Bil, båt og motorsykkel Nye motorteknologier erstatter elektrisk?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.249
Antall liker
2.679
Sted
Liten by
Elektrisk, bensin, diesel, komprimert luft, hydrogen eller amoniakk motor?
Hva er fremtiden?

Er Toyotas nye amoniakk motor en EV killer?
1698926419076.png

Toyota mener at det ensidige fokuset på elektrisk er feil og at det antagligvis må være flere typer motorer på biler. Jeg er ikke uenig! Jeg tror det er mye å hente og mange fordeler med de fleste motorer. Alt avhengig av bruk og miljø.

Finnes det andre konkurrenter?
 
Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.265
Antall liker
5.257
Ser veldig ut som en ny forbrenningsmotor. Fryktelig mange bevegelige deler, hvorfor bruke alt det der når man i prinsippet bare trenger en rotor, en stator og en aksling?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.684
Antall liker
10.250
For skipsfart er det åpenbare fordeler med Ammoniakk-motor.

Muligens for tungtransport på landjorda også.

Men for persontransport for korte til middels avstander, ikke en sjans. Virkningsgrad er første og største årsak, dernest det faktum at 1 liter Ammoniakk har ca. 1/3 av energitettheten av Diesel (Du må med andre ord ha 3 ganger så stor drivstofftank). Ta deretter med i regnestykket at Amoniakk er etsende og giftig, samt lukter som ville faen, så tenker jeg vel Toyota får prøve seg med noe annet om en stund, om det er personbilparken de har i tankene.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.801
Antall liker
13.292
Hvor mye energi brukes for å lage ammoniakk?
SIkkert en del og det er forsåvidt på en side vesentlig, men på en annen side er det også galt spørsmål. Man kan greit se for seg at det etter hvert blir tider med altfor stor produksjon av ikker-regulerbar fornybar elektirsk energi.. Da er det gunstig å ha noe som kan bruke denne overskuddsenergien for å lagre den kjemisk til senere bruk. Det er kke så veldig nøye hva konverteringsraten er dersom energien som brukes har marginalkostnad på null og ellers ville gått til spille. Samme greia gjelder forsåvidt hydrogen. Det beste ville være å kunne lagre det i batterier, men det er jævlig dyrt og energitettheten til et batteri er også litt såder.

Edit: Det trengs i underkant av 8MWh for å lage et tonn ser ddet ut til. Om jeg ikke har regnet feil så er energiinnholdet i ett tonn 5.1MWh så ratioen er ikke allverden. Så kommer tapene i konvertering til mekanisk energi i tillegg.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det beste alternativet vi har pt er petroleum og skal vi gå i retning lavutslipp er det fornuftig og switche over til bio og syntetisk.
Da unngår man i tillegg å skrote dagens maskinpark og et enormt utslipp for å produsere nytt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.801
Antall liker
13.292
Gasskraftverk kan også konverteres til å fyre med hydrogen. Det er nok langfra gratis men må anta det er betydelig rimeligere enn å bygge noe helt fra scratch. Her er heller ikke energieffektiviteten allverdens på prosessen, men det er i det minste også en måte for å lagre fornybar elektrisitet til senere bruk.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ikke har jeg ammoniakk eller hydrogen hjemme, men strøm har jeg. Derfor har jeg valgt elektrisk bil.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.801
Antall liker
13.292
Ikke har jeg ammoniakk eller hydrogen hjemme, men strøm har jeg. Derfor har jeg valgt elektrisk bil.
Det lille jeg har lest om bruk av ammoniakk i forbrenningsmotorer er på skip. Liten grunn til å styre med slikt på en privatbil.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.346
Antall liker
1.844
Det lille jeg har lest om bruk av ammoniakk i forbrenningsmotorer er på skip. Liten grunn til å styre med slikt på en privatbil.
Åh... Ser du for deg panikken i det noen merker en liten viff av ammoniakkdunst i et parkeringshus...?
Bare å ta frem popkornet og benke seg foran Dagsrevyen. 😅
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.462
Antall liker
17.194
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tror nok vi kommer til å se flere alternativer til el fremover. Det forskes mye på alternativer, og det er flere enn Toyota som mener el ikke er fremtiden.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.162
Antall liker
9.487
Tror nok vi kommer til å se flere alternativer til el fremover. Det forskes mye på alternativer, og det er flere enn Toyota som mener el ikke er fremtiden.
Toyota mente jo at hydrogen var fremtiden og lanserte ikke ren el-bil før alle de andre store var vel etablerte på el-siden. Når de først kom med el-bil så var den nær en katastrofe.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.249
Antall liker
2.679
Sted
Liten by
Toyota mente jo at hydrogen var fremtiden og lanserte ikke ren el-bil før alle de andre store var vel etablerte på el-siden. Når de først kom med el-bil så var den nær en katastrofe.
Og derfor kan de ikke ha rett om noe annet eller mene noe som kan stemme?
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.462
Antall liker
17.194
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Nei, men alle de nye ping-pong produsentene, som har lagd biler i kun noen dager vet og kan, selvfølgelig ;)
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.538
Antall liker
3.656
Sted
Sunnmøre
^ Nei, men alle de nye ping-pong produsentene, som har lagd biler i kun noen dager vet og kan, selvfølgelig ;)
Det at så mange bilprodusentar har dukka opp på så kort tid, seier også noko om at elektrisk framdrift er ein temmeleg enkel og grei teknologi. Spørsmålet er eigentleg berre korleis vi skal levera straum til denne: Via batteri og infrastruktur for lading , eller ved eit kraftverk ombord og infrastruktur for å fylla brennstoff.

 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.604
Antall liker
35.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^ Fremtiden er ikke hva den engang var, ser jeg.
Ford envisioned a future where gas stations would be replaced with full service recharging stations, and that the vehicle would get 5,000 miles (8,000 km) before the reactor would have to be exchanged for a new one. These would be scaled-down versions of the nuclear reactors that military submarines used at the time, utilizing uranium as the fissile material. Because the entire reactor would be replaced, Ford hypothesized that the owner would have multiple choices for reactors, such as a fuel-efficient model or a high-performance model, at each reactor change. Ultimately, the reactor would use heat to convert water into steam and the power train would be steam-driven.[4]
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.753
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Alle med hver sin bittelille atomreaktor i hver enkelt bil. Og når man parkerer plugger man den inn i "laderen" som funker motsatt, slik at man da sender strøm ut på nettet og får betalt tilbake igjen. Sånn får man atomkraft på strømnettet uten store atomkraftverk. Og om en reaktor skulle ryke, så er konsekvensene ganske begrensede.
Alle jubler.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.604
Antall liker
35.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Alle med hver sin bittelille atomreaktor i hver enkelt bil. Og når man parkerer plugger man den inn i "laderen" som funker motsatt, slik at man da sender strøm ut på nettet og får betalt tilbake igjen. Sånn får man atomkraft på strømnettet uten store atomkraftverk. Og om en reaktor skulle ryke, så er konsekvensene ganske begrensede.
Alle jubler.
What could possibly go wrong? Behøvde bare 30-40 tonn med bly for skjerming rundt reaktoren. Pr bil.
Apart from these concept models, none were built and no automotive nuclear power plants ever made. Chryslerengineer C R Lewis had discounted the idea in 1957 because of estimates that an 80,000 lb (36,000 kg) engine would be required by a 3,000 lb (1,400 kg) car. His view was that an efficient means of storing energy was required for nuclear power to be practical.[30] Despite this, Chrysler's stylists in 1958 drew up some possible designs.
1704207778349.png

Eksempelvis et batteri i bilen og lading fra en stasjonær og godt skjermet reaktor, kanskje.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.753
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Neineinei, det er juks.
Må ikke være så gammeldags Asbjørn.

Tenk over hvor stor og tung en datamaskin var i 1957 i forhold til i dag.
Tenk hvor mye iskrem du kunne få for 100 kroner i 1957 i forhold til i dag.

Basert på disse to observasjonene er det åpenbart at dagens bilmonterte atomreaktor vil kunne være bitteliten med bortimot null skjerming.

Men for å redusere fjasefaktoren bittelitt (men fremdeles fjase) , så kunne man redusert effekten på reaktoren betydelig. I den opprinnelige ideen skulle man ha en motor drevet direkte av damp fra reaktoren, men om man derimot bruker reaktoren for å lade batteriet i en hybrid, så trenger man betydelig mindre effekt siden man bare skal lade et batteri som igjen driver en elektromotor.

så fremdeles fjas, men litt mindre fjas enn opprinnelig.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.346
Antall liker
1.844
Prinsippet finnes da det. Riktignok med en hysterisk lav effektivitet, og effekt forsåvidt:
Akkurat nok til en lyspære faktisk. 😅
Konsekvensene:

Edit: Det er selvfølgelig kun russerne som er gale nok til å iverksette et prosjekt med å faktisk strø sånne overalt i naturen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.604
Antall liker
35.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Apropos motorteknologier: Registreringsstatistikken for 2023.
Totalt ble elbilandelen for året 82,4 prosent, som var et par prosentpoeng opp fra 79,3 prosent i 2022. 1,2 prosent hadde bensinmotor, 2,5 prosent dieselmotor og resten - 13,9 prosent - var ulike former for hybrider. To - 2 - hydrogenbiler ble registrert i Norge i fjor, ned fra 27 i 2022.
 
Topp Bunn