Nybegynner trenger råd til kjøp av platespiller.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hei.

Jeg har i dag en JVC QL-7 platespiller som ligger hos HFK for å montere en slik https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-2m-bronze--mm-pickup/. Jeg valgte altså å oppgradere til denne siden jeg har trodd at dette er en god og solid spiller som det kan brukes penger på. HFK sier nå at loddet bak henger litt og en "ekspert" kommer på Mandag for å se videre på problemet. Altså, ikke sikkert at det er verdt å bruke så mye mer penger på den spilleren.

Jeg har en McIntosh MA7000 med innebygd MM riia.
På brukten i dag ligger det en oppgradert Thorens TD-160 og en Clearaudio Concept til 6.000-6.500 kr. Begge disse er noe jeg vurderer.
Alternativ 3 er en ny slik https://www.hifiklubben.no/stereo/platespiller/pro-ject-1-xpression-carbon-classic--platespiller/

Annen info er at jeg har nesten null greie på platespillere og den skal stå på glassrack. Kan noen gi meg tips og råd? I første omgang har jeg tenkt å holde meg under 8.000 kr og heller bytte pickup osv senere.

Folk som har spillere de vurderer å selge kan fritt kontakte meg i tråden eller på PM.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.913
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Vermin her hfs hade tidl en Project rpm5 med god arm til salgs tidl,vet ej om den er solgt men spør han!
God pris og mye spiller/arm for pengene.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Vermin her hfs hade tidl en Project rpm5 med god arm til salgs tidl,vet ej om den er solgt men spør han!
God pris og mye spiller/arm for pengene.
Denne hadde vel en bulk hvis jeg husker riktig? Mye å si for meg.
Synes det første innlegget ble så langt så jeg tok ikke med alt, men jeg vil helst ha rektangelformede spillere som f.eks Clearaudio og den pro-jecten i linken. Og helst mørke i treverket. Høres sært ut, men synes også at det er litt møbel med en platespiller.

X

X186841

Gjest
Den 1 Xpression Carbon Classic spilleren du linker til kommer med en CC EVO arm og en helt grei pick-up. Har maken spiller selv med en Ortofon Quintet Bronze MC pick,up på og det låter fortreffelig. Likte den spilleren bedre enn de fleste andre spillerne til pro-ject. Har prøvd maaaange.
Men smaken er jo forskjellig, jeg likte ikke Rega spillerne mens andre synes de er de beste :)

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Den 1 Xpression Carbon Classic spilleren du linker til kommer med en CC EVO arm og en helt grei pick-up. Har maken spiller selv med en Ortofon Quintet Bronze MC pick,up på og det låter fortreffelig. Likte den spilleren bedre enn de fleste andre spillerne til pro-ject. Har prøvd maaaange.
Men smaken er jo forskjellig, jeg likte ikke Rega spillerne mens andre synes de er de beste :)
Takk for svar.
Rega spillerene er jeg ikke helt fortrolig med når det kommer til designen. Synes de ser så brede og tynne ut.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.021
HFK sier nå at loddet bak henger litt og en "ekspert" kommer på Mandag for å se videre på problemet. Altså, ikke sikkert at det er verdt å bruke så mye mer penger på den spilleren.
For guds skyld (og din egen) behold din JVC. Vet at mange vil hevde at det har vært en rivende utvikling i platespillerdesign siden 70 og 80-tallet, men de bygges desverre ikke som i hin hårde dager lenger. Nesten alle motvektslodd på de gamle Ortofon 12-tommere "henger", men folk bytter da ikke ut armen for det :rolleyes:. Blir spennende å høre hva "eksperten" sier.
Steen

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
HFK sier nå at loddet bak henger litt og en "ekspert" kommer på Mandag for å se videre på problemet. Altså, ikke sikkert at det er verdt å bruke så mye mer penger på den spilleren.
For guds skyld (og din egen) behold din JVC. Vet at mange vil hevde at det har vært en rivende utvikling i platespillerdesign siden 70 og 80-tallet, men de bygges desverre ikke som i hin hårde dager lenger. Nesten alle motvektslodd på de gamle Ortofon 12-tommere "henger", men folk bytter da ikke ut armen for det :rolleyes:. Blir spennende å høre hva "eksperten" sier.
Steen
HFK og en på forumet her mente JVC-en var mer enn god nok i forhold til mye av dagens spillere. Men er det dyrt og vanskelig å fikse må jeg ha meg en ny spiller. "Eksperten" jobber ikke hos HFK, og er det han jeg tror det er er han utrolig dyktig.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.186
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Legg gjerne inn et bilde av armen. Det er ikke sikkert at problemet er så stort.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Loddet henger og så viste det seg at armen har litt slark. Aldri sett det med loddet selv, men han så det med en gang. Kan vise bilder senere hvis den havner i retur uten fiks. Den står hos HFK nå. Bilder av min ligger på Finn, vurderte å selge den. Men kan jo ikke selge den for den prisen sånn som den er nå.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Så du de restaurerte Thorens og Lenco på messa i Horten?
Thorens tror jeg passer til ditt budsjett. Kanskje den "lille" Lenco også?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Focalius: Mine tips er- hvis ny Rega ikke er aktuell:

a) Behold JVC

b) Se på en av de Thorensene Jorwed her skal selge- en TD160, feks..Den funker gull med 2M Bronze på--

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.485
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Med mindre du har lyst til å legge en virkelig solid slant penger i ny platespiller,
ville jeg helt klart beholdt JVC'en.
Det er et meget godt drivverk. Ingen fornuft i å bytte seg ned heller....

Dersom armen ikke kan repareres ( nye lager ikke kan skaffes ), ville jeg for min del vurdere å ta kontakt med
firmaet Audiomix refererer til over her.
Så kan du få kjøpt og montert ny tonearm av ypperlig kvalitet til en hyggelig pris, samt få en generell sjekk av spilleren.

Vennlig hilsen

Morten

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg kjøpte JVC-en av en på forumet her. Blitt noe bedre etter at jeg stilte loddet bak til 2.5. Men slår man av lyden hører man at nåla hopper litt. Også mye knitring selv om jeg renser platene først. Jeg har ganske mange LP-er, men det har blitt slik at jeg ikke gidder å bruke LP ofte pga de overnevnte problemene.
Samtidig synes jeg at det er sjarmerende/beroligende å sette på en LP, og f.eks stemmegjengivelsen låter jo veldig varmt, behagelig og naturlig som jeg setter pris på til tider.
Får vite mer angående JVC-en på Mandag. Må de ha mye lønn for å fikse på den er jeg ganske så desperat på å kjøpe meg en ny spiller som virker som den skal. Men i utgangspunktet er det jo meninga at jeg skal få den på stell og med den nye bronze pickup-en.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hvor viktig er riia-en? Den som er innebygd i MA7000 er vel kanskje ikke allverden?

X

X186841

Gjest
Søk litt på nettet så finner du flere som påstår att RIAA i MA7000 er godt over middels.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det kommer lit an på hvor utålmodig du er, men jeg ville garantert beholdt JVC-spilleren, så demontert armen og sendt den til Audio Origami i Skottland. De overhaler hele greia og kan ufattelig mye om armer og platespillere, og ikke er de dyre heller. Regn med ca 2000. Da ender du opp med en glimrende spiller med tighte armlagre og loddet i riktig vinkel, og armen er etter alle solemerker bedre enn ny. Få dem evt til å trekke ny armkabel også, den kan være korrodert etter så mange år. Så kan du senke skuldrene. Det er ingen grunn i verden til å bytte seg nedover! Alternativ 2 om du ikke orker å vente de få ukene det tar, er Jorweds fine Thorens 160. Glimrende spiller for evigheten.

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.193
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
JVC er en meget god spiller. Bruker du tid og litt penger på den er det en habil sak.
Når det er sagt: Han Jorwed det refereres til her er jo en platespillerentusiast. Hørt at han er en fornuftig kar å forhandle med..

Jørgen

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Impulse: Bra! Audio Origami er gode på det der! Glemte dem, jeg..
Focalius: Som "rookie" bør du iallefall PRØVE riaaen i Mc først. Impulses forslag om overhaling er faktisk helt OK hvis du sitter på en bestemt klasse arm. Var det en Ortofonarm du har på, eller den originale JVCen? I førstnevnte tilfeller gjør nok også produsenten sånne overhalinger, men skotter er gode på sånt, de og:cool:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Focalius: Som "rookie" bør du iallefall PRØVE riaaen i Mc først. Impulses forslag om overhaling er faktisk helt OK hvis du sitter på en bestemt klasse arm. Var det en Ortofonarm du har på, eller den originale JVCen? I førstnevnte tilfeller gjør nok også produsenten sånne overhalinger, men skotter er gode på sånt, de og:cool:
Nesten flaut å si det med jeg er SKIKELIG ROOKIE når det kommer til platespillere. Andre ting har jeg jo mer greie på.
Jeg bruker MA7000 sin innebygde riia nå, og kan ikke si at det fungerer dårlig. Men han på HFK (som jeg anser som ærlig og seriøs) antydet at innebygde riia-er sjelden var bra, uten å vite det konkret angående MA7000. En kamerat som har 2 dyre spillere fra Luxman? og Linn trodde at MC var veien å gå hvis man skulle få til noe skikkelig lyd. Men har er vel medium rookie selv.

JVC-en ble tatt inn som delbetaling for en dyr pre jeg solgte til nutcase på forumet. Tror han sa at han hadde 3 slike JVC QL-7, og regner med at det er original arm og at pickup-en er Ortofon OM7 (tror jeg det var HFK fant ut). Han på HFK mente at QL-7 burde være god nok til å bytte pickup på i stedet for å kjøpe en ny spiller. Etter han fikk den inn er han mer usikker pga loddet og litt slark. Og mente at jeg burde vurdere å kjøpe en ny spiller i stedet for å bruke så mye penger på QL-7. Men jeg er jo klar over at han er selger og gjerne vil selge meg en pro-ject 1 Xpression Carbon Classic spiller.

Designmessig er jeg også mer fan av spillere som f.eks den Scheu som kom ut i dag, pro-ject classic osv. Så det er også en faktor. QL-7 ser jo ikke ut med dekselet på, men ser vesentlig bedre ut uten deksel.

Først og fremst vil jeg ha noe som fungerer bra.

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
JVC'en din har jo et meget bra drivverk (TT-71 eller TT-81 ..?) og er i så måte et utmerket utgangspunkt for å få god lyd.
Husker jeg riktig er drivverket helt selvstendig og bare festet med tre skruer.

Når det gjelder armen mener det er en slags gummipakning/foring bak på armen som tørker ut/svikter, sikker ikke umulig å fikse.
Alternativ sette på en ny arm.
evt. ta den helt ut og lage ny plinht med ny tilpasset arm.

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nesten flaut å si det med jeg er SKIKELIG ROOKIE når det kommer til platespillere. Andre ting har jeg jo mer greie på.
Jeg bruker MA7000 sin innebygde riia nå, og kan ikke si at det fungerer dårlig. Men han på HFK (som jeg anser som ærlig og seriøs) antydet at innebygde riia-er sjelden var bra, uten å vite det konkret angående MA7000. En kamerat som har 2 dyre spillere fra Luxman? og Linn trodde at MC var veien å gå hvis man skulle få til noe skikkelig lyd. Men har er vel medium rookie selv.

JVC-en ble tatt inn som delbetaling for en dyr pre jeg solgte til nutcase på forumet. Tror han sa at han hadde 3 slike JVC QL-7, og regner med at det er original arm og at pickup-en er Ortofon OM7 (tror jeg det var HFK fant ut). Han på HFK mente at QL-7 burde være god nok til å bytte pickup på i stedet for å kjøpe en ny spiller. Etter han fikk den inn er han mer usikker pga loddet og litt slark. Og mente at jeg burde vurdere å kjøpe en ny spiller i stedet for å bruke så mye penger på QL-7. Men jeg er jo klar over at han er selger og gjerne vil selge meg en pro-ject 1 Xpression Carbon Classic spiller.

Designmessig er jeg også mer fan av spillere som f.eks den Scheu som kom ut i dag, pro-ject classic osv. Så det er også en faktor. QL-7 ser jo ikke ut med dekselet på, men ser vesentlig bedre ut uten deksel.

Først og fremst vil jeg ha noe som fungerer bra.
Jeg synes det høres ut som han fyren du har snakket med på HFK har noen drøye rookie-tendenser, jeg.
Å mene at innebygde riaatrinn generelt ikke er noe å samle på, tyder på at han kun har erfaring med enkle, eldre og rimelige japanske integrerte forsterkere (evt. Electrocompaniets aller første preamp, som var helt jævlig, men det er vel ikke trolig med mindre fyren er 55..) Han har åpenbart aldri vært borti de innebygde riaatrinnene du finner i preamper fra cj, CAT, Copland, McIntosh, Hovland og Audio Research, for å nevne noen.
Du kan ta det helt med ro foreløpig. Riaatrinnet i forforsterkeren din holder i massevis. En annen ting er selvfølgelig at den klassiske JVC-spilleren er verdt å bruke noen kroner på. Det er tradisjonelt ikke akkurat buljong-armer som ble satt på spillere i denne klassen, så få den reparert og restaurert, og du har en kjempespiller.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Takker for alle og gode svar folkens. Blir spennende å se hva de sier etter mer sjekk på Mandag. Etter gode tilbakemeldinger på JVC-en er det aller mest sannsynlig at det blir brukt penger på den. Og jeg håper "eksperten" vet hvordan han skal fikse det. Selve sjekken er gratis, og så blir det vel en diskusjon på hva som må gjøres eller ei.

Scheu spilleren har MC pickup. Nå spør jeg dumt igjen, men jeg kan altså ikke sette MM pickup på den?
Kan jo hende at folk som leser tråden lurer på det samme :)

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.193
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei.
Jo, du kan skifte pick up på den.
Men enkleste er bare beholde MC pickup og plugge den direkte unn i MC inngangen på 7900.
Din forsterker har både MM og MC inngang.

Jørgen

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Focalius: Da er spørsmålet HVILKEN MC-pickup som sitter på Scheu? Har du en High Output MC kan den kobles på MM. Ellers vil du ikke kunne bruke den. Men vurderer du Scheu er nok ikke feks en Nagaoka MP200 å forakte..

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Focalius, jeg vet ikke hvem denne "eksperten" er, og sant å si er det lenge siden jeg var ute for vinylekspertise på HFK, for å være direkte. Det kan være lurt å få en "second opinion". Kan du evt få noen her inne til å kikke på JVC-spilleren din?
Hvor holder du til?

Vurderer du Sheu-spilleren, siden det er mye snakk om den?

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.193
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei.
Jo, du kan skifte pick up på den.
Men enkleste er bare beholde MC pickup og plugge den direkte unn i MC inngangen på 7900.
Din forsterker har både MM og MC inngang.

Jørgen
MA7000 har kun MM input.
Nåså, leste 7900 :) Eller; trodde jeg leste 7900 :)
Ellers enig med siste taler. Få en second opinion evt legg ut ett par bilder/videosnutt :)

Jørgen

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Impulse: Vinylekspertise på Klubben? Den finner du blant annet i Trondheim..

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.261
Sted
Ytterst i havgapet...
Nååå ..... det kommer nå an på. En anseelig mengde kvasivitenskap der også, som i de fleste av HFK butikkene......

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er mulig, Auditor. Men de filialene har jeg aldri vært i. Jeg kommer vel muligens til å ramle innom en gang nå som husets arving studerer der oppe, men uttalelsen var myntet på Oslofilialene. Der er det heller skralt...

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Kjøp en Clearaudio. Vurder å oppgrader oppgrader pickup og RIAA etterhvert og ved behov.
Vinyl va ikke så kult, du får det samme som du betalte for spilleren. Vinyl va dritkult, du har en tanks som holder mål omtentrent uansett hvor vinnylnerd du måtte føle for å bli..

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Når det kommer til "eksperten" så var det noe HFK sa selv. Men er det han jeg tror de mener, så er dette en lokal fyr på Sørlandet som har store kunnskaper på rør og vinyl. Audio Art bruker også han som hjelper. En kamerat ( Bat78 ) har fått hjelp av han til både rør og vinyl. Jeg regner ikke med at HFK har innhentet han for å kun se på JVC-en, men han har sikkert flere ærend på Mandag.

Som dere ser er oppussing (heller) ikke en av mine gode sider, så stua/oppsettet ser temmelig stusselig ut. Jeg har derfor veldig lyst til å ha en pen spiller som pynter opp litt og gir meg eierglede. Ikke bare lydmessig. Derfor henvendte jeg meg på Scheu spilleren. Fordi den var pen, OK priset i forhold til nypris og at jeg har handlet med fyren før med godt resultat. Han hadde ikke så peiling selv, så han skrev bare at det fulgte med en MC pickup.

Jeg holder til i Arendal, men på Fredag og Lørdag skal jeg til Horten-Moss-Sverige-Oslo-vanlig vei tilbake til Arendal. I forbindelse med Høstpuls, og Bat 78 skal levere noen høyttalere i Sverige.

Vedlegg

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ah. Nå ser jeg at du bor i Arendal. Nydelig sted som teller en av mine aller beste venner.;D Da er det vel HFK Grimstad det er snakk om, og om Audio Art bruker denne karen, har han sikkert peil i massevis.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Nå er JVC-en tilbake med Ortofon 2M Bronze pickup montert. Og loddet er fikset på en måte jeg synes ser veldig ordentlig ut. Uten at jeg kom på å spør der og da ser det ut som armen og resten har fått seg en shine også. Så jeg synes gutta i Grimstad har gjort en flott jobb.
Lydmessig er jo dette som natt og dag, så spilleren er ikke til å kjenne igjen til det positive.
Nå blir det en tur i tenkeboksen om man skal slå seg til ro med designet eller om man "må ha" en penere spiller.

Vedlegg

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Godt det ordner seg til det bedre.

Det er så mangt en kunne ha slått seg til ro med, og så mangt en skulle gjerne ha hatt/prøvd.

Lev med den en stund, så finner du ganske så kjapt ut av det, tenker jeg:).

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Om du trenger en penere spiller? Hva i all verden er penere enn dette uten å koste begge armene og det ene beinet under kneet? :confused:

Topp Bunn