Ny sykkel

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
0
Ser det er en del her inne som er sykkel interressert, så kanskje noen kan gi meg noen tips.
Skal kjøpe ny sykkel(offroad) på nyåret. Den jeg har vurdert som mest aktuell er Hard Rock Helium, hvilke andre burde jeg kikke på? Helium koster ca.17000,-

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg fikk klar beskjed på ei sykkelsjappe.
Ingen har behov for dyrere sykkel enn 14k, etter det blir det bare lettere og derfor mer sårbart.
Selv har jeg crudus maximus, og er kjempefornøyd, selv om at kona kula'en savnes (litt liten, sikkert derfor den var noe mer lettsykla)
men bevares, helium er en fin sykkel!

Lykke til

T

timc

Gjest
Til vanlig bruk er jeg helt enig Ivar. Til konkurranse derimot......

Men hva man har lyst på og hva man har bruk for...vel tja...... ;)

B

bamsemann

Gjest

Jeg ville gått for Marvil hos din sykkel kinesis k6 ramme og komplett xt.

Du får mer for penga hos marvil enn hos hard rocks, de har prisa seg litt ut.

bamsemann.. :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Er det en regel, at jo dyrere sykkel en har, jo friere kan en sykle??

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Er det en regel, at jo dyrere sykkel en har, jo friere kan en sykle??  
Beklager den totale avsporingen. Er litt mer enn mildt irritert over alle idioter på to hjul og pedaler som ikke kan holde seg innenfor de tomme, dyre sykkelfeltene de har fått utdelt.

T

timc

Gjest
Vel..nå har det gått tråd om dette tidligere. Det er nok like mange idioter både på sykkel og i bil på veiene. Tror det ofte er de samme også ;)

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
0
Takk for svar. Skal sjekke Marvil litt nærmere.
konkurransesyklist er jeg ikke, men er med på de vanlige offroadrittene som f.eks. Farrisrunden og Raumerrittet.
Burde jeg gå for skive eller v-brems? Har igrunn litt dårlig erfaring med skivebremser(Magura Louise) men har fått høre at de er dårlige.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vel..nå har det gått tråd om dette tidligere. Det er nok like mange idioter både på sykkel og i bil på veiene. Tror det ofte er de samme også ;)

Angrer litt for at jeg sporet av helt. Den foreløpig milde "vinteren" har medført lengre sykkelsesong i Oslo også. Et par veldig ubehagelige episoder i Torgata den siste uka, gjør at jeg ønsker visse personer dit peppern gror. :p
Fortsett med tråden dere. ;)

T

timc

Gjest
Ja sentrummsykkelister kan være skikkelig fæle. Men det er ikke de med dyr sykkel som ferdes der som oftest.

:)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Kjøp en billig sykkel for bruk på vinteren, den ruster og forfaller noe helt grusomt på vinteren. 5-6 tusen max for vintersykkel. Kjøp en sykkel med stiv gaffel . En god sommer offroad kommer fort på 20K. GIANT Karbon ramme er knall, med Shimano XTR og du er fort oppe i MYE mer, men da har du en super merkesykkel. Til landeveisbruk koster en skikkelig sykkel fra 20K opp til 60-70K.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.444
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Til vanlig bruk holdet det med et rack fra Elkjøp til 3999,- også.

Et tips er å besøke www.fast-bikes.no Er en tysker som driver sjappa på Carl Berner i Oslo. Kan sikkert sende også. Meeget gode priser på sykler.

For 15000,- får du denne:

Full XT gruppe. Ramme i omtrent samme kvalitet som HR. Rock Shox Reba Race Gaffel, Mavic Crossmax SL hjul.

Gaffelen er en tyngre utgave av SID. Veier omtrent 1600 gram. Samme egenskaper, men er stivere. Fint hvis du veier over 80-90 kilo.

10 kilo uten pedaler.

Ellers: Ikke bry deg om hva som står på bakgiret. Vekt er ikke livsviktig. Det viktigste på en sykkel er sittestilling, ramme, hjul og gaffel.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.444
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Burde jeg gå for skive eller v-brems?
Fordeler med skivebrems:

-Du sliter ikke felgene.
-Tilnærmet like god bremsekraft hele året.
-Om du kjører nedi en gjørmedam, skal den være veldig dyp får bremsen går nedi.
-Hydrauliske (med oljetrykk istedet for en vaier) er selvjusterende, så du slipper å justere klossen etterhvert som den blir slitt.
-Om felgen blir skeiv, gjør det ikke noe, for bremseskiva sitter i navet.

Ulemper med skivebrems:

-Dyrere enn felgbremser. 2-3000,-
-Tyngre enn felgbremser. 2-400 gram.
- Vanskeligere å fikse hvis nor går galt uti skogen/ritt. Noe som forøvrig skjer uhyre skjelden i dag. Etter 2001-2002 har bremsene blitt tilnærmest skuddsikre.
-Klossene kan hyle hvis det er vått. Dette kan fikses ved plansliping av kaliperfestene på ramme og bremsekaliper.
Samt kobberpasta mellom kloss og stempel.
-Jo større skiva er jo lettere vil den subbe. Om du er hysterisk for skeive skiver (?) og lyder fra sykkelen, er lanske ikke skivebremser det klokeste.

Angående forbruk av klosser. Skiverklosser varer omtrent dobbelt så lenge, men koster omtrent det dobbelt av felg-klosser.

Har man keramiske felger, varer klossene og felgen lenger.
Etterhvert blir overflaten på felgsiden glasert, men det fan fikses med en Mavic-stone. Tror det heter det.
Ulempen er at keramiske felger koster skjorta. 1299 er vel veiledende pris i Norge.

Jeg ville valgt skivebremser, om du da ikke er vekthysteriker.

B

bamsemann

Gjest
Det er masse bra tilbud nå, det lønner seg å handle nå, eller rett over jul.

Mens de fortsatt har fjorårsmodeller med store avslag.

Det er en Din Sykkel butikk i Fredrikstad, og flere i vestfold, Horten, Tønsberg, Larvik, Jarlsberg.

Jeg velger å sykle uten skivebrems, da jeg ikke helt kan se behovet, på klinebirken 2004 var det fler med skivebremser som hadde problemer enn de med v brems.

Jeg snakket med shimano Norge om det ,og de hadde fått inn masse klager fra skivebremsbrukere, men de sa at de skulle ha brukt skiver med egnet belegg for klinevær.

C

cpc

Gjest
Hei,

Du kan jo sjekke ut det flotte sykkelforumet www.terrengsykkel.no

Der er de like gale som her, bare at de snakker om Turner vs. Intense, istdedenfor DP vs. Conrad Johnsen. Og de diskuterer hva som er best av dempere med luft eller med fjær..

Men skivebremser bør du ha imho. Har hatt det på mine to siste sykler, først mekansike og så hydrauliske. Aldri klosser igjen her.

U

utgatt60135

Gjest

Denne kjøpte jeg i høst. Knallbra sykkel.
Marvin som er vist her oppe er mye for penga. Anbefales.

Det finnes mange utstyrsfreaker som hadde fint greid seg med rimeligere utstyr. Så lenge det er til trening og noen få grusløp trenger man ikke de dyreste og letteste. Men det er som med HIFi, eiergleden kan bety mye for enkelte.

Det viktige er at du er komportabel med kjørestillingen. Noen er beregnet for tøff bruk i terreng andre til grus. Du må finne ut ditt behov og teste sykkelen.

Å gå over til skivebremser var digg. Å ha samme bremseeffekt i regnvær er knall. Dekkvalg er viktig!

Jeg kjøpte i tillleg en billig brukssykkel/vintersykkel. Anbefales!

Hilsen x-amatør syklist landevei

T

timc

Gjest
Kjøp en billig sykkel for bruk på vinteren, den ruster og forfaller noe helt grusomt på vinteren. 5-6 tusen max for vintersykkel. Kjøp en sykkel med stiv gaffel . En god sommer offroad kommer fort på 20K. GIANT Karbon ramme er knall, med Shimano XTR og du er fort oppe i MYE mer, men da har du en super merkesykkel. Til landeveisbruk koster en skikkelig sykkel fra 20K opp til 60-70K.

:( :( :(

Og jeg som bare la ut 17k på min landeveissykkel........

U

utgatt60135

Gjest
Det finnes gode aktive syklister med rimelige sykler og mindre gode med dyre sykler. Det er ikke så viktig. Tipper sykkelen din ruller fint og girer lett :D

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
0
Mange tips her, takker for det. Fint at det er en stund til utesesongen begynner, så jeg har god tid til å kikke.
Den sykkelen jeg har nå trenger en dyr oppgradering for å funke som den skal i ritt, må bytte demper og bremser. Som Bamsemann skrev om birken 04, så var jeg en av de som slet veldig med bremsene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg var hos Sørensen sykler for å levere dempegaffelen til service i går. Der fikk jeg løfte på en lekker liten sak fra Bottecchia med den nye Campa Record. Den veide 6,4 Kg med pedaler. Det var riktignok uten styretape...

Jeg spurte ikke om prisen. :-/

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg er også på jakt etter ny sykkel, men i en helt annen prisklasse som dere stort sett snakker om. Begynte først i prisklassen 3 - 4000,- for så å bli forelsket i en til 6000,-

Har sit lit på disse:

BROS Endorphin LX
http://www.bikebrothers.no/index.ph...ategory_id=13&option=com_virtuemart&Itemid=44

BROS Endorphin Disc
http://www.bikebrothers.no/index.ph...ategory_id=13&option=com_virtuemart&Itemid=44

Wheeler PRO 49
http://www.sykkelcenteret.no/index....&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=1

Noen klare anbefalinger blandt disse? Å hva er forkjelen på Brosene utenom bremsene?

MVH

B

bamsemann

Gjest
Jeg er også på jakt etter ny sykkel, men i en helt annen prisklasse som dere stort sett snakker om. Begynte først i prisklassen 3 - 4000,- for så å bli forelsket i en til 6000,-

Har sit lit på disse:

BROS Endorphin LX

BROS Endorphin Disc

Wheeler PRO 49
http://www.sykkelcenteret.no/index....&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=1

Noen klare anbefalinger blandt disse? Å hva er forkjelen på Brosene utenom bremsene?

MVH
Forskjellen på BROSEN er bremsene, og demed høyere pris og vekt med skivebremser..

Idenne prisklassen ville jeg i hvertfall valgt v brems= billigere og lettere...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.652
Sted
Holmestrand
Ser det er en del her inne som er sykkel interressert, så kanskje noen kan gi meg noen tips.
Skal kjøpe ny sykkel(offroad) på nyåret. Den jeg har vurdert som mest aktuell er Hard Rock Helium, hvilke andre burde jeg kikke på? Helium koster ca.17000,-
Jeg har selv en Hard Rocx som har vært grei nok inntil jeg fikk problemer med gaffelen. Hard Rocx tok det riktig nok på garanti, men det tok evigheter (angivelg leveringsproblemer). Da jeg foreslo at de satte på en bedre gaffel mot at jeg betalte mellomlegg ble dette avslått. I stedet endte jeg opp med en gaffel jeg er mildest talt misfornøyd med. Det blir mao IKKE ny Hard Rocx til våren.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Forskjellen på BROSEN er bremsene, og demed høyere pris og vekt med skivebremser..

Idenne prisklassen ville jeg i hvertfall valgt v brems= billigere og lettere...

Tror det var noe andre forkjeler også. Noe kreaftigere felger selv om han mente at felgene på den rimligste allerede var overdimensjonert for skivebremsbruk.

Demperen skulle også være av en bedre og kraftigere type. Men begge går an å låse, noe som jeg ser på som en stor fordel.

Er også skeptisk til skivebrems. Fungerer helt sikkert utmerket, men ser på skrekk og gru når du skal skifte klosser og justere dette.

Men hvordan er det med girsystemene for tiden? Har tidliger kun erfaring med LX og den biligste serien fra shimano. Billigste er noe ekte dritt som skulle vert stanset for lengst. Men LX var en fin ting, helt til jeg selv fant ut at jeg skulle justere giret. Det ble aldri det samme igjen... :'(

MVH

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Husk at Hard Rocx og de fleste andre "no name" merkene kommer fra de samme fabrikkene i Taiwan. skal man ha definert kvalitet skrumper markedet kraftig inn og prisene skvetter i skyene. Kvalitet = Giant, ScottUSA(made in Taiwan) Trek fra USA + en haug med italienske kremmerker. Begynner vi på toppen så nevner jeg - Bianchi, Colnago, Pinarello.

U

utgatt60135

Gjest
Har ikke Hard Rocx fått et godt "navn" nå? I allefall her til lands. De har vel blitt noe dyrere av den grunn?

PS. Trenger ikke å kjøpe merkenavn for å få en ypperlig sykkel. Scott synes jeg er litt overpriset. Kjemper du om medaljer i VM er sykkelvalg viktig men for de fleste er en sykkel til sånn ca 10.000 mer enn godt nok. Hva som står på ramma et ikke viktig.

B

bamsemann

Gjest
Jeg syns Hard Rocks også har prisa seg ut..

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har ikke Hard Rocx fått et godt "navn" nå? I allefall her til lands. De har vel blitt noe dyrere av den grunn?

PS. Trenger ikke å kjøpe merkenavn for å få en ypperlig sykkel. Scott synes jeg er litt overpriset. Kjemper du om medaljer i VM er sykkelvalg viktig men for de fleste er en sykkel til sånn ca 10.000 mer enn godt nok. Hva som står på ramma et ikke viktig.
Dette er jeg helt enig i. Drit i merkenavnet på ramma, se på utstyrsnivået, unntaket er hvis man kjøper sykkel man har tenkt å få solgt igjen. Da er et kjent merke et must. Selv har jeg hatt en drøss med Cannondale sykler og de har jeg solgt nesten på dagen når jeg har annonsert. Ukjente merker må man nesten gi bort.

T

timc

Gjest
Husk at Hard Rocx og de fleste andre "no name" merkene kommer fra de samme fabrikkene  i Taiwan. skal man ha definert kvalitet skrumper markedet kraftig inn og prisene skvetter i skyene. Kvalitet = Giant, ScottUSA(made in Taiwan) Trek fra USA + en haug med italienske kremmerker. Begynner vi på toppen så nevner jeg - Bianchi, Colnago, Pinarello.

Er det Kinesis du sikter til her?

Mvh

A

Akle

Gjest
Dette er jeg helt enig i. Drit i merkenavnet på ramma, se på utstyrsnivået, unntaket er hvis man kjøper sykkel man har tenkt å få solgt igjen. Da er et kjent merke et must. Selv har jeg hatt en drøss med Cannondale sykler og de har jeg solgt nesten på dagen når jeg har annonsert. Ukjente merker må man nesten gi bort.
Ramma er vel også viktig? Regner med at det også her er kvalitetsforskjeller. Hva slags aluminium brukes til mtb`er? 6061 eller noe slikt?

B

bamsemann

Gjest
Ramma er kjempeviktig!!!!!!!

Sammen med hjula, og tildels demperen er dette det utvilsomt viktigste på en sykkel..

Også er kontaktpunktene veldig viktig, sete og styre.

Om du girer med lx eller xt eller xtr er ikke alfa og omega.

Da er kvalitetene på bremsene viktigere enn gir.

Og det brukes mange forskjelliger aluminiums legeringer på mountainbikes..

U

utgatt60135

Gjest
Ramma er kjempeviktig!!!!!!!

Sammen med hjula, og tildels demperen er dette det utvilsomt viktigste på en sykkel..

Også er kontaktpunktene veldig viktig, sete og styre.

Om du girer med lx eller xt eller xtr er ikke alfa og omega.

Da er kvalitetene på bremsene viktigere enn gir.

Og det brukes mange forskjelliger aluminiums legeringer på mountainbikes..

Støttes 100%.

Og som sagt må du bestemme deg om du priorierer en mer oppreist sittestilling og lekenhet i terreng eller mere aggresiv for raske grusveier. Og dekkvalg er viktig. Stor forskjell på rullemotstand.

B

bamsemann

Gjest
Støttes 100%.

Og som sagt må du bestemme deg om du priorierer en mer oppreist sittestilling og lekenhet i terreng eller mere aggresiv for raske grusveier. Og dekkvalg er viktig. Stor forskjell på rullemotstand.
Helt enig Lyngen... dekka er vel nesten å regne som alfa og omega.. kjempeviktig både ang rullemotstand og gripeevne/kontroll i terrenget..

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.444
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Husk at Hard Rocx og de fleste andre "no name" merkene kommer fra de samme fabrikkene i Taiwan. skal man ha definert kvalitet skrumper markedet kraftig inn og prisene skvetter i skyene. Kvalitet = Giant, ScottUSA(made in Taiwan) Trek fra USA + en haug med italienske kremmerker. Begynner vi på toppen så nevner jeg - Bianchi, Colnago, Pinarello.

Trek lager også noen modeller i Taiwan. Alle modellene opp til 8000-serien. Santa Cruz lager alle sine modeller i Taiwan. Cannondale Synapse-ramma blir produsert i Taiwan.

Forøvrig blir de fleste rammer idag produsert i Kina, på fabrikker eid av Taiwanesere.

Ellers er vel alle rammer "håndlagde". Tror det bare er Merida som har roboter. (om det har noe å si?)

Hard Rocx er da ikke et No Name merke. De designer vel rammene sine selv, men får dem produsert i Taiwan.
Eller de velger en ferdigmodell og finpusser på den.
En her på forumet kan svare på ALT om HR. ;) Om han leser dette da.

Om du skal ha det beste av det beste, kjøper du ikke en ferdig ramme, du får den laget til deg. ;)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ramma er vel også viktig? Regner med at det også her er kvalitetsforskjeller. Hva slags aluminium brukes til mtb`er? 6061 eller noe slikt?
På "billige" sykler, dvs. under tja... skal vi si 20 000,- så får du de samme rammene uansett hva de påstår i butikkene. robot ramme fra Taiwan. Standard 6061 eller 7001/7003/7005 eller hva de kaller sin legering, på landeveissykler putter man på carbon bakramme med argument at det skal gi ei ramme med bedre egenskaper.

Cannondale påsto for noen år siden at det rett og slet var tull med den bakre carbon ramma. De lagde bedre saker med tradisjonell alu teknologi. Alle skjøter blir en svakhet. Carbon og alu må limes/bondes sammen. Problemet til Cannondale var at markedet ikke ville ha alu lenger. Derfor hoppet også de på carbonvogna. Litt latterlig å se at plutselig er da carbon så mye bedre. Husk at en helcarbonramme som ikke er ordentlig konstruert er like forutsigbar som ei gammal bambus fiskestang. Ett slag sideveis og løpet er bokstavelig kjørt. Hvis du har sett en fullcarbon gaffel knekt med de følgene dette har for rytteren så er man plutselig litt skeptisk.

Moralen er: Kjøp KUN kjente merker hvis du går for carbon, merkenavnet er ikke så viktig hvis du kjøper Alu, da blir merkenavnet viktigere når du skal selge sykkelen igjen, du får ikke noe igjen foe en "no name" sykkel. Se på utstyr og selvfølgelig vekta på ramme, kvalitet på gaffel, samt geometri. Alle landeveisgafler er i dag i Carbon. De er sterke nok de, men som sagt det gjelder å kjøpe kjente merker. Selv kjører jeg med fullcarbon gaffel på crossyklen. På offroad sykler er det som oftest helt unødvendig med dempegaffel, det er tilogmed ryttere som kjører birken på stiv gaffel. Kjører man på grusveier og på veien ellers er stiv gaffel tingen. Man får Carbon gaffel også til offroad, de skal ha bedre egenskaper enn alu/stål gafler.

Titan er dyrere mere eksotisk legering med bedre kjøreegenskaper og holdbarhet enn alu, dyrere selvsagt. En Lightspeed Titan sykkel kan du ha resten av livet, du blir lei av den før den er utslitt. ei alu ramme kan bli slaskete og miste spensten i løpet av en sesong eller to. Magnesium er en legering som blir blandet inn i alu rammer, det medfører at man kan lage stivere rammer og lettere rammer. Merida har noen fine magnesium rammer. Jeg tror Pinarello har startet med Magnesium på landeveisrammer. he-he, det minner om kabeldiskusjonene.

Topp Bunn