Nye rør til E.A.R. 864

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg har funnet ut at Siemens Halske ecc83 gjør seg meget bra i denne.
Mazda er også et godt alternativ.
Jeg kjører nå Siemens Halske ecc83, og Mazda ecc82 i pre delen, samt Siemens Halske i v1, v2 , samt Mazda i v3 i RIAA.

Litt eksplosivt i denne kan være Telefunken, eller Valvo i Pre.
Dersom du vil myke opp en ellers nøytral klang i anlegget er NOS Mullard å anbefale ;)

Her er det mange veier til Rom ;D

Lykke til!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Hei
Jeg har med hell drevet litt rør rulling på min 864. Og har endt opp med Mazda NOS rør i alle ledd. Det ga meg ro nok i sjela til å ikke gidde å styre mer med rørbytter. Har vært innom Siemens Halske, som også ga gode resultater. Men mest dynamikk og oppløsning fikk jeg hos meg med Mazda rør. Ikke var de skrekkelig dyre heller. Du må under ingen omstendigheter finne på å bytte ECC82 og 83 rør om hverandre! Jeg tror forskjellen ligger i spenningen på røret, uten at jeg skal gi meg ut for å ha spesielt peiling på slikt. Det er det nok mange andre som har myyyye mer greie på :). Lykke til!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
babayaga skrev:
Takk

Hvor anbefaller du å kjøpe?

Rune
Ebay er fint å handle, og en kan komme meget godt ut av det.
Ellers så er jo Rotekroken her på sentralen en utrolig resurs i så henseende. Han gir deg gode råd, og lar deg prøve dem hjemme også ;)

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
eBay kan være et greit sted å handle, men det er langt fra alt som blir oppgitt å være NOS som er det. Jeg har for det meste vært heldig, men jeg har også fått noe rask som ikke tålte bruk men som var oppgitt til å være NOS.

Jeg kjører med Mullard CV4004 og Mullard ECC82 i pre-delen på min EAR 864, begge kjøpt på eBay. Jeg er veldig fornøyd med disse. Prøvde å bytte ut CV4004-røret med et Mazda ECC83, mest bare for å prøve. Det ga ikke akkurat noen forbedring i lyden. Den ble på godt norsk tynnere og skarpere. Men det er muligens smak og behag her.

Kjører Phillips Miniwatt ECC83 i RIAA-delen, og det er helt greit. Men jeg har bl. a. tenkt litt på Siemens Halske.

Når det gjelder eBay bør det utvises en viss forsiktighet med rørkjøp. Det selges f. eks. en del nyproduserte rør med Mullard-merking, kalt New Sensor Reissue. Jeg har ikke prøvd dem, men jeg vet ikke helt om jeg tror at dette har noe med originale Mullard-rør å gjøre.

Topp Bunn