynlig fikk låne dirigentstokken som takk for lang og tro tjeneste.
Som det ble sagt: Hva er likheten mellom en middelmådig dirigent og et kondom? Det er tryggest med, men mye bedre uten.

Men konserten må jeg ha med meg uansett. I det minste som en unnskyldning for å sprette en Champagne.

Mvh Elektron

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
I kveld svinger Zubin Mehta takstokken for WP, og det pleier å bli bra. På NRK2 21.10.

Topp Bunn