Nybygg på Fløien

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tja. Vet ikke om jeg kan si jeg likte det, synes det ser ganske malplassert ut på Fløien jeg..

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Ser ikke klokt ut....

håper ikke det noengang blir bygget

V

villov

Gjest
Fløien var flott for 40 år siden. 8)
Eneste som var bygget der var et ungdomsherberge.

Hvordan det er i dag aner jeg ikke.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Et innendørs "opplevelsessenter" virker nokså overflødig. Nå vet jeg ikke hvilke opplevelser det er snakk om, men dersom de er knyttet til Fløien er det best å ta en tur ut av opplevelsessenteret og oppleve the real thing, innbefattet de regntypene som senteret setter seg som mål å presentere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Bach_Man skrev:
Et innendørs "opplevelsessenter" virker nokså overflødig. Nå vet jeg ikke hvilke opplevelser det er snakk om, men dersom de er knyttet til Fløien er det best å ta en tur ut av opplevelsessenteret og oppleve the real thing, innbefattet de regntypene som senteret setter seg som mål å presentere.
Regn tar seg best ut innenifra. Og det må da vel være stort å kunne sitte på toppen av fløien og nyte utsikten selv om det ikke er vær til å være for mye ute. Spesielt for turister som gjerne bare er en dag eller to i byen. Tror dette kommer til å bli meget polulært. Et sprekt byggverk var det også.

Kunne nok godt tenkt meg å sitte ved et vindusbord å nyte god musikk og en vellaget kaffedrikk eller en whisky og titte utover byen en mørk og stormfull høstkveld.

Dette står heller ikke i veien for dem som vil nyte naturen her oppe på noen måte. For dem vil sitte ute i regnet er det alle muligheter til dette fremdels....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Et utkikksbygg på Fløien er jo ingen dum ide' i seg selv, men jeg synes utformingen så rotete og stygg ut. Kunne jo bygget noe som var litt mer i stil med Fløirestauranten f.eks.
Skal den ligge bak restauranten?

K

kbwh

Gjest
Å klæsse på et tilbygg i samme stil som det eksisterende er nok ikke det lureste. Litt vanskelig å danne seg et bilde av hvordan nybygget blir liggende i forhold til det eksisterende, det er ganske mange år siden jeg var der oppe sist.

Tror den restauranten kan få en jævlig akustikk om man ikke tar slike hensyn.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Det har vært en tegnekonkurranse om et nytt bygg på Fløien.

Resultatet ser ganske spennedene ut.

Kan stå klart i 2010 med mindre noen politikere stikker kjepper i hjulene.
Ser ut som en halvferdig modellfly av balsatre pakket inn i bobleplast. Jeg vil vel anta at en del bergensere kommer til å protestere på den der.

G

Gjestemedlem

Gjest
Altid noen som syter når ikke alt forblir som det var når de vokste opp..

Men ikke alle forslag er like bra, det skal jo sies. Jeg minnes for noen år siden da det ble foreslått å lage en gedigen utsrakt ørn på ulriken der banen kom inn. Det ble det heldigvis ikke noe av.

Det er plass til moderne arkitektur i Bergen også. Det tjener ingen hensikt å prøve å etterligne tidligere tideres byggeskikk med mindre man bygger inne i blant slike bygg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Å bygge noe i stil med fløyrestauranten nå på 2000-tallet ville være en totalt skamløs flørting med nostalgien, og en slik bygning ville jo antagelig også bli mer dominerende enn en luftig konstruksjon i glass. Problemet her er jo heller ikke arkitekturen, men spørsmålet om vi egentlig trenger en ny stor bygning på fløyen.

Forøvrig er jo betongørnen på Ulriken en legende i Bergensk luftslotthistorie.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Bach_Man skrev:
Forøvrig er jo betongørnen på Ulriken en legende i Bergensk luftslotthistorie.
Ser for meg at dette utkastet har potensiale til mye god hytting med paraplyene i de bergenske smau, ja...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det går da an å bygge noe som står litt i stil med Fløirestauranten uten å kopiere det. Er helt enig med CBA angående beskrivelse... ser ut som et halvferdig modellfly pakket i bobleplast ja.

På Minde/Fjøsanger lå det et stort flott hus på en haug, der bygget de et digert glasshus under. Jeg irriterte meg over det i starten, syntes ikke det passet, men etterhvert synes jeg det er ganske fint. I alle fall passer fasongen mye bedre til det eksisterende huset enn det dette bygget her vil gjøre.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Ser ut som om de har brukt banedesignfunksjonen i det klassiske bilspillet stunts for å designe dette... ikke en dum ide.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den nye Holmenkollen var fin synes jeg. Kanskje noe man kan prøve på Fløien og... ;) ;D

K

kbwh

Gjest
Plast året rundt da.

Dette nybygget på Fløien gleder jeg meg til å se. Når ungene blir litt større må vi jo gjøre Norge og da er jo BÆÆÆÆRRRRGEN et selvsagt stoppested. Banen var spennende da jeg var guttunge.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Den nye Holmenkollen var fin synes jeg. Kanskje noe man kan prøve på Fløien og... ;) ;D
Ja det pleide jo å stå en hoppbakke litt innover stien på Fløien. Kanskje en av de andre designene i konkurransen er ledig nå?

Topp Bunn