Ny spiller i hus

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Hei,

Da har jeg endelig fått oppgradert vinylsnurreren litt. Avid Diva II/Jelco SA-250 ST tonearm/DV 20 XL/DV P75 mk2 kom i posten i dag. Nesten ny.

Jeg har nå holdt på omtrent hele dagen og har for første gang i mitt liv satt opp spiller og pu selv. Har knotet mye, men fikk da lyd til slutt. Er litt stolt nå - lyden ble noe helt annet enn på min gamle NAD. Borte var hum og frem kom bassen. Stemmer er i midten og lyden vandrer mellom høytaerne på Dark side of the Moon.

Er på riktig vei, men det er nok mye jeg ikke skjønner skikkelig enda. Er nok mye å hente på finjustering og tuning.

Er det noen i Trondheim som ikke er på påskeferie og som evt kunne tenke seg å hjelpe meg med litt finjustering (og opplæring) så er de hjertelig velkommen.

Det har vært en spennende dag ihvertfall!

Mvh

Hilmar

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Behovet for hjelp er ikke lenger tilstede i samme grad.. Har lest og justert gjennom påsken og nå begynner det å ligne noe. Dette begynner virkelig å bli artig og nå synes jeg at det svinger bra.

Må kjøpe meg en liten umbrakonøkkel slik at jeg får løftemekanismen til arma 1-2 mm høyere. Skal også vurdere å heve armen i bakkant ørlite grann.

Jeg har brukt en lånt protraktor ("cart a lign") til innstilling av pu i påsken og må skaffe meg en selv. Er det noen som har anbefalinger vedr protraktor til min snurrer (Jelco arm)?

Mvh

Hilmar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med ny og fantastisk god spiller! Og jammen har du fått deg en like god pickup og riaa også. Den, altså Diva II, er forresten omtalt i siste Fidelity, om du ikke har fått det med deg allerede..... ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.694
Torget vurderinger
28
Grattis Hilmar.
Jeg har en kompis her på sentralen som har en slik spiller/arm/pu/riaa i bestilling og jeg gleder meg til å sette den opp.
Velkommen i Avid-klubben forresten.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har også tenkt å melde meg inn der. Når jeg har råd til en Acutus Reference...... ;)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Jeg har også tenkt å melde meg inn der. Når jeg har råd til en Acutus Reference...... ;)
Aller først; grattis med ny spiller, Hilmar!!

Og til deg, impulse, når du har skaffet deg en ny spiller, gi meg et vink når du skal selge Luxman´n ... ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det skal jeg gjøre! Det blir nok en stund til......

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Grattis Hilmar.

Det er forresten ikke tillatt med slike tråder uten bilder!!! ;)

Mvh. Birdman

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Slik er det bare Hilmar ;)

Gratulerer med fin platespiller :)

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Takk for hyggelige meldinger godtfolk. Klar melding om bilder er mottatt, men jeg må faktisk skaffe meg nytt kamera først da det gamle nylig la inn årene.

Protraktorspørsmålet mitt var det ingen som våget seg utpå - er det litt vanskelig det her? Har prøvd å lese meg opp litt og da ser jeg at det er mange forskjellige å velge i. De er vel laget ut fra ulike teorier om hva som gir best resultat (og da er det vel kanskje flere ganger så mange meninger om dette som det er typer å velge i...).

Forhandleren av spillerkombinasjonen sier at det er geometrien til Audioquest armen(e) som må benyttes. Dette har jeg så langt ikke funnet nærmere ut av. Feickert skal fungere, men den kostet litt... Er den verdt investeringen?

Mvh

Hilmar

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.694
Torget vurderinger
28
Personlig ville jeg, dersom jeg skulle lagt litt penger i Protractor, heller kjøpt en Wally (men det spørs om du får tak på den, vet det har vært litt vrient i det siste).
Ellers finner du protractorer gratis på nett, vær bare oppmerksom på å sjekke at printeren din skriver ut med nøyaktig 100% størrelse.

Men som sagt, jeg foretrekker Wally fremfor alt jeg har brukt, deriblandt Feichert.

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Takk for innspill Fosse. Jeg får søke litt på nettet de neste dager og se hva jeg kommer over.

Topp Bunn