Alt til hus og bolig Ny stekeovn og platetopp; krav til strøm

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Hei. Vurderer å skifte ut gammel integrert stekeovn og platetopp. I dag er ovn og topp koblet sammen på en 20A-kurs, som også brukes til benkebereder på 120L. På sikt skal benkeberederen kobles ut (erstattes av 200L som skal et annet sted i huset, med egen kurs). Er redd for at en elektriker vil mase om flere nye kurser, komfyrvakt og at det blir en uforholdsmessig dyr el-jobb. Jeg forstår at vi neppe kommer unna en ny egen kurs til platetoppen, men
1. Vil det være mulig å fortsatt bruke 20A-kursen felles med berederen for ovnen?
2. Vil det være krav om komfyrvakt når huset er fra 1970?
3. Kan det være mulig å trekke kabel til den nye kursen i det gamle røret til 20A-kursen (vi går for keramisk platetopp (ikke induksjon), og da holder det vel med 16A i ny kurs)?

Kunne fått en elektriker hjem for befaring, men tenkte jeg kunne hør blant el-kyndige her først. Blir det for mye styr er det kanskje like greit å kjøpe en frittstående ovn med en enkelt kabel, og bare koble til det gamle uttaket.

Hilsen Tom V
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.152
Antall liker
9.481
Ang. pkt. 2 så må du ha komfyrvakt dersom det er ett nytt punkt, eller ny kontakt. Alderen på huset har ingen betydning.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Takk for raskt og godt svar:) Det kan vi kanskje unngå ved å koble platetoppen til den eksisterende 20 A kursen, og heller la ovnen få ny 16A-kurs? Det er jo platetoppen som skal ha komfyrvakt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.980
Antall liker
11.387
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis det ligger trekkerør for eksisterende komfyrkurs, ville jeg fått trekt opp med 6kv og 25A sikring, og så en ny 16A til stekeovn...
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Mange takk for gode svar. Er det plass til kabel til ny 16A kurs i det gamle røret (sammen med 6kv), blir dette en overkommelig og betalbar jobb:)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.980
Antall liker
11.387
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er dessverre ikke lov.... da skal max. last på hver enkelt kurs reduseres.... med mindre det er et stort nok rør til å trekke ledninger med enda større hvadrat enn normalt..
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.747
Antall liker
1.974
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Komfyrvakt er for senile. Veldig kjipt når toppen kobles ut mitt i steking fordi det er for mye os
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Jeg tenkte det var mulig å legge inn en generell timer med makstid på moderne ovner og platetopper. Da ville behovet for komfyrvakt bli vesentlig mindre. Men det er det kanskje ikke:unsure:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.980
Antall liker
11.387
Sted
Ytterst i havgapet...
Senil eller ikke, - det er et krav ved endringer... det er heller ikke os som trigger en slik, men en algoritme som beregner temperaturøkning vs tid..
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.747
Antall liker
1.974
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er ikke min erfaring med komfyrvakt i alle fall. Tror ikke det er noe algoritme, er nok mer som en brannalarm
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.729
Antall liker
5.942
Det er ikke min erfaring med komfyrvakt i alle fall. Tror ikke det er noe algoritme, er nok mer som en brannalarm
Det er en ir sensor som detekterer infrarød stråling fra komfyrplaten ved f.eks. tørrkoking.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.351
Antall liker
8.452
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mest sannsynlig ikke plass til flere ledere i røret som er der (16mm) er det som er vanlig.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.082
Antall liker
2.541
Ikke mulig å steke biff korrekt med komfyvakt, plugga ut min
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Det er egen 16A kurs til oppvaskmaskinen. Det eneste som belaster den vanlige 10A kursen til kjøkkenet er noen lamper, kjøkkenvifta og en 1200w panelovn. Hadde det vært en mulighet å trekke om til 2,5 kv på den kursen og 16A, og kjøre stekeovnen inn i den kretsen? Eller blir 16A for grovt ved feil på panelovner og småelektrisk (i tillegg til at kapasiteten kanskje blir i minste laget).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.980
Antall liker
11.387
Sted
Ytterst i havgapet...
De fleste installerer vel i dag nesten kun 16A, så det er helt greit, selv om stekeovnen ideelt sett bør ha egen kurs.... man må bare passe på totallasten hele tiden. Jeg har selv kun en 10A på kjøkkenet utenom stekeovn og platetopp.. oppvaskmaskin og kaffetrakter-vannkoker går ikke samtidig... Jeg avventer oppgradring av sikringsskap da jeg skal ha egen underfordeling til kjeller....
 
Topp Bunn