Nye elementer i gammel kasse

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1
Nye elementer og nytt delefilter i de boksene jeg har.
I følge Eltek går dette dårlig uten måleutstyr. Han nevnte spesielt måling av baffel-refleksjoner.
Kan man ikke få et godt resultat uten målinger?
Hva sier høytaler-byggere der ute om dette?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Selvfølgelig kan man få et rimelig godt resultat uten målinger, men det fordrer veldig mye erfaring og evne til å plukke elementer som er lette å få til å spille sammen. Jeg vet ikke hvem du refererer til hos Eltek, men vedkommende sier ikke dette for å prøve å lure deg.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Med mindre du tar utgangspunkt i et eksisterende byggesett som har veldig lik kasseutførelse som den du allerede har, må du jo i praksis konstruere en helt ny høyttaler. Og ja da trenger du måleutstyr/simuleringsprogramvare og kunnskap. For å sette ting i perspektiv : Hvis du investerte la oss si 10k i elementer og filterkomponenter ville du sannsynligvis fortsatt ikke kunne lage noe bedre enn det som koster1-2k nytt og ferdigbygget.

Jeg beklager å måtte være så negativ, men dette har vært en dyrekjøpt erfaring for mange av oss, for min del løsnet det meste når internett viste veien til nye informasjonskilder. En teknsik utdanning er selvsagt heller ikke å forakte.

Topp Bunn