Ny vinylsamling nå?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vet at mange der ute sitter med en platesamling som er kjøpt inn over flere tiår. Jeg synes jo vinylmediet er spennende, og det er noe man kunne ha lyst til å prøve.
Problemet er at man ikke har noen platesamling.

Så mine spørsmål i denne tråden er:
* Er det noen her inne som har en vinylsamling som er begynt samlet nylig (la oss si etter år 2000)?
* Er det god nok tilgang på nye titler? Er tilgangen sjangeravhengig?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Vinyl er de siste årene blitt meget lett tilgjengelig, og da spesiellt via nettet.
Nye album gis ofte ut på vinyl, men desverre er ikke alt tilgjengelig.
Fordelen er jo også at det er svært mange brukte titler der ute til en billig penge.
Jeg har ikke samlet på vinyl siden 80 tallet, og hadde vel bare rundt 100 titler når jeg gav vinylen en ny renesanse her i hjemmet for et par år siden.
I dag teller vel samlingen 2-3000 plater i alle sjangere.
Det finnes fremdeles mange som vil kvitte seg med samlingene sine for en billig penge.
Den enes død.....osv. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.447
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg kjøpte min første plate i 2001.

Nå kjøper jeg mest vinyl.

"Samlingen" nærmer seg 200 eks.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Begynnte vel for snart et år siden,har vel ca. 250 plater nå tenker jeg.. Kjøper bare vinyl og en og annen DVD.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Jeg er forsåvidt enig meg deg Fallen. Det blir stadig lettere og letter å få tak på nye og gamle titler på vinyl, og bruktmarkedet er stort. Men, bruktprisene begynner å bli sånn at du ofte like godt kan kjøpe en ny cd som en brukt lp-plate om pris er det du er mest opptatt av. (Særlig eldre jazz-innspillinger. Rock og pop fra 70 og 80-tallet er det anderledes med.)

Så ja, du får tak på omtrent det du måtte ha lyst på på vinyl, men veldig ofte blir prisen langt høyere enn den blir på cd, i hvert fall når du handler nytt og tar Platekompaniet i betraktning. Men, en del scoop på brukt vinyl kan du jo gjøre.

Når det er sagt er følelsen av å brette opp et stort cover for å legge en 200g vinylplate på tallerkenen en helt annen enn å dra plasten av et lite plastcover. Synes ellers noe av spenningen liker i å måtte lete litt etter noen plater, og måtte jobbe litt for å få tak på de "riktige" pressingen.

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
1.041
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Hadde mye vinyl på 80-tallet.Solgte alt for 10-12 år siden.For 2 år siden kjøpte jeg en rimilig spiller som jeg siden har oppgradert med bedre pick-up og RIAA.Har nå ca. 150 LP'er,
mest nye audiophile utgivelser kjøpt fra USA,men også noe brukt.Har noen utgivelser på både LP og XRCD, og vinylen står
ikke noe tilbake lydmessig.Likevel blir vinyl aldri noen hoved-
kilde hos meg,mest fordi jeg foretrekker multikanalslyd fra SACD og DVD-A,men også fordi jeg blir lei av å måtte snu eller skifte LP ca. hvert 15min.Koser meg uansett med vinyl,men mer som en nostalgisk greie. :)
Utvalget av ny vinyl synest jeg er bra,spesielt på de amerikanske nettbutikkene.

MVH

N

nb

Gjest
Startet for et par år siden, ikke noe problem å få føde for spilleren. Særlig ikke for meg, som stort sett kjøper klassisk. Det finnes i enorme mengder til en svært billig penge på antikvariater, markeder, platemesser etc

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Klassisk er helt klart et felt hvor det er ufattelig mye brukt å få tak på til en billig penge.

Har ellers lyst til å stresse det at markedet virker å være på vei opp. På meg virker det som at det er utgivelser fra midten/slutten av 90-tallet som kan være vanskeligst å få tak på. Men, det er lite som ikke lar seg skaffe.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Har fått tilbud om å kjøpe følgende titler. Prisen er vist 30,- stk. tror jeg. Er det noe å samle på ? Jeg har veldig liten kunnskap om klassise utgivelser. Spesielt på vinyl, ellers så merker jeg meg at mange forlanger blodpris på bruk vinyl. Plater som går for 5$ på ebay skal enkelte norske selgere ha 150,-. Så det er ikke alt man kommer over som er verdt bryet.

De klassiske tittlene er forøvrig disse;
Ofarim konzert (live 1969)
Mozart serenade i d-dur
Schubert Forellen quintett
Italien Land der traume (Enrico Donaldi med orkester)
Belibte Melodien (Orchester der wiener promenaden)
Mendehlssohn Violin konzert,Paganini violin-konzert (Symfonie Orchester Radio Genf)
Brahms Symphonie nr.1 (Frankfurter orkester)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har fått tilbud om å kjøpe følgende titler. Prisen er vist 30,- stk. tror jeg. Er det noe å samle på ? Jeg har veldig liten kunnskap om klassise utgivelser. Spesielt på vinyl, ellers så merker jeg meg at mange forlanger blodpris på bruk vinyl. Plater som går for 5$ på ebay skal enkelte norske selgere ha 150,-. Så det er ikke alt man kommer over som er verdt bryet.

De klassiske tittlene er forøvrig disse;
Ofarim konzert (live 1969)
Mozart serenade i d-dur
Schubert Forellen quintett
Italien Land der traume (Enrico Donaldi med orkester)
Belibte Melodien (Orchester der wiener promenaden)
Mendehlssohn Violin konzert,Paganini violin-konzert (Symfonie Orchester Radio Genf)
Brahms Symphonie nr.1 (Frankfurter orkester)
Dersom "Ofarim" er den israelske sangerinnen Esther Ofarim, så har jeg etpar eminente plater med henne; hun spilte inn noen på Philips, og det er absolutt verdt å ha.. til og med gjenutgitt på ATR 180g superutgivelser; men jeg kjenner ikke til denne live-platen.
Alt det andre, det er jo helt umulig å vite noe om hvor bra Mozart og Schubert er når man ikke vet hvem som spiller(!) da disse stykkene nok er innspilt tusenvis av ganger. Ut ifra resten av artistporteføljen så høres det ikke akkurat ut som om selger er en klassisk feinsmecker eller liebhaber, for å si det mildt. Ikke noe jeg ville ha hatt i hylla iallefall.
Jeg hadde glatt styrt unna, og heller dratt ned til Ringstrøm eller Majorstuen Antikvariat og kjøpt topp-skiver for nesten samme pris (m frakt)..

Mvh Vidar P

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Takk for svar, det var en som svarte på en annonse jeg hadde. Mulig jeg drar å ser hva det er, da personen er i nærområdet. Når det gjelder de brukt butikkene så kan jeg ikke finne noen internett sider på de. Så det blir vanskelig å handle der da jeg befinner meg 190mil nordover.

Z

Zomby_Woof

Gjest
30 kroner stykket for klassisk vinyl er mye, med mindre det er snakk om helt spesielle ting. Du får tilsvarende i bøtter og spann hos hvilken som helst brukthandler, for samme eller lavere pris. Loppemarkedene bugner av klassisk vinyl for kr. 10,-

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Kanskje litt til side med topic, men kom bare å tenke på mine egne handler. Mesteparten ble kjøpt som en samling. Noe ble solgt videre. Fant mye bra hos en brukthandel i Tr.heim.. VELDIG MYE BRA, men 150-200 for brukt rock (!)... :(

O

om.s

Gjest
Jeg handler det meste brukte vinylen i Sverige, og det er en viss forskjell på Norske og Svenske priser, som noen sa her tidligere 100-150 Nok for noen rockeplater er mye, ellers er det mye snadder å hente hjem fra USA, der kommer også de fleste audiophile skivene fra, men hvem spiller bare slikt ;D da er det godt med riktig vel asorterte bruktsjapper...

Så jeg tror ikke det er forseint å starte en samling, men en god investering først som sist er en platevaskemaskin, har vasket ca 50 lpér idag, både nytt og brukt og det som slenges av den oppsugde væsken sier sitt!!

mvh

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Så jeg tror ikke det er forseint å starte en samling, men en god investering først som sist er en platevaskemaskin, har vasket ca 50 lpér idag, både nytt og brukt og det som slenges av den oppsugde væsken sier sitt!!

mvh
Får man noen brukende <5000,- ? Har en 300 stykker stuet vekk som ikke har vært spilt på 15 år. Regner med det er endel hittil ukjente økosystemer i sving der i gården.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Får man noen brukende <5000,- ? Har en 300 stykker stuet vekk som ikke har vært spilt på 15 år. Regner med det er endel hittil ukjente økosystemer i sving der i gården.
Du får se på deg selv som en ekte naturverner :)
mvh

O

om.s

Gjest
Jeg vil tro du kan få deg en ny manuell maskin fra ca 3-3,5K, Nitty Gritty, Okki Nokki er vel noen av de første jeg kommer på til rundt den prisen, ellers har VPI noen gode modeller men der er det andre som har bedre oversikt, det er verdt å investere i en slik maskin, spes om man har tenkt seg inn på bruktvinyl markedet...

mvh

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
569
Torget vurderinger
4
VPI HW-16.5 er en anerkjendt maskin i prisleiet rundt 5k.
Har selv en i bestilling.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
VPI HW-16.5 er en anerkjendt maskin i prisleiet rundt 5k.
Har selv en i bestilling.
Den så veldig bra ut (tenker ikke på utseende...:-X ).
Hvor har du bestilt den fra?
Hvordan er det med med strømmen? USA kjører vel med 120V?

:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Jeg kjøpte min 16.5 fra USA, via ElusiveDisc.. ba om 230V versjon... no worries.
Husk at 16.5 ikke har kjølevifte.

Mvh Vidar P

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
569
Torget vurderinger
4

Min er bestilt fra Lyric, 230V og CE-godkjendt.

Topp Bunn