(bildene over er mockups)
Akkurat nå nyter jeg musikk på prototyper av Sigberg Audio SBS Generation 2, som vil erstatte Sigberg Audio SBS.1 som ble lansert tilbake i 2021. Så jeg tenkte det var på tide å lage nok en utviklingstråd!
Jeg starter med en liten introduksjon, nærmere bestemt Hvorfor og Hva Er Nytt.
Hvorfor oppdatere SBS.1?
Den originale SBS.1 er en fantastisk høyttaler, og selv om salget ikke har vært rekordstort, har den solgt helt ok. Den har også fått svært gode anmeldelser fra en rekke tradisjonelle hifi-magasiner og anmeldere. Men den er ikke bare subjektivt god, den er også en bra høyttaler fra et teknisk / objektivt perspektiv. Ser vi på «with a perfect sub»-kolonnen på spinorama.org (for å kompensere for at den er designet for å brukes sammen med subwoofer), har SBS.1 en preferansescore på 7.37. Responsen er oppgitt til +/-2,0dB.
Så hva er problemet? Den ble lansert i 2021, da Sigberg Audio var langt mindre kjent enn i dag. Vi var heller ikke kjent for høyttalere, naturlig nok, siden SBS.1 var vårt andre produkt etter subwooferen Inkognito. I tillegg var det et system som var vanskelig å forstå. Den ser ut som en liten 2-veis, men er egentlig et aktivt høyttalersystem med kapasiteten til en stor gulvstående. Mange skjønner det ikke før de faktisk ser og hører den. Til slutt er den ganske nøytral og diskré fra et designperspektiv.
Alt i alt tror jeg ikke SBS.1 har fått den anerkjennelsen den fortjener, og den ble etterfulgt av Manta og Saranna, som av flere grunner har fått betydelig mer oppmerksomhet.
Oppdateringen er derfor ikke fordi det er noe galt med originalversjonen, men for å gi SBS en ny sjanse til å få oppmerksomheten den faktisk fortjener.
Hva er nytt i Generation 2?
- Nytt navn! Forenklet fra SBS.1 til bare SBS.
- Revidert delefilter og DSP: Den originale SBS.1 var veldig bra. Både Manta og Saranna var litt magiske. Kunnskapen som er opparbeidet fra utviklingen av disse to vil nå benyttes for å tune SBS Generation 2. Målet er enda bedre balanse og presisjon på tvers av alle sjangre, enda større soundstage og mer fundament og kropp i vokalprestasjoner. Jeg vil dele både målinger og lytteinntrykk underveis.
- En helt ny mellomtone/bass-driver fra nystartede RS Speakers i Italia. Disse lages custom av Sica. Driveren er beslektet med den vi allerede bruker, men har enda jevnere respons i det frekvensområdet den skal operere i, og også høyere følsomhet. Den har dessuten et ganske interessant utseende, med en spesiallaget faseplugg i aluminium og fibonacci-inspirerte linjer lasergravert inn i membranet. Du kan lese mer om denne driveren her: https://rsspeakers.it/products/mw-140-38-fibonacci/ – Førsteinntrykket av denne driveren er meget bra. Den vil sikre fantastisk mellomtone/midbassytelse og linearitet, og løfte høyttalerens utseende fra relativt nøytralt til noe mer spesielt.
- Nye finisher: «Jet Black», en helsort farge som ligner den nåværende sorte, og «Shady White», som er den samme luksuriøse, dype, ultralyse gråfargen som du finner på Saranna. Begge i satin finish.
- Ny grill: Denne er kortere, slik at frontlogoen er synlig selv med grillen på. Grillen på Shady White-varianten blir grå (tidligere sort).
Jeg håper denne nye versjonen blir tilgjengelig tidlig i 2026.
Den nye driveren i aksjon (lydnivået er ca. 100dB ved lytteposisjon når dette ble spilt inn):

Sigberg Audio on Instagram: "New stuff in the works 😇"
20 likes, 0 comments - sigbergaudio on September 20, 2025: "New stuff in the works 😇".

Mer kommer!