Nybegynnerspørsmål ang. stift osv.

cantog

Fersking
Ble medlem
14.08.2010
Antall liker
0
Jeg har brukt noen timer på å lese på diverse fora om platespillere og forsøker å bli bedre kjent med min egen (Dual 701). Har lest noen poster, men blir ikke helt klok på terminologien. Kommer derfor med noen oppklaringsspørsmål som er særdeles elementære.

- Er pickup det samme som stift og stylus?
- Har hørt at en gammel pickup kan skade platene, hvordan vet jeg om den er slitt og må skiftes?
- Delen som stiften/pickupen/stylus er festet til, heter den cartridge på engelsk? Hva heter det på norsk? Kan det stemme at cartridgen jeg har heter M20 Ortofon?
- Hva heter delen som cartridgen er festet til (tror dette er cartridge holder på engelsk). Kan det stemme at den er av modellen Dual TK134?
- Har lest at noen anbefaler Shure V15 III, er dette kun en cartridge slik at jeg også må kjøpe pickup?
- Noen andre tips?

På forhånd takk :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cartridge er pickup (element), stylus er stift. Cartridge/pickupbegrepet brukes om både et element og et element med stift.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
- Er pickup det samme som stift og stylus?
jf. svaret til vidar P - av og til er det ikke tydelig skille i språkføringen, som gjør at et evt. skille kan være uklart.

- Har hørt at en gammel pickup kan skade platene, hvordan vet jeg om den er slitt og må skiftes?

Pø om pø. Det avhnger om den er skadet, dersom nåla ikke er skadet så gå rdet ofte fint. Det er IMHO større risiko dersom oppsettet av puickup (PU) er skeiv, spesielt med PU som har ei «skarp» sliping av nåla (diamanten). Dersom PU/nåla er gammel og slitt kan det være gode lydlige grunner til å bytte stift, ofte regnes det på en brukstid på nåla/stiften på ca 1000-1500 timer. Av og til kan det fungere finfint med lengre brukstid, av og til noe kortere - avhengig av kvalitet og bruk. I tillegg eldes gummien i opphenget av stiften/nålefanen, av og til skjer dette på en «gracefull» måte, men som oftest ikke. Mht slitasje av PU så skjer dette veldig jevnt over tid, slik at det ofte først er i direkte sammenlikning med tilsvarende ny PU at man oppdager hvor «ille» det har blitt.

- Delen som stiften/pickupen/stylus er festet til, heter den cartridge på engelsk? Hva heter det på norsk? Kan det stemme at cartridgen jeg har heter M20 Ortofon?

For MM (moving magnet) PUer er det ofte delt mellom pickuphuset (cartridge) og stiften (stylus). MC (moving coil) PUer omtales som regel bare med cartridge.

- Hva heter delen som cartridgen er festet til (tror dette er cartridge holder på engelsk). Kan det stemme at den er av modellen Dual TK134?

Headshell? http://www.needledoctor.com/Online-Store/Headshells
(jeg kommer i forbifarte ikke på noe godt norsk uttrykk.)

- Har lest at noen anbefaler Shure V15 III, er dette kun en cartridge slik at jeg også må kjøpe pickup?

Shure er ikke helt mitt område. men V15 er vel både for hele PUen og for bare stiften. Det er vel noen år siden den gikk ut av produksjon tror jeg.

- Noen andre tips?

Sjekk f.eks www.vinylengine.com og www.theanalogdept.com ++++ en mengde andre nettsider + spør og grav på nettsteder som dette.

mvh
KJ

cantog

Fersking
Ble medlem
14.08.2010
Antall liker
0
Takk for oppklarende svar, lærer mye hele tiden :)

Via siden KJ linket til, fant jeg ut at for min spiller er "cartridge carrier" korrekt for delen jeg tenker på:
.

Denne er usedvanlig lett å demontere fra armen, men det er den kanskje på mange andre spillere også. Da jeg skulle koble den på igjen fikk jeg ingen lyd på anlegget og ble redd for at jeg hadde gjort noe galt. Fant ut at det hadde dannet seg et oksidlag på kontakten som gjorde at det ble dårlig kontakt. Fikk fjernet det værste av dette og lyden er tilbake.

Har knotet litt med å demontere spilleren, men fikk det omsider til. Oppdaget da at inngangen for strømledningen har et symbol for jording som per dags dato ikke blir benyttet. Lurer litt på om jeg skal koble om til en jordet ledning, men vet ikke om dette er hensiktsmessig. Synspunkter?
Vurderer også å bytte phonokabel til en kabel av høyere kvalitet, men vet ikke hvor mye dette vil påvirke lydbildet. For øyeblikket er phonokabel av nært sagt laveste kvalitet benyttet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
La den være som den er. Du har vel ikke jording i stua likevel. Slikt er for engelsk strømopplegg. Signalkabelen er også god nok, og du vil nok ikke høre forskjell om du bytter.

Topp Bunn