Ny TV, tilkoblinger

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann
Har skiftet ut prosjektor til fordel for en 85" 4K TV.
Har en Marantz AV8801 prosessor samt HTPC, Xbox, TV-tuner m.m. som alt kun støtter HD signal.
Planen er å kjøre TV OS på det som fungerer bra der, eksempelvis Netflix m.m. Lyd ut fra TV til prosessor. Her er altså ikke prosessor inne i bildekjeden i det hele tatt.
For andre kilder (ikke 4k) tenker jeg å gå via Prosessoren til TV slik som før.

TV’en støtter eArc.
Noen som kan annefale om jeg kan/bør bruke ARC via HDMI kabelen for lydoverføring fra TV til prosessor, eller bør jeg dra ut og kjøpe meg en egen toslink kabel for lydoverføringen fra TV til Prosessor?

På kort sikt er det ikke aktuelt å oppdatere prosessoren. På lengre sikt, ja - når jeg får flere 4k kilder.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
TV har vel nyere generasjon eARC (del av HDMI 2.1); dette vil ikke virke på AV8801 - men muligens bakoverkompatibel med begrenset kvalitet?. Jeg ville prøvd ARC først, men TOSLINk har historisk sett vært mer stabil (du slipper flere dingser som skal prate sammen for å få lyden på plass).

Min løsning her ville vært å droppe TV apper. Apple TV 4K er så ekstremt mye bedre på alle måter (appene blir faktisk vedlikeholdt av Netflix, Disney+, HBO osv).

Edit:
Naturligvis er vel AV8801 kun HDMI 1.4; så her har du vel utfordring uansett. Så prøv ARC; om ting ikke fungerer så vil garantert toslink gjøre jobben (med laveste lydkvalitet for 5.1). Toslink er begrenset til maks 192kHz ? Tror HDMI 1.4 utgaven av ARC er identisk. 192kHz skal fordeles på 6 kanaler (tror det overføres lossy komprimert både via HDMI 1.4 ARC og toslink).
 
Topp Bunn